Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor havner vrakede biler?

Startet av andy76, fredag 23. september 2016, klokken 17:14

« forrige - neste »

andy76

Flere av oss trillingeiere kobler jo ut giret og setter det i N for å "seile" i nedoverbakker for å spare strøm. Ser for meg en ekstra påkjenning når man setter den tilbake i D i fart. Kan dette være skadelig? Ser det ligger ett par innlegg om havarerte girkasser på trillinger på forumet nå. Blir dyre ekstra meter om det øker påkjenningen på girkassa så mye at den raskere blir ødelagt...!
Peugeot Ion 2015

TB

Godt spørsmål.
Om det viser seg å vera ein sammanheng her er det grunn til å vera uroa.

Men, det bør ikkje vera ein sammanheng? Det er ingen mekanisk kobling som skjer mellom D og N. Straum til motor blir kobla inn / ut. Men, denne inn / utkobling kan kanskje medføre ekstra belastning på girkassa?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Vil tro det er dreiemoment i EL- motor som tar gear/differensial . Gjerne ved hastighetsforskjell h/v hjul . ???? Dreiemoment er jo som en 2l bensinmotor . Girkasse på størrelse med en snøfreser .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Sitat fra: andy76 på søndag 31. juli 2016, klokken 10:32
Flere av oss trillingeiere kobler jo ut giret og setter det i N for å "seile" i nedoverbakker for å spare strøm. Ser for meg en ekstra påkjenning når man setter den tilbake i D i fart. Kan dette være skadelig? Ser det ligger ett par innlegg om havarerte girkasser på trillinger på forumet nå. Blir dyre ekstra meter om det øker påkjenningen på girkassa så mye at den raskere blir ødelagt...!

Nei, det kan umulig være skaldelig. imiev kan vel seile og da kunne man jo ikke bremset forsiktig siden bremsene aktiverer motoren før klossene. Det er jo også veldig mykt motoren "tar tak" når man putter den i D så det går nok bra.

Anita

Hei. Det var meg som skrev innlegget om havarert girkasse på vår 5,5 år gamle iMiev. Jeg kan bekrefte at vi aldri har drevet med "seiling". Har aldri hørt om det, og visste ikke at det var mulig !

stradivaria

We had many Mitsubishi and Peugeot in workshop with gearbox problems. It is not the same gearboxes in Mitsubishi, Citroen and Peugeot.
It can have many different faults.

I recomend to contact workshop who has experience with electric cars.
Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Sitat fra: erik e på mandag 01. august 2016, klokken 17:20
????? Hva menes her?  Trilling=Mitsubishi .
Trilling=Mitsubishi/Peugeot Ion/Citroen C-zero
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Tja.  Det er en Mitsubishi med annen " logo". Dette ordner seg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

nr1rayner

Ekstra meter med seiling er ikke mange..
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27599.msg493677.html#msg493677

I Leaf er visst motor direkte koblet til "girkassen".
I revers spinner motoren motsatt vei.
Fullt mulig å seile i N i Leaf også, ser da ut for at den ikke kobler fra noe annet enn strømmen. Motoren fortsetter å spinne med samme turtall.
Regner med det er det samme i en trilling også..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

pwb

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:50
Ekstra meter med seiling er ikke mange..
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27599.msg493677.html#msg493677

I Leaf er visst motor direkte koblet til "girkassen".
I revers spinner motoren motsatt vei.
Fullt mulig å seile i N i Leaf også, ser da ut for at den ikke kobler fra noe annet enn strømmen. Motoren fortsetter å spinne med samme turtall.
Regner med det er det samme i en trilling også..

Det er det samme, motor er alltid tilkoblet og det er stømmen som kuttes og også muligheten for å regenerere. Merker selv at det er mye mer belastning på å holde nåla på 0/nøytral i nedoverbakke og så bråslippe pedalen enn å dytte spaken fra N til D, det er nok noe styring som gjør at når den dyttes fra N til D så blir det en myk regenerering enn når man bråslipper gassen.

Beamer Screamer

Jeg kan heller aldri tenke meg at såkalt seiling dvs. trilling (sic!) i N med dertil innkobling av D kan skade girkassen. Jeg spurte om dette på verkstedet ved første service og de bekreftet at her var det ingen fysisk inn/utkobling men kun elektrisk og at trilling i N ikke var noe problem. Dvs. i N kuttes all last/pådrag til motoren og den spinner helt fritt.

Man kan heller stille seg spørsmålet om belastningen på de kontaktene som kobler inn/ut strømmen. Jeg ser for meg at det kan oppstå en lysbue med dertil høy temperatur om man girer over i N under høyt pådrag/regen.

Nå driver ikke jeg med trilling for å øke rekkevidden, men jeg praktiserer dette for å rense bremsene. For å være forsiktig så legger jeg alltid power viseren nær null (mellom power og charge) før jeg kobler over i N. Deretter bråbremser jeg, og så slipper jeg bremsen og legger inn D igjen når bilen står nesten stille.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

nr1rayner

Tviler på det er noen kontakter som kobler fra, alt er nok styrt gjennom hjernen, så den bare går fra å sende strøm til å ikke gjøre det.
Såvidt jeg vet skal det være nøyaktig det samme å sette i N som å balansere gasspedalen på null forbruk..

I Leafen klunker det noen ganger, det er vel når man går fra P til N, D eller R.
Regner med det er samme der som i vanlige automat-kasser, en pinne går inn i et hakk/hull for å låse girkassen så bilen står i ro. Klonket kommer nok av at vekten på bilen presser i mot, så spennet slipper.
Men bortsett fra det er det nok lite mekanikk i kassa..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA