Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Sigurd, lørdag 24. september 2016, klokken 14:13

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. september 2016, klokken 11:16
Må de egentlig det? Hvis elbilen reduserer statens kostnader (helseplager, sykdom, dødsfall) like mye eller mere enn tapte inntekter, da må jo i teorien inntektene ikke økes.
JO, når folk lever lengre, øker pensjonsutgiftene og mye annet.
For Staten lønner det seg at folk dør tidlig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. november 2016, klokken 12:49
JO, når folk lever lengre, øker pensjonsutgiftene og mye annet.
For Staten lønner det seg at folk dør tidlig.

For staten lønner det seg at folk dør tidlig - ETTER å ha kommet i pensjonsalder, eller blitt trygdet. Det er ikke noe lønnsomt for staten folk som er i inntekts-skatt givende arbeid dør. Heller ikke at de blir så svekket før pensjonsalder slik at de faller ut av inntekts-skatt givende arbeid.

... og om man tar med seg verdien for samfunnet av de frivillig gratis jobbene som mange pensjonister/trygdede påtar seg etter å ha forlatt arbeidslivet så er det kanskje ikke så brått sikkert at de er en økonomisk klump rundt statens fot før helsen svikter så de ikke lengre er istand til dette heller?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

larsk

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. september 2016, klokken 11:16
Sitat fra: larsk på onsdag 24. august 2016, klokken 11:52
Det er helt åpenbart at hvis inntekter fra avgifter på bensin/diesel går ned, så må det opp ett annet sted, og da kommer det fortsatt på "bilismen" på en eller annen måte, og da på EL-bil, selvsagt...

Må de egentlig det? Hvis elbilen reduserer statens kostnader (helseplager, sykdom, dødsfall) like mye eller mere enn tapte inntekter, da må jo i teorien inntektene ikke økes.

Avgiftene MÅ ikke opp, sånn idealistisk sett.. men hvis inntektene fra bensin/dieselavgiftene blir nærmest borte, så vil det bli sett på som tap på inntektsiden, og da blir det justert annen plass - helt uavhengi av reelt behov.
At utgiftsiden blir mindre, er ikke særlig realistisk. Politikere er som folk flest, de bruker opp tilgjengelige midler i samme takt som de kommer inn...

Du kan se det på denne måten:
Hvis du får lavere levekostnader, vil du akseptere å bli satt ned i lønn ved neste medarbeidersamtale?
Sjefen: "nå har du jo betalt ned boliglånet ditt Olsen, og ELbilen din kjører jo gratis overalt, og barna har flyttet ut, og kona di er ikke lenger interessert i disse årlige sydenturene. Da kan vi redusere din lønn med 100.000,- og du vil ha samme levestandard som tidligere. Consider it done"

;)

btw:
Vi har pådratt oss en enorm fremtidig "gjeld" i form av pensjonsforpliktelser. Den utgiften kommer til å øke så sinnsvakt mye at diskusjonen om 15 eller 35 øre på drivstoff bare er latterlig...
Penga må inn i fremtiden også, i store kvanta  ::)
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

turfsurf

Er vel bare å øke pensjonsalderen med 10 år i det private ???
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eirikjac

Jeg skrev til Tønsberg kommune og spurte hvordan de forholdt seg til statsbudsjettet og halv pris for elbiler. Her er det nedslående svaret jeg fikk:

SitatHer har det ikke blitt forandret at El biler skal betale fra den 2.1.2017

Så har det oppstått en del forvirring rundt nylig vedtatt statsbudsjett hvor det fremkommer at elbiler skal betale halv takst for parkering på kommunale parkeringsplasser. Betydningen av vedtaket tolkes forskjellig. Norpark vår bransjeforening har avklart dette med samferdselsdepartementet og de opplyser at parkeringsforskriften ligger fast. Dersom det skal gjøres endringer i denne vil dette skje gjennom endringer i forskriften med normal høring.

Så fra 2.1.2017 er det full betaling i Tbg kommune sine plasser  som Bystyre har vedtatt .


Med vennlig hilsen


Erik Lund
Avdelingsleder
Tønsberg Parkering, Bydrift
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

pwb

Ski kommune skal også ta fult betalt av elbiler. ØB (lokalavisen) har skrevet om dette og også sjekket opp dette med halv takst. Her er svaret fra ski kommune som sto i ØB i går.

Terje Trovik, virksomhetsleder for økonomi i Ski kommune, svarer dette i en epost:

"I rådmannens kommentarer til formannskapets innstilling ble det sagt følgende: «I budsjettforliket mellom H, FrP, KrF og V på Stortinget er det signalisert at det kan komme til en ordning med halv parkeringsavgift for el-biler.

Samferdselsdepartementet har på bakgrunn av forliket stadfestet at dette ikke får direkte virkning, men må ses på i form av en eventuell lov-/forskriftsendring. Spørsmålet har nylig vært vurdert, og ikke fått gjennomslag, i forbindelse med forskriftsendring som trer i kraft fra 1.1.2017. Forslaget i Ski kommune kan derfor gjennomføres som innstilt fra formannskapet.»

Rådmannens vurdering baserte seg på uttalelse fra Samferdselsdepartementet, som var innhentet av bransjeorganisasjonen Norpark:

«Vi forholder oss til det regelverket som er vedtatt tidligere og som trer ikraft 1. januar.

02jan

Leste i lokalavis at Lillestrøm og Strømmen , tar full avgift på parkering av elbil.
Er egentlig greit, da flere og flere elbiler tar plassene til diselbilene i bysentrum.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Orbit

NRK har plukket opp saken, mest sannsynlig fra Elbil.no.

Sitat– Det betyr at kommunene ikke får vite hvordan det skal skiltes, eller hvordan dette skal reguleres. Vi frykter komplett kaos, sier Bu.

Det avviser samferdselsministeren.

– Jeg stoler på at elbilister kan lese skilt som alle andre som skal parkere, sier Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Problemet er at samme skilt om parkering mot betaling får forskjellig betydning avhengig av hvilken kommune en er i. Det er svært skjelden med underskilt som sier fra om gratis parkering for elbil (ref illustrasjonsbilde på NRKs artikkel), evt redusert pris etter nye forskrifter. Egentlig burde endringer i parkeringsvedtekter alltid ledsages med et forhåndsgodkjent oppsett for hvordan dette kan skiltes. Det er lite brukervennlig å måtte lese seg gjennom siste års kommunestyrereferater for å parkere på et nytt sted.  :o

For eksempel, så har underskiltet "Kun for elbil" i Oslo i løpet av kort tid skiftet betydning flere ganger, hver gang parkeringsforskriftene revideres.

  • Kun for ladende elbil
  • Kun for elbil (uavhengig av lading) eller ladende hybrider
  • Kun for elbil (uavhengig av lading), aldri tillatt for hybrider
Det er det siste som gjelder i Oslo i dag, men hvordan plukker en opp neste gang dette endres så lenge skiltingen er uforandret?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sele

1.Det jeg har store problemer med og forstå er hvorfor det ikke kan være samme regler i hele landet? Da slipper man misforståelser angående parkering. Og ja jeg vet at Solvik Olsen påpekte at han antok at elbilister kunne lese.

2.Da kommer neste punkt som jeg ikke forstår. Solvik Olsen jobbet hardt for at parkeringsregler mellom offentlige og private parkeringsplasser skulle være likt,hvorfor? Kan ikke fossilbilister lese?

Svaret for meg er at det handler om hvordan kommunene skal få inn ekstra kroner og ingenting om og gjøre det lettere for bruker.

cra

Sitat fra: Sele på fredag 30. desember 2016, klokken 11:20
2.Da kommer neste punkt som jeg ikke forstår. Solvik Olsen jobbet hardt for at parkeringsregler mellom offentlige og private parkeringsplasser skulle være likt,hvorfor? Kan ikke fossilbilister lese?
[!quote]

Ha ha ha!! Touché!  ;D

Sitat fra: Sele på fredag 30. desember 2016, klokken 11:20
Svaret for meg er at det handler om hvordan kommunene skal få inn ekstra kroner og ingenting om og gjøre det lettere for bruker.

Det er vel forlengst hevet over enhver tvil. I tillegg er det gjort på en slik måte at både stortingspolitikerne og lokalpolitikerne kan fraskrive seg ansvaret. Stortingspolitikerne har gitt "mandatet" til lokalpolitikerne og har ryggen fri. Overleveringen er gjort på en slik måte at passivitet innfører betaling, og de lokale kan gjemme seg bak at de ikke rakk å gjøre noe med det, og derfor bare "ble det" slik.  >:(  I tillegg må det skiltes om det er gratis parkering, og "glemmer"  de å gjøre det får de betalt likevel fordi folk ikke tar sjansen på at det kanskje er gratis. De som er vant  til gratis parkering vil i en periode risiker eå gå i vane-fela og få høye gebyrer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA