Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla trunkbag, blått adapter, Swisswax Shield vs Type 2 kabel og blått adapter

Startet av Bjoris, fredag 23. september 2016, klokken 21:54

« forrige - neste »

Bjoris

X er 227 cm brei med speilene ute og 207 cm med innfelte speil. S er jo som kjent ikke akkurat smal, den gav oss noen hodepiner i starten, men vi vente oss til det stort sett, men den er altså 196 cm brei med speilene inne og 218 med speile ute. Må si jeg ble litt overrasket nå, trodde det bare var ett par cm, men det er faktisk 10 cm ekstra. Det er mye gitt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Epleskreller

Den er brei, merkes når man parkerer.. Syns også den svinger litt dårligere enn S'en,  men kan hende det bare er min synsing..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bjoris

Ser at en X5 er som en S 196 og 218 med speilene ute. 10 cm ekstra altså. Mener Q7 også hadde tilsvarende bredde...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: Epleskreller på søndag 31. juli 2016, klokken 18:48
Den er brei, merkes når man parkerer.. Syns også den svinger litt dårligere enn S'en,  men kan hende det bare er min synsing..

Ser for meg at parkeringshus blir ett lite mareritt med en X! Jeg har prøvd den og den virket veldig stor akkurat der og da, men nå har vi kjørt Leaf i siden nov 15 så litt uvant med stor bil, husker jeg og fruen syns Sen var veldig svær i starten, men så vente vi oss til det... Syns jeg likevel hadde ganske god oversikt i Xen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

#4
Har jo bare såvidt prøvekjørt X-en, så erfaringen er veldig begrenset. Men inntrykket der og da var at styringen og håndteringen er helt topp. Er vant med en Golf V til daglig, men X føltes ikke som noe beist i forhold. Mye skyldes nok det lave tyngdepunktet som batteriet gir, samt elmotorenes umiddelbare respons.

Oversikten er kanonbra. Du føler omtrent at du sitter utendørs og kjører pga. den store frontruta. Det eneste aberet er speilet og utsikten bakover som er litt dårligere enn jeg er vant med, selv med 6-seteren (med tre seter på andre rad blir utsikten enda verre).

I parkeringshus vil du nok merke størrelsen, men mitt inntrykk er at parkeringshus er veldig forskjellige. En del av dem kan nok bli litt vel tøffe med X-en. Parkering i Italia og Syd-Frankrike ser jeg for meg blir veldig vanskelig, uten at dette stopper meg fra å kjøpe bilen :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Ellemelle

Men hvordan er det med kamera og sensorer? Kun kamera bak, og sensorer foran og bak - dvs ingenting på sidene?

eha

Joda, det er sensorer på sidene, som i en Model S med autopilot-hardware. Du vil kunne se hvor nær du er ulike objekter rundt hele bilen. Bak har du i tillegg et godt kamera for visuell bekreftelse.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

satheesh.net

Sitat fra: eltoro på tirsdag 02. august 2016, klokken 13:06
Men hvordan er det med kamera og sensorer? Kun kamera bak, og sensorer foran og bak - dvs ingenting på sidene?

What eha said. Og dessverre, ingen kameraer på sidene. :-X

Ellemelle

Det var jo litt skuffende, siden flere nå har begynt med "flyfoto" av bilen.

eha

Sitat fra: eltoro på tirsdag 02. august 2016, klokken 22:23
Det var jo litt skuffende, siden flere nå har begynt med "flyfoto" av bilen.

Enig. Tesla viser en slags flyfoto på nedre del av skjermen ved autoparkering (var iallfall slik da jeg prøvekjørte X på fredag), men dette er kun en enkel illustrasjon uten bruk av kameraer av hvor bilen beregner at parkeringsplassen er, og hvor bilen befinner seg. Man vil altså ikke se hindringer som dukker opp i det viewet. Til dette har man "kun" ryggekameraet. Jeg skriver med hermetegn fordi Teslas ryggekamera på 17" blåser andre av banen visuelt sett.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Epleskreller

Sitat fra: eha på tirsdag 02. august 2016, klokken 23:13
Sitat fra: eltoro på tirsdag 02. august 2016, klokken 22:23
Det var jo litt skuffende, siden flere nå har begynt med "flyfoto" av bilen.

Enig. Tesla viser en slags flyfoto på nedre del av skjermen ved autoparkering (var iallfall slik da jeg prøvekjørte X på fredag), men dette er kun en enkel illustrasjon uten bruk av kameraer av hvor bilen beregner at parkeringsplassen er, og hvor bilen befinner seg. Man vil altså ikke se hindringer som dukker opp i det viewet. Til dette har man "kun" ryggekameraet. Jeg skriver med hermetegn fordi Teslas ryggekamera på 17" blåser andre av banen visuelt sett.

Det er det eneste som er bedre på Leaf'en vår, utrolig kjekt med kamera på alle sider.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kiefer

Jeg synes ikke man i det daglige mærker at bilen er en anelse større end en Model S. De føles ca. lige store når man kører rundt i dem.

men hvad angår både vores Model S og Model X, er jeg da glad for vi valgte garageporte på 2.7 meter og ikke standarden på 2.4 meter som de fleste i Danmark vælger at installere.Lofthøjden i garagen måtte godt have været 20cm højere end de 2.2 meter den er nu. Det er lige i underkanten når man skal åbne sidedørene.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

Innovatorium

På Solsiden kjøpesenter i Trondheim er det så smalt at det var kun få cm å gå på i forhold til fortauskanten på høyre side og speilet og bomautomaten på venstre side. Klarte å få en liten skrape på bakre høyre felt i siste sving ut. Så holder meg unna der. Merkes at X'en er bred, den oppleves som vesentlig bredere enn AUDI A6'en min.

Bjoris

Det er jo nå fult mulig for Tesla å utvikle birdsview med de nye kameraene, hvilken pakke det skulle komme i er verre å sei, kanskje dette vil være noe de legger i full selfdriving som en gadget som folk vil ha for å få solgt den pakken også. Er selv veldig i tvil om jeg skal legge på de siste 25.000 for noe som vi kanskje ikke får tilgang til på mange år, er jo helt sykt egentlig, men så er vi jo ikke helt i lodd vi som er opptatt av dette heller da så...:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Jeg tenker at de nye sensorene i AP 2.0 med dobbel oppløsning og dobbel rekkevidde bør gjøre det enklere å håndtere parkering. Personlig skulle jeg ønske meg enda flere sensorer, ikke minst for å detektere kanter. Og birds eye view? Jeg krysser fingrene, men tør ikke vedde på at det kommer.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA