Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har bestilt ioniq med andre felger enn de originale?

Startet av Navl1, fredag 23. september 2016, klokken 13:52

« forrige - neste »

elektrolux

Det har jeg spurt mitt forsikringselskap om og det kan det.

Ellers: Problemene oppstår som eriksj sier når en trenger hjelp.

I mitt tilfelle burde leietaker limt ladeluken på igjen så hadde problemet vært løst. Når han ikke gjorde det la jeg igjen melding til Nabobil sammen med den vanlige tilbakemeldingen av leietaker men hørte aldri noe.

Når jeg så purret ble jeg oppfordret til å skrive skademelding. Denne gikk så til et forsikringsselskap som ønsket enda mer info.

Der skrev jeg at dette var en unødvendig opp skalering av problemet, og at ladeluken var limt, men nå brukket av igjen.

Så kom meldingen om at dette ikke dekkes grunnet tidligere skade.

Tanken min har hele tiden vært at Nabobil tar kontakt med leietaker og ber han ordne opp: ( Lime luken på nytt ) I mangel på dette måtte jeg purre på Nabobil.no som sendte ballen videre til forsikringsselskapet som altså mener at en Nabobil IKKE trenger å returneres i samme stand som ved henting.

Ellers har jeg som eriksj opplevet at leietakere har kjørt i stykker drivsystemet, i mitt tilfelle batteriet i bilen, men har ikke laget noe stort nummer utav det da det er mer bilen sin feil ( og min ) enn leietaker. Likevel irriterende når leietaker klager på gjentakende alarmer over siste uken, og har kjørt videre til full stop, og så sitter med god varme på for å vøre sikker på at Litium batteriet blir dratt ned langt under minstespenning. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øystein16

Fra nabobils nettside/vilkår

8. Ansvarsfraskrivelse

Nabobil.no er en tjeneste som hjelper bileiere og leietakere med å komme i kontakt på en enkel og effektiv måte. Nabobil tilbyr en plattform for avtaleinngåelse mellom utleier og leietaker, samt håndtering av leiebetaling og etablering av Utleieforsikringen som nærmere beskrevet i disse vilkårene for utleiere. Nabobil skal ikke under noen omstendighet anses part i noen avtale om utleie av bil.

Nabobil frasier seg uttrykkelig ethvert ansvar for leieavtalens oppfyllelse, dette inkluderer, men er ikke begrenset til, tap som følge av at bilen ikke returneres på avtalt sted eller tidspunkt, samt leietakers øvrige handlinger eller passivitet.

Burger

Takk for at dere setter søkelys på det med forsikring, det skremmer iallefall meg vekk fra nabobil. Tenkte å legge ut bil på nabobil og båten på nabobåt neste år. Men det er så mye som kan gå galt med en seilbåt. Jeg tipper jeg kan påføre båten min skader for 400k+ på fem minutter.

Burde man fått dette frem i media slik at nabobil og IF blir tvunget til å oppføre seg? Det blir dyrere å leie bil, men utleier bør bli tatt vare på.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

utlending1

Sendte henvendelse til Nabobil med følgende spørsmål:

"Hei,

Jeg har vært strålende fornøyd med å leie ut bilen min via Nabobil, men akkurat nå så har det dukket opp ting jeg må få klarhet i (sakset direkte fra deres vilkår):

1) "Du forutsettes å ha tegnet lovpålagt ansvarsforsikring i henhold til bilansvarsloven, og enhver skade eller tap som påføres andre som følge av leietakers bruk av utleiebilen skal dekkes av bilens ordinære ansvarsforsikring. " --> Med andre ord dekker ikke IF sin forsikring skader påført motparten om leietaker av min bil er skyld i en kollisjon f eks? Det stemmer jo ikke overens med det dere sier ("Ingen risiko som utleier").

2) "Nabobil frasier seg uttrykkelig ethvert ansvar for leieavtalens oppfyllelse, dette inkluderer, men er ikke begrenset til, tap som følge av at bilen ikke returneres på avtalt sted eller tidspunkt, samt leietakers øvrige handlinger eller passivitet." --> Hvem er ansvarlig for å dekke disse (nedenfor) kostnadene om leietaker a) stjeler bilen og tar med den til utlandet f eks og b) kjører i ruspåvirket tilstand og påfører store skader på egen bil og andre?

3) Om leietaker ikke opptrer rasjonelt ved bruk av bilen (overser motorlampe som lyser, etc) som medfører store skader på bilen - hvem er ansvarlig for dette? Vil IF sin forsikring dekke dette?

Jeg har blitt påpekt disse smutthullene og manglende i deres vilkår av andre, og vurderer å trekke min bil fra Nabobil. Fint om dere også gir detaljert referanse (sidenummer etc) til IF sine forsikringsvilkår ved referering til disse.

Takk på forhånd,

Mvh
....."

Og svaret til Nabobil:

"Hei .......,

Takk for din henvendelse og gode spørsmål.
1) Jo, IF sin forsikring dekker skader på motpartens kjøretøy, men dette vil bli trukket fra leietaker i form av egenandel. Du som utleier er ikke ansvarlig for slike kostnader ved eventuell skade.

2) Også her dekker IF sin forsikring skade ved tap av kjøretøy eller hvis bilen blir kjørt i påvirket tilstand. Her er det leietaker som ikke vil være omfattet av forsikringen og vil stå ansvarlig for å dekke hele beløpet selv. Altså han/hun vil ikke være omfattet av egenandelen ved potensiell skade.

3) Når det kommer til dette så vil IF kontakte et verksted som vil svare på om bruken av bilen med henholdvis gul el rød varselslampe kan ha ført til følgeskader på bilen eller om dette er en skade som ville oppstått uavhengig om leietaker har kjørt videre med bilen eller ikke, etter at en varselslampe begynner å lyse. Vi har også nå implementert i våre retningslinjer at leietaker plikter å si i fra til utleier om en varselslampe begynner å lyse. Utleier må da ta avgjørelsen på om bilen skal kunne kjøres videre eller om den skal settes på et verksted.

Jeg forstår om du dette opfattes som misvisende og vi er i dialog med IF om å få vilkårene litt skrevet om her og der da vårt samarbeid snart fyller et år.

Håper dette svarte på spørsmålene dine, Usman. Vi er veldig glad for å ha deg med på laget :)

Mvh
Fredrik"

Jeg føler meg iallefall trygg med utgangspunkt i svaret jeg har fått, men vilkårene på siden deres må enten skrives om eller forbedres med tanke på detaljnivå. Det gjelder også IF sine vilkår også, men alt i alt synes jeg ikke det var så veldig ille som enkelte påpekte det her. Storfornøyd med Nabobil, og kommer til å fortsette å bruke dem! :)

Navl1

Hei

Tenkte selv at jeg skulle sende over til Nabobil, da jeg ville påpeke akkurat det samme som deg.

Utfordringen til Nabobil her, er at vilkårene til If sier noe helt annet enn de selv sier.
Siden jeg jobber hos en av aktørene i bransjen, så tenkte jeg at jeg skulle oppfordre juridisk i skade hos oss til å ta en gjennomgang av vilkårene. Vi har jo flere kunder som leier ut via nabobil.

Det med ruspårvirket sjåfør er f.eks spesifisert under sikkerhetsforskrifter, der erstatning bortfaller. Det er ingen plass i vilkår eller særvilkår at denne sikkerhetsforskriften er opphevet. En slik oppheving av sikkerhetsforskriften er kjent som "begrenset identifikasjon" i bransjen. If sitt særvilkår for nettopp dette er ikke med i vilkårene til Nabobil.

Min bekymring er derfor at vilkårene til If og det Nabobil sier ikke stemmer overens. Hvis de ikke er enig om hva som gjelder, så er det fort at det går utover den svake parten, utleier.

Så ja, de må på plass med noen "mindre" justeringer her og der i vilkårene.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

eriksj

Sitat fra: utlending1 på tirsdag 30. august 2016, klokken 19:23
3) Om leietaker ikke opptrer rasjonelt ved bruk av bilen (overser motorlampe som lyser, etc) som medfører store skader på bilen - hvem er ansvarlig for dette? Vil IF sin forsikring dekke dette?
---
3) Når det kommer til dette så vil IF kontakte et verksted som vil svare på om bruken av bilen med henholdvis gul el rød varselslampe kan ha ført til følgeskader på bilen eller om dette er en skade som ville oppstått uavhengig om leietaker har kjørt videre med bilen eller ikke, etter at en varselslampe begynner å lyse. Vi har også nå implementert i våre retningslinjer at leietaker plikter å si i fra til utleier om en varselslampe begynner å lyse. Utleier må da ta avgjørelsen på om bilen skal kunne kjøres videre eller om den skal settes på et verksted.

Har søkt gjennom vilkårene slik de ligger åpent ute per idag, finner ikke dette punktet med denne ordlyden som de sier de har oppdatert. Noen andre som finner dette?
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Navl1

Nei, det er slik jeg sier lengre oppe:

"Utfordringen til Nabobil her, er at vilkårene til If sier noe helt annet enn de selv sier"
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

elektrolux

Leietakeren som knakk opp igjen ladeluken vår har i alle all sagt seg villig til å dekke halve kosten. Da blir det 500 kr på han, litt over det på meg, + at jeg tar alt arbeidet og kjøringen for å bestille, så hente, så levere til lakkering, så hente fra lakkering.

Godt fornøyd med det, men taust fra Nabobil.no fremdeles.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øystein16

På nabobil si framside står det (nå):

"Super bilforsikring for opptil kr 1 million inkludert

Forsikring er inkludert i leieprisen og følger automatisk med i alle leieforhold for både leietaker og utleier. Hvis det skjer en skade, så dekkes bilens verdi, opptil kr 1 000 000,-.

Ingen egenandel for utleier"

Navl1

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 31. august 2016, klokken 10:45
På nabobil si framside står det (nå):

"Super bilforsikring for opptil kr 1 million inkludert

Forsikring er inkludert i leieprisen og følger automatisk med i alle leieforhold for både leietaker og utleier. Hvis det skjer en skade, så dekkes bilens verdi, opptil kr 1 000 000,-.

Ingen egenandel for utleier"


De unnlater å nevne unntak i vilkåret, som begrenser superforsikringen til å gjelde biler som er nyere enn 3 år. Har du en bil som er nyere enn 3 år, som har gått over 100.000km dekkes heller ikke bilen av superforsikringen.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

elektrolux

Da er alle våre biler utenfor Superdekningen, enten på alder eller km. ::)

Når reparerte skader også er unntatt, og en av de få bilene som er omtrent immun mot skader ( Think Classic ) nektes begynner jeg å få kalde føtter.

Saken med ladeluken brukte jeg for å teste systemet, og det som testen har avslørt bl.a her i denne tråden gir grunn til bekymring.

Med det sagt er leieinntektene og ikke minst skattefradraget så bra at jeg ikke umiddelbart kommer til å trekke ut bilene mine. Men til nå virker det som de 20% Nabobil tar er i overkant mye i forhold til hva en får igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

Sitat fra: Navl1 på onsdag 31. august 2016, klokken 12:38
De unnlater å nevne unntak i vilkåret, som begrenser superforsikringen til å gjelde biler som er nyere enn 3 år. Har du en bil som er nyere enn 3 år, som har gått over 100.000km dekkes heller ikke bilen av superforsikringen.

Det er ganske sykt. Jeg regner med at man må godta vilkårene, men er disse vilkårene skrevet på en slik måte at folk flest forstår de? På engelsk har jeg en Chrome-plugin som sier noe om kompleksitet og hvis det er slik at man ikke forstår det man signerer er det nok ikke avtalen bindende når teksten på forsiden er så enkel å (mis)forstå.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 31. august 2016, klokken 12:54
Med det sagt er leieinntektene og ikke minst skattefradraget så bra at jeg ikke umiddelbart kommer til å trekke ut bilene mine.
Jeg synes ikke skattefradraget høres så fantastisk ut?
Nå er jo ikke kr3,3/km et skattefradrag men et utgiftsfradrag på leieinntekten.

Så om du har distanse som utløser skatt, og leier ut bilen for 400kr+ Nabobils avgift, og den kjøre 12 mil, blir det ikke skatt av den inntekten. Kjøre den derimot 24 mil har du et "tap" på nær 400kr som gir et skattefradrag på ca 113kr. Kjører den bare 6 mil har du tjent ca 200kr på utleie som gir 58kr i skatt.

Nå er vel kanskje utleievirksomheten din så stor at den kommer inn under næring og regnskapsførsel, og da kan du muligens dokumentere et større tap på utleie enn kr3,3/km og dermed redusere leieinntekten mer enn dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 19:35
Nå er vel kanskje utleievirksomheten din så stor at den kommer inn under næring og regnskapsførsel, og da kan du muligens dokumentere et større tap på utleie enn kr3,3/km og dermed redusere leieinntekten mer enn dette.

Tror jeg er langt unna dette. Bilene er registert på både meg, kona og Jr. og brukes mer privat enn i utleie. Hadde selvfølgelig vært fint å kunne trekke fra moms og driftskostnader også, men det blir mye dokumentasjon. Derfor kjører jeg både på med private biler og privat telefonabonnement i firmaet.

Ellers leser jeg skrivet fra skattevesenet om fradraget som et generelt fradrag på hele inntekten, ikke bare på utleiebiten, men får fasit på dette neste sommer. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Denne var spesiell:

Hei Robort!

Vi har foretatt følgende utbetaling til deg:

Utleie #85884 - Leie av bil   1 150 kr
Bruttosum   1 150 kr
Adm.gebyr (forsikring, kortavgift og kundeservice)   -770 kr
Merverdiavgift på adm.gebyr   -193 kr
Utbetalt   188 kr
Beløpet er utbetalt til din konto og vil være tilgjengelig innen 1-2 virkedager.

Takk,
Nabobil-teamet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA