Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg har de siste dagene lest meg opp på de ulike trådene på dette del-forumet. Alt jeg leser viser at dette er vanskelige tider for oss bilkjøpere.

Fossilbilene har ikke lengre evighetens perspektiv over seg. Jeg ser få som argumenterer for hybrid som en mulig løsning. Selv ikke de ladbare utgavene. Men utbudet av rene elbiler gjør ikke bilkjøpet noe lettere. De fleste av oss er helt vanlige familieforsørgere med behov for transport som noen ganger bare tar oss til nærbutikken og andre ganger skal frakte oss på familieferien til utlandet. Og vi er mer en gjennomsnittelig dårlige på å planlegge slike transportbehov. De bare dukker opp og da bør bilen være klar. Vi kan jo slå oss på brystet og forfekte miljøbevissthet. Men sannheten er at fossilbilen vil reguleres ut av markedet. Når dieselkokeren konker ut må vi ha ny bil og våre politikere vil gjøre alt for å straffe oss om vi velger noe annet enn biler med null utslipp. (Det spiller ingen rolle hvilke partier som sitter ved makten, miljøutfordringen er global og fossilteknologien vil reguleres vekk over alt.)

Så vi må kjøpe batteribil. Vår familie har alt gjort det en gang. Vi var griseheldige og fikk en TMS i D-utgave før de siste valutasvingningene som tok rotta på krona vår. Men nå må også den siste fossilbilen erstattes. Den har EU kontroll som vil svi så den går til hugger'n i første del av 2017. Det gir meg fortsatt litt tid. Og det er bra for tilbudet av elbiler suger. Selv om det jo er nok å velge i.

Akkurat nå ligger det for eksempel 390 Nissan Leaf'er på Finn. For omlag 100 000 kan jeg få en fem år gammel bil som har gjort 50 000 km. Fin størrelse og på mange måter et godt alternativ som vår nummer to bil. Det er jo bare det at dette er biler med bittesmå batterier og ingen rekkevidde (EPA for en helt ny med 24kWh er 135km). Denne har nok enda kortere. Og sikkert ingen hurtigladingsmulighet heller. Ingen god løsning for de gangene vi trenger begge bilene opp til hytta (den har ikke strøm). Og den ligger 300 km unna. (Jo da, hytta er fin den, og vi har en Tesla SC i nærheten).

Så vi har begynt å se på de helt nye. De som har 30 kWh eller mer. Ja, sannheten er at jeg har begynt å ta verdens styggeste bil på alvor. Pinnsvinet med sykkelhjul. Utgaven som ser ut til å ha alt nødvendig utstyr har fått et fancy tyskklingende merkelapp: Charged Edition. Ja, ja, fint skal pinnsvinet være. Men da har den både sommer og vinterhjul og kan visst hurtiglades. Men sannheten er at EPA forsatt er beskjedne 183 km rekkevidde. Og prisen er til å le av. 290 900 for en bil med bare fire sitteplasser og knapt noe bagasjerom (det siste har jeg lest her). Men jeg tiltrekkes av at den har bakhjulsdrift. Gode biler har jo gjerne det.

Men da har jeg omsider kommet til det som virkelig gjør dette til et veldig vanskelig valg. Og det jeg har lest på dette delforumet viser at jeg ikke er alene om å synes det. Ja statistikken over sviktende elbilsalg viser vel noe av det samme. Hvorfor skal jeg - eller du - svi av nærmere 300 000 for en elbil med disse beskjedne batteriutvidelsene (28kWh på den nye sørkoreaneren med det umulige navnet, 30 på Leaf'en eller 33 på pinnsvinet) når vi vet at det kommer nye utgaver rett rundt hjørnet?

For de som kommer skal jo etter sigende ha ordentlige batterier. Sånne som Tesla egentlig synes er for små. Disse som skal ha 60 kWh. LG Chem sa for lenge siden at de ville kunne levere slike til bilprodusentene fra og med i år. LG Chem skal ha både VAG og GM på kundelista.

Hva vil bilene som får disse batteriene koste? Jeg kan ikke se at Nissan eller BMW økte prisen mye på de nye utgavene i forhold til de de erstattet. Får vi biler med 60 kWt til under 300 000 i 2017?

Og det er vel derfor flere enn jeg nøler med å kjøpe en av 30kWh utgavene nå? For selv om det batteriet for noen dekker det behovet de har for rekkevidde så vil det jo være lønnsomt å vente et år og plukke dem opp med en pent avslag i prisen? Hva vet jeg, kanskje kan jeg til og med få et FULLY charged pinnsvin da, til en spiselig pris?

Men alt står og faller på dette: Når kan vi realistisk vente at det er mulig å putte norske skilter på en 60kWh utgave? Og til hvilken pris? Jeg er altså på vei til hugger'n og trenger svar! :-)

AmocoCadiz

Har ikke funnet noe svar i min krystallkule heller, men deler din opplevelse av å vurdere elbiler med større batteri som både er fra produsenter jeg aldri ønsket bil fra før og som designmessig suger.

Jeg tror også at elefanten  i rommet er batteriene om 5-10 år etter garantiutløp. Hittil er det mange rapporter om opptil 5 år gamle elbiler som har brukbar batteritilstand, men også en del meldinger om kraftige batteriforringelser. Ved garanti utløp kan det bli kostbart. Fortsatt er det kommet få uavhengige aktører som reparerer batterier på individuel cellenivå.
Dette er et usikkerhetsmoment som vanlige folk har stor redsel for, og viser det seg at dagens elbiler utviser merkbart tap ved garantiutløp, kan prisfallet bli dramatisk og tilliten til elbil generellt svekkes mye.

Kortrekkebilene til 250-300000kr har for liten rekkevidde allerede idag, med 50-70%prosent igjen blir det altfor lite i fremtiden, uansett hvor mange hurtigladere som plasseres ut.

Så en ventepølse av en 28-33kWh elbil er ingen god investering i det lange perspeketivet.

Kommer 60kWh bilene til rundt 300000kr skal nærmest alle 120000st elbileiere selge sine kortrekkebiler i 2017-18, ikke så bra for bruktverdien. For de fleste som kjøper dagens kortrekkevidde elbiler er nybilutgiften betydelig.

Da må folk kjøpe 60kWh batterier fra 2017-2019 uansett merke eller design, og vi har kanskje 150000 kortrekkeelbiler i Norge som får svært lav rekkevidde etterhvert. Nå er det den varme perioden, men når vinteren kommer igjen er kjørelengde tragisk med varme og lovlige motorveishastigheter. Markedet for entusiaster som kan leve med ekstremkort rekkevidde er forlengst mettet  i Norge.

trykkertor

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 30. juli 2016, klokken 18:11
Markedet for entusiaster som kan leve med ekstremkort rekkevidde er forlengst mettet  i Norge.
Haha.... Digget den setningen der. Og føler den passer godt på meg.
Vi har veldig lyst å hoppe på el-bil, men er bestemt på at husstanden vår kun skal disponere 1 bil.
Og etter en del prøvekjøring med Leafer og Soul-er, samt 1 langdistansetur i en Telsa S 60D. Så ser jeg at vi ikke er interresert i å leve med en kortdistansebil, selv om "det går fint" i 90% av tilfellene.
Det er de 10% prosentene som bilferie, spontantur til kompis 40 km unna og lignende tilfeller jeg ikke har lyst skal gå opp i en hel del planlegging.
Så nå venter vi på en Model 3, ene og alene for rekkevidden sin skyld. For å bruke opp mot en halv million kr på bil er ikke så aktuelt her i gården.

Vi var faktisk villig til å betale 540.000,- for en ny Telsa S her for et år siden. Klar for kontant betaling.
Men vi gikk i den "fellen" at etter å ha konfigurert bilen mange ganger på nettet, og hatt den på prøvekjøring, så viste det seg at Tesla driver/drev med en meget pussig markedsføring som gikk ut på at prisen på 540.000,- var en lurepris. Den kostet vel ca 80.000,- mer mener jeg å huske.
Ikke kjører vi gjennom bompengeringer, og ikke betaler vi for parkering. Ej heller har vi noen ferger vi bruker.

tutti

#3
Selv om kortrekkeviddebilene ikke kommer så langt på en lading så kan de ha sin nytte for mange mennesker. Hvor ofte er det tross alt du trenger 500 km+ rekkevidde i daglig drift?

Med min kortrekkevidde bil kjører jeg 25k i året idag. Hadde den hatt raskere ladning slik at jeg slapp å bruke svindyr hurtiglading så hadde jeg sikkert triplet dette siden jeg bruker kollektiv til jobb og ferie.

Så nei, mange er faktisk ikke avhengig av 500+ km, men en kombinasjon av en fornuft vekt på bilen/batterier (Tesla monsteret over 2 tonn er for stort), lavt forbruk (ikke B-class sin vanvittig forbruk) og 3-fase semi hurtiglading 22 kWh (i tillegg til hurtiglading, ikke istedenfor).

Og alle biler over 400k er ikke aktuelle for de fleste da vi har andre ting å bruke penger på også :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:53Hva vil bilene som får disse batteriene koste?
Først ut med 60 kWh er Bolt/Ampera-e, som skal komme tidlig 2017. Den skal koste 37.500 USD altså i beste fall vil den koste rundt 315.000 kroner. Men mer sannsynlig blir den en del dyrere. 375.000 kroner inklusive hurtiglading er det jeg ville innstilt meg på, og om den er billigere så er den billigere.

Model 3 er trolig neste ut med ca 60 kWh (mer trolig ~55 kWh). Men den kommer ikke før 2018. Og om man ikke allerede har en reservasjon ville jeg også være forberedt på at det kan bli 2019 før man får levering. Men den skal ha litt lavere pris, og så er det jo en Tesla.
Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:53Jeg kan ikke se at Nissan eller BMW økte prisen mye på de nye utgavene i forhold til de de erstattet. Får vi biler med 60 kWt til under 300 000 i 2017?
Det er ganske usannsynlig. Jeg ville heller ikke satset på 2018, men heller satset på 2019. Men så vil det jo trolig komme avgifter etter hvert, altså kan vi snakke om 2020 eller senere.

Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:53Og det er vel derfor flere enn jeg nøler med å kjøpe en av 30kWh utgavene nå? For selv om det batteriet for noen dekker det behovet de har for rekkevidde så vil det jo være lønnsomt å vente et år og plukke dem opp med en pent avslag i prisen? Hva vet jeg, kanskje kan jeg til og med få et FULLY charged pinnsvin da, til en spiselig pris?

Men alt står og faller på dette: Når kan vi realistisk vente at det er mulig å putte norske skilter på en 60kWh utgave? Og til hvilken pris? Jeg er altså på vei til hugger'n og trenger svar! :-)
Fasiten har ingen, men dette er mine forventninger:

- Tidlig 2017: 60 kWh Opel Ampera-e til 350-375.000 kroner
- Sent 2017: 40 kWh Nissan Leaf, 300.000 kroner
- Midten av 2018: 55 kWh Model 3, 325-350.000 kroner
- Sent 2018: 60 kWh Nissan Leaf, 300-350.000 kroner
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

Leaf 24kwh Tekna kostet 265' i 2013
Leaf 30kwh Tekna koster ca 274' nå, så de har nok økt prisen, men marginalt.

Det er kun de billigste Leaf fra USA som mangler hurtiglading. Svært få av de har funnet veien til Norge.
Det er altså ikke garantert at Leaf har QC, men svært sannsynlig.

30kwh Leaf, Ioniq eller Soul vil være en bra oppgradering fra 24kwh Leaf, men tenker som deg/dere, det blir litt for lite forskjell i forhold til det som er på vei, så jeg følger med og venter.
Har jeg dog vært i markedet for en bil nr.2 nå, som en sjelden gang iblant skal gå 300km, med mulighet for QC har jeg ikke nølt med å kjøpe en brukt Leaf nå.

"Markedet for entusiaster som kan leve med ekstremkort rekkevidde er forlengst mettet  i Norge."
Ja, og derfor selges ikke Kewet/Buddy mer  ;)
Men markedet for dagens biler er nok ikke mettet. Snittprisen på bruktbiler er vel rundt 50', når Leaf kommer ned på 50-70' får man nok mange nye kjøpere.
De som uansett har 2-3+ biler kan nok bli helelektriske med dagens biler som nr 2/3. Så at dagens biler ikke er salgbare om 3+år tror jeg nok ikke.
At ingen (eller svært få) firma har startet med bytte/reparasjon av batterier kommer nok av den enkle grunn at behovet nærmest ikke er til stede (enda).

Så til videre spådommer..
Bolt kommer nok først med ca 60kwh, leveringsklar tidlig 2017.
Golf er visst klar med 36kwh til høsten, det går rykter om ca 40kwh i Zoe ganske snart.
Tipper det går nye 2 år før de kommer med en større oppgradering.

Nissan skal ha jobbet lenge med ny Leaf og vil nok ikke henge etter.
De kommer enten med ca 40kwh i dagens modell i vinter en gang, og ny Leaf høsten/vinteren 2017. Mulig dagens 30kwh vil fortsette og at de fremskynder lansering av ny modell neste sommer..

Model3 kommer sikkert som kjent fra Tesla, om ei god stund etter ei god stund. Tipper vi ser langt inne i 2018 før de første leveres..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

02jan

Er ikke bekymret for min "kortrekkevidde" bil.

Har nå vært noen turer opp og ned fjellet i sommer 20 mil hver vei, uten noe problem med hverken lading (hurtiglading Max 10 minutter )eller plass i bil (3 personer). Kjører uten problemet i samme hastighet som tesla på norske veier.  Kjørt 50'000 km på 2 år. 

Hvis bilen skulle selges , om feks 3 år, til feks rundt 80' kr (med kalkulert verditap),  så er det slik at en som ikke ønsker/råd til å på ny bil heller vil kjøpe en 5 år gammel golf diesel til 100-120' kr, og min elbil ikke vil være salgbare pga mannen i gata fortsatt er bekymret for batteri og rekkevidde ?

Jeg legger til grunn at oppgradering av batteri evt.bytte av celler (i3 har jeg forstått har denne konstruksjon som gir denne mulighet) - vill være rimeligere og mere vanlig , på linje med bytte av girkasse, turbo etc.

Men forstår veldig godt hvorfor mange venter på tesla 3 og lignende (med lignende mener jeg type audi A4, bmw x3, volvo V60/xc60 som BEV). Og at nybil-markedet for små og/eller rare biler er begrenset.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

timingbeltkiller

Bolt/Ampera-e er eneste 60kwh bil du får kjøpt i 2017.
Fra og med 2018 må du regne med endrede insentiver slår negativt ut.
I praksis betyr dette denne bilen er den eneste med 60kwh
du kan kjøpe med nåværende insentiver fullt ut på plass.

Bare synd bilen er en typisk småbil best egnet for 1-2 personer.
Familier og folk som transporterer vennekrets bør skygge unna.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

#8
Gammel Leaf er fantastisk til småkjøring, men å kjøre en sånn 30 mil til hytta, er for spesielt interresserte som vil lade 15 min hver 5. mil, og kjøre økonomisk. Hurtiglading er raskt opptil halvfullt batteri, og batteriene har begrensa levetid. Jeg trur det kun unntaksvis er importert Leafer uten hurtigladeport hit til landet.

Det gjenstår fortsatt å se hvilke priser og batterikapasiteter 2017-modellene vil få. Det ser ut til å komme ett generasjonsskifte som starter nå, så det gjelder å følge med.

Det er håp om at GM og Nissan kommer med 60kwt i 2017, men det er vanskelig å si når de kommer til Norge.

GM skal selge Bolt til neste år, og det er spådd at produksjonen skal starte i oktober i år. Jeg undrer meg over om når produksjonen blir større enn den amerikanske etterspørselen.  Det kan ta litt tid. GM selger til sammenlinging 2000 stk Volt pr måned, og det ser ut som at produksjonen av Bolt ikke er planlagt å bli stort større.

Nissan har bekrefta at selskapet kommer med 60kwt, men man sier ikke når. Selskapet skal lansere en ny kompakt bil i Japan seinere i år, iflg Ghosn på GF 2016,  så det spørs om den nye bilen får 60kwt fra starten eller etterhvert.
Sånn jeg ser det, er det 4 markeder:
1: Japan
2: Nordamerika
3:Europa
4:Kina
Jeg anser Japan til å være det innovative markedet, og USA og Kina til å være de 2 store. Leaf og Venucia E30 blei prodsatt i 2010, 2012, 2013 og 2014 i disse områdene.  Jeg håper neste elektrisk bil kan få raskere lanseringer i disse markedene som allerede har elektriske biler.  Ny batteriteknologi kan slippes ganske likt i markedene
Kan vi håpe at vi får 2018-modeller med 60kwt?

Det gjenstår litt å se hvor stor kapasitet man kan presse inn i dagens Leaf. Det ser ut som at den minste 2017-modellen får 30kwt, da Visia har det i Portugal, og det er artikler om at 40kwt vil bli et alternativ.

nr1rayner

Ser ut som mange produsenter holder kortene tett til brystet, bortsett fra Tesla da..
Går vel egentlig rykter om oppgradering av de fleste.

Bolt "typisk småbil"?
Nei den blir ikke stor, men vel på størrelse med Zoe. Er da vel ingen problem å ferdes 4 voksne i en sånn bil. Barnevogn blir sikkert vanskelig å få med. Men det er da vitterlig ikke snakk om en Smart for two...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Espen Hugaas Andersen

#10
Den er vel litt større enn Zoe også. USA spesifikasjonene til Bolt er at den kan frakte 5 personer og 478 liter, eller 2 personer og 1602 liter.

De selger ikke Zoe i USA, men i Norge er Zoe oppgitt med litt mindre lastekapasitet enn e-Golf, så vi kan sammenligne med den. I USA er spesifikasjonene for e-Golf oppgitt til 5 personer og 481 liter, eller 2 personer og 1492 liter.

Altså Bolt har ca samme plass til bagasje som Zoe og e-Golf med baksetene oppe, men med setene nede har den litt mer plass.

Her er beskrivelsen fra en artikkel:

"The Bolt is cute – it's designed as a small crossover SUV – but there's an incredible amount of space inside, thanks to the design of the flat battery pack mounted beneath the floor and thin, sculpted front seats that give rear passengers extra leg room. Even a six-foot-two journalist who climbed in the back had plenty of head- and legroom. Families would have no trouble buckling three car seats in the back."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

Fantastisk formulering: "Markedet for entusiaster som kan leve med ekstremkort rekkevidde er forlengst mettet i Norge." Og jeg kan vanskelig si meg uenig i innholdet. Det er ellers mange innsiktsfulle innlegg her og gode gjetninger om når vi får trekkoppbiler med lengre rekkevidde. Men de gjør meg bekymret for at jeg kan få det stritt en tid etter at jeg har vært hos hugger'n med vår siste dieselkoker. For det kan ta en tid ennå før 60 kWt'erne er her og om de gode resonnementene til Hugaas Andersen holder vann så blir de ikke helt billige. Det siste er bra for de som har gått til innkjøp av 30kWt'ere. Og kanskje litt mindre bra for oss som fortsatt sitter på gjerdet. Og der har vi kanskje nøtta som gjør at elbilmarkedet har bremsa opp. Det er ikke så mange flere entusiaster der ute som er villige til å gå for en kortrekkeviddebil samtidig som vi som kunne ha valgt en 30kWt'er nøler fordi vi ikke vet hvordan 60 kWt'erne vil påvirke prisen på 30kWt'eren fremover.

Jeg tror jeg får se om jeg kan finne en leasingavtale i annenhåndsmarkedet med kort løpetid igjen. Så jeg kan fortsette som Beckett og vente på Godot. Han må jo komme?

timingbeltkiller

Sitat fra: nr1rayner på søndag 31. juli 2016, klokken 00:28
Bolt "typisk småbil"?
Nei den blir ikke stor, men vel på størrelse med Zoe. Er da vel ingen problem å ferdes 4 voksne i en sånn bil.
4 voksne uten bagasje går nok greitt.
Men tur/ferie -bagasjen eller handlevarene fra Harryturen skal 4 få problemer med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 31. juli 2016, klokken 00:55
Her er beskrivelsen fra en artikkel:
........ Families would have no trouble buckling three car seats in the back."
Skal vedde hva som helst på at midtsetet bak er samme torturinstrumentet
som på de aller fleste (små)bilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

nr1rayner

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 31. juli 2016, klokken 07:00
Sitat fra: nr1rayner på søndag 31. juli 2016, klokken 00:28
Bolt "typisk småbil"?
Nei den blir ikke stor, men vel på størrelse med Zoe. Er da vel ingen problem å ferdes 4 voksne i en sånn bil.
4 voksne uten bagasje går nok greitt.
Men tur/ferie -bagasjen eller handlevarene fra Harryturen skal 4 få problemer med.
Hmm, høres ut som kravene er høye, med 4 normalt store kofferter og 4 pers er det vel kun e-NV/Kangoo og Tesla av dagens biler som svelger det.
Men som det ofte nevnes i el-bil sammenheng, hvor ofte har man behov for det...?
Det ER bagasjerom i Bolt.. Harryturen med flesk, brus og snus går da vel fint og 4stk håndbagasjekoffert + noe taxfree burde vel gå greit.
Likevel kan vi vel være enig om at stv hadde vært utrolig kjekt.

Mer interessant for mange er om man får inn ei barnevogn.
I Soul ser det ut som vogn må handles på mål, Leaf tar vel de fleste (såvidt). Har ikke prøvd Zoe og Golf.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA