Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 09:58
Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. august 2016, klokken 09:06
Hvilken diesel bil som kan gå 45 - 50 mil på 15 liter?

Hvordan får du en Tesla til å gå 50 mil på en lading med normal kjøring?
Om sommeren ca 20 grader og tørr asfalt og ingen motorvei. Kjører da greit ned mot 1,6 kwt/mil. Med 90 Kvt batteri som kanskje inneholder 85 kwt kommer man over 50 mil.
Mange som har gjort det.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Kanutten

Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. august 2016, klokken 12:00
Om sommeren ca 20 grader og tørr asfalt og ingen motorvei. Kjører da greit ned mot 1,6 kwt/mil. Med 90 Kvt batteri som kanskje inneholder 85 kwt kommer man over 50 mil.
Mange som har gjort det.

Her var det mange forutsetninger :) Dette er ikke det jeg mener med "normal kjøring". Det finnes masse motorveier i Norge, og det er sjelden 20 grader og tørr asfalt. Men ok, da kan vi sammenligne med 20-liters tank istedenfor 15.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

turfsurf

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 12:19
Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. august 2016, klokken 12:00
Om sommeren ca 20 grader og tørr asfalt og ingen motorvei. Kjører da greit ned mot 1,6 kwt/mil. Med 90 Kvt batteri som kanskje inneholder 85 kwt kommer man over 50 mil.
Mange som har gjort det.

Her var det mange forutsetninger :) Dette er ikke det jeg mener med "normal kjøring". Det finnes masse motorveier i Norge, og det er sjelden 20 grader og tørr asfalt. Men ok, da kan vi sammenligne med 20-liters tank istedenfor 15.
Masse motorvei i Norge? Hvis Norge er det sentrale østland kanskje.... Hvor mye motorvei har vi nå, 30-40 mil?


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eha

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. august 2016, klokken 13:02
Masse motorvei i Norge? Hvis Norge er det sentrale østland kanskje.... Hvor mye motorvei har vi nå, 30-40 mil?

Ifølge Wikipedia har vi 459 km med motorvei samt 422 km med motortrafikkvei (det mange kaller "klasse  b-motorvei"). Så du var ikke langt unna :)

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier_og_motortrafikkveier
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

turfsurf

Og Lista - Kirkenes er vel ca 260 mil? I tillegg til alle andre veier på kryss og tvers som blir noen tusen mil. Ikke mange % med motorvei i Norge nei. I Europa er vi vel nest dårligst...


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. august 2016, klokken 13:02
Masse motorvei i Norge? Hvis Norge er det sentrale østland kanskje.... Hvor mye motorvei har vi nå, 30-40 mil?

Ser at jeg må formulere meg med omhu... Men mengden motorvei var strengt tatt ikke poenget her.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

GeirHM

Hvor lang rekkevidde skal en elbil ha for å kunne være en allround erstatning for familiens fossilbil for folk flest?

Det er en spennende problemstilling og den kommer vi tilbake til igjen og igjen på dette forumet. Det kan virke som den har lite å gjøre med det jeg startet med; om når vi kan vente å få de første 60kWt-bilene til Norge. Men jeg tror egentlig de henger sammen. For det er mulig at vi med disse 60kWt-bilene nærmer oss et slags svar på dette spørsmålet. Det er mange her som i utgangspunktet ikke er enig. Det er mange som hevder at vi ikke når dette punktet før elbilene greier å slanke batteriet samtidig som det blir mulig å lade på et blunk og kan kjøre deg tusen kilometer før du lader igjen. Vel, jeg tror aldri vi kommer dit. Kanutten provoserer ved å sammenligne en TMS 90D med en fossilbil med 15 liters tank. Men han har et poeng. Jeg har kjørt vår 85D i ett og et halvt år som pendlebil og forutsatt at jeg har 81 kWt tilgjengelig har jeg i snitt kjørt snaut 390 km på hver tank. (Det er mye mer motorvei på mine turer enn de fleste kjører men likevel). Sannheten er at tanken på en batteribil vil alltid være mindre enn tanken på en fossil. Punktum. Det er jo bare det at bilen min ikke har en tank. Og her er mitt poeng; vi må slutte å sammenligne elbiler og fossilbiler som om de er like størrelser. Det er de ikke. Det er ikke når batteribilen blir identisk med fossilbilen at den blir en reell erstatning, den blir det når den den kan dekke omtrent de samme funksjonene som vi bruker fossilbilen til. Det er bare en gang jeg har hatt rekkeviddeproblemer med min TMS og det var mens jeg tilbrakte tre uker i en leilighet i Syd-Spania i fjor høst. Problemet knyttet seg ikke til størrelsen på batteriet men til tilgangen på ladepunkter. Jeg hadde ingen lademulighet der jeg bodde og i regionen hvor jeg oppholdt meg var det bare et shoppingsenter og et par verksteder som hadde lading tilgjengelig. En fossilbil uten tilgang til bensinstasjoner ville hatt samme problem - nesten uansett størrelse på tanken.

Jeg tror at når 60kWt-bilene begynner å komme så vil vi få biler som dekker de samme funksjoner som fossilbiler gjør for stadig flere av landets husholdninger. For da får de lang nok rekkevidde. Selv om de fortsatt bare har en bitteliten tank sammenlignet med Kanuttens fossiler. For alle fossilhoder glemmer at en vanlig elbil starter hver ny dag med ladet batteri, ja og så kjører batteribilene ikke rundt i Spania, men i Norge. Spania befinner seg fortsatt i en situasjon uten et utbygd ladenett. Her er vi derimot lovet å få alle riksveier dekket med hurtigladepunkt for hver femtiende kilometer innen utgangen av 2017. Og langt de fleste av oss har tilgang til lading der vi bor.

Derfor tror jeg heller ikke det behøves et forbud mot fossilbiler i 2025. De har tapt både på pris og funksjonalitet før vi kommer så langt. Men de vil alltid ha størst tank. Om du vil ha råd til betale alle avgiftene du må ut med for å fylle den, er en annen sak.

Kanutten

Sitat fra: GeirHM på fredag 12. august 2016, klokken 17:13
...Det er ikke når batteribilen blir identisk med fossilbilen at den blir en reell erstatning, den blir det når den den kan dekke omtrent de samme funksjonene som vi bruker fossilbilen til.

Det er jeg enig med deg i. I tillegg vil det kreves et litt større utvalg av biler, siden mange kjøper bil med bakgrunn i følelser og ikke (bare) fornuft. Folk har egne preferanser til fabrikat, modell (sedan, stv, suv, etc).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

DagfinnN

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 17:28
Sitat fra: GeirHM på fredag 12. august 2016, klokken 17:13
...Det er ikke når batteribilen blir identisk med fossilbilen at den blir en reell erstatning, den blir det når den den kan dekke omtrent de samme funksjonene som vi bruker fossilbilen til.

Det er jeg enig med deg i. I tillegg vil det kreves et litt større utvalg av biler, siden mange kjøper bil med bakgrunn i følelser og ikke (bare) fornuft. Folk har egne preferanser til fabrikat, modell (sedan, stv, suv, etc).
Jeg er enig i dette. Men jeg hevder igjen at for å få over 50% andel av EL i Norge trengs politiske virkemidler som avgifter m.m
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

eha

Enig i det aller meste som GeirHM skriver.

Et annet tankeeksperiment er hvordan verden ville ha sett ut om alle bensintanker var begrenset til 15 liter, og alle startet med full tank hver dag. Hadde vi da ønsket oss større tanker, eller flere tankepunkter? :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kanutten

Sitat fra: eha på fredag 12. august 2016, klokken 19:42
Et annet tankeeksperiment er hvordan verden ville ha sett ut om alle bensintanker var begrenset til 15 liter, og alle startet med full tank hver dag. Hadde vi da ønsket oss større tanker, eller flere tankepunkter? :)

For min del er svaret enkelt...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Ebe

I mine øyne er det største problemet for mange norske familier i dag at det ikke finnes de riktige elbilene på markedet, de som dekker funksjonskravene veldig mange setter til bilen de skal ha.

Da tenker jeg på plass til 2-3 barn (dine, mine, ofte i barneseter), god bagasjeplass til hyttebagasjen og evt. bikkja (les: stasjonsvogn eller flerbruksbil), "sentralgodkjent" takstativ med 75kg kapasitet til skiboksen (den vanlige bileier sjekker ikke et nettforum etter passende alternativt takstativ) og et tilhengerfeste til å frakte hageavfall og oppussingsmaterialer.

Legger man til ett 40-60 KWh-batteri, så hadde den blitt en salgsvinner umiddelbart.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyvind.h

#102
Minus tilhengerfeste finnes den bilen allerede - Tesla Model S 60kWh.
Den dekker alt, men prisen er for høy foe mange. Spesielt om man ikke ser på TCO.

Men største drawback med Model S er sikkert at den ikke heter svindelVW Passat og skulle hatt bittelitt høyere bagasjeluke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ebe

Har sett på Tesla S60, men prisen er dessverre langt over budsjettet selv om man ser på brukt.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyvind.h

Sitat fra: Ebe på torsdag 18. august 2016, klokken 14:41
Har sett på Tesla S60, men prisen er dessverre langt over budsjettet selv om man ser på brukt.

Ja den er alt for dyr, og har ikke hatt et tilnærmet normalt verdifall. Det skyldes dollaren, at det ikke finnes konkurrenter og det er for få 60 bruktbiler i markedet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA