Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har bestilt ioniq med andre felger enn de originale?

Startet av Navl1, fredag 23. september 2016, klokken 13:52

« forrige - neste »

Porsgrunn

Sitat fra: utlending1 på lørdag 27. august 2016, klokken 02:03
Da har jeg vært i kontakt med skatteetaten - åpenbart at dette er et nytt fenomen som har tatt dem litt på senga.

Personen jeg snakket med over telefon (senior skattejurist) sa at i utgangspunktet gjaldt følgende for leasede biler utifra det han kunne fortelle over telefon på stående fot:
- Fradrag for alle kostnader påløpt i forbindelse med utleien (som i mitt tilfelle blir);
a) Leasingkostnaden for den perioden bilen er leid ut (42000 kr i året / 365 dager = 115 kr pr dag bilen er leid ut)
b) 0,8 kr per km kjørt av leietaker (da det er den satsen jeg må betale ved overstigelse av 20 000 inkluderte km i året i leasingavtalen)
c) Gebyret nettmarkedet (Nabobil, GoMore etc) trekker før utbetaling av leieinntekt

Han var dessuten ikke helt sikker på alle detaljene hva gjelder leasede biler og dette med privat bilutleie via nettmarked. Så han ba om hele neste uke på å undersøke, slik at riktig informasjon sendes ut til meg via e-post. Som tidligere nevnt: Åpenbart at de ikke er helt stødige på dette.

185 dager inn i leasingavtalen (1 år), og fortsetter det slik det har gjort de første seks månedene sitter jeg igjen med ca 31100 kr ved årsslutt (ca 9900 kr etter alle fradrag = ikke skattepliktig). Av dette går ca 6500 kr til betaling av overkjørte kilometer, som vil gi nettosum på ca 24500 kr. Betaler 42000 kr for leasingen i året (alt av kostnader inkludert) + 2400 kr i året for strøm i garasjen = 44400 kr totalt i året for bilen. Trekker fra 24500 kroner fra 44400 kroner, som gir 19900 kr i året for bilen = 1658 kr pr måned for en Nissan Leaf 30 kWh 2016.

Ikke værst!  :D

Hei Utlending1 fikk du noe svar på dette? Sitter å vurderer litt på muligheten til oppgradere bil gjennom privatleasing og la den delvis betale seg selv gjennom utleie.

Mippen

Noen som har erfaring med å leie ut ting på "leieting.no"? Jeg har kjøpt meg en tilhenger som jeg også skal bruke til min kommende Model X eller Model 3, men kunne tenke å leie den ut når den ikke er i bruk. Hvordan er det med forsikring og depositum osv?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Leier ut Think Classic, ladere, ladekabler og lignende via leieting.no. ( Må oppdatere profilen så jeg ikke får PES for å holde det skjult )

Regner med at forsikring og depositum fungerer omtrent som Nabobil.no

Ser mange leier ut MC via leieting.no
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tiger``n

Jeg er lunken til denne siden. Mange annonser som tilsynelatende ser ålreit ut, men når man faktisk skal prøve å leie noe der er det dritlang svartid og avslag 2 ganger på rad, helt uten grunn. Burde gått an og gitt dårlig karakter på folk som det der. Vanskelig å planlegge noe kort tid i forveien med et slikt system og useriøse utleiere.

Ingeniøren

Tror det er letter å legge den ut og se at jeg faktisk ligger der ute, nesten som en blogger  ;D

Verre dog å gi fra seg nøkla når det står en kar på døra...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Navl1

Da har jeg hatt mine to biler en lengre periode på nabobil.

Forsåvidt greit konsept, og det har i lengre tid funket bra.
Leietaker spør om å få leie, jeg bekrefter leie, de betaler og vi avtaler hentested/tidspunkt.
I den senere tid har jeg opplevd flere og flere henvendelser der leietaker spør om leie, jeg bekrefter, leie betales ikke, og jeg sitter med en reservasjon i 24 timer og går glipp av andre utleiemuligheter. Pt. ligger jeg inne med to slike "reservasjoner" og en av de skulle egentlig ha hentet bilen for 6 minutter siden.

Erfaring så langt: funker greit, men er mye jobb for lite penger.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

elektrolux

Sitat fra: Navl1 på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:07
Erfaring så langt: funker greit, men er mye jobb for lite penger.

Spørs hva som er hensikten med utleien. Er det for å tjene penger kan det være som du sier, men er det for å hjelpe andre, og samtidig dekke inn litt av egen kostnad med kjøretøyet er det vel verd innsatsen.

Når vi leier ut fra 125 kr/dagen og sitter igjen med 100 kr er det mest gleden av å hjelpe andre som er motivet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Burger

Nav: Kan du ikke gi leietaker 1 stjerne med "Kom ikke til avtalt tid og ingen beskjed"?

Trodde det var litt av greia å rate leietaker også.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Øyvind.h

Jeg har brukt Nabobil en del. Både gjennomførte leieforhold og ikke-gjennomførte leieforhold.

Utfordringen er at man ikke kan være veldig kresen eller ha dårlig tid. Man må gjerne sende henvendelse til flere da folk glemmer å sette bilen sin utilgjengelig. For min egen del har også behovet for bil endret seg fra sendt forespørsel til dagen kommer, så jeg har kansellert to ganger. Begge gangene relativt raskt etter at forespørsel er godkjent.

Nabobil oppfordrer vel også nå til å sende flere forespørsler, noe jeg egentlig synes trekker kvaliteten litt ned.

Men det fungerer stort sett bra om man er litt fleksibel. Jeg trengte hengerfeste en dag. Da fant jeg bil 400 meter unna og plukket opp bilen 30 minutter etter at behovet oppstod. Veldig enkelt og greit!
I morgen skal jeg også på tur med en nabobil. Egentlig skulle det vært en X, men eier av X``en brukte alt for lang tid på å svare så det ble en P85 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Navl1

Sitat fra: Burger på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:24
Nav: Kan du ikke gi leietaker 1 stjerne med "Kom ikke til avtalt tid og ingen beskjed"?

Trodde det var litt av greia å rate leietaker også.

Får ikke ratet uten leieforhold, da tror jeg det er mange som har fått dårligere score :)
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Myrvang

#85
Har 2 biler i utleie, en Mondeo stv 2012 og en 2011 Peugeot i-On. Mondeoen har vært en del utleid, men trenger den selv en del også, mens i-Onen har vært mye utleid. Siden 26 juli har den kun stått hjemme i 5 dager, og nå er den utleid til midten av januar for 4000,- pr mnd. Får da utbetalt 3.400,- pr mnd (fritatt for MVA på utleie av elbil med varighet over 30 dager) noe jeg synes er bra avkastning i forhold til bilens verdi. Skulle egentlig selge bilen, men nå er den jo utleid hele tiden, så har lagt tanken om salg på hylla inntil videre.

Har opplevd at en ville leie, men ombestemte seg. Helt fair, han sendte også mld og beklaget. Nabobil oppfordrer leiere til å sende flere forespørsler, og de som svarer for sent får beskjed som lyder omtrent slik "beklager, du svarte for sent. XXX har nå leid en annen bil. For å leie ut må du svare kjappere, last gjerne ned appen vår"

Foreløpig er jeg veldig fornøyd med konseptet. Gjør det først og fremst for å tjene penger, ikke for å hjelpe andre, men det er en hyggelig bieffekt. Ville ikke gjort det med en ny og dyr bil, for det er høyere slitasje på bilen, noe som også må tas med i regnskapet.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Navl1

Da har jeg fått min negative erfaring med nabobil.

Leietaker har kjørt bilen tom for strøm, og har bestilt veihjelp på min forsikring via Viking.

Sender dette til nabobil i dag, og de prøver seg på en spansk en. Foreslår at jeg skal betale faktura, så skal de utbetale pengene til meg om kort tid. Som forsikringsmann ser jeg med engang at dette er ikke bra for meg, ikke bra for meg i hele tatt.

Skadesaken på bilen (veihjelp) blir jo belastet min forsikring på bilen, og jeg vil da få en dyrere forsikring neste år som følge av skaden.

Gjør jo Nabobil dette i flere saker så vil de påføre oss utleiere en utgift, mens de selv får bedre forsikringsvilkår/priser av If skadeforsikring ved neste forhandling, da skadetallene deres er lavere enn det de faktisk skal være. Syns dette oppriktig lukter vondt.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

elektrolux

Interessant!  Hold oss oppdatert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olee

Blir veihjelp en skadesak som fører til bonustap? (Siden du skriver dyrere forsikring til neste år)
Er det ikke bare en egenandel (type 500,-) som blir belastet?

Navl1

Sitat fra: Olee på fredag 04. november 2016, klokken 21:12
Blir veihjelp en skadesak som fører til bonustap? (Siden du skriver dyrere forsikring til neste år)
Er det ikke bare en egenandel (type 500,-) som blir belastet?

Nei, det vil ikke føre til bonustap, men tro meg, alle skader du har vil medføre endret premie neste år. Forsikringsselskapene er mer redd for frekvensskadene (glass og redning) enn storskadene (ansvar/kaskoskader). Høy underliggende frekvens fjerner marginene for storskadene. Har du høy frekvens så vil du virkelig merke det de neste årene.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA