Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Sigurd, lørdag 24. september 2016, klokken 14:13

« forrige - neste »

evole

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. august 2016, klokken 20:57
Redd at det allerede er blitt slik. Dersom det skal være fritak etter 1. Januar skal det skiltes.

http://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§34
Legger ved selve paragrafen. Dette er definitivt slutten på gratis parkering på kommunale parkeringsplasser. Jeg trodde først regelendringen skulle være at kommuner kan innføre betaling, men i stedet er det at kommuner kan innføre fritak.

http://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§34

§ 34. Betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevne motorvogner
Kommuner kan innføre betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser.
Trer i kraft 1 jan 2017.

tutti

Med denne utvikling så tar avgiftene snart igjen fossilbiler på de fleste områder.


Kanutten

Sitat fra: tutti på lørdag 20. august 2016, klokken 13:53
Med denne utvikling så tar avgiftene snart igjen fossilbiler på de fleste områder.

Neida. Selv om bomringer, ferger og til og med årsavgift skulle bli lik er det fortsatt MYE billigere å kjøre elbil (med mindre du baserer deg på hurtiglading hele tiden).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

TorC

Siden jeg opprinnelig er fra Tønsberg har jeg naturlig nok fulgt litt med på hva som skjer der. Det at de innfører betaling for elbiler forundrer meg overhodet ikke. Og at det var Aamot fra Arbeiderpartiet som foreslo det forundret meg enda mindre. I mine øyne har Tønsberg i en årrekke vært styrt av en ansamling folk man nesten bare ser på Luksusfellen på TV3. Etter årevis med underskudd uten å gjøre noen tiltak forstod de at de kom til å havne på ROBEK innen kort tid. Da valgte de å vedta å pusse opp Torvet for 16 millioner, som selvsagt endte opp med å koste 45 millioner istedenfor (hvem ville vel ha gjettet det)... Dette altså mens de er på vei inn i ROBEK...

Når man så kombinerer dette med en mulighet for noe de tror er gratis penger, så måtte det jo gå som det gikk.

Hvis problemet var at mange elbileiere brukte plassene som gratis heldagsparkering så kunne dette enkelt vært løst ved å sette tidsbegrensning. Nettopp slik de har gjort andre steder i byen der det ikke er betaling i det hele tatt.

Det blir spennende å se om dette på noen som helst måte gir flere kroner i kassa annet enn lommerusk. For mitt vedkommende er resultatet at jeg kommer til å handle enda mindre enn jeg allerede gjør i Tønsberg.

Og den negative omtalen Tønsberg får ved å innføre betaling for elbiler, og følgelig anes som sabotør av klimaforliket gjør nok at dette blir sure kroner. Jeg mistenker at ordføreren får ett og annet surt blikk når han møter sine gode gamle venner sentralt i Høire. 

Sandefjord på sin side blir jo da ytterligere tiltrekkende for folk i f.eks Stokke. Her har vi gratis parkering for alle i gatene, og gratis for elbilene på kommunale parkeringsplasser. Og håndtverkere på jobb i byen får selvsagt gratis heldagsparkering på gateplan.




2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

larsk

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 03. august 2016, klokken 08:26

Hvis man har kjøpt elbil med forventning om at bom og parkering skulle være gratis inn i evigheten så har man hatt skylapper.

Men med økende antall vil elbilen med høy sannsynlighet arve mye av avgiftsbelastningen fra teknologien man forlater.

Klippet ut disse to veldig gode setningene dine. De er innertier!  :o

Det er helt åpenbart at hvis inntekter fra avgifter på bensin/diesel går ned, så må det opp ett annet sted, og da kommer det fortsatt på "bilismen" på en eller annen måte, og da på EL-bil, selvsagt...

I en overgangsperiode vil det øke markant på bensin/diesel fordi alibiet allerede er på plass: "miljø"

For å velte det over på EL-bil, må man finne på noe annet, eventuelt finne på nye måter som biler generelt forurenser på...  det at de i det hele tatt finnes f.eks... at spasersko forurenser mindre, hvis de ikke er fulle av plast/gummi da... for da....



2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Christopher Neumann Ruud

Ser at det er mange tråder om dette, men henger meg på her da jeg også opprinnelig er fra Tønsberg, og jobber der  så jeg er innpendler.

Hvordan blir dette kommunisert til publikum? Selv om forskriftens standard er at det ikke lenger er gratis å parkere, må det vel være en måte å få vite om kommunen har innført fritak når man parkerer. Skilt 552 med underskilt 831 eller 834 i en eller annen kombinasjon? Det bør være unødvendig å måtte sette seg inn i formannskapsprotokoller for hver kommune man kjører seg inn i, er det noen som har noen tanker om dette?

turfsurf

Sitat fra: larsk på onsdag 24. august 2016, klokken 11:52
Det er helt åpenbart at hvis inntekter fra avgifter på bensin/diesel går ned, så må det opp ett annet sted, og da kommer det fortsatt på "bilismen" på en eller annen måte, og da på EL-bil, selvsagt...

Må de egentlig det? Hvis elbilen reduserer statens kostnader (helseplager, sykdom, dødsfall) like mye eller mere enn tapte inntekter, da må jo i teorien inntektene ikke økes.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

P85_Norway

Fra hjemmesiden til Tøsberg parkering:

Alle parkeringsplasser merket med hvit P på blå bakgrunn er uten unntak gratis for elbil. Man må likevel følge underskilting om for eksempel makstid(P-skive må benyttes)

http://www.tbgparkering.no/mappe-med-underside-til-parkering/el-bil/
Tesla M3 Performance

petgok

Utdrag fra den nye parkeringsforskriften (fra 1/1-17):

"§ 34.Betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevne motorvogner
Kommuner kan innføre betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser."

Ergo, så er det vel tvilsomt om det blir gratis parkering på offentlige plasser fremover, når hovedregelen blir endret til at elbiler må betale for parkering. Fritak må hver enkelt kommune innføre og skilte.
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver levert 20.11.14
Model 3 reservert 01.04.2016 (4900XX)

Olemann

Helt naturlig dette, dessverre, det er blitt for mange elbiler.  En tilfeldig dag på parkeringen utenfor Frognerbadet i Oslo var det ca 40% elbiler,  for bare 2-3 år siden var tallene helt annerledes.

Vi får glede oss over de fritak vi har hatt de siste 10 årene, og erkjenne at det går mot slutten på mange av fordelene...men skulle gjerne hatt dem 10 år til.  :)

Sitat fra: petgok på mandag 12. september 2016, klokken 14:50
Utdrag fra den nye parkeringsforskriften (fra 1/1-17):

"§ 34.Betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevne motorvogner
Kommuner kan innføre betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser."

Ergo, så er det vel tvilsomt om det blir gratis parkering på offentlige plasser fremover, når hovedregelen blir endret til at elbiler må betale for parkering. Fritak må hver enkelt kommune innføre og skilte.

AppleKnocker

Sitat fra: Olemann på mandag 12. september 2016, klokken 15:48
Helt naturlig dette, dessverre, det er blitt for mange elbiler.  En tilfeldig dag på parkeringen utenfor Frognerbadet i Oslo var det ca 40% elbiler,  for bare 2-3 år siden var tallene helt annerledes.

Vi får glede oss over de fritak vi har hatt de siste 10 årene, og erkjenne at det går mot slutten på mange av fordelene...men skulle gjerne hatt dem 10 år til.  :)

Sitat fra: petgok på mandag 12. september 2016, klokken 14:50
Utdrag fra den nye parkeringsforskriften (fra 1/1-17):

"§ 34.Betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevne motorvogner
Kommuner kan innføre betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser."

Ergo, så er det vel tvilsomt om det blir gratis parkering på offentlige plasser fremover, når hovedregelen blir endret til at elbiler må betale for parkering. Fritak må hver enkelt kommune innføre og skilte.

Jeg er ikke bekymret for at dagens elbileiere inkl meg selv må betale for parkering. Problemet er at elbil ikke er konkurransedyktig uten at bruken sponses. Mange her på forumet vil nå hive seg rundt og hevde at de klarer seg fint med kun elbil og at teknologien uansett er overlegen. Det er riktig, men vi utgjør den hardeste kjernen av kjernen. 99.5% av befolkningen tenker annerledes.

Vi går mot en situasjon hvor elbilen behandles likt som fossilbiler. Vi trenger bare å ta av nisselua og se til samtlige andre land i verden for å finne ut hvordan det går; en elbilandel på 1-2%.

Det blir litt for navlebeskuende å lene seg tilbake å tenke på fordeler man personlig har nyt godt av i 10 år, når slaget om elbilen er inne i en kritisk fase.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Olemann

#26
Ingen navlebeskuing her, ei heller noe normativt utsagn, andre må gjerne være normative og mene hva de vil bør gjøres, mitt poeng som tydeligvis ikke ble forstått var kun at når et gode blir brukt av svært mange så vil det forsvinne i et samfunn der goder koster fellesskapet og er et knapphetsgode. 
Dessuten, noen goder blir menigsløse straks de blir almene, som f.eks. å kjøre i taxifila når alle andre gjør det, da er det jo lurere å kjøre i den vanlige fila om den er køfri :-)

Det koster i dag ikke noe å bruke elbil, før var bilene trafikkfarlige, kalde, stygge og trege.  Kun entusiaster handlet dem.   I dag trenger man ikke gi avkall på annet enn lang rekkevidde, klart at da fristes almuen, og det blir så mange elbiler at godene forsvinner.

Skal vi ha tilbake godene må det dukke opp biler som er så elendige at bare entusiaster og de modige kjøper dem, da blir det plass for fordeler, igjen :-)

Dog, dette gjelder jo ikke bare Tønsberg som denne tråden handler om...

Elbil fundamentalist

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. september 2016, klokken 11:16
Sitat fra: larsk på onsdag 24. august 2016, klokken 11:52
Det er helt åpenbart at hvis inntekter fra avgifter på bensin/diesel går ned, så må det opp ett annet sted, og da kommer det fortsatt på "bilismen" på en eller annen måte, og da på EL-bil, selvsagt...

Må de egentlig det? Hvis elbilen reduserer statens kostnader (helseplager, sykdom, dødsfall) like mye eller mere enn tapte inntekter, da må jo i teorien inntektene ikke økes.
+1
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

moderator 2

Hei

Jeg prøver å lage en tabell med oversikt over det gode og det dårlige selskap av kommuner.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31026.msg531824.html#msg531824

Har noen mer inputt å komme med?

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

kVArh

For meg er gratis parkering i byer av liten betydning. Jeg bruker det veldig skjelden og nå blir jeg også litt usikker når jeg kommer til en fremmed by.
Er det en kommunal parkeringsplass?  Er det gratis elbilparkering i denne byen?
Det jeg savner er en klar beskjed på betalingsautomaten.
Jeg kan ikke huske å ha sett en slik beskjed på noen batalingsautomat.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA