Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av fredag, søndag 25. september 2016, klokken 09:33

« forrige - neste »

fredag

Min bedre halvdel ladet Teslaen vår på en supercharger i forrige uke. Mannen som ladet bilen ved siden av banket på ruten og sa "Jeg har et problem. Kan jeg låne telefonen din?". Han hadde gått ut av bilen for å plugge i ladekabelen, smekket døren, og inne i bilen lå både keyfob og mobiltelefon, og dermed låst seg ute fra bilen. (Når jeg har min keyfob inne i bilen, så er bilen ulåst, så det er sikkert forskjell på gamle og nye biler. Eller han hadde keyfob rett ved siden av mobilen, slik at mobilen blokkerer signalet fra keyfob.)

Den uheldige Tesla-eieren fikk låne mobilen, ringte til Tesla, oppga navn, adresse, bilens regnr, bilens plassering og epost-adresse, og så låste Tesla opp bilen. Ingen passord ble oppgitt på telefon.

Jeg synes dette var j**** slepphendt av Tesla. Min epost-adresse er ingen hemmelighet. Navn på private bileiere er offentlig informasjon som man kan få ved å sende regnr på sms til 2282, og resten kan man forholdsvis lett google seg frem til. Og det hender jeg har ting i min bil, feks jobblaptop, som har en viss verdi for meg at andre som utgir seg for å være meg ikke skal få tak i.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Martinius

Rart at sånt skal gå an i 2016. Jeg jobber ikke innen IT-sikkerhet, men liknende episoder opplever og hører jeg om til stadighet. Tesla er et moderne selskap, og det er på moten å gi totalt beng i privatlivets fred og sikkerhet hva big data angår.

Hyperstress

Jeg låste også fob og tlf inne i bilen en gang. Da lånte jeg bare en telefon, lastet ned tesla appen, logget inn og låste opp bilen. Verre er det ikke, så rart at Tesla låste opp bilen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Spinner

Dette er jo i utgangspunktet en fantastisk tjeneste! Hadde du låst deg ute fra en Audi, BMW, Ford, Nissan eller VW etc. hadde du neppe kommet deg videre uten en ekstra nøkkel potensielt flere hundre mil unna.

Når det er sagt er jeg enig i at Tesla burde ha en "ukjent" faktor inne i bildet. De bør absolutt ha en pin-kode knyttet til kontoen som må oppgis dersom noe sensitiv informasjon utgis eller operasjon utføres. Til og med hosting-selskap som hoster nettsider verdt null kroner krever en pin-kode før de i det hele tatt vil snakke med deg.

Men jeg regner med at Tesla også er juridisk ansvarlige her, så skulle dette bli misbrukt stiller man sterkt.

hybriden

Dersom bilen blir stjålet og funnet igjen med nøkkel (fob) så er uansett all bevisbyrden hos bileier. Tipper Tesla sletter logg om den kan vise at de har gjort feil.
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

Brede

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. august 2016, klokken 01:21
Sitat fra: fredag på mandag 01. august 2016, klokken 23:19
Når jeg har min keyfob inne i bilen, så er bilen ulåst, så det er sikkert forskjell på gamle og nye biler.
Det tror jeg du bør teste, for bilen din skal normalt låse seg etter 1 minutt.
Ingen forskjell på gamle og nye biler.

Vår bil låser seg ikke om fruen glemmer igjen nøkkelen. Og om jeg låser via appen så låser den seg bare opp igjen med en gang.
Har prøvd dette maaange ganger.  ::)

Cookie Monster

Tesla har egentlig ikke lov til å lese av logger osv så lenge bilen ikke er innenfor Tesla Service center "geofence".
Det med hensyn til forbruker sine rettigheter med tanke på personvern.
Skal Tesla lese ut data må bilen være innenfor SC, bruker har gitt samtykke over tlf eller man har fått tillatelse av politi pga etterforske noe kriminelt. feks.
Er derfor det er satt opp "geofence" ganske nylig på alle SC så bilen er kun åpen for det da.


Tipper de som får låst bilen etter å ha glemt nøkkel har aktivert at bilen skal låse når man går ifra den. Og så skjer det noe surr så nøkkelen ikke registreres og den blir låst.
Jeg har det ikke skrudd på og den har aldri låst seg av seg selv når jeg har lagt igjen nøkkelen.

2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 02. august 2016, klokken 09:43
Tesla har egentlig ikke lov til å lese av logger osv så lenge bilen ikke er innenfor Tesla Service center "geofence".
Det med hensyn til forbruker sine rettigheter med tanke på personvern.
Skal Tesla lese ut data må bilen være innenfor SC, bruker har gitt samtykke over tlf eller man har fått tillatelse av politi pga etterforske noe kriminelt. feks.
Er derfor det er satt opp "geofence" ganske nylig på alle SC så bilen er kun åpen for det da.
Husker de spurte om tillatelse til å lese av logger vinteren 2013-2014 i forbindelse med ladeproblemene som var da. Siden har jeg ikke blitt forespurt, men de har absolutt vært inne og lest av senere basert på info som kom fram i telefonsamtaler.

Kan det være slik at når de først har fått tillatelsen betraktes den som avgitt på ubestemt tid?

nortrahof

Det at man blir utelåst på Superlader har jeg vært utsatt for en gang. Jeg hadde FOBen og mobilen liggende i jakkelommen i baksetet.
Jeg synes at når man åpner førerdøren så sjekkes forbindelse til FOB - og finner bilen den ikke, så får man alarm FØR man rekker å forlate bilen og lukke døren. Det er ikke merkelig at bilen låser umiddelbart når den ikke finner FOBen.
Mange har FOB-lommen på nøkkelknippet. Har man mange nøkler, så kan det dempe svar fra FOBen  - alt etter hvordan nøklene og FOB ligger i en lomme. Hadde TM ment at FOB skulle legges i bilen på en bestemt plass (f.eks. koppholderne) så hadde det vært laget egen resess til FOB-plassering og ikke en vag anbefaling om å legge den i koppholderen.

Mht. opplåsing fra TM, tror jeg at det er OK å åpne døren for å få tak i FOBen. I en ellers låst bil, er det normalt ingen FOB. Man kommer uansett ikke videre med bilen uten denne FOBen. Det blir på mange måter som om event. tyver skulle knuse en rute for å få adgang. Det er man uansett ikke gardert for. - Hvilke tyver vil orke umaken med å ringe TM å få låst opp bilen når det "bare" er å knuse ruten?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tuxedo

Jeg har også "gammel" bil, og den låser seg ikke med fob liggende i bilen.  Det er bare å trykke på håndtakene, så kommer de ut.  Man kan også se i appen at bilen forblir ulåst, selv etter mange timer.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

eha

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:46
Jeg har også "gammel" bil, og den låser seg ikke med fob liggende i bilen.  Det er bare å trykke på håndtakene, så kommer de ut.  Man kan også se i appen at bilen forblir ulåst, selv etter mange timer.

Hva i all verden gjør man hvis man har klart å miste fob-en inni bilen;D
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Elraptus

Sitat fra: fredag på mandag 01. august 2016, klokken 23:19
Min bedre halvdel ladet Teslaen vår på en supercharger i forrige uke. Mannen som ladet bilen ved siden av banket på ruten og sa "Jeg har et problem. Kan jeg låne telefonen din?". Han hadde gått ut av bilen for å plugge i ladekabelen, smekket døren, og inne i bilen lå både keyfob og mobiltelefon, og dermed låst seg ute fra bilen. (Når jeg har min keyfob inne i bilen, så er bilen ulåst, så det er sikkert forskjell på gamle og nye biler. Eller han hadde keyfob rett ved siden av mobilen, slik at mobilen blokkerer signalet fra keyfob.)

Den uheldige Tesla-eieren fikk låne mobilen, ringte til Tesla, oppga navn, adresse, bilens regnr, bilens plassering og epost-adresse, og så låste Tesla opp bilen. Ingen passord ble oppgitt på telefon.

Jeg synes dette var j**** slepphendt av Tesla. Min epost-adresse er ingen hemmelighet. Navn på private bileiere er offentlig informasjon som man kan få ved å sende regnr på sms til 2282, og resten kan man forholdsvis lett google seg frem til. Og det hender jeg har ting i min bil, feks jobblaptop, som har en viss verdi for meg at andre som utgir seg for å være meg ikke skal få tak i.
Din bedre halvdel kunne jo bare logge seg ut av teslaappen så kunne han med fobben  i bilen logge seg inn og selv låse opp bilen med appen og deretter logge seg ut  ;D

sylwester

Sikkerheten er ofte dårligst det man kan gjøre soscial engineering. Slikt blir somregel ikke bedre før det vært brent en gang.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

GOS


Og jeg har "gammel" bil og den låser seg heller ikke når FOB er inni.
Snodig at det er forskjell her.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øggen

Om bilen låse seg eller ikkje, kan du bestemme i innstillingene.
Som nevnt tidligere, problemet e når FOB og mobil ligge ved siden av  kvarandre, da mobilen blokkera signala til FOB'en.
Da har du problem.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA