Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Louise, torsdag 22. september 2016, klokken 21:27

« forrige - neste »

Louise

Bilen min var inne til 2 års service hos Møller Bil i dag. Dessverre fikk jeg en telefon , hvor jeg ble informert om at det på et eller annet tidspunkt har oppstått en skade på platen under bilen. Den ble beskrevet som en "rift", sannsynlig etter en skarp stein. Det ble også sagt at den må ha vært der en stund, da det hadde dannet seg rust. Hvor enn utrolig det må høres ut : jeg kan ikke huske å ha vært borti noe med bilen, og har heller ikke merket noe ulyd eller lignende.

Saken er ihvertfall den, at platen må av for å undersøke om batteriet er skadet. Det høres dyrt ut !! Jeg har bilforsikring hos KLP Forsikring med maks dekning. Blir litt usikker på ordlyden i vilkårene.Det står at forsikringen dekker maskinskade, men ikke batteripakke på elbil og hybridbil. Om noen av dere har opplevd noe lignede som meg : betyr det siste at forsikringen ikke dekker batteripakken når den en gang i tiden slutter å virke, eller betyr det skade på batteripakken ?

Carl Anton Stenling

Formuleringen du nevner gjelder vanligvis for maskinskadedekningen av forsikringen, dvs. dekningen som f.eks. brukes ved motorhavari.
Skade på batteripakken i forbindelse med uhell/kollisjon er normalt dekket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

shufu

Om platen er så svak at en stein kan gå gjennom og kanskje skade batteri høres veldig dårlig ut.
Design av bilen og materiel brukt må tenkes slik at batteri ville bli forsvart for vanlig bruk.
Om forsikring vil ikke dekke dette, kanskje det kan være mat for naf advokat eller forbrukerrådet slik at du kan få nok argumenter for å få dette dekket på garanti? Eller kanskje er jeg litt naiv...
Sikkert andre med mer erfaring kan kommentere om dette.

2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Louise

Sitat fra: shufu på fredag 29. juli 2016, klokken 20:59
Om platen er så svak at en stein kan gå gjennom og kanskje skade batteri høres veldig dårlig ut.
Design av bilen og materiel brukt må tenkes slik at batteri ville bli forsvart for vanlig bruk.
Om forsikring vil ikke dekke dette, kanskje det kan være mat for naf advokat eller forbrukerrådet slik at du kan få nok argumenter for å få dette dekket på garanti? Eller kanskje er jeg litt naiv...
Sikkert andre med mer erfaring kan kommentere om dette.

Tenkte selv at dette var svakt materiale, og spurte om det kunne være en materialfeil. Men kundebehandler fremholdt at  det var skrapemerker under, ergo hadde bilen vært nede i bakken. Mener selv at en ting er at bilen uheldigvis kommer nedi over f eks en fartsdumt, men at en stein på samme dump skal lage hull, det er litt rart. Spesielt ettersom jeg faktisk ikke kan huske å ha vært nede noe skarpt, og heller ikke  har merket noen ulyd.
Får se hva konklusjonen blir i neste uke. En ting er om platen er skadet og må byttes, en helt annen ting er om batteriet er skadet....

shufu

Sitat fra: Louise på lørdag 30. juli 2016, klokken 07:12
Får se hva konklusjonen blir i neste uke. En ting er om platen er skadet og må byttes, en helt annen ting er om batteriet er skadet....
Håper det ordner seg.
Vet du hvor stor er den skrape? Ingen bilde fra verksted?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Louise

Nei, ingen bilder. Men jeg vil spørre etter. For da de ringte meg første gang, hørtes det ut som om det var helt forferdelig.Da ble ordene rift og flenge brukt. Da jeg ringte opp igjen, var det altså på nivå "kan være en stein". Uansett må det ordnes, og om det er stort eller lite, må platen ned og det som er innenfor kontrolleres. Mest spent på hva forsikringen sier. Har aldri hatt behov for å bruke bilforsikringen før, så dette er ukjent område for meg....

Etter fredagen, har jeg forresten studert biler og klaring mellom bil og veibane mer enn jeg pleier. Er e-upèn blant bilene med lavest klaring ?

nortrahof

Jeg forstår det som at du har kjørt med denne skaden noe tid og ikke har merket noe?!.

Kaskoforsikringen skulle dekke påkjørsler - også under bilen, så det trengs ingen ekstra maskinforsikring for at forsikringen skal dekke det. Skaden skyldes ytre påvirkning og ikke slitasje eller havari ellers.

Sjekk om det er hull i kassen? Er det ikke det og du ellers ikke merker noen ting, ville jeg ha kjørt med dette.
Er det hull, vil vann og særlig salt trenge inn og påvirke/ødelegge battericellene, så da er det om å gjøre å få ordnet det så raskt som mulig.
Hele batterikassen er ikke fylt med batterier. Normalt er det også litt isolasjon for "å holde på varmen". - Har du flaks, kan skaden også være på et område som det ikke ligger batterier. Det er derfor ikke trolig at du har skadet noen battericeller ellers hadde du nok risikert brann?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Ifølge Møller har skaden vært en stund, fordi det har dannet seg rust. Og nei, jeg har ikke merket noe. Merket skvik fra bremsene, og dette ble sagt å være "støv" som ble fjernet fredag i forbindelse med servicen.
Det er to muligheter jeg kommer på : ved en anledning da jeg kjørte over en del av veien der veidekket var fjernet i forbindelse med veiarbeid. Det var da asfaltkanter med et steinlagt mellomrom, samt maskiner i arbeid. Kan ha vært at jeg "dumpet nedi", og en stein har skadet platen.  En annen mulighet er et veistrekk der det har vært avrundete fartshumper før. Har pleid å ligge i 40 km/timen der. For en stund tilbake var det endret til "metall" humper, noe jeg ikke var klar over før jeg var rett på og bremsen kraftig opp.De krever jo enda lavere fart. Men jeg kan ikke forstå at det skulle skade bilen under.

Det er på grunn av hullet (ifølge Møller mest sannsynlig fra en stein eller lignende), bilen fortsatt står hos Møller etter 2 års service fredag.
Det ekstra ergerlige er at jeg har 75% bonus 5. året med ny forfall medio august. Ergo ville jeg vært inni mitt 6. år i august. Jeg håper derfor at det kun er platen, og dermed en utgift jeg kan dekke selv (antar det ikke koster all verden).Er batteriet skadet, forsto jeg på Møller at det kunne bli snakk om kondemnering.

nortrahof

Det som er viktig å vite, er om det er hull i ytre batterikasse. - Er det ikke hull der (bare en deformering eller skrape/bule) ville jeg ha unnlatt å gjøre noe med dette.

Grunnen er at du trolig ikke har skadet noen battericeller i batteriet og det har vært skadet en tid som du sier?
Hadde du skadet noen celle, hadde det trolig ha utviklet seg til brann like etter skaden hadde skjedd.
Du kan legge korrosjonsmiddel på deformasjonen slik at det ikke ruster. Er det et lite hull/sprekk, kan man legge /lime på en doblingsplate med f.eks. Sikaflex, forutsatt at det ikke er kommet noe vann inn i batterikassen.

Skal man rette ut eller fornye batterikassen, må battericellene ut. Dette er et arbeid som jeg ikke tror noe vanlig VAG-verksted vil gjøre da man må dele opp battericellene i "clusters" og flytte dem over. Dette er kostbart!
Det er klart at VAG vil gjøre en skikkelig reparasjon - men det koster!

Da er det din vurdering om å kjøre videre med skaden og best mulig prøve å begrense at det utvikler seg videre eller foreta en 100% reparasjon?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Nå har heldigvis forsikringen godkjent skaden, og vil dekke det som kommer utover egenandelen. Så nå avventer jeg og hører hva Møller bilverksted finner ut og hvordan de vurderer dette. Jeg vil uansett ikke kjøre en bil som har en skade jeg ikke har lett tilgang til å holde øye med, så en eller annen form for utbedring/reparasjon blir det.

Louise

Jeg har nå selv sett skaden under bilen, og den er ikke stor, men har tydeligvis truffet slik at batteriet har fått et dunk. Batteriet skal derfor kontrolleres med en trykkmåler. Da er det to ting jeg lurer på 1. Ville ikke bilen selv ha varslet om trykket i batteriet var for høyt ? 2. Vil en slik trykkmåler kunne si noe om gjenværende kapasitet på batteriet, og hva bør jeg kunne forvente at dette er etter 2 år og i underkant av 13 000 km ? Tenkte å be om en dokumentasjon på gjenværende kapasitet med tanke på garantien på batteriet (hvis det for øvrig er ok).
Med tanke på salg av bilen, kan jeg kreve å få en skriftlig dokumentasjon på at bilen er utbedret slik at den overholder Volkswagons sikkerhetsforskrifter (at den er trygg å selge/kjøpe)?

nortrahof

Det var greit at det ikke var større skade!
Jeg hadde forventet dette i-og-med du ikke hadde merket påkjørselen og ikke merket noe på bilen i etterkant, selv om dette trolig har skjedd for en tid siden?

Det å trykkteste batterikassen har begrenset verdi og har en viss risiko.
Alle batterikasser har en avlufting, uansett bilmerker. Dette fordi varierende lufttrykk ikke skal ha noen innvirkning og skape lekkasjer på steder man ikke har kontroll over.
Denne avluftingsåpningen er imidlertid liten da det ikke er store luftmengder som skal inn eller ut av batterikassen. Avluftning sitter derfor svært beskyttet - og ofte må batterikassen demonteres fra bilen for å komme til den. Det koster!
Det kan være at verkstedet vil trykksette batterikassen svakt for å såpevaske skadet område for å se om det er hull? Om de da "blir lurt" er trolig da batterikassen er isolert og denne isolasjonen kan hindre luftgjennomgang i en sprekk?
Da det er stor overflate på batterikassen, ville jeg ha vært ytterst skeptisk til en slik "trykktesting". Det er lett å lage andre lekkasjer da - og batterikassen er heller ikke dimensjonert for trykktesting.
Jeg ville heller rengjøre skadet område å sette svakt vacuum på yttersiden (vha. en sugekopp).
Dersom man ikke kan se noen sprekk, er skaden trolig overfladisk og vann har trolig ikke trengt inn? Jeg ville kjørt med skaden og kanskje lagt en liten blikkplate limt med Sikaflex over den og korrosjonshemmende middel utenpå.


Trykkmålingen vil ikke si noe om tilstanden på batteriet, bare om kassen er tett. Det er til en hver tid atmosfærisk trykk i batterikassen, så noen "trykkalarm" får du ikke om batterikassen punkteres.

Mht. bilens videre garanti og videresalg kan jeg ikke uttale meg sikkert. Jeg ville tro at levetidsgarantien på batteriet trolig gjelder da skaden må beviselig forårsake redusert levetid, noe jeg tror VW vil ha problemer med (forutsatt tett batterikasse).
For hvert år du har bilen og det ikke er problemer med batteriet, så er du tryggere på at skaden ikke er noe annet enn "kosmetisk" og under bilen (der ingen ser). Det er sikkert andre biler som kjører rundt med små skader på batterikassene og ikke har merket det? Du bør imidlertid opplyse ved salg om skader av denne art.
Har VW utbedret dette, så har du en ekstra trygghet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Det er , så vidt jeg forstår, Møller Bil/VW sentralt i Oslo som har bestemt at skaden skal undersøkes ved bruk av trykkmåler. Blir jo litt usikker av det du skriver, hvis tilfelle er at dette kan mer skape skade enn avdekke den.

Det er en avdeling her i Bergen som har utstyr og kompetanse til dette, og bilen er nå der. Fikk telefon i morges om at undersøkelsen ville kunne ta uker.

Jeg går utifra at de uansett ikke vil utlevere bilen til meg hvis de ikke er helt sikre på at den er forsvarlig å bruke. Og skulle det komme ettervirkninger, må vel det gå på en servicegaranti ?

nortrahof

Det var ikke meningen å gi deg råd slik at du føler deg usikker!

Ved å trykksette batterikassen er det en stor overflate som trykksettes. Særlig "lokket" som er mot kupeen tåler lite trykk. Dette kan derfor bule ut  eller sprekke opp. Dette "lokket" er forseglet/tettet med lim rundt kantene. Dersom overflaten av dette "lokket" er rundt 2 kvadratmeter, vil det med 0,1 bar trykk (som er under det en støvsuger kan gi og 10 ganger det du finner i et sykkeldekk), presse opp "lokket" med 2000 kg.! Da revner tettingen rundt kantene lett og det kan oppstå lekkasjer.
Det er derfor jeg tror at metoden med trykktesting ikke er helt gjennomtenkt?
"Trykktesting" må i så fall gjøres med særlig lavt trykk - og da tror jeg ikke man ser noen lekkasje?

Garanti har du vel uansett ikke for årsaker som kan spores tilbake til skaden, så jeg vet ikke hvilken garanti som da vil gjelde? Oppdager verkstedet ikke alt ved reparasjon - eller skulle skaden utvikle seg, vil verkstedet sikkert ta full betaling for etterarbeid. Det som kan være "problemet" ved å hente ut bilen nå og kjøre videre som om ingenting er hendt, kan være forsikringsselskapet ditt som kunne mene at du kunne ha begrenset skaden ved å reparere umiddelbart.

Da elbiler er nytt i Norge, burde en takseringsekspert som "kan elbil" fra selskapet ditt se på bilen og eventuelt gi klarsignal til videre bruk. Jeg er redd for at VAG "prøver og feiler" med skaden din - for din eller forsikringsselskapet ditt sin regning. Dette da det tar såpass lang tid før de finner ut hva de vil gjøre og du er uten bil.



VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Jeg ringte verkstedet og etterspurte risikoen ved trykktesting. Ble fortalt at dette er noe som skjer på utsiden av batteriet, og kan gjøres på alle biler. Slik jeg har forstått det, er bilen nå forflyttet til et annet verksted nettopp fordi det er der de har fagkunnskapen.

Uansett står jeg, slik du sier, i den situasjonen at forsikringsselskapet mitt neppe vil godta at jeg bare henter ut bilen. Og jeg ville heller ikke føle meg vel med å kjøre en bil jeg er usikker på.

Iforhold til garanti leser jeg dette
Møller Bil Servicegaranti gjelder for alle typer service og reparasjoner som utføres hos oss. Vi garanterer at avtalt oppdrag utføres riktig og til avtalt tid. Skulle noe uforutsett skje, gjør vi oppdraget kostnadsfritt om igjen, og holder deg mobil inntil bilen din er klar. Vi garanterer også at sluttsum på regningen stemmer med avtalt pris. Hvis ikke, stryker vi det overskytende og gir 10% rabatt på hele oppdraget.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA