Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

Magster


timingbeltkiller

Sitat fra: nr1rayner på søndag 31. juli 2016, klokken 11:07
Men som det ofte nevnes i el-bil sammenheng, hvor ofte har man behov for det...?
Noen har tilnærmet null behov.
Andre har regelmessig og ofte behov.
Med skandinaviske weekend- og ferievaner er det sikkert flere
med relativt stort behov enn i de fleste andre land.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Magster på søndag 31. juli 2016, klokken 12:27
Bagasjerommet ser veeeeldig lite ut da.
JA,
Skal du overhodet ha med deg noe av  betydning,
må du legge ned  baksetene og bruke den frigjorte plassen
når du må ha med deg noe som ruver.

Til nød kan du være 3 i bilen og kun legge ned ene delen av baksetene.
Men holder fast på Bolt er for 1-2 personer
dersom du skal ha bilen som eneste bil til alle formål.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AppleKnocker

Det er ikke entusiaster som har sørget for at vi nærmer oss 100 000 elbiler i Norge. Det skyldes ene og alene betydelig offentlig subsidering. Når subsideringen forsvinner, blir dagens elbiler uinteressante for alle unntatt den lille gruppen entusiaster.

"60 kwh bilene" må tilby noe vesentlig mer en dagens biler i form av rekkevidde, og de må være konkurransedyktige på pris. Eller myndighetene må gjøre det så vanskelig å ha fossilbil at man tvinges til å velge elbil.

Jeg har langt fra full tiltro til at myndighetene gjør det riktige fremover. I verste fall er gullalderen for elbil over for denne gang, og trenden med at folk kjøper fossilbiler i stedet fortsetter.

Legg mva på en 60kwh elbil og kanskje litt engangsavgift, så har du fort en kompaktbil i 2018/19/20 som nærmer seg 500 000 kr i dagens priser. Og rekkevidden er fortsatt ikke uendelig, selv om den forhåpentligvis er over 30 mil. Gitt at fordelene med bom, ferje, kollektivfelt er borte er ekstrem kjørelengde pr år med billig drivstoff det eneste argumentet for ikke-entusiaster å kjøpe en slik bil.

Håper jeg tar feil.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#19
Ampera-e og Model 3 tilbyr noe andre biler i prisklassen ikke gjør - ytelser.

Ampera-e vil gjøre 0-60 mph (0-96 km/t) på under 7 sekunder. (Ca samme som BMW i3.)
Model 3 vil gjøre 0-60 mph (0-96 km/t) på under 6 sekunder.

Man kan sammenligne med BMW 3-serie der man må opp på 320i eller 320d for å få ca 7 sekunder på 0-60 mph. Som koster fra 400k. Og da er det en liten sedan som har enda mindre plass. Og så klart koster det 5 ganger så mye for drivstoff kontra strøm.

Det er urealistisk å anta at det kommer engangsavgift med det første. *Kanskje* kan det være snakk om full mva i 2019. Da vil en Model 3 koste fra ca 400.000, og en Ampera-e koste fra ca 435.000. Det er riktignok om prisene ikke reduseres frem til 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

AppleKnocker, jeg tror du tar feil. Det er jo greit, siden du jo selv sier du håper på det. Du tar feil når det gjelder de første hundre tusen trekkoppbilene og andelen entusiaster i befolkningen. Det er bare å snu om på årsakssammenhengen i dette. Det er ikke slik at entusiasten kom først og elbilen etterpå. Det er omvendt. Først fikk vi bilen og så ble vi entusiaster. Og så tar du feil når det gjelder regulering av skatter og avgifter på privatbilismen fremover. Det kommer aldri igjen til å bli slik at elbilene blir dyrere enn sine fossilbrødre. Men fellesskapet må ha sine avgifter. Slik at elbilene våre vil bli skattelagt. Allerede til neste år vil du betale ti kroner i bomringen inn til Oslo. Det vil mange si var på tide. Og de har nok helt rett. Men hver gang skattene øker på elbilen din øker de enda mer på naboens fossilbil. (Bompengene for fossilbilen vil bli mye høyere enn i dag.) Så du vil fortsatt kunne være entusiasten som slipper unna avgiftene, det vil bare være slutt på at du slipper helt unna. Det er sånn vi lager elbilentusiaster av hele befolkningen. Og det har vi faktisk alle glede av. :-)

Bjoris

#21
Jeg er nok en av entusiastene, helt klart, men her var mye fordommer. Elbilforeningen har gjort undersøkelser som viser at nesten ingen vil tilbake til fossilbil etter å ha vent seg til elbil.

At mange vil ha biler med lengre rekkevidde når disse kommer er klart, men tenk så positivt det er for de som ikke har råd til 300-500 for en bil, da blir de enda litt rimeligere, men fortsatt bra elbiler å få kjøpt.

Jeg mener at en Leaf i dag for 100.000 er det beste kjøpe du kan gjøre i den prisklassen. Du må på rimelig gammel bil om du skal på fossilbil og den har da sett sine beste dager med mye moro på lur fremover med registerreim, eksos, katalysator etc... Nei, jeg tror ikke det blir noe død for kortdistanse elbilene. Det er de færreste som faktisk trenger en 60 kwh småbil... Selvsagt er det mange som er bare to, men jeg tror ikke denne Opelen blir favoritt langturbil for gjennomsnittsfamilie og dermed er behovet for 60 kwh også rimelig lite. 30 kwh er litt lite, men 40-45 kwh vil føre til at du skal kjøre mye hver dag for at det ikke skal holde å kun lade om natten, vi kjører ca 100 km pr dag selv og lader vår 30 kwh Leaf kun om natten, og ja, vi har i mangel på bedre bil tatt den på langtur, men det er for spes interesserte, uansett rekkevidde er bilen for liten til oss som er 4 til at den fungere bra som feriebil selv om det går... Alt går selvsagt

En annen ting jeg tror vil begrense påvirkningen av introduksjonen av rimelige 60 kwh biler er kapasiteten. Tesla har fått en haug med bestillinger, men de vil slite med å få levert alt dette på kort tid selv om Musk er litt Jesus... GM har vel sagt at de skal produsere 30.000 Bolt i året, ikke mer en vi kunne tatt unna i Norge tenker jeg:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elbil-1

Mitsubishi har jo egentlig neste gen bil klar allerede. Outlander phev er en ren elbil med en motor til å lade batteriet (og hjelpe til over 85kmh eller noe)

Kast ut motor, bensintanken og putt inn et 100kw batteri og vips har nan 500km rekkevidde med en stor familiebil...

Alt annet er klart med hurtiglading etc etc...

Hadde de klart en pris på max 500.000, så hadde de skapt folkets elbil umiddelbart!

nr1rayner

Kjørte min drøye 600km, som jeg definerer som langtur, spesielt siden det var på vestlandet (Kristiansund, Averøy, Smøla), så en god skvett ferger. Gikk over 3 dager, da vi jo også skulle se oss rundt.
Skulle vi kjørt det nevneverdig fortere var det største problemet mangel på hurtiglading.

Når flere leverer 40-60kwh + og Leafen selges fra 50' brukt, er Norge forhåpentligvis mer utbygd med hurtigladere.
Noen fossilhoder som kommenterte "jammen de har da lengre rekkevidde enn det, trenger da ikke å ha hurtigladere så tett da"....
Vel, ta en titt på hvor tett slike ladestasjoner for fossile biler ligger..
Hadde f.eks. alle Circle K/Best hatt QC kjører man jo nærmest verden rundt uten rekkeviddeangst selv med en 24kwh Leaf.

Så, det går å kjøre langtur med dagens elbiler, og om noen år slipper man nok å planlegge så mye. Det blir nok bare snakk om hvor ofte man trenger/orker å stoppe..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

GeirHM

Vi trenger en ny bil nummer to. Og jeg prøver å innbille meg selv at det vi ser på er en batterimellomklasse-utgave. Og at det er en sånn med 30kWt på tanken. Men jeg får det ikke helt til å gå opp. Den skal brukes til daglig inn til tigerstaden og det går jo fint. 80 km hver dag pluss de uventa oppdragene fra tid til annen. Det skulle selv en 24 kWt greie fint uten at vi behøver å gå til innkjøp av nye parkadresser for vinterkjøringa vår. Men vi må kunne stille med to biler til de litt lengre ferieturene. Det tilsier all vår erfaring med vår nåværende bilbruk. Bare ta denne nøtta her: Vi bor utenfor Oslo og har tilgang til fjellhytte uten innlagt el i Stor-Elvdal (solcellepanel er det dog). 313 eller 325 km distanse avhengig av om vi bruker Oslofjordtunnelen eller ikke. Vi ender svært ofte opp med å kjøre to biler opp. Stor familie med mye dill og dall. En 30 kWt'er ville i beste fall trenge et stopp på chademo rundt Elverum (180 km) og på type2 laderen (22kW) på Elvestad (72 km) og så må jeg få nok guffe der til å kjøre t/r hytta (122 km). Det går nok, men stas er det sikkert ikke. Tror noen og enhver vil sende blikk etter fossilene som stryker forbi. Og småturer for å fylle opp sjokoladelageret o.lign er uaktuelt. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å lade en 30kWt'er fra en type2 (22kW) men jeg frykter at den tar i bruk den innebygde 6,6 kw i Leafen. Er det ikke slik? Og 30 minutter på Elvestad er ikke noe fest. 2 timer og jeg tror det blir murring i rekkene. Om ikke fullt mytteri. Men nå sier ryktene at vi får en ny 40 kWh utgave av Leaf allerede denne høsten. (Kilde: http://cleantechnica.com/2016/07/16/140-miles-nissan-leaf-40-kwh-coming-year-rumor/ ) Det er jo oppløftende. Men selv den ville nok ikke løse mitt problem. Den har EPA rekkevidde på 225 km og det er 262 km t/r til hytta fra Chademo'en i Elverum. Sukk. Så da er vi ute av mellomklassestørrelsen og må fortsatt vente på 60 kWt'erne. Og det vil ta tid før disse får mellomklassepris.

timingbeltkiller

Fossilbilene er allerede avgiftsbelagt til over takrailen.
Det betyr at økte avgifter ikke fører til mer penger inn i statskassa.
Men mindre. For da aksellererer overgang til el eller kollektivt.

Det betyr igjen at sannsynlig øket behov for fiskale bilpenger inn i statskassa,
må legges på elbilene.

Problemet for statens melking av bilene,
blir antakelig å unngå at også elbilene prises ut.

Særlig dersom selvkjørende bokser uten ratt, pedaler mv
som leies for enkeltturer blir en reell konkurrent til den selveide bilen
som står stille 90% av tiden.

Da blir privatbil først og fremst praktisk/nødvendig for folk i grisgrendte strøk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kafk4

Nå vet jeg ikke hvor ofte du er på hytta og trenger to biler der, men en løsning for deg vil være å kjøpe en Leaf 30kWt for å bruke denne til alt annet enn turen til hytta. Når dere skal til hytta så leier du en annen fossilbil som brukes den helga/uka. Setter du opp et regnskap som inkluderer leie av bil så tror jeg fortsatt at du ender opp i pluss med elbil som jobb-bil.

knut3448

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. juli 2016, klokken 19:36
- Tidlig 2017: 60 kWh Opel Ampera-e til 350-375.000 kroner
Jeg ser du har skrevet flere ganger at Ampera-e blir såpass dyr.  Er dette basert på insideinfo? De fleste omtaler av bilen anslår mye lavere priser.

SitatBolt EV blir den første masseproduserte elbil med rekkevidde over 200 miles (320 km), kombinert med en prislapp som er oppnåelig for folk flest, rundt 30.000 dollar i USA.

Det tilsvarer en norsk pris på 250 - 300.000 kroner, og da er vi omtrent på nivå med e-Golf og Leaf med stor batteripakke (30 kWh).
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46434

Espen Hugaas Andersen

#28
30.000 USD er etter et insentiv på 7.500 USD fra myndighetene. Naturlig nok er ikke dette noe vi får i Norge. Prisen før insentivet er 37.500 USD, eller 317.000 kroner med dagens kronekurs. Dette er også uten hurtiglading, transport til Norge, vrakpant, mm.

Det eneste Opel har sagt om prisen på Ampera-e er at den vil være "konkurransedyktig". Men det sier jo ingenting, da man ikke vet hva den blir sammenlignet med. En Ampera-e til 400.000 kroner kan jo kalles konkurransedyktig priset når det eneste alternativet med tilsvarende rekkevidde er en Tesla S60 til 585.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hansi

Er 37 500/30 000 USD før eller etter skatter og avgifter? Jeg tror også folk som ønsker seg en pris på under 300 000 kr for en bil med 60 kWh batteripakke i 2017 er optimister.. Jeg tipper selv startpris på ca. 350. Men blir positivt overrasket om jeg tar feil og håper for så vidt det :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA