Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av GeirHM, fredag 23. september 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

DagfinnN

#105
Og derfor er det fantastisk å kjøpe Tesla. Mange har hatt bil i ett år og selger til omtrent samme pris som de kjøpte den for. For en gevinst. Kose seg med en fantastisk bil i ett år for å så å kunne få igjen pengene (for å bruke de på en endra bedre Tesla så klart) :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Ebe

Renter og avdrag skal dekkes :-)

Men nå er dette litt off topoc, sorry :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. august 2016, klokken 14:25
Minus tilhengerfeste finnes den bilen allerede - Tesla Model S 60kWh.
Den dekker alt, men prisen er for høy foe mange. Spesielt om man ikke ser på TCO.

Men største drawback med Model S er sikkert at den ikke heter svindelVW Passat og skulle hatt bittelitt høyere bagasjeluke.

Den har for kort rekkevidde til å være et fullverdig alternativ for mange. I tillegg er det nok også slik at ikke alle vil ha amerikansk bil.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

#108
Sitat fra: Kanutten på fredag 19. august 2016, klokken 00:16Den har for kort rekkevidde til å være et fullverdig alternativ for mange. I tillegg er det nok også slik at ikke alle vil ha amerikansk bil.
Den har ikke lang nok rekkevidde til absolutt alle, men trolig over 90% av befolkningen. Realistisk rekkevidde er over 300 km, og så har man jo superladerne som dekker mesteparten av europa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 07:09
Den har ikke lang nok rekkevidde til absolutt alle, men trolig over 90% av befolkningen.

Det er sikkert riktig, men som sagt: Det er ikke alle som ønsker seg amerikansk bil. Man må ha et visst mangfold for å tilfredsstille flere.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 07:09
Realistisk rekkevidde er over 300 km

Det tror jeg er en overdrivelse, med mindre det er 20 grader, sol og medvind. I Norge har vi kald vinter og kupert landskap.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kanutten på fredag 19. august 2016, klokken 08:57Det er sikkert riktig, men som sagt: Det er ikke alle som ønsker seg amerikansk bil. Man må ha et visst mangfold for å tilfredsstille flere.
Det er jeg enig i. Man trenger attraktive elbiler fra så mange produsenter som mulig, og bredest mulig utvalg i bilmodeller.

Sitat fra: Kanutten på fredag 19. august 2016, klokken 08:57Det tror jeg er en overdrivelse, med mindre det er 20 grader, sol og medvind. I Norge har vi kald vinter og kupert landskap.
NEDC rekkevidden er 400 km. 300 km er oppnåelig det aller meste av året. Man må forbruke under 200 Wh/km. Man må kjøre litt forsiktig, men ikke helt ekstremt forsiktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Vi vet ikke hva forbruket på Tesla 3 blir. Men med TMS er det lett å komme ned på et forbruk på 1,8 kwh/mil i store deler av året. Jeg klarer det i lett kupert terreng med TACC på med hastighet satt til 85 km/time. TACC kjører ikke økonomisk. Du kan kjøre mer økonomisk manuelt om du vil. Modell 3 blir lettere og sikker mer effektiv utover det også. Den vil nok greit komme ned på 1,5 Kwh/mil. Vi ser jo at I3 ligger under 1,4 kwh/mil. Hyundai ioniq lover ned mot 1,1 kwh/mil. Med et forbruk på 1,5 kwh/mil, får du 40 mil på et batteri som har 60 kwh tilgjengelig. Det holder til 98 prosent av all personbiltrafikk.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

eha

Sitat fra: DagfinnN på fredag 19. august 2016, klokken 10:15
Vi vet ikke hva forbruket på Tesla 3 blir. Men med TMS er det lett å komme ned på et forbruk på 1,8 kwh/mil i store deler av året. Jeg klarer det i lett kupert terreng med TACC på med hastighet satt til 85 km/time. TACC kjører ikke økonomisk. Du kan kjøre mer økonomisk manuelt om du vil. Modell 3 blir lettere og sikker mer effektiv utover det også. Den vil nok greit komme ned på 1,5 Kwh/mil. Vi ser jo at I3 ligger under 1,4 kwh/mil. Hyundai ioniq lover ned mot 1,1 kwh/mil. Med et forbruk på 1,5 kwh/mil, får du 40 mil på et batteri som har 60 kwh tilgjengelig. Det holder til 98 prosent av all personbiltrafikk.

Tesla Model 3 skal etter sigende ha en luftmotstandskoeffisient på maks 0,21.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jensjacob

Jeg er ved at være træt af alt den 'udenomsoptimering. Og jeg synes ærlig talt at det er et skråplan at forsøge at hive mere rækkevidde ud ved at optimere på alt andet end batteriet... hele tiden... - Især vhj. af luftmodstanden.

Hvad så hvis der kommer en bule i karosseriet ? Eller en mågeklat ? Så går vindmodstanden op og rækkevidden ned. Til sidst kan man jo ikke stå ved siden af bilen og slå en prut uden lakken bliver ru og straks bliver den udpinte rækkevidde reduceret.

Prøv nu at optimer batteriet så vi kan medbringe mere energi og med god samvittighed fyre op for varme og hastighed. Det andet er at gribe efter halmstrå.

Det bliver næsten kun overgået af ingeniørernes hede drømme om at hive energi ud af støddæmpere...  :o
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Espen Hugaas Andersen

#114
Det er best å gjøre begge deler. Model 3 med største batteri (trolig 80-90 kWh) vil trolig ha en realistisk rekkevidde på 500 km (kanskje 650-700 km i NEDC). Om man ikke reduserte forbruket mest mulig ville Model 3 trolig behøve 100-110 kWh for tilsvarende rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 12:24
Det er best å gjøre begge deler. Model 3 med største batteri (trolig 80-90 kWh)...

Jeg mener å ha lest i en annen tråd at du hevder det er umulig å putte et så stort batteri i en så liten bil. Det var dog ikke en Tesla det var snakk om, men en bil med omtrent samme størrelse?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

#116
Sitat fra: Kanutten på fredag 19. august 2016, klokken 14:30Jeg mener å ha lest i en annen tråd at du hevder det er umulig å putte et så stort batteri i en så liten bil. Det var dog ikke en Tesla det var snakk om, men en bil med omtrent samme størrelse?
Tesla bygger bilen opp fra bakken som en helelektrisk bil, med alle de fordeler det medfører. De har også bedre batteriteknologi.

Utifra mine bereginger vil en ~85 kWh batteripakke basert på den aller beste kjemien til Panasonic og celler med 21-70 formatet være ca 1,5 x 1,6 x 0,1 meter, og veie rundt 350 kg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 14:38
De har også bedre batteriteknologi.
Har Musk sagt det? :)

Fant denne artikkelen og ikke engang den klarer å trekke noen konklusjon på Panasonic vs Samsung batteriene, så det er nok mer uavgjort foreløpig:
http://cleantechnica.com/2016/07/16/bmwsamsung-batteries-vs-teslapanasonic-batteries-better/
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#118
Sitat fra: JorgenM på fredag 19. august 2016, klokken 19:51Har Musk sagt det? :)
Jeg vet ikke. Men det ville ikke overraske meg.

Sitat fra: JorgenM på fredag 19. august 2016, klokken 19:51Fant denne artikkelen og ikke engang den klarer å trekke noen konklusjon på Panasonic vs Samsung batteriene, så det er nok mer uavgjort foreløpig:
http://cleantechnica.com/2016/07/16/bmwsamsung-batteries-vs-teslapanasonic-batteries-better/
Det er mange grunner til at Tesla's batteriteknologi er best:

- Panasonic/Tesla benytter seg av sylindriske celler, mens Samsung/BMW satser på prismatiske celler. Sylindriske celler har betydelig bedre energitetthet.
- Panasonic benytter seg av NCA, mens Samsung og LG Chem går for NMC. NCA har betydelig bedre energitetthet.
- Tesla har verdens største batterifabrikk. Dette gjør at batteripakken til Model 3 trolig vil koste rundt 100 USD/kWh, mens konkurrentene fort havner nærmere det dobbelte.

Artikkelen snakker en del om levetid. Dette er ganske irrelevant. Selv om NCA kanskje er noe dårligere enn NMC, så vil batteriene til Tesla trolig vare noe sånt som 400-800.000 km. Man kan forvente at batteriet varer hele bilens levetid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. august 2016, klokken 22:18
Det er mange grunner til at Tesla's batteriteknologi er best

Sant nok. Hvordan i all verden skal små filleselskaper som Samsung og BMW i det hele tatt kunne konkurrere med giganten Tesla.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA