Ekskluderer store elbiler

Startet av Mippen, fredag 29. juli 2016, klokken 08:44

« forrige - neste »

Mippen

#15
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. juli 2016, klokken 17:27
Bra bildet.

Snur en det litt på hodet får en kanskje plass til 7 ladeplasser til små Elbiler framfor 5 ladeplasser til store Elbiler på samme areal.

Hadde jeg prosjektert en slik plass ville jeg gått for 40% flere ladeplasser.

Nå viser det seg også at Tesla bruker nesten 65% mer energi enn f.eks en e-Up, så det blir også mer bærekraftig å støtte opp om de mindre bilene.

Det er altså slik at små biler ikke passer for alle, og det er ikke alle som har lyst eller penger til å ha flere biler. Det er bedre å ha en stor elbil som ikke slipper ut eksos, og som kan brukes til alt. Bedre enn å ha en rimelig liten elbil og en fossil til alle de lange turene. Noen må naturligvis av ulike grunner ha flere biler, men hvis man klarer seg med en bil er det best for miljö og ökonomi.

Det er for övrig ikke bare Tesla som blir ekskludert fra ladeplassene her. Nissan e-nv200 er akkurat litt for lang. Det er noen som bruker den som familie bil og arbeidsbil. Peugot Partner er for lang. En Nissan Leaf går akkurat. Trenden er at bilene blir större og större. Det kan godt hende at Nissan Leaf er for stor når den kommer med ny modell neste gang. Plassene er å blir for små. Det er slutt for de fleste med "mikro elbiler" nå som man får elbiler som ser ut og fungerer som vanlige biler. Hvis parkerings selskapene skal tjene penger må plassene passe til bilene.

På göy. En oversikt over hvor mye Golf har vokst i störrelse siden den först kom for å illustrere at alle biler blir större.
Fremtiden er elektrisk.

Gnilre70

Her var det mye rare meninger.

SV og MDG hadde elsket denne tråden.

Kanskje noen behøver en bil større enn din, janteloven?

Mippen

#17
Sitat fra: Gnilre70 på fredag 29. juli 2016, klokken 19:04
Her var det mye rare meninger.

SV og MDG hadde elsket denne tråden.

Kanskje noen behøver en bil større enn din, janteloven?

For mange handler det nok om janteloven ja. Når det er sagt skulle jeg gjerne sett at min Model S var mindre. Den er egentlig for stor til oss, men siden det ikke er noen skikkelige alternativer til den för Tesla Model 3 kommer, så kommer jeg nok til å beholde den. Ser også at den fungerer perfekt som familiebil når man trenger plassen. Man trenger absolutt store elbiler også. Bedre det enn å frese rundt i en stor diesel purke.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: inverter på fredag 29. juli 2016, klokken 18:27
En del av oss har kun en stor elbil og kanskje en litt mindre dieselbil.

Litt bakvent løsning. Vi har stor diesel, og små elbiler. Funker bedre slik. Skal vi først fyre opp oljebrenneren må vi ut på statens vegvesen og hente skilt, men så kan vi nyte bil med innebygget kino, kjøkken, 2 soverom, bad, stue og kontrol rom. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Gjelder ikke dette bare enkelte av plassene hvor det faktisk ikke er mulig å parkere lange biler?

Det er uansett nok av parkeringshus i dette området, så hvis man føler seg diskriminert er det bare å ta sine 300 kr pr døgn og legge de igjen et annet sted 8)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elmo

#20
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 29. juli 2016, klokken 20:07
Gjelder ikke dette bare enkelte av plassene hvor det faktisk ikke er mulig å parkere lange biler?

Det er uansett nok av parkeringshus i dette området, så hvis man føler seg diskriminert er det bare å ta sine 300 kr pr døgn og legge de igjen et annet sted 8)

Du tok ordene ut av munnen på meg  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Mippen

Sitat fra: Elmo på fredag 29. juli 2016, klokken 21:32
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 29. juli 2016, klokken 20:07
Gjelder ikke dette bare enkelte av plassene hvor det faktisk ikke er mulig å parkere lange biler?

Det er uansett nok av parkeringshus i dette området, så hvis man føler seg diskriminert er det bare å ta sine 300 kr pr døgn og legge de igjen et annet sted 8)

Du to ordene ut av munnen på meg  ;)


Da er det vel idiotisk at de bruker de plassene til lading for elbil? Burde ikke slike små plasser ha blitt reservert til MC eller merket opp slik at man kan parkere paa en annen maate?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre70 på fredag 29. juli 2016, klokken 19:04
Her var det mye rare meninger.

SV og MDG hadde elsket denne tråden.

Kanskje noen behøver en bil større enn din, janteloven?

Noen av oss gjør det ja. Jeg var nettopp en svipptur til Schenkers terminal i Vänersborg i dag (32 mil tur/retur i 110-sone) og hentet endel ting til hytta. Bl.a 200m med 32mm PEM-rør. Det er jammen ikke mange personbiler på markedet der du får plass til to stk. 100m kveiler med PEM32.

I tillegg var det panteflasker for en 500-lapp i bilen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Elmo

#23
Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 21:36
Da er det vel idiotisk at de bruker de plassene til lading for elbil? Burde ikke slike små plasser ha blitt reservert til MC eller merket opp slik at man kan parkere paa en annen maate?

Plasseringen av ladeplasser har jo ofte noe med hvor det er enklest å få tak i strøm også da. Og så finnes det jeg ganske mange elbiler som er kortere enn 4,50 m da.  Leaf feks. er 4,45 !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. juli 2016, klokken 11:41
Ikke feil i mine øyne.

La langturs-elbilen stå hjemme, og kjør en mer egnet elbil til byen. ;)

Elektrolux, da.... Du vet da bedre! Hvorfor skal vi ha flere biler enn nødvendig? Den store elbilen kan brukes både til lange og korte turer. Den lille kan ikke det (uten at man lager et prosjekt av det). ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sier Cra som kan velge å bruke sin Think Classic når han skal på dette handlesenteret, og Tesla når han skal til Syden.

En uslåelig kombinasjon også miljømessig da Classic'en bruker mindre energi, rimeligere dekk, og allerede er produsert.

Og med flere biler, kan en velge det beste alternativet til anledningen, og leie de ledige bilene ut slik at også naboen kan velge den mest hensiktsmessige kjøretøyet for sin tur.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. august 2016, klokken 13:28
Sier Cra som kan velge å bruke sin Think Classic når han skal på dette handlesenteret, og Tesla når han skal til Syden.

Forsåvidt, men nå er desverre ikke Thinken mobil pga tekniske utfordringer som jeg ikke har ressurser til å ta tak i p.t.  :'(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Ville spart mye plass i parkeringshus om bare Morris Mini var akseptabelt.

Det er jo helt meningsløst å sette begrensninger på noenlunde normale biler. Byggeforskriftene tillater boligblokker der parkeringsbredden er 220. Da må bilen enten være selvparkerende eller en må ta seg ut gjennom soltaket.

Philip Marlowe

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. august 2016, klokken 13:28
Sier Cra som kan velge å bruke sin Think Classic når han skal på dette handlesenteret, og Tesla når han skal til Syden.

En uslåelig kombinasjon også miljømessig da Classic'en bruker mindre energi, rimeligere dekk, og allerede er produsert.

Og med flere biler, kan en velge det beste alternativet til anledningen, og leie de ledige bilene ut slik at også naboen kan velge den mest hensiktsmessige kjøretøyet for sin tur.

La Teslaen stå hjemme og ta trikken til kjøpesenteret.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. juli 2016, klokken 17:27
Bra bildet.

Snur en det litt på hodet får en kanskje plass til 7 ladeplasser til små Elbiler framfor 5 ladeplasser til store Elbiler på samme areal.

Hadde jeg prosjektert en slik plass ville jeg gått for 40% flere ladeplasser.

Nå viser det seg også at Tesla bruker nesten 65% mer energi enn f.eks en e-Up, så det blir også mer bærekraftig å støtte opp om de mindre bilene.
Ja, da bør man jo begrense plassene til buddy størrelse eller mindre da, skal det være ett argument. Eller elsykkel.

Ellers er vel tallet 65% tatt litt ut av luften? Hva om det er syv personer i Teslaen og 4 i eUp? Eller 2 i Buddy?


--
turfsurf
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA