Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:58
Fossilbilene er allerede avgiftsbelagt til over takrailen.
Det betyr at økte avgifter ikke fører til mer penger inn i statskassa.
Men mindre. For da aksellererer overgang til el eller kollektivt.

Det betyr igjen at sannsynlig øket behov for fiskale bilpenger inn i statskassa,
må legges på elbilene.

Problemet for statens melking av bilene,
blir antakelig å unngå at også elbilene prises ut.

Dette er nok dessverre det mest sannsynlige utfallet.

Elbilforum er på mange måter ikke representativt for folk flest eller politikere. 97,4% av bilene i Norge er drevet av fossilt brennstoff. Av de 2,6% som har kjøpt elbil, har de fleste kjøpt bilen for å kjøre gratis på ferger, bomprosjekter, kjøre fritt i kollektivfeltene, parkere gratis i byene og slippe unna mva og engangsavgift . Hadde vi ikke hatt disse fordelene, vil vi hatt en elbilandel på linje med de fleste andre land. Sammenligningen med andre land er beviset for at fordelene i Norge er årsaken til vår høye andel elbiler. I Sverige med dobbel befolkning og minimale elbilfordeler, finnes det ca 8000 elbiler. Disse 8000 eierne er entusiaster. Vi har kanskje 4000 slike i Norge også. De resterende titusenvis av elbileierne i Norge har kjøpt elbil for å nyte godt av fordelene.

Jeg er ikke flau for å innrømme at jeg er en av de som neppe ville hatt elbil uten massive fordeler. Jeg er ingen entusiast, men jeg tilpasser meg reglene. Det er en bra ting for meg å vite at jeg forurenser mindre, men jeg ville ikke snudd livet og lommeboka på hodet for å få det til.


Poenget er at hva angår 60kwh bilene, så er heller ikke de konkurransedyktige uten betydelige subsidier og fordeler. De er i utgangspunktet vesentlig dyrere enn fossilbiler og kommer til å være det i lang tid.

Det koker ned til om politikerne er villige til ta de nødvendige grepene for å hjelpe elbilen en stund til. Hvis de fortsetter på det sporet de er inne i nå, kan 60kwh bilene bli en parentes i norsk sammenheng og noe som kun de ekte entusiastene bryr seg om.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#31
Sitat fra: Hansi på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:56
Er 37 500/30 000 USD før eller etter skatter og avgifter? Jeg tror også folk som ønsker seg en pris på under 300 000 kr for en bil med 60 kWh batteripakke i 2017 er optimister.. Jeg tipper selv startpris på ca. 350. Men blir positivt overrasket om jeg tar feil og håper for så vidt det :)
37.500 USD er før avgifter og omkostninger.

Går man inn i en forhandler i USA og vil ha en Bolt så vil man trolig måtte betale 40.000 USD eller mer. (I f.eks California er det 7,5% sales tax, altså minst 2.800 USD.) Kanskje opp mot 45.000 USD, da forhandlerne står helt fritt til å kreve hvilken som helst pris. Deretter vil man få tilbake 7.500 USD på skatten (om man har tjent nok til å ha en skatteforpliktelse som er på 7.500 USD eller mer).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

Sitat fra: Kafk4 på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:59
Nå vet jeg ikke hvor ofte du er på hytta og trenger to biler der, men en løsning for deg vil være å kjøpe en Leaf 30kWt for å bruke denne til alt annet enn turen til hytta. Når dere skal til hytta så leier du en annen fossilbil som brukes den helga/uka. Setter du opp et regnskap som inkluderer leie av bil så tror jeg fortsatt at du ender opp i pluss med elbil som jobb-bil.

Ja, hver gang jeg gjør et sånt regnskap vinner løsningen med leiebil hver gang. Hadde vi bodd innenfor ring 3 hadde det vært enda enklere. Da hadde jeg gjort oss til medlemmer av et bilkollektiv. Begrensningen er bare at når regnearket møter det virkelige livet så går leiebilen åt skogen. Og da mener jeg bare i billedlig forstand. For leiebilen går nettopp ikke til fjells.

Når jeg sitter ved skrivebordet har jeg alle inntektene våre tilgjengelig. I virkeligheten skjer det aldri. Da er vi på stålet. Sånn som vi alle er. Og da tar jeg aldri verden meg råd til noen fancy grombil fra AVIS. Da finner jeg idiotløsninger med det jeg har for hånden. Og i dette tilfellet ville det handle om at jeg ville tvinge den elendige kortrekkeviddebilen til å gjøre fantomreiser bilfabrikantene ikke vil jeg skal gjøre. Bare fordi kassa er tom og jeg VIL på tur NÅ. Og ikke når vår økonomi er i zenit og alle stjerner smiler til oss.

Nå sist skrangla jeg meg til fjells i vår totalt nedslitte mæsje for å sykle i Østerdalen opp til resten av godtfolket. Enda jeg burde tatt toget. Men dumme NSB skulle ha 800 spenn for enkeltbilletten inkl ræser'n. Og dem kunne ikke garantere at jeg fikk med meg sykkelen fra Hamar. Det var opp til konduktørens nåde. Så jeg tåkela hele ferieNorge med dieselkokeren i stedet.

En desperat ide er å kjøpe et bensinaggregat til hytta som kan lade bilen mens vi er der. Da løser jeg mange floker. Men hvor stort må et slikt aggregat være? Det står allerede ett aggregat der oppe som gir 2kw tror jeg. Holder det?  Det brukes i dag når blybatteriene tilknyttet solcellesystemet mot slutten av påskeferien trenger mer juice.

Ellers er jeg spent på hva prisen vil være når 60 kwt'erne kommer. Skal de stjele markedsandeler fra de ladbare hybridene så må vel prisen presses ned mot 300? Er det ikke i det området de rimligste ladbare ligger? Samtidig har vel ikke de etablerte som VW, Nissan og BMW noen interesse av at de spiser noen større markedsandel heller før TMS3 tvinger dette frem? Slik jeg forstår det fra en annen tråd her produserer BMW førti i3 hver dag. Det er ikke akkurat masseproduksjon? Tilfeldig at det er slik? Neppe. Tipper både batteristørrelse og produksjonsomfang raskt kan skaleres opp for å møte konkurransen. Måtte den bare komme!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 02. august 2016, klokken 13:18En desperat ide er å kjøpe et bensinaggregat til hytta som kan lade bilen mens vi er der. Da løser jeg mange floker. Men hvor stort må et slikt aggregat være? Det står allerede ett aggregat der oppe som gir 2kw tror jeg. Holder det?  Det brukes i dag når blybatteriene tilknyttet solcellesystemet mot slutten av påskeferien trenger mer juice.
2 kW burde holde, da får man en grei rekkeviddebuffer på 10 timer. Men elbiler er litt kresne på strømmen - de fleste vil nok ikke akseptere strøm fra hvilket som helst aggregat. Sinuskurven ut fra aggregatet bør være ganske jevn og fin, og da bør man nok ha et litt nyere aggregat av ganske god kvalitet.

Men om det står ett aggregat der i dag så skader det jo ikke å prøve ut lading av en representativ elbil. I verste fall vil den nekte å starte lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

Kan jeg skade TMS'en ved å koble den til aggregatet? Aggregatet er av nyere modell og slettes ikke billig. Men det er likevel ikke en Honda.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:09
Kan jeg skade TMS'en ved å koble den til aggregatet? Aggregatet er av nyere modell og slettes ikke billig. Men det er likevel ikke en Honda.
Det skal ikke være mulig å skade en Model S ved å plugge det til ett aggregat. I så fall må det være noe galt med aggregatet slik at det gir ut svært høy spenning, eller at laderen er defekt.

Er det vanlig stikkontakt? I så fall ville jeg forsøkt å bruke UMC, og forsøkt litt forsiktig med 5-6A til å begynne med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:22
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:09
Kan jeg skade TMS'en ved å koble den til aggregatet? Aggregatet er av nyere modell og slettes ikke billig. Men det er likevel ikke en Honda.
Det skal ikke være mulig å skade en Model S ved å plugge det til ett aggregat. I så fall må det være noe galt med aggregatet slik at det gir ut svært høy spenning, eller at laderen er defekt.

Er det vanlig stikkontakt? I så fall ville jeg forsøkt å bruke UMC, og forsøkt litt forsiktig med 5-6A til å begynne med.

Takk for tilbakemelding. Aggregatet har vanlig stikkontakt. Dette må jeg prøve ut. :-)

Carl Anton Stenling

Dersom aggregatet leverer uren spenningskurve så kan det skade laderen i bilen uten at jeg vet nøyaktig hvor mye den tåler. Du bør kun bruke et aggregat som oppgis å være egnet for elektronisk utstyr.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ipadjove

Opel-selger hinter om uoffiselt ned mot 280k. :D

knut3448

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:43
30.000 USD er etter et insentiv på 7.500 USD fra myndighetene. Naturlig nok er ikke dette noe vi får i Norge. Prisen før insentivet er 37.500 USD, eller 317.000 kroner med dagens kronekurs. Dette er også uten hurtiglading, transport til Norge, vrakpant, mm.

USA prisen på dyreste utgave av Leaf er nesten $37k, denne fåes for under 300k i Norge.
http://cleantechnica.com/2015/11/04/2016-nissan-leaf-pricing-unveiled/

Jeg blir overrasket om AE blir ~100k dyrere når US-prisene er ganske like.

GeirHM

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 02. august 2016, klokken 16:49
Dersom aggregatet leverer uren spenningskurve så kan det skade laderen i bilen uten at jeg vet nøyaktig hvor mye den tåler. Du bør kun bruke et aggregat som oppgis å være egnet for elektronisk utstyr.

Takkfor beskjed. Da må jeg ta rede på det. Høres lite sannsynlig ut at det er egnet for elektronisk utstyr. Men det er det mulig å finne ut av.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut7 på tirsdag 02. august 2016, klokken 17:39USA prisen på dyreste utgave av Leaf er nesten $37k, denne fåes for under 300k i Norge.
http://cleantechnica.com/2015/11/04/2016-nissan-leaf-pricing-unveiled/

Jeg blir overrasket om AE blir ~100k dyrere når US-prisene er ganske like.
Leaf som leveres i Norge er produsert i Storbritannia, mens Ampera-e vil produseres i USA. Valutavirkningen er ikke gunstig. I tillegg kommer mye dyrere frakt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 02. august 2016, klokken 16:49
Dersom aggregatet leverer uren spenningskurve så kan det skade laderen i bilen uten at jeg vet nøyaktig hvor mye den tåler. Du bør kun bruke et aggregat som oppgis å være egnet for elektronisk utstyr.
Model S skal nekte å lade om spenningen er uren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 02. august 2016, klokken 17:16
Opel-selger hinter om uoffiselt ned mot 280k. :D
Om dette stemmer så lurer jeg på hva de kuttet ut.

I USA er Bolt relativt godt utstyrt i grunnversjonen. Det er jo ikke umulig at Opel velger å ha to utstyrsnivåer, der grunnversjonen er helt skrapet for utstyr, og så må man betale godt for utstyr på toppen av 280k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut3448

#44
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. august 2016, klokken 19:08
Leaf som leveres i Norge er produsert i Storbritannia, mens Ampera-e vil produseres i USA. Valutavirkningen er ikke gunstig. I tillegg kommer mye dyrere frakt.
Jeg antar du ikke mener at disse to faktorene fører til at AE blir opp mot 100k dyrere enn Leaf Tekna i Norge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA