Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Mippen, søndag 25. september 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

stefse

bedre med brenselcelle da.
Men hvis det er mpg'en som er det ultimate, må det bli diesel. Det er også lettere å få motor og katalysator utslippsoptimale hvis den bare har ett turtall, og fast belastning og forholde seg til.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sverreb

Brenselsceller fungerer ikke med bensin eller diesel, så da er det over på helt ny infrastruktur. Ikke underslå gevinsten både økonomisk og miljømessig av å ikke måtte bygge ut ny infrastruktur. I caset mot hydrogen er dette sannsynligvis viktigere enn effektivitetstapet.

Optimering av ICE for smalere operasjonspunkt er like gyldig for paralellhybrider som seriehybrider. Elmotoren gjør at langsom drift (creep) og aksellerasjonsbelastninger ikke behøver håndteres av ICE, dermed kan den med tilstrekkelig giring praktisk talt alltid på operere nær sitt optimale operasjonspunkt.

Girkasser kan også optimeres. Viskosekoplinger er ikke nødvendig, og CVT gir er mye enklere i en hybrid siden elmotoren gjør at det ikke må overføres så mye moment i giret.

Merk at de fleste elbiler har en motor pr. aksling, ikke en pr. hjul, så din sammenligning av drivlinjeeffektivitet ovenfor er ikke presis. Siden elbilen også har en diffrensial har den ikke null tap fra motor til hjul.

stefse

Sitat fra: Sverreb på fredag 12. august 2016, klokken 10:41
Brenselsceller fungerer ikke med bensin eller diesel, så da er det over på helt ny infrastruktur. Ikke underslå gevinsten både økonomisk og miljømessig av å ikke måtte bygge ut ny infrastruktur. I caset mot hydrogen er dette sannsynligvis viktigere enn effektivitetstapet.

Optimering av ICE for smalere operasjonspunkt er like gyldig for paralellhybrider som seriehybrider. Elmotoren gjør at langsom drift (creep) og aksellerasjonsbelastninger ikke behøver håndteres av ICE, dermed kan den med tilstrekkelig giring praktisk talt alltid på operere nær sitt optimale operasjonspunkt.

Girkasser kan også optimeres. Viskosekoplinger er ikke nødvendig, og CVT gir er mye enklere i en hybrid siden elmotoren gjør at det ikke må overføres så mye moment i giret.

Merk at de fleste elbiler har en motor pr. aksling, ikke en pr. hjul, så din sammenligning av drivlinjeeffektivitet ovenfor er ikke presis. Siden elbilen også har en diffrensial har den ikke null tap fra motor til hjul.
Det finnes allerede en viss infrastruktur for gass, hydrogen er et kapittel for seg selv.
Uten at det er laget test-case med optimaliserte biler for begge formål blir dette uansett teoretiske betraktninger.
Man må også tenke på vekt og kostnad ved komponenter, service life og ettermarked.

Men jeg mistenker at bilprodusentene kan tro at folk vil mislike at en generator starter opp og hviner i tide og utide, de er mer vant med at en motoren går med det turtallet du bestiller med gasspedalen. Det blir det sikre.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

turfsurf

Startet du med tomt batteri når du kjørte på 0,45?


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OlafGTE

Jeg? Nei, jeg startet med fullt batteri (50 km teoretisk rekkevidde) og kom fram med kanskje 20%. Så hvis man justerer for det, hadde jeg nok et forbruk nærmere 0,48 eller 0,49 tenker jeg.

Men som sagt så kjørte jeg ikke spesielt økonomisk. Det ble noen forbikjøringer over fjellet, bl.a. Nå som jeg har skaffet meg noen litt større sommerhjul-felger (skal bruke originalfelgene til vinterhjul), så hjelper sikkert ikke det heller på forbruket om sommeren.

Beckern

Sitat fra: stefse på fredag 12. august 2016, klokken 09:34
Motorsykkelmotoren til BMW er neppe ideell for generatorformålet. Det må bli mer purpose made, kanskje diesel. Generatoren i hybridbiler må være der uansett, så man kan likegjerne gjøre den større. Geartapene regner man med ligger på 20-30% (Sjekk selv på http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator4.php ) El tapene ligger i samme område, lavest om man driver strømmen direkte til hjulmotoren, da bør det være mulig å oppnå under 20% tap.
Nå har jeg sjekket og konstantert at det er helt feil.
Med manuell kasse regner de (i linken) med ca 20% tap totalt og det høres jo tilforlatelig ut. Men det er altså totalen. I tillegg til girkasse har vi også:
- generator
- evt vannpumpe, avhengig av målenetode
- servo
- hjul, akslinger, differensialer
og en god del til om jeg ikke tar feil.

Tror en dårlig manuell girkasse har omtrent 10% tap. En god elektronisk en bør da komme ned mot 5%.
20% er det vel bare eldgamle amerikanske tre tinns kasser som klarer. 30% ville krevd opptil flere oljekjølere som måtte ha dekket hele fronten.

BMW baserer motor på en enkel MC motor, men den har ingenting til felles med opprinnelsen hva angår ytelser og forbruk. Det finnes nok bedre generatormotorer (ref honda) men dette er ikke en MC motor som bare er slengt inn. Det "dårlige" forbruket må sees i lys av at den kun lader batteri og at det er, relativt sett, stort og tungt på den lille bilen.


Også brenselcelle kan bli en bra hybridisering. Da fjerner man omlag halvparten av tapskoffesientene (ihvertfall ombord i bilen)
Men ellers enig at lange landeveisetapper med mye last og høy fart ikke favoriserer seriehybrid i like stor grad. Seriehybridisering har mest å hente der det er variabel motorbelastning.
Man utstyrer ikke supertankere med poder til fremdrift, faktisk heller ikke gear. Det gjelder å få ut stabil fremdriftskraft i ukesvis i slengen med minst mulig tap. (For ikke å snakke om at poder er noe større herk enn hylselagre og aksling)
[/quote]

Øystein16

Sitat fra: OlafGTE på fredag 12. august 2016, klokken 13:39
Jeg? Nei, jeg startet med fullt batteri (50 km teoretisk rekkevidde) og kom fram med kanskje 20%. Så hvis man justerer for det, hadde jeg nok et forbruk nærmere 0,48 eller 0,49 tenker jeg.

Men som sagt så kjørte jeg ikke spesielt økonomisk. Det ble noen forbikjøringer over fjellet, bl.a. Nå som jeg har skaffet meg noen litt større sommerhjul-felger (skal bruke originalfelgene til vinterhjul), så hjelper sikkert ikke det heller på forbruket om sommeren.

Me køyrde ca 1800 km for rundtur i Danmark og Tyskland i sommar (Golf GTE). Lada kun frå elnett ved start. Snittforbruk for turen 0,53 l/10 km. Lada bevist under kjøring på motorveg for å kunna kjøra komfortabelt/elektrisk i byar, som f. eks København. Med en gangs lading per dag reknar eg med at forbruk ville vore +/- 0,4 for turen.

eha

Sitat fra: Øystein16 på fredag 12. august 2016, klokken 14:40
Me køyrde ca 1800 km for rundtur i Danmark og Tyskland i sommar (Golf GTE). Lada kun frå elnett ved start. Snittforbruk for turen 0,53 l/10 km. Lada bevist under kjøring på motorveg for å kunna kjøra komfortabelt/elektrisk i byar, som f. eks København. Med en gangs lading per dag reknar eg med at forbruk ville vore +/- 0,4 for turen.

Med vår Golf 2008 diesel (bluemotion) kjører vi i snitt rundt 0,45 på småkjøring og 0,39 på langkjøring. På meget økonomisk kjøring ser vi 0,36-tallet.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øystein16

#128
Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 14:43
Sitat fra: Øystein16 på fredag 12. august 2016, klokken 14:40
Me køyrde ca 1800 km for rundtur i Danmark og Tyskland i sommar (Golf GTE). Lada kun frå elnett ved start. Snittforbruk for turen 0,53 l/10 km. Lada bevist under kjøring på motorveg for å kunna kjøra komfortabelt/elektrisk i byar, som f. eks København. Med en gangs lading per dag reknar eg med at forbruk ville vore +/- 0,4 for turen.

Med vår Golf 2008 diesel (bluemotion) kjører vi i snitt rundt 0,45 på småkjøring og 0,39 på langkjøring. På meget økonomisk kjøring ser vi 0,36-tallet.

I perioden før ferieturen - 6 veker - køyrde me 1500 km og brukte 5 liter bensin, tilsv 0,033 l/10km. Det inkluderte og 100% elektrisk kjøring med tilhengar. Einaste ladepunkt me brukar er heime i garasjen.

Strømforbruket for bilen var i denne perioden 15 kWh/100 km.


eha

Akkurat, dette viser hva man kan oppnå med hybrid hvis man går inn for det! :)

Og som vi også ser, en Golf GTE kan fint konsumere mer enn en vanlig Golf-fossil dersom man "bare kjører"...

Eller?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Oddaa

Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 15:32
Akkurat, dette viser hva man kan oppnå med hybrid hvis man går inn for det! :)

Og som vi også ser, en Golf GTE kan fint konsumere mer enn en vanlig Golf-fossil dersom man "bare kjører"...

Eller?

Ja, men med gjeldende kunnskap om diesel vs bensin må det vel være svært gode nyheter at Golf GTE i "verste fall" har omtrent samme forbruk som en Golf diesel? Det er jo en stor miljøgevinst allerede der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

OlafGTE

#131
Regnet ut fra energitetthet, forutsatt at diesel er 11% mer energitett enn bensin, så tilsvarer 0,39 liter diesel cirka 0,43 liter bensin. Sånn sett er det jo fortsatt ikke milevis unna mitt eget bensinforbruk.

Tenker i mitt stille sinn at det ikke hadde vært så veldig vanskelig å slå 0,43 liter på mila i min bil, hvis jeg virkelig gikk inn for hypermiling. Men det er kanskje ikke så god stil å skryte på forum om noe man ikke har gjort men bare føler at man kunne ha gjort? Så det skal jeg ikke gjøre. ;)

En litt spesiell ting, er at jeg foreløpig ikke har merket noen forskjell i forbruket mellom småkjøring og langkjøring. Så det er kanskje noe i det at det er ved småkjøring at hybrider virkelig utmerker seg. Nesten litt rart, siden det er ved småkjøring at den ekstra vekten fra batteriene virkelig burde ha noe å si?

Øystein16

Sitat fra: Oddaa på fredag 12. august 2016, klokken 15:35
Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 15:32
Akkurat, dette viser hva man kan oppnå med hybrid hvis man går inn for det! :)

Og som vi også ser, en Golf GTE kan fint konsumere mer enn en vanlig Golf-fossil dersom man "bare kjører"...

Eller?

Ja, men med gjeldende kunnskap om diesel vs bensin må det vel være svært gode nyheter at Golf GTE i "verste fall" har omtrent samme forbruk som en Golf diesel? Det er jo en stor miljøgevinst allerede der.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, og nå er det elbileigarar som låner GTEen for sin ferie, så får me halda oss innanfor rekkeviddesirkelen med ein e-Golf.


eha

Hehe. Gleder meg stort til Model 3 m.fl. kommer. Vi har en revolusjon i vente, folkens :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

OlafGTE

Håper det, ja. Flere el-biler betyr at den lokale lufta blir litt mindre grisete å puste i. Det hadde selvsagt også vært kjekt om samfunnet ble så kraftig omveltet at jeg fikk et sted å lade hybriden min, men jeg tror ikke jeg skal holde pusten mens jeg venter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA