Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)

Startet av HåkonE, lørdag 24. september 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

HåkonE

Ser for meg at det blir for dyrt og tidkrevende for en privatperson å bruke slike selskap. Må sikkert lage et par prototyper før jeg treffer. Blir også dyrt om når jeg en sjelden gang ofte gjør noe feil i designet.

Har kastet meg over AutoCad, men ser at lærekurven er noe bratt om dette skal bli noe i nærheten av hva jeg ville akseptert å ha inni bilen. Altså, en blokk er enkelt. Organisk design i moduler med festeanordninger, koppholdere, støttebraketter/støttevegger osv. er noe helt annet.

Lager nok bare et prinsipp først, så får jeg se. Ser for meg at veggene er egne moduler, og senterenhet er en modul. Det gjør det lettere å trekke skinn rundt veggene, og kanskje folie eller lakk på sentermodulen før de festes sammen.

Takk for tips om Agisoft photoscan. Fant også Autodesk 123D som gjør noe slikt. Skal teste litt på det.

Som sagt, fortsatt ikke sikker på om jeg kommer i mål med dette, men jeg skal leke litt i 3D og se hvor langt jeg kommer. Worst case så blir det lærerikt, og samboeren får en svindyr plastvase!  ;D

JTB

Hehe, liker pågangsmotet :-) Gleder meg til å se hva du får til...
Har prøvd med litt på modellering og 3d printing, men ga opp pga tidsklemma. Kunne ingenting...
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

Ferry

Et par små tips fra en 3Dprintamatør. 3dnet.no har hyggelige priser på 3D-printere fra bl.a. Wanhao. F.eks Duplicator i3 V2.1 til 3990,- Den fungerer temmelig bra rett ut av esken. Byggevolum 200x200x180.
Av software har jeg brukt mest DesignSpark Mechanical http://www.rs-online.com/designspark/electronics/eng/page/mechanical  Den er gratis og fungerer kun på Windows. Finnes masse tutorials på Youtube. Lett å bruke, men kraftig nok til det meste.
Har også brukt Fusion 360 fra Autodesk. Den er kraftigere, men med noe høyere brukerterskel. Fungerer på Windows og Mac, og muligens Linux(?)

PS: Jeg har ingen tilknytning til 3dnet.no utover å være fornøyd kunde.

HåkonE

Wanhao har jeg sett på, men ser at kina-printere/DIY-miljøet er for de som liker å bruke minst like mye tid på maskinen som på design/print. Jeg må være realistisk ift. ledig tid i hverdagen, og jeg er mer interessert i design og løsninger enn selve verktøyet. Support er også omtrent ikke-eksisterende på de fleste kinesiske produsentene.

Takker for tips om DesignSpark. Skal ta en titt på det. Har sett på flere allerede, og så langt virker Fusion 360 mest interessant.

Siste dagene har gått med på å lære om 3D-design og 3D printing. Vet fra arbeidsplassen at planlegging er 90% av jobben. Fortsatt en del jeg ønsker kontroll på før jeg begynner med designet. Ting jeg må tenke ekstra nøye på:

-Hvordan skal dette festes uten å gjøre inngrep i interiøret, og uten at det beveger seg (les: kvalitets-følelse, trafikksikkerhet og ulyder). Jeg har en idè jeg tror kan bli bra her.
-Hvor tykk må plasten være, og hvor mye støtte er det behov for. En 1,5 colaflaske trukket med skinn er ikke målet.

Hva design angår har jeg allerede noen konsept-ideer jeg tror kan bli spennende og forenkle ting mye. Klarer (!) jeg å få de ned på "papir", så kan dette bli interessant.

Er fortsatt veldig usikker på om dette er mulig å realisere prosjektet uten å legge 500 timer i det, og ikke minst nå målene om en viss form for kvalitet her, men går inn med godt mot. Readers beware. :)

Spørsmål: Rett over USB og 12V tilkoblingen er det noe som ser ut som et lite ventilasjonshull. Første som slo meg var at dette var ionizeren. Noen som vet?

Zett

Sitat fra: HåkonN på onsdag 03. august 2016, klokken 15:18

Spørsmål: Rett over USB og 12V tilkoblingen er det noe som ser ut som et lite ventilasjonshull. Første som slo meg var at dette var ionizeren. Noen som vet?

Bak det hullet ligger temperaturføleren for klimaanlegget.

kjetilei

Jeg ville helt klart ha benyttet Fusion 360 framfor Autocad. Det er gratis for makers (les: amatører) og profesjonelle opp til en viss grad (max omsetning på $100.000,- i året etter det jeg husker), og er veldig bra.

Fusion 360 har en veldig fin modelleringseditor, samt gode muligheter for å eksportere ut til 3D print (STL), laserkutting/2D fresing (DXF) og en veldig god CAM-modul for å generere filer til 3D/2.5D fresing.

Når det gjelder utskrifter, ville jeg ha vurdert hva som er tilgjengelig av tjenester via 3dhubs.com istedenfor å anskaffe egen 3D skriver, men aller best er nok å oppsøke et lokalt makerspace der du bor dersom det er mulig, siden det nok gjør det enklere med mange prototyper. Makerspacene har ofte mye av utstyret du trenger for å prototype og lage ferdig produkt. Dersom du nevner hvor du holder til, kan jeg sikkert sjekke hva som er nærmeste makerspace (jeg holder til på Creator makerspace i Stavanger).

Istedenfor å 3D printe mange ganger for å få til god formtilpasning, kan du også vurdere å benytte tykt papir/kartong for rask eksperimentering. Det hjelper da å ha tilgang til en laserkutter eller papirkutter (f.eks. Silhuette Cameo).

Dersom du ser for deg å lage en del eksemplarer er det greit å vurdere andre materialer enn ren 3D utskrift, da det tar lang tid for så stort objekt. Mange materialer kan raskt kuttes via laser o.l. Det er også mulig å bearbeide 3D utskrifter for å lage avstøpningsformer for å lage høykvalitets plastikkdeler i et mindre kvanta (men krever en del forarbeid).
"Tessie" - S85, blå med det meste av tilvalg, levert mars 2014
"Blåbæret" - E-UP, mai 2015
TM≡ reservert 1.4 2016

Trustno1

Tydelig at det er endel folk her med kunnskaper i feltet :)

I det forbindelse har jeg ett annet spørsmål. Jeg vurderer noen lignende prosjekter, men har lyst til å lage meg en DIY cnc fres. Har vært på litt diverse sider, men litt i villrede på hvor jeg burde starte. Jeg har ingen erfaring med CNC fra før, men er relativt habil på manuell maskinering. Så selve produseringen bør gå fint.

Spørsmålene jeg har er:
- Hva trenger man av utstyr
- Hvilke programvarer trenger man
- Finnes det tegninger man kan laste ned? ( Tror jeg helst vil bygge den i MDF da jeg har begrenset erfaring med metallarbeider)
- Tips til gode online resurser? (Forum, wikisider etc)
- Noen i østlandsområdet som har en DIY maskin og har lyst til å gi meg en demo/slå av en prat?

Ser for meg en maskin som bør minimum kunne frese en halv MDF plate (122x122cm) og ett budsjett på 10-15k

petersv

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 04. august 2016, klokken 09:37
Tydelig at det er endel folk her med kunnskaper i feltet :)

I det forbindelse har jeg ett annet spørsmål. Jeg vurderer noen lignende prosjekter, men har lyst til å lage meg en DIY cnc fres. Har vært på litt diverse sider, men litt i villrede på hvor jeg burde starte. Jeg har ingen erfaring med CNC fra før, men er relativt habil på manuell maskinering. Så selve produseringen bør gå fint.

Spørsmålene jeg har er:
- Hva trenger man av utstyr
- Hvilke programvarer trenger man
- Finnes det tegninger man kan laste ned? ( Tror jeg helst vil bygge den i MDF da jeg har begrenset erfaring med metallarbeider)
- Tips til gode online resurser? (Forum, wikisider etc)
- Noen i østlandsområdet som har en DIY maskin og har lyst til å gi meg en demo/slå av en prat?

Ser for meg en maskin som bør minimum kunne frese en halv MDF plate (122x122cm) og ett budsjett på 10-15k

Kanskje http://www.probotix.com/CNC-ROUTERS/V90-MK2 eller http://www.zenbotcnc.com/ ?

Hvis ikke er jo denne interessant: http://reprap.org/wiki/Cartesio (3D-printet CNC-maskin.)

petersv

Sitat fra: HåkonN på tirsdag 02. august 2016, klokken 09:19
Ser for meg at det blir for dyrt og tidkrevende for en privatperson å bruke slike selskap. Må sikkert lage et par prototyper før jeg treffer. Blir også dyrt om når jeg en sjelden gang ofte gjør noe feil i designet.

Har kastet meg over AutoCad, men ser at lærekurven er noe bratt om dette skal bli noe i nærheten av hva jeg ville akseptert å ha inni bilen. Altså, en blokk er enkelt. Organisk design i moduler med festeanordninger, koppholdere, støttebraketter/støttevegger osv. er noe helt annet.

Lager nok bare et prinsipp først, så får jeg se. Ser for meg at veggene er egne moduler, og senterenhet er en modul. Det gjør det lettere å trekke skinn rundt veggene, og kanskje folie eller lakk på sentermodulen før de festes sammen.

Takk for tips om Agisoft photoscan. Fant også Autodesk 123D som gjør noe slikt. Skal teste litt på det.

Som sagt, fortsatt ikke sikker på om jeg kommer i mål med dette, men jeg skal leke litt i 3D og se hvor langt jeg kommer. Worst case så blir det lærerikt, og samboeren får en svindyr plastvase!  ;D

Sjekk ut http://makemendel.com/3d-printer/mega-bot som er relativt stor og billig.

Hvis du vil ha større og DIY er MeldelMax ganske kul. Han duden her har laget en enda større versjon, du kan sikkert få tegnigner etc. fra han hvis du spør.

Trustno1

Sitat fra: petersv på torsdag 04. august 2016, klokken 09:45
Kanskje http://www.probotix.com/CNC-ROUTERS/V90-MK2 eller http://www.zenbotcnc.com/ ?

Hvis ikke er jo denne interessant: http://reprap.org/wiki/Cartesio (3D-printet CNC-maskin.)

Takk for tipsene. Maskinene du linker til her ligger nok en god del over budsjett i den størrelsen jeg tenker når man får på moms og frakt.
Tror nok jeg skal holde meg til en maskin der jeg bygger opp rammene selv og kjøper deler. I første omgang er jeg mest ute etter å lære litt mer om hvordan motorene fungerer, hvordan de kontrolleres etc.
(Beklager til trådstarter om dette er litt offtopic :) )

HåkonE

Zett: Takk.

petersv: Ser ut som det finnes nesten like mange DIY varianter som det finnes kunder, og prisene er definitivt fristende. Men manglende brukervennlighet og mye justering/feilsøking virker å gå igjen på mange forum. Med småbarn, jobb og andre hobbyer, tror jeg rett å slett ikke at jeg har tid (eller tålmodighet) til å gå den veien.

kjetilei: Flere gode råd og tips. Takk!

Av makerspaces fant jeg "bitraf" i Oslo. Skal undersøke dette nærmere.

Silhuette Cameo har jeg vurdert til andre prosjekter (folie). Hadde jo vært genialt å printe ut på tykt papir for å se hvordan målene passer inn i bilen. Ser den ikke kutter papp, men tror jeg begynner med papp og saks for å finne grovdesignet.

Hadde ikke tenkt meg noe storproduksjon her, og det er derfor en 3D-printer fristet. :)

kjetilei

HåkonN: hiv deg rundt og oppsøk Bitraf. Tror ikke du blir skuffet :)

Cameoen kutter ikke tykk papp, men den greier til nøds tykt papir (350gsm), som bør være stabilt nok til å eksperimentere med (jeg har laget en LED-basert lampe med Cameoen med stabile deler). Alternativt kan en benytte laserkutter dersom en har tilgang til det - går raskere og kutter tykkere materialer, men soter litt og kan være helseskadelig dersom en ikke vet hva en kutter ;)

TrustNo1: Fix makerspace i Trondheim har bygget en fullplate CNC router basert på et kit. Her har du en del info om byggingen. Jeg var tilfeldigvis og så den i aksjon i går :) Det går an å lage en lignende maskin med en stor andel av deler som kan tilvirkes ut fra lokalt tilgjengelige deler. Resten kan i stor grad kjøpes fra Aliexpress/eBay dersom du er på veldig stramt budsjett - men det øker sjansen for feilkjøp. Alternativt finnes det forskjellige nettsider (mye USA) som kan selge deg nødvendige deler, men da til en god del høyere pris. Eksempel: www.openbuilds.com.

Bitraf makerspace i Oslo har en Shopbot fullplate CNC router tilgjengelig.

Det er masse arbeid å lage en CNC router, så du må enten være veldig dedikert, sta og ikke gi opp, alternativt gjøre det sammen med andre som også har et stort ønske om en CNC router. Kan være mye frustrasjon spart ved å bli med et makerspace dersom det er det i nærheten.
"Tessie" - S85, blå med det meste av tilvalg, levert mars 2014
"Blåbæret" - E-UP, mai 2015
TM≡ reservert 1.4 2016

Hodetelefoner

Dere kan spørre noen med en cnc fres om hjelp også :p

petersv

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 04. august 2016, klokken 10:05
Sitat fra: petersv på torsdag 04. august 2016, klokken 09:45

Takk for tipsene. Maskinene du linker til her ligger nok en god del over budsjett i den størrelsen jeg tenker når man får på moms og frakt.
Tror nok jeg skal holde meg til en maskin der jeg bygger opp rammene selv og kjøper deler. I første omgang er jeg mest ute etter å lære litt mer om hvordan motorene fungerer, hvordan de kontrolleres etc.
(Beklager til trådstarter om dette er litt offtopic :) )

Den siste linken er DIY og hjemmebygg. Det som trengs av deler som er kompliserte kan 3d-printes :)

petersv

Sitat fra: HåkonN på torsdag 04. august 2016, klokken 13:24
Zett: Takk.

petersv: Ser ut som det finnes nesten like mange DIY varianter som det finnes kunder, og prisene er definitivt fristende. Men manglende brukervennlighet og mye justering/feilsøking virker å gå igjen på mange forum. Med småbarn, jobb og andre hobbyer, tror jeg rett å slett ikke at jeg har tid (eller tålmodighet) til å gå den veien.

kjetilei: Flere gode råd og tips. Takk!

Av makerspaces fant jeg "bitraf" i Oslo. Skal undersøke dette nærmere.

Silhuette Cameo har jeg vurdert til andre prosjekter (folie). Hadde jo vært genialt å printe ut på tykt papir for å se hvordan målene passer inn i bilen. Ser den ikke kutter papp, men tror jeg begynner med papp og saks for å finne grovdesignet.

Hadde ikke tenkt meg noe storproduksjon her, og det er derfor en 3D-printer fristet. :)

Mendel er vel en 4-5 generasjon reprap, så den er vel vel så stabil som en vanlig kommersiell printer, men er det pålitelighet man er ute etter er en extruder definitivt ikke veien å gå. Det er "alltid" noe tull, også med makerbot osv. som er out of the box-printer til mange tusen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA