Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Louise, torsdag 22. september 2016, klokken 21:27

« forrige - neste »

nortrahof

Det er forståelig at både du og forsikringsselskapet ditt føler seg sikrere om bilen repareres hos VAG. Det er også positivt at VAG setter dette oppdraget bort til 3.part om de ikke har ekspertise selv til å gjøre oppdraget.

Imidlertid vurderer jeg denne "garantien" til lite verd. VAG garanterer kun for det de sier at de skal gjøre på forhånd - og ikke for følgeskader eller "skjulte skader" som ikke står på oppdraget. - Sier de at de skal reparere batterikassen, så tar de selvfølgelig ikke ansvaret for følgeskader på selve batteriet uten det uttrykkelig står i serviceoppdraget. Kun batterikassen er da gjenstand for denne reparasjonsgaranti.
Avklar også med VAG hvem som har ansvaret for totalreparasjonen i-og-med de setter bort deler av oppdraget.

"Trykktesting" på utsiden av batterikassen må foretas med vakuumering, som jeg foreslo - da de ikke kan observere kassen innvendig uten omfattende demonteringsarbeid. Etter mine begrep er det lite spesifikt å kalle dette for trykktesting. Jeg ville ha kallet det for vakumtest og hadde blitt forvirret om de hadde sagt "trykktest" til meg.

Det er fint at alt ser ut til å ordne seg for deg!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Takk for gode svar i en sak som absolutt har forvirret meg og.

Har vært i kontakt med verkstedet på ny i dag, og de sier at de utfører etter klare retningslinjer fra produsent, og at de har erfaring med denne type test (godt mulig vi heller bør kalle det vakumtest,og at uttrykket "trykktest" brukes fordi saksbehandler ikke er den utførende part, kun tar imot beskjeder).
Men en ting har jeg lært - om man ikke er veldig kyndig selv på bil, er det dyrt å ha elbil når noe går galt. Det koster nok mer, og tar tydeligvis veldig mye lengre tid.

Autowinder

Det er ganske nytt dette med elbiler, stort omfang på kort tid her i Norge. Tilstrekkelig kompetanse er ikke på plass overalt, og det farger både tilbakemelding til kundene og gir ulike svar avhengig av hvem og når man spør. Vi har tidligere sett det i en annen tråd her om Ladelokk som var brukket og estimat på kostnad for å bytte varierte fra 20.000 kr pluss og nedover til trolig pris på under 2000 kr.

Jeg kjenner ikke vilkårene til KLP, men med tidligere 15 år i bransjen høres det ut som det er slik at Kaskodelen av forsikringen dekker batteripakken ("en skade som er plutselig, uforutsett og kommer av en ytre påvirkning"), mens den høres ut til å være unntatt fra Maskinskadeelementet i forsikringsdekningen. Der er nok slitasje og effekttap eller skade oppstått inne i batteriet unntatt. En sjekk med KLP om hva som menes, er nok tingen :-)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Louise

Ettersom jeg i min innmelding av skaden var helt tydelig på at det kunne være skade på batteriet etter ytre påvirkning/skade av bunnplaten, og dette i skriftlig form er bekreftet dekket, går jeg utifra at også evnt batteriskade dekkes. Slitasje/effekttap etter to år ville vel trolig gå på garantien på selve batteriet  og dekkes av produsent ?

Jeg ser at bl a IF har en bilforsikring som helt tydelig dekker batteriet på elbiler og hybrider, men den er da også av de dyreste forsikringene på markedet så vidt jeg kan se. Trolig vil prisen generelt på forsikring av elbiler øker, etterhvert som forsikringsselskapene får erfaring med skade på bilene.

I midt tilfelle har jeg etter nærmere ettersyn funnet ut at jeg har 75% på 4. året (sa 5. året tidligere i tråden). Egenandelen er på kr 5000,-. Er litt usikker på hvor grensen går i kroner og ører for når det vil lønne seg for meg å enten betale selv, eller la det gå på forsikringen.

Carl Anton Stenling

Så lenge det er skade pga. ytre påvirkning vil normalt ikke begrensninger knyttet til batteriet gjelde. Slike begrensninger er aktuelle kun der hvor man har et plutselig havari uten ytre årsak.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Louise

Da kan jeg nok roe ned iforhold til forsikringen. Nå er det bare å vente på at bilen er klar for henting. Ifølge verkstedet kan det ta uker....

nortrahof

På elbiler er "vanlige" bilmekanikere temmelig hjelpeløse. Det er min erfaring.
Det er klart at bremser og annen "mekanikk" kan de - men på elektro og elektronikk kommer de til kort.
Dette fordi de ikke får godt nok grunnlag på elektrosystemer i utdannelsen sin. Da er det fabrikkens retningslinjer og feilsøkingsprosedyre de støtter seg på - og ikke egen erfaring basert på grunnleggende kunnskaper i fagene elektro og elektronikk.

Jeg hadde trodd at en industrielektriker eller serviceelektroniker var bedre egnet til å jobbe med elbiler.
Man kan sikkert spørre seg om når tid frittstående verksteder "med de rette folkene" vil utkonkurrere merkeverksted på elbiler - om de fortsetter slik?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

SweetThang

Jeg kjøpte en 2014 Up! brukt i 2015. Da jeg sjekket opp historikken på denne fant jeg ut at den hadde vært involvert i en forsikringssak. Da jeg tok kontakt med verkstedet ble jeg informert om at det hadde vært en hendelse av det trådstartet beskriver. Det var snakk om en reparasjon til rett rundt 100 000 kr. Deler av batteriet ble byttet. Dette ble dekket av forsikringsselskapet til den tidligere eieren.
Fornøyd e-up eier.

Louise

Sitat fra: Joe DiMaggio på mandag 08. august 2016, klokken 08:18
Jeg kjøpte en 2014 Up! brukt i 2015. Da jeg sjekket opp historikken på denne fant jeg ut at den hadde vært involvert i en forsikringssak. Da jeg tok kontakt med verkstedet ble jeg informert om at det hadde vært en hendelse av det trådstartet beskriver. Det var snakk om en reparasjon til rett rundt 100 000 kr. Deler av batteriet ble byttet. Dette ble dekket av forsikringsselskapet til den tidligere eieren.

Jeg er trådstarter. Om du hadde visst dette før kjøp,ville det gjort deg skeptisk til å kjøpe? Personlig ville jeg informert om all tidligere historikk,og innser at dette kan sette begrensninger på interessen for bilen.

SweetThang

Jeg hadde ikke kjøpt bilen hvis jeg hadde vist dette på forhånd, men jeg var fornøyd med prisen jeg fikk og valgte derfor å beholde bilen når jeg fant ut av dette.

Jeg snakket med en god venn som jobber hos Gumpen og en service leder der som jeg kjenner. De sa at det ikke var grunn til bekymring. Det stoler jeg på.

Det viste seg å være 2 andre vesentlige ting som selger lot være å nevne/ikke var helt ærlig på, men det er en annen sak.
Fornøyd e-up eier.

Louise

Å skjule noe som med tiden uansett vil komme for en dag,forstår jeg ikke. Å tie om skader på en bil,syns jeg er uansvarlig.
Jeg vet ikke hvordan det går med min bil enda. Om reparasjoner kommer på så høye beløp som kr 100 000,-, antar jeg forsikringsselskapet vil vurderer om "ny bil garantien" skal gjelde.

SweetThang

Jeg er helt enig med deg. Jeg følger i ettertid opp disse sakene, slik skal man ikke slippe unna med.

Jeg håper alt ordner seg deg.
Fornøyd e-up eier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA