Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp til valg av wallbox

Startet av lunitiks, torsdag 22. september 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

F_P

Det jordingspunktet fungerer brillefint. Det vil si. Det er jord til alu som vel strengt tatt ikke er helt ideelt, men det er slik Tesla har valgt å gjøre det..
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Hvilket signal har du koblet på her? Fått testa suben?

lunitiks

#64
Brukte ledningsparet i mørkeblått + mørkeblått/sort som strekker seg fra den grå konnektoren bak kickpanel passasjerside (tidligere diskutert i @Trustno1 sin prosjekttråd).

Dette ledningsparet går helt bak til hulrommet i trunk for subwoofer, og har ingen funksjon i standardbiler. Det fine er at ledningen ligger der, klar til bruk. Fjernet bare den Molex-duppeditten og satt på en phono-overgang som går inn til forsterkeren, som har high level input og autosense.

Fremme bak kickpanelet klippet jeg ledningsparet fra den grå konnektoren, og loddet det på ledningsparet i grått + grått/sort som gir signal til høyttaleren i døra.

Ja, nå er subben i full drift. (Fy f.... for en opplevelse. Helt sinnssvakt.) Skal poste mer om dette etter hvert. Må bare få ut de siste bildene av oppkoblingen først
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#65
Strøm:

Brukte gjennomføringen i torpedovegg passasjerside inn til fotbrønn, som vist under. (På min bil, uten pano-tak, er hullet uten funksjon og er tettet med en plastikkpropp. Erstattet plastikkproppen med en myk gummipropp av hensyn til strømkabelen som skal ligge gjennom.)

Sikringen monterte jeg på bjelken like over 12V-batteriet. Her fant jeg et ferdig preparert hull med gjenger som jeg utnyttet til å montere sikringen i.

Strømkabelen har jeg så ført langs passasjersiden under listverk og tepper, hele veien bak til trunk.

For jord brukte jeg jordingspunktet som tidligere er diskutert her inne.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Ok, etter fire dagers kjøring med den nye subwooferen er det på tide med en review!

Bilen min er nå en nattklubb.

Jeg kunne stoppet der, men får vel utdype litt :) Musikkopplevelsen er ikke bare slik jeg hadde håpet, men dramatisk mye bedre. Endelig føles bassen fysisk på kroppen. På de "mektige" låtene rister det godt i både korsrygg og innvoller, og de "harde" låtene sparker fra seg så lufta i bilen imploderer. Jeg hadde ærlig talt glemt Teslagliset, men nå er det tilbake igjen.

Grunnet sterkt nedbør i dagesvis og manglende garasje har jeg foreløpig ikke fått testet kassa "vitenskapelig" med sinustone for å sjekke tuningen og evt blåselyder, ei heller tunet forsterkeren. Står foreløpig på LPF=80Hz, BassBoost=0 og subsic off. Konstaterer at alt ser ut som det skal, at kupeen (herunder passasjerdøra) er fri for skranglelyd ved dypbass og at porten blåser skjorta av meg.

Autosense funker fint, da lyset på monoblokken slår seg på når jeg åpner dørene, men ikke hvis bilen er off og jeg feks bare åpner bagasjeromsluka (autosense betyr at forsterkeren slår seg på når den senser at musikkanlegget er på, slik at den ikke ligger og trekker 12v når bilen ikke er i bruk og jeg slipper en remote fremme i kupeen).

Signal fra bilens OEM-ledninger, og kun fra passasjerside fremdør funker fjell med "High Level Input" på forsterkeren. Fullt trøkk i bassen, da de fleste låter spiller bassen likt på H og V dørhøyttalere.

Jess, dette var så definitivt verd både pengene og innsatsen. For omlag 6 lapper, noen timers arbeid spredt over forskjellige helger og endel teorilesing på kveldstid har jeg nå et musikkanlegg i bilen jeg kan være stolt av. Til sammenligning har jeg prøvelyttet 2 premium audio Teslaer. Bassen i disse var ikke i nærheten av hva jeg har i min bil nå - til tross for at elementet mitt nesten ikke er innspilt i det hele tatt.

Konkluderer derfor denne tråden med å si meg 100 % fornøyd med prosjektet, og ser frem til mange timer i den iskalde mørketida med herlig lyd på veiene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#67
Bra å se at du ble fornøyd. Regnet egentlig med det. Mange blir overrasket over hvor god lyd man kan få ut av en 8"
Det handler bare om å få bygget riktig.

Imponert over hva du har fått til her som ett førstegangsprosjekt :)

Forøvrig så ville jeg antageligvis justert LPF en god del ned for lydkvalitetens skyld. Det kommer litt an på hvor mye trykk du har i frontsettet, men jeg ville nok forsøkt ett sted rundt 50 hz

Subsonic erfor å beskytte elementet fra å spille frekvenser under tuningfrekvensen med for høyt volum. Da får man alt for lang slaglengde. Dette er spesielt viktig på kasser med høy tuning.
Men siden Tesla har subsonic filter originalt så bør det klare seg fint. (med mindre det er anderledes på biler uten lydpakken, bør testes)
Bassboost kan du med fordel la stå av

Kim Kim

Jeg skal montere Light Harmonics sine høytalere i helgen, samt 2x Rockford Fosgate PS8 i hvert sitt hulrom i bagasjen på venstre og og høyre side i helgen.

Har standard anlegg og vurderer om man også skal bytte de to diskantene og mellomtonen i dashbordet, eller er ikke dette nødvendig? Noen som har gjort dette?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

lunitiks

Kult. Gleder meg til å lese om erfaringene dine!  ;D

Skal du gå løs på dashbordet selv eller får du noen andre til å ta seg av dette? Sjekk @Trustno1 sin prosjekttråd (jeg har lenket til den i førsteinnlegget i denne tråden), han har skrevet mye om hvordan han gikk frem. Ekstremt avansert riktignok, men han er dead serious på lyd.

For min egen del så blir jeg ikke å bytte diskanter. Kanskje jeg på sikt legger inn bedre speakere i dørene, men pr nå er den nye basskassen så sinnsykt bra at jeg ikke ser behovet. Jeg kommer derimot til å strippe dører og bakluke for mer lyddemping
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:27
Jeg skal montere Light Harmonics sine høytalere i helgen, samt 2x Rockford Fosgate PS8 i hvert sitt hulrom i bagasjen på venstre og og høyre side i helgen.

Har standard anlegg og vurderer om man også skal bytte de to diskantene og mellomtonen i dashbordet, eller er ikke dette nødvendig? Noen som har gjort dette?

I standardanlegget er det ikke mellomtoner i dashbordet. Du har kun mellomtone/midbass i dørene + diskanter i A-stolpedekslene.
Diskatentene i A-stolpedekslene er ikke så vanskelig å bytte ut, men å komme til monteringshullet for dashbordet er ganske mye arbeid. Du må demontere hele topplaten på dashbordet. For å få til dette må du ut med hanskerommet for å komme til noen bolter som fester airbaggen. Skal du demontere airbag bør du definitivt også koble i fra 12v batteriet foran.

Nå har jeg liten erfaring med standardanlegget, så usikker på hvordan kvaliteten på elementene er, men min mening er at man har mye mer igjen for å montere en DSP og god tuning av lyden enn utskifte av elementene dersom disse er av brukbar kvalitet.

Kim Kim

Takk Trust.

Jeg bestemte meg i dag for å bygge en kasse selv til hulrommet i bagasjen på høyre side, sette inn forsterker ,DSP og hele pakka. 

Vurderte SUBpakken fra NVX, men tror jeg skal klare å sette sammen/bygge noe bedre selv. Vurderte også Lunitiks sin løsning, men vil beholde brønnen bak.

Kommer til å sette inn utstyr for å kunne dra to subber for å kanskje bygge en kasse til på andre siden når jeg har ork. Har jo to hulrom å fylle på standard :).

Diskanter og mellomtone får da vente, tror som du sier at en DSP vil gjøre underverker uansett med nye høytalere i dørene. De kom forresten i posten i dag og utseendemessig virker de meget solide :)

Takk for innspill.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Trustno1

Skal du støpe i glassfiber på sidene? Du får nok utnyttet mest mulig av hulrommet da, men er litt mer arbeid. Forøvrig anbefaler jeg en portet kasse med tuning <30hz slik at du får god respons dypt nedover i registeret.

bjornb

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:27
Jeg skal montere Light Harmonics sine høytalere i helgen, samt 2x Rockford Fosgate PS8 i hvert sitt hulrom i bagasjen på venstre og og høyre side i helgen.

Har standard anlegg og vurderer om man også skal bytte de to diskantene og mellomtonen i dashbordet, eller er ikke dette nødvendig? Noen som har gjort dette?

Light Harmonics S.4D pakka?
Tenker på denne selv..
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

F_P

Sitat fra: bjornb på onsdag 11. januar 2017, klokken 13:25
Light Harmonics S.4D pakka?
Tenker på denne selv..

Nå skal jeg ikke tråkke Kim Kim på tærne her, men som forhandler av Light Harmonics er min ærlige mening at S.4D pakken er noe av det siste man bør bruke penger på ved oppgradering av stereo i TMS. Det er rett og slett for dyrt i forhold til effekten det gir.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA