Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)

Startet av HåkonE, lørdag 24. september 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

HåkonE

Huff, finner ingen senterkonsoll på markedet jeg liker.  :-\

-Ingen utnytter plassen godt
-Ingen tilbyr mer teknisk funksjonalitet
-Tesla sin egen er horribelt overpriset, har begrenset funksjonalitet og den forrige var fikk dårlig reviews.

Vurderer derfor å designe en egen. MDF er tungt og detaljer kan bli utfordrende. Skal jeg ta på meg et slikt prosjekt, så blir det med 3D printer. Da kan jeg printe i varmebestandig ABS-plast (brukes vel i bil i dag). Plast kan dekkes til med skinn, gummi, folie og evn. lakkeres, og vekten blir lav.

Muligheter:

-Treg USB og 12V dekkes av konsollen. Nye USB Quick Charge porter.
-En (universal) plass til å legge mobiltelefon, selvsagt med trådløs lading. Kanskje også NFC.
-LED-lys (hvis det kan implementeres delikat).
-Større åpen/skjult lagringsplass under
-2 stk. koppholdere.
-Gummibelagt åpning til å legge nøkler ++ i.
-Annet...

Er (slitsomt) perfeksjonist, utdannet innen elektronikk og har noe erfaring med 3D tegning. Den mest krevende jobben tror jeg bli i 3D-tegning, for å lage malen. Må passe rett inn perfekt uten å ødelegge eksisterende interiør, samtidig som den må sitte uten å bevege på seg. Dagens plass i bilen må tegnes opp i 3D, og delene må nok deles opp moduler da ingen normale 3D printere tar en hel konsoll.

Jeg har tro på resultatet, men jeg tar meg i å tenke at det blir for ambisiøst ift. tid om det skal se "factory" ut.

Tanker rundt dette?  :)

Trustno1

Interessant, jeg har faktisk gått med lignende tanker selv, men da hovedsakelig for å lage en frontsub i bilen.
Faktisk så drev jeg å testet litt her om dagen for å lage en 3dmodell av eksisterende senterkonsoll i photoscan for deretter å kunne manipulere denne. Fant ut at det ikke var så enkelt uten å ta consollen ut, så jeg kommer nok til å gjøre det på ett senere tidspunkt.

Når det gjelder å 3dprinte så er mitt inntrykk at de fleste 3dprintere innenfor "spisbar" pris ikke printer noe større størrelser rundt 20cm, så det må isåfall bli veldig mange deler. Man kan eventuelt lime dette sammen og forsterke det med glassfiber.

HåkonE

Ja, 20-26 cm virker å være normalen for de "store" av de mer normalt prisede. Denne tar vel 20*20*25:

Men jeg tror ikke det er noe problem å lage det modulbart og forsterket helt uten glassfiber. Kommer til å ta lang tid å printe alt, men det er den minste utfordringen med et slikt prosjekt.  :)

HåkonE

Fant også denne, som tar helt opp til nesten 60 cm. :o

Men det er mulig å løse det med en mindre printer. En som lagde en full-size motorsykkel med en liten printer.

Trustno1

Har du link/pris på den siste?

Selv tenker jeg kanskje at det vil være mer aktuelt å eventuelt lage konsollen i en kombinasjon av MDF og printede deler.

HåkonE

Er ikke helt uaktuelt å bruke MDF i deler av designet. Så langt har jeg ikke kommet enda. Finner jeg det kost/tidsbesparende så...

Den siste (Wanhau Duplicator) ligger på 15-22k avhengig av hvor du bestiller fra, men den er ikke aktuell. Kinesisk firma, tvilsom kundeservice og blandede erfaringer.

Hadde ikke penger vært et tema, så er mulighetene store med en gMax som tar over 40*40*50 cm, men da ryker man fort på 30 000,-. Dessverre ligger alle printerne jeg har lyst på i 20-30k området.  ;D

For de som vil se hvordan et stort print fungerer, så er dette et godt eksempel.

Men som nevnt, jeg tror den store (og viktigste) jobben her ligger i design. Ikke bare for å få ting til å passe, men også for å gjøre det "enkelt" å jobbe videre med modellen (skinn, lakk osv).

Wattson

Hmmm - håper virkelig det kan bli noe av prosjektet deres?
For mange med meg er utvilsomt lei av alt det rotet som blir "der nede".
- Og markedet er garantert der, dersom prisen er riktig.
Venter med spenning
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

lunitiks

Noen bør tegne en sketsj frihånd først. Kan bli virkelig lekkert. Gjelder å få kanter og linjer til å harmonere med resten av interiøret.

Deretter eksakt måltaking. Så alle de funksjonelle spørsmålene som vil påvirke design, bla:

- Skal konsollen monteres oppå yacht floor, eller tar vi den bort og bruker eksisterende borrelåsfester til konsollen?

- Hvor langt opp skal konsollen ruve under storskjermen? Husk at SC og andre med can-avlesningsutstyr kan ha behov for å dra ned hylla under storskjermen for å få tilgang til kontakter.

- Siden dette blir en sak på millimetermål; hvilken "slack" skal du gi til materialet som evt kan trekkes over? Noen vil ha skinn, andre lakkert. (Forskjell i tykkelse.)

+++

Håper du får dette til
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Kan absolutt betale noen kroner for et hel- eller halvfabrikat her :)

HåkonE

Har sjekket noen 3D printere, og det er flere som klarer denne jobben her. Har vurdert en slik lenge til noen andre prosjekter, men dette er vel det første jeg føler kan forsvare en slik investering.

Derfor, jeg starter nok med design først for å se hvor dette ender. Må først se om dette er mulig å sette i live. Har tegnet en del i Sketchup og AutoCad (2D), men programmene er lite egnet til 3D printing. Like greit å begynne i rett program først som sist.

Planen var i utgangspunktet å ha en konsoll som flukter med eksisterende kanter, og settes opp på yacht-gulvet (en god borrelås er vel det beste). Men tenker å la den være litt høyere enn andre konsoller av 2 grunner:

1. Mulighet for mer oppbevaringsplass
2. Mer cockpit-følelse, med kortere avstand til telefon, oppbevaring osv.

Det lille oppbevaringrommet så jeg det bare var å nappe av. Da er det faktisk mulig å lage en naturlig ekstensjon av skjermen, og ned rett over USB uttak osv. Da blir alle tilkoblinger skjult, og skal den tas ut så er det bare å nappe ut kontaktene.

Aller først må jeg nok lage en presis 1:1 3D-modell av den delen av interiøret i Tesla. Noen tips, eller må jeg frem med skyvelære? Har søkt etter ferdige modeller, men har ikke funnet noe særlig så langt. Vet det finnes software i dag som tar mange bilder og lager et 3D objekt, men usikker på hvor nøyaktig det blir. :)

Muffinman

Sitat fra: HåkonN på mandag 01. august 2016, klokken 18:55
Men tenker å la den være litt høyere enn andre konsoller av 2 grunner:

1. Mulighet for mer oppbevaringsplass
2. Mer cockpit-følelse, med kortere avstand til telefon, oppbevaring osv.

Det lille oppbevaringrommet så jeg det bare var å nappe av. Da er det faktisk mulig å lage en naturlig ekstensjon av skjermen, og ned rett over USB uttak osv. Da blir alle tilkoblinger skjult, og skal den tas ut så er det bare å nappe ut kontaktene.
Jeg synes egentlig alt du skriver her er fornuftig, men har spesielt sansen for det i quoten over. Jeg synes konsollene som er tilgjengelig nå blir så lave at det ser litt rart ut.

Trustno1

Sitat fra: HåkonN på mandag 01. august 2016, klokken 18:55Vet det finnes software i dag som tar mange bilder og lager et 3D objekt, men usikker på hvor nøyaktig det blir. :)

Jeg har brukt Agisoft photoscan. Den kan bli relativt nøyaktig, men det krever isåfall gode bilder og muligens endel forberedelser. Du kan bruke endel markører osv for å få det bedre. Er nok vanskelig å få det 100%, men kan være at dette sparer deg for endel jobb om du bruker dette som ett utgangspunkt.

Eksempel er 3dbildet jeg tok av subkassa jeg støpte tidligere.

petersv

Kan vel printes i mindre deler som settes sammen etterpå, er ikke nødvendigvis noe poeng/fordel å printe alt i ett. F.eks. hvis noe går galt i printen (vanlig) så er det mye å printe på nytt om alt er i en del.

Billigste printer er vel reprap og div forks/clones av den, men er DIY.

Veggen

Hva med å sende designet til en proff aktør med skikkelige 3D printere istedet for å kjøpe egen printer?

Har god erfaring med f.eks. Materialise i jobbsammenheng. De har en grei nettløsning der man kan legge inn CAD fil, materialvalg, finish, etc og få et pristilbud.

http://www.materialise.com
https://i.materialise.com

Trustno1

Sitat fra: Veggen på mandag 01. august 2016, klokken 22:34
Hva med å sende designet til en proff aktør med skikkelige 3D printere istedet for å kjøpe egen printer?

Har god erfaring med f.eks. Materialise i jobbsammenheng. De har en grei nettløsning der man kan legge inn CAD fil, materialvalg, finish, etc og få et pristilbud.

http://www.materialise.com
https://i.materialise.com

Ser for meg at det blir vanskelig når man skal designe noe såpass komplekst som en senterkonsoll. Man må nok prøve og feile litt i prosessen. Kan fort bli tidkrevende og dyrt og hele tiden sende til en proff aktør da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA