Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg mener det er en generaltabbe å anta at alle egentlig vil ha elbil. Det stemmer for oss her på forumet, men vi er fanatikere i et ekkokammer.

  • Folk flest vil ha dieselbil
  • De fleste som har kjøpt elbil har kjøpt den for å kjøre i kollektivfelt eller gratis på ferger og bommer

Det blir tyngre å overbevise folk når disse fordelene er borte. En Tesla Model 3 med 18-20 mil rekkevidde på motorveien om vinteren og potensielt mva på innkjøpsprisen, risikerer å bli en parentes norsk elbilhistorie.

Det største håpet nå er at fossilbiler de facto blir forbudt i løpet av få år.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ladov

Elbilfordelene er der for å få vanlige folk til å kjøpe dårlige biler. Etter som bilene blir bedre, kan fordelene dempes og vanlige folk vil fortsatt ønske å kjøpe dem. Om noen år vil elbiler bli bra nok til at folk kjøper dem uansett, selv om dagens fordeler er helt borte. Mens fossilbiler sikkert har *enda* høyere avgifter enn i dag. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

nr1rayner

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. august 2016, klokken 22:22
Jeg mener det er en generaltabbe å anta at alle egentlig vil ha elbil.
Ja merkelig nok syter de fleste om at bomregningen er dyr, å fylle drivstoff er dyrt, verkstedregningen er dyr osv osv osv.
Og i neste setning klager de over at de som kjører elbil slipper billig unna, og snylter på de..

Velvel, med dagens biler er det nok slik hos de aller fleste at man ikke orker tanken på å planlegge noe som helst. Mange (som meg) bor også i blokk, hvor borettslaget ikke har innsett at elbilen er kommet for å bli, og ikke har satt opp noen ladepunkt enda.

Så har du jo de (også som meg) som en gang iblandt behøver å trekke tilhenger, eller skal på litt lengre tur, da gjerne med campingvogn på slep.
Nei, elbil er ikke for alle.

Men med neste generasjon rundt hjørnet, og forhåpentligvis fra flere leverandører, blir det nok absolutt et alternativ for utrolig mange. I hvert fall for de som uansett har 2 biler og innser at de faktisk kan klare seg med en bil med reell rekkevidde på 300km på sin 20km daglige pendling...
Når de da finner ut hvor behagelig det er å sette seg inn i stuevarm bil, slippe sur eksos, ulyder og risting samt dyre verkstedregninger knyttet til motor/gir er de kanskje solgt  ;)

Avgifter på elbil (bom, årsavgift etc) kommer garantert, men jeg er ganske så sikker på at det vil omtrent øke tilsvarende på fossilbil. Med så mye klimafokus MÅ fossilbilene bli taperne.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tiger``n

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. august 2016, klokken 22:22
Det største håpet nå er at fossilbiler de facto blir forbudt i løpet av få år.
Dette er nok lite trolig, realistisk sett.
VAG sjefen sa nylig at de vil ha 300 modeller i salg totalt i 2025, 30 av disse vil være BEV.
2 av 3 biler solgt i 2030 vil ha en ICE motor ombord.
Vil tro dette store konsernet speiler litt av både stater, produsenter og forbrukere.

Ingeniøren

Sitat fra: tiger``n på fredag 12. august 2016, klokken 00:23
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. august 2016, klokken 22:22
Det største håpet nå er at fossilbiler de facto blir forbudt i løpet av få år.
Dette er nok lite trolig, realistisk sett.
VAG sjefen sa nylig at de vil ha 300 modeller i salg totalt i 2025, 30 av disse vil være BEV.
2 av 3 biler solgt i 2030 vil ha en ICE motor ombord.
Vil tro dette store konsernet speiler litt av både stater, produsenter og forbrukere.

Og fordi oljebransjen har bena innenfor alle steder....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: tiger``n på fredag 12. august 2016, klokken 00:23
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 11. august 2016, klokken 22:22
Det største håpet nå er at fossilbiler de facto blir forbudt i løpet av få år.
Dette er nok lite trolig, realistisk sett.
VAG sjefen sa nylig at de vil ha 300 modeller i salg totalt i 2025, 30 av disse vil være BEV.
2 av 3 biler solgt i 2030 vil ha en ICE motor ombord.
Vil tro dette store konsernet speiler litt av både stater, produsenter og forbrukere.

Og fordi oljebransjen har bena innenfor alle steder....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Målet er vel at fossilbiler skal være ulovlige i ca 2025. Det kan nok ta lengre tid enn dette, men det vil være en litt myk overgang. Øker man engansavgiften med 20k på fossilbilene hvert år, så går det ikke mange år før alle kjører elbil.

Men de langtrekkende elbilene er bedre enn fossilbiler. Ikke alle har innsett dette ennå, fordi de fortsatt er veldig dyre, og dermed uaktuelle for veldig mange, men ettersom bilene blir rimeligere så vil flere og flere bli overbevist.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 07:29
Målet er vel at fossilbiler skal være ulovlige i ca 2025.

Nei, det tror jeg ikke. Derimot kan det hende at det blir forbudt å omsette nye biler med forbrenningsmotor til privat bruk en gang etter 2025. Dersom gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er 19 år, så vil det ta laaaaaang tid før bilparken er elektrisk.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 07:29
Men de langtrekkende elbilene er bedre enn fossilbiler. Ikke alle har innsett dette ennå, fordi de fortsatt er veldig dyre, og dermed uaktuelle for veldig mange, men ettersom bilene blir rimeligere så vil flere og flere bli overbevist.

De langtrekkende elbilene finnes i mine øyne ikke enda. En Tesla S90 tilsvarer vel omtrent en dieselbil med 15 liters tank. Dog er jeg helt enig i at elektrisk drivlinje gir en bedre kjøreopplevelse.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 07:48Nei, det tror jeg ikke. Derimot kan det hende at det blir forbudt å omsette nye biler med forbrenningsmotor til privat bruk en gang etter 2025. Dersom gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er 19 år, så vil det ta laaaaaang tid før bilparken er elektrisk.
Det er så klart salget som vil reguleres. Selger man 100% elbiler i 2030, så vil bilparken trolig være i området 75% elektrisk i 2040.

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 07:48De langtrekkende elbilene finnes i mine øyne ikke enda. En Tesla S90 tilsvarer vel omtrent en dieselbil med 15 liters tank. Dog er jeg helt enig i at elektrisk drivlinje gir en bedre kjøreopplevelse.
En S90 har tilstrekkelig rekkevidde til trolig 95% av befolkningen, kombinert med superladere. Utfordringen er at slike biler må koste mellom en tredjedel og halvparten, inklusive avgifter, for at det skal være realistisk å fase ut fossilbilene.

Model 3 og Ampera-e er gode skritt langs veien, Model 3 vil jo være ca halv pris av Model S. Men vi vil trenge større utvalg, i alt fra stasjonsvogner til varebiler til minibusser til motorsykler. Og prisen må fortsatt ned. Får man biler med rekkevidde som Model 3 til 25k USD, da er man svært nær mållinjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 07:48

De langtrekkende elbilene finnes i mine øyne ikke enda. En Tesla S90 tilsvarer vel omtrent en dieselbil med 15 liters tank. Dog er jeg helt enig i at elektrisk drivlinje gir en bedre kjøreopplevelse.
Hvilken diesel bil som kan gå 45 - 50 mil på 15 liter?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

eha

Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. august 2016, klokken 09:06
Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 07:48

De langtrekkende elbilene finnes i mine øyne ikke enda. En Tesla S90 tilsvarer vel omtrent en dieselbil med 15 liters tank. Dog er jeg helt enig i at elektrisk drivlinje gir en bedre kjøreopplevelse.
Hvilken diesel bil som kan gå 45 - 50 mil på 15 liter?

Volkswagen Polo Bluemotion med 75 HK kan gå 48 mil på 15 liter (0,31 l/mil). Ikke at bilen kan sammenlignes med Tesla S90 på noen som helst måte :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kanutten

Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. august 2016, klokken 09:06
Hvilken diesel bil som kan gå 45 - 50 mil på 15 liter?

Hvordan får du en Tesla til å gå 50 mil på en lading med normal kjøring?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 09:58Hvordan får du en Tesla til å gå 50 mil på en lading med normal kjøring?
En 90D gjør det på sommeren, hvis man holder seg til 80-soner. Selv uten å være spesielt forsiktig. (Du kan se på f.eks Tesla-bjørn, som kjørte Oslo - Trondheim på en lading.)

Men Polo er nok ikke en veldig relevant sammenligning. Jeg kjører en i30 stasjonsvogn, selv den er ikke helt sammenlignbar, men forbruket er i snitt over det siste året 0,56 l/mil. Altså 50 mil tilsvarer 28 liter diesel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. august 2016, klokken 10:43
Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 09:58Hvordan får du en Tesla til å gå 50 mil på en lading med normal kjøring?
En 90D gjør det på sommeren, hvis man holder seg til 80-soner. Selv uten å være spesielt forsiktig. (Du kan se på f.eks Tesla-bjørn, som kjørte Oslo - Trondheim på en lading.)

Men Polo er nok ikke en veldig relevant sammenligning. Jeg kjører en i30 stasjonsvogn, selv den er ikke helt sammenlignbar, men forbruket er i snitt over det siste året 0,56 l/mil. Altså 50 mil tilsvarer 28 liter diesel.
Hvis du ikke kan bruke Polo som sammenligning så kan du hvertfall ikke bruke Norges mest erfarne elbilsjåfør som standard

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. august 2016, klokken 10:55Hvis du ikke kan bruke Polo som sammenligning så kan du hvertfall ikke bruke Norges mest erfarne elbilsjåfør som standard
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA