Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf bakruter

Startet av Radiobil1, fredag 23. september 2016, klokken 10:38

« forrige - neste »

Radiobil1

Kjører scooter til jobb for tiden, men trenger noe til vinteren. Kanskje en billig elbil?
Det er bare ca 10 km hver vei til jobb, så rekkevidde er ikke noe stort issue.

Ser jeg på priser på finn så er det vel bare Reva og Think som er billige nok.

Hva er forskjeller og likheter på disse, og hva bør man tenke på og se etter ifm kjøp?

Hva koster nye batterier på alle versjoner av begge biler, og hva er forventet holdbarhet på batteripakkene?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

sylwester

 Begge bilene går på de samme typen batterier så det vil koste omtrent det samme.

Da jeg undersøkte så fant jeg fort ut at jeg ikke ville ha bly. NIMH Buddy koster fra 65.000,  men hvis du antar 30.000 for batteribytte hvert 3-4 år så blir blybilene dyrere over tid.  Med 10 års garanti på NIMH vil november holde veldig mange blybatteribytter.

Biler med nye batteri har ganske høy pris sammenliknet med de som selges med lav rekkevidde og "trenger nytt batteri" i bruktbilannonser.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Radiobil1

Ok, så NIMH er holdbare.

Kan man putte slike batterier i en Think eller Reva?

Hva med Reva Lion, holder de lenge, og hva koster det å bytte disse?

Hvem av disse 3 er best å kjøre?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

hma

#3
Sitat fra: sylwester på lørdag 30. juli 2016, klokken 17:32
Begge bilene går på de samme typen batterier så det vil koste omtrent det samme.
Det er så absolutt ikke riktig, hvor har du det ifra? :)

Think og Reva har ingen likhetstrekk, overhodet.
Reva har typegodkjenning og registrering som motorsykkel, dvs. minimale/ingen krav til kollisjonsbeskyttelse. Batteriet er også type bly-batteri (enkelte har litiumbatterier).

Think finnes primært i to versjoner, Piv4 (1999-2003) og A306 (2008-2011). Begge modellene har typegodkjenning som bil.
Modellene fra 1999-2003 har vannkjølte NiCd-batteri med 11kWh energi (rekkevidde fra 50-90km)
Modellene fra 2008-2011 finnes med Zebra-batteri med 28kWh energi (rekkevidde fra 100-180km) og Enerdel litiumbatteri (tror det er på 24kWh) og 100-160km rekkevidde.

Anbefaler å lese innlegg på Think-seksjonen på forumet, her finnes alt som er verdt å vite. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#4
Sitat fra: Radiv på lørdag 30. juli 2016, klokken 22:20
Ok, så NIMH er holdbare.

Kan man putte slike batterier i en Think eller Reva?

Hva med Reva Lion, holder de lenge, og hva koster det å bytte disse?

Hvem av disse 3 er best å kjøre?
NiMH er en meget robust cellekjemi. Jeg har 16 år gamle NiMH-batterier i min Rav4 EV. Rekkevidde er lik som ny. Buddy med NiMH er nok den "sikreste" kombinasjonen av de tre bilmerkene du nevner. Cebra-batteriet i "nye Think" er svært velegnet for norske forhold, men pga. lavt produksjonsvolum har det vært en del feil. Dog, jeg har hatt en 2009-modell som har gått problemfritt. I dag eies den og brukes den av mine foreldre (som strengt tatt ikke trenger mer enn to seter).

Den soleklart beste bilen å kjøre av Reva, Buddy og Think er Think, med klar margin!

Å bytte batteri-kjemi mellom disse bilene er så godt som umulig, både
juridisk og teknisk. (Det lar seg gjøre teknisk, men pris/tidsbruk blir alt for høy til at det har noe for seg.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: Radiv på lørdag 30. juli 2016, klokken 22:20
Kan man putte slike batterier i en Think eller Reva?

Hva med Reva Lion, holder de lenge, og hva koster det å bytte disse?

Hvem av disse 3 er best å kjøre?

Think er klart best. Man kan som HMA teknisk sette NiMh i en Think, men det er helt klart bedre å bruke Litium. Begge deler er forøvrig ulovlig i Norge da det kalle bytte av batterikjemi.

Et nytt NiCd Think batteri koster ca 120 000 kr, Vet ikke hva et Nytt Reva Litium batteri koster, men vi har et brukt til 10 000 kr på lager.

Ingen bytter hele batteripakken på slike biler grunnet pris. Derimot byttes flittig defekte deler av batteriet mot fungerende brukt. Vi har fått utviklet et instrument spesielt med tanke på monitorering av NiCd batteripakker, da det er sers viktig at alt til enhver tid er på stell. Det nytter ikke med delvis OK NiCd batteri, da den delen av batteriet som fremdeles er OK vil ta over lasten fra den defekte delen, og etter kort tid er hele pakken defekt.

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

Sitat fra: hma på lørdag 30. juli 2016, klokken 22:27
Sitat fra: sylwester på lørdag 30. juli 2016, klokken 17:32
Begge bilene går på de samme typen batterier så det vil koste omtrent det samme.
Det er så absolutt ikke riktig, hvor har du det ifra? :)

...

Urk.. Jeg blandet Think og Buddy :-(
Think er jo en helt annen klasse enn både Reva og Buddy, men hvordan er det med verksted/deler på de om dagen?

Sitat fra: Radiv på lørdag 30. juli 2016, klokken 22:20
..
Hva med Reva Lion, holder de lenge, og hva koster det å bytte disse?
..

Det ble solgt veldig få biler med lithium, rundt 10 tror jeg,  og noen av de er muligens konvertert til bly etter utladingsuhell. Jeg mener jeg så en til salgs i 2014. Batteripakka har jeg hørt er problematiske så det var sikkert litt for tidlig lithiumteknologi.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Radiobil1

Bor på en øy utenfor kr sand der det er en tunnell under fjorden. Denne er ganske bratt begge veier, og det er 70 grense.

Hvordan klarer disse motorsykkelbilene seg mht fart i bratte bakker?
Ere nok pulver til å klare 60 i 10% stigning i noen av dem?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

sylwester

Ikke Reva og heller ikke blybuddy,.  NIMH-Buddy tror jeg klarer det og Think klarer fint å holde fartsgrensen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Radiobil1

Takk for info, får titte nærmere på NiMh Buddy tror jeg!
Virker som det kan være den mest problemfrie scooter med tak!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

edyrli

Jeg har kjørt (bly) reva et par år. Den kan fungere fint til småkjøring.
Men den drar latterlig dårlig i bakker. Tviler på du klarer holde noe særlig mer enn max 40 i 10% stigning.
Den spiser batterier. Det er mest på grunn av høy belastning. Så på forhånd må du finne ut hvor billig du klarer skaffe batterier. Min pakke begynte å bli betydelig svarere etter 2 år og 15.000 km men fungerte fortsatt med kortere rekkevidde.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Sitat fra: Radiv på lørdag 30. juli 2016, klokken 12:40
Kjører scooter til jobb for tiden, men trenger noe til vinteren. Kanskje en billig elbil?

Hva med en 4 hjuls MC med tak og stort bagasjerom?

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=78701898&fks=78701898
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

Wow, er ikke det en sånn postbil?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA