Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. august 2016, klokken 10:55
Mitt sakteladingspunkt leverer 32A/7,4kW, så bilen har tanket 40 mil i løpet av en natt.
Ja, med så rask "sakteladning" forstår jeg bedre ditt behov. Men 200 Kwt batteri og lading på vanlig kontakt, f.eks. 10 amp er noe annet :)
jeg har 16 ampere, altså halvparten av ditt, og lader knappe 20 mil om natta. Det er nok for meg i det daglige.
På hytta derimot er jeg nede i 10 mil på 12 timers lading. Det er litt lite - ikke minst at jeg kan ankomme hytta om kvelden og skal videre på ny "langtur" neste morgen. Om vinteren har jeg ofte 10 mil igjen på batteriet og bør har nesten 25 neste dag før å nå Eleverum med god margin, særlig i -10.
Med 200 Kwt batteri ville ikke det skape problem for meg.
Det er rart med det. Før jeg kjøpte Tesla mente jeg at 30 reelle mil ville være perfekt for mitt behov. Men etter et år med Tesla, ønsker jeg meg 1000 km batteri. Kan dette være 3 fots syken som båtfolket snakker om?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

knut.aulie


Espen Hugaas Andersen

På litt lengre sikt (10-20 år) vil man nok få elbiler med 800-1000 km NEDC rekkevidde. Men dette vil være en sakte prosess. Rekkevidden til Tesla er i dag god nok for de aller fleste - det er prisen som er utfordringen. Og da vil prioriteringen være å få ned prisen mest mulig, ikke å lesse på med rekkevidde som bare noen få kjøpere er villig til å betale for.  På noe ala samme tidshorisont ville jeg forvente hurtiglading som kan gjøre 0-75% på 15 minutter.

Men innen disse tingene er på plass vil elbilen ha tatt over til veldig stor grad for fossilbilene. De få som trenger å dra campingvogn eller henger langt og ofte, vil holde seg til PHEV, men alle andre vil gå over til elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TM

#63
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. august 2016, klokken 18:32
- det er prisen som er utfordringen. Og da vil prioriteringen være å få ned prisen mest mulig, ikke å lesse på med rekkevidde som bare noen få kjøpere er villig til å betale for.
Vekt er kanskje det største problemet. Det er ikke bærekraftig at alle skal kjøre rundt med overdimensjonerte biler som øker veislitasjen, krever større parkerinsplasser og potensielt øker skadeomfanget ved ulykker. Målet må være å kunne levere batterier med så høy energitetthet de kan gi dagens Tesla rekkevidde med en batterivekt ned mot 200 kg. e-Ampera ser ut til å være et skritt i riktig retning. Men vekten vil vel fortsatt vært en ulempe i forhold til biler i samme klasse med tradisjonell drivlinje.

knut.aulie

Det som er bærekraftig er at lademulighetene blir bedre, tettere lokalisert og raskere. Dette vil minske behovet for store batterier. Det å ha en liten ladestopp på langtur er egentlig bare positivt,  spesielt trafikksikkerhetsmessig.



Sent fra min E2303 via Tapatalk


knut.aulie

Det som er bærekraftig er at lademulighetene blir bedre, tettere lokalisert og raskere. Dette vil minske behovet for store batterier. Det å ha en liten ladestopp på langtur er egentlig bare positivt,  spesielt trafikksikkerhetsmessig.



Sent fra min E2303 via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: TM på tirsdag 09. august 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 08. august 2016, klokken 18:32
- det er prisen som er utfordringen. Og da vil prioriteringen være å få ned prisen mest mulig, ikke å lesse på med rekkevidde som bare noen få kjøpere er villig til å betale for.
Vekt er kanskje det største problemet. Det er ikke bærekraftig at alle skal kjøre rundt med overdimensjonerte biler som øker veislitasjen, krever større parkerinsplasser og potensielt øker skadeomfanget ved ulykker. Målet må være å kunne levere batterier med så høy energitetthet de kan gi dagens Tesla rekkevidde med en batterivekt ned mot 200 kg. e-Ampera ser ut til å være et skritt i riktig retning. Men vekten vil vel fortsatt vært en ulempe i forhold til biler i samme klasse med tradisjonell drivlinje.

Veislitasjen fra personbiler kan du se bort fra, enkel matematikk tilsier at tungtrafikken står for >99% av den vektrelaterte slitasjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TM på tirsdag 09. august 2016, klokken 09:49Vekt er kanskje det største problemet. Det er ikke bærekraftig at alle skal kjøre rundt med overdimensjonerte biler som øker veislitasjen, krever større parkerinsplasser og potensielt øker skadeomfanget ved ulykker. Målet må være å kunne levere batterier med så høy energitetthet de kan gi dagens Tesla rekkevidde med en batterivekt ned mot 200 kg. e-Ampera ser ut til å være et skritt i riktig retning. Men vekten vil vel fortsatt vært en ulempe i forhold til biler i samme klasse med tradisjonell drivlinje.
Ampera-e bruker batterier med kun ca to tredjedeler av energitettheten til batteriene til Tesla, så jeg ser ikke helt hvordan Ampera-e skulle være ett skritt i riktig retning på dette punktet. Men vekten er ikke et stort problem.

- Økningen i veislitasje er ubetydelig.
- Parkeringsplassene trenger ikke være større, selv om man har stort batteri. Volum er ikke en nevneverdig utfordring. Det er lett å pakke batteriene inn i en bil på slik måte at fotavtrykket til bilen er lite. Men da taper man kanskje frunken, og sikkerheten blir dårligere med mindre krasj-soner.
- Det å gå fra fossilbil til elbil vil i seg selv øke sikkerheten, da man ikke har en fossilmotor i fronten av bilene.

Høyere vekt (vs lavere vekt) medfører noen ulemper, men de er ikke uoverkommelige:

- Dyrere dekk / mer dekkslitasje
- Høyere forbruk, spesielt i bykjøring
- Nødvendigvis høyere pris (materialkostnader)
- Dårligere ytelser (om man ikke oppgraderer motor)
- Dårligere kjøreegenskaper i sving, spesielt om vekten er plassert høyt i bilen
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

AE har ca 2/3 av enegitetthet av Teslas celler? Ok, mer enn jeg visste..
Men hvordan er det i forhold til Leaf, Golf, Soul mm?
Regner med det er et skritt i riktig retning i forhold til de..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut3448

#69
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 09. august 2016, klokken 13:51
AE har ca 2/3 av enegitetthet av Teslas celler? Ok, mer enn jeg visste..
Men hvordan er det i forhold til Leaf, Golf, Soul mm?
Regner med det er et skritt i riktig retning i forhold til de..
Om vi skal tro dette dokumentet på teslamotorsclub så er tettheten som flg
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929
Gravimetric Energy Density (lb/kWh)
Bolt: 16lb/kWh
Leaf 30: 17,5
Soul: 19,8
eGolf: 29
i3 60Ah: 20,8
Mod S 75: 18,8

Dagens eGolf sitt batteri veier angivelig 701lbs (318kg), 450lbs (204kg) for i3 60Ah og  960lbs (435) for Bolt.

Espen Hugaas Andersen

90 kWh Model S har vel ca 14 lb/kWh.

Cellene har bedre energitetthet enn andre celler som benyttes i elbiler, men da Tesla bruker sylindriske celler med ett omfattende kjølesystem er batteristrukturen litt tung.

Men dette er også noe som vil forbedres med en del prosent når de går over fra 18650-formatet til 21-70 formatet i løpet av 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hansi

#71
http://www.greencarreports.com/news/1101775_2017-chevrolet-bolt-ev-specs-released-battery-pack-motor-power-and-more
SitatChevy gives the 2017 Bolt EV a target curb weight of 3580 pounds (1620 kg), "without two passengers" inside.
Noe tyngre, ja, men man får vel ikke så veldig mange biler i dag under ~1,5 tonn?
Hvis Chevrolet klarer å få Bolt til å lande på ca. 1600kg syns jeg ikke det er ille i det hele tatt.

(Jeg kan si meg enig i at Tesla Model S er i tyngste laget, men det er også en stor bil som konkurrerer med store biler, og de fleste bilene i klassen er vel ca. 2 tonn?)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AppleKnocker

Sitat fra: DagfinnN på mandag 08. august 2016, klokken 10:27
1000 KM EL-bil er hovedsaklig ønsket for å overbevise fossilbilistene.

Og det er jo nettopp de 97% av bilistene som må overbevises. Ikke den lille klikken som vi utgjør her på forumet. Elbileiere utgjør 3% av bilistene, og de ivrigste av oss på forumet er fanatikere i den store sammenhengen.  Derfor må vi se forbi vår egen begeistring og entusiasme, og tenke over hva som skal til for at folk flest skal gidde å kjøpe elbil.

Jeg er fornøyd den dagen bilparken består av elbiler + noen veteranfossiler til minne om svunne tider. Men mye må skje med elbilene før den dagen kommer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Når elbil selges med 4-500km reell rekkevidde på normalt prisede biler, helst som stasjonsvogn/suv og med lovlig hengervekt på minst 1000 kg OG alle drivstoffprisen dobles OG bomprisen dobles på fossilbiler..
Da er nok de aller fleste overbevist om at elbil er veien å gå  ;)
Vel, noen vil jo sverge til at hydrogen er det magiske, hvor mange ganger har vi vel ikke hørt den samme leksa "det slipper jo bare ut vann"...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ladov

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:46
Sitat fra: DagfinnN på mandag 08. august 2016, klokken 10:27
1000 KM EL-bil er hovedsaklig ønsket for å overbevise fossilbilistene.

Og det er jo nettopp de 97% av bilistene som må overbevises. Ikke den lille klikken som vi utgjør her på forumet. Elbileiere utgjør 3% av bilistene, og de ivrigste av oss på forumet er fanatikere i den store sammenhengen.  Derfor må vi se forbi vår egen begeistring og entusiasme, og tenke over hva som skal til for at folk flest skal gidde å kjøpe elbil.

Jeg er fornøyd den dagen bilparken består av elbiler + noen veteranfossiler til minne om svunne tider. Men mye må skje med elbilene før den dagen kommer.
Nå trenger vi heldigvis ikke overbevise alle 97% på en gang. ;)

Hvis kortrekkeviddebilene nå får lengre rekkevidde, og langrekkeviddebilene blir billigere, så vil andelen bilkjøpere som kan klare seg med elbil gjøre et hopp.

Hver gang elbilen synker i pris eller får bedre rekkevidde så vil andelen bilister som *må* ha fossilbil synke.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA