Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Connecteddrive update UPD05074.bin

Startet av Mippen, torsdag 22. september 2016, klokken 16:44

« forrige - neste »

Mippen

Nå kjenner jeg ikke så godt til Paleet parkeringshus i forhold til plass, men dette skiltet eksluderer alle elbiler som er større enn en Mercedes B-Class Electric. Er det greit å eksludere store elbiler? Selv om en Tesla har større batteri enn for eksempel en Leaf betyr ikke det at de ikke må lades.
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Kan vel ha noe med ladeplassens utforming å gjøre....Stikke du en meter ut i veibanen er du en fare og noen plasser ble vel laget da alle elbiler var små og korte.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

Har ikke vært der selv, men ble anbefalt det på grunn av god plass. Kanskje noen andre vet mer om plassene?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Ikke feil i mine øyne.

La langturs-elbilen stå hjemme, og kjør en mer egnet elbil til byen. ;)

Selv velger vi helt bevist Think Classic når vi skal på kjøpesenteret. Lett å parkere, og immun mot parkeringsskader. Hadde f.eks aldri tatt en Tesla til en slik plass.

Er vi på langtur med Mercen blir den behørlig parkert langt vekke fra inngangen der det er minimalt med trafikk inn og ut av biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

#4
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. juli 2016, klokken 11:41
Ikke feil i mine øyne.

La langturs-elbilen stå hjemme, og kjør en mer egnet elbil til byen. ;)

Selv velger vi helt bevist Think Classic når vi skal på kjøpesenteret. Lett å parkere, og immun mot parkeringsskader. Hadde f.eks aldri tatt en Tesla til en slik plass.

Er vi på langtur med Mercen blir den behørlig parkert langt vekke fra inngangen der det er minimalt med trafikk inn og ut av biler.

Delvis enig, men for min egen del er det greit å kunne lade på slike steder når jeg er på besøk en plass. Det er ikke alltid praktisk å kjøre langt avgårde for å finne en hurtiglader. Kjører man bil med stort batteri bruker man gjerne å reise langt, og da er det mer praktisk å kunne lade der man skal i stedet for å bruke tid på å reise utenfor bygrensen og inn igjen.

Flere ganger jeg har spart mye tid med å lade på denne måten. Jeg lader for eksempel over natten på schuko eller type 2, og sparer meg for å måtte kjøre en omvei for å hurtiglade før jeg kommer fram, eller når jeg skal reise videre. Sparer fort en time på dette. En time her og en time der blir litt tid på en ellers lang tur. Kjører du langt med en Leaf eller en Tesla betyr det ikke at du nødvendigvis har mindre behov for å lade når du kommer fram med Tesla. Det kommer helt an på hvor langt/mye du har kjørt, og hvor du skal. 
Fremtiden er elektrisk.

inverter

Det er kun greit hvis størrelsesbegrensningen er satt av praktiske årsaker som for eksempel at det ikke er plass til en bil som er større enn 4,5 meter.

Mippen

Sitat fra: inverter på fredag 29. juli 2016, klokken 12:44
Det er kun greit hvis størrelsesbegrensningen er satt av praktiske årsaker som for eksempel at det ikke er plass til en bil som er større enn 4,5 meter.

Men da bør de vel forby biler over 4,5 meter i parkeringshuset også?


Fremtiden er elektrisk.

Terjer

Slik ser det ut på jobben min. Vis a vis den Teslaen er det og ei rekke med biler som enten må rygge inn eller ut fra sine plasser. Ikke bare er Teslaen forferdelig lang, den er også veldig bred. Så dette er nok nødvendig flere steder, bilene i dag er veldig store i forhold til det de var for et tiår eller to siden.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Kanutten

Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 12:08
...Kjører man bil med stort batteri bruker man gjerne å reise langt...

Hæ?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Mippen

Sitat fra: Kanutten på fredag 29. juli 2016, klokken 15:31
Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 12:08
...Kjører man bil med stort batteri bruker man gjerne å reise langt...

Hæ?

Undersøkelse viser at elbiler med stort batteri blir mer brukt på lengre turer og ferier. Er egentlig ganske logisk i grunnen. Det er ikke alltid så praktisk å kjøre langt ofte med en elbil som bare kan kjøre 10-16 mil på en lading. Sier ikke at det ikke går, og det er helt sikkert noen som ikke kan tenke seg noe annet. Sier bare for de fleste i gaten blir den vanlige elbilen parkert når man skal på langtur.

Når jeg reiser til Oslo, Trondheim osv, ankommer jeg fra Bergen for eksempel. Er praktisk å kunne sette fra seg elbilen på destinasjonen i stedet for å kjøre innom en lader før hotellet. Med litt småkjøring kan det være jeg må innom en lader igjen før jeg reiser videre, og da er det mer praktisk å kunne lade mens man er parkert i stedet for å måtte kjøre til en ladestasjon og vente på at bilen er ladet ferdig.  Det er mye bedre er å kjøre til destinasjonen og plugge i bilen. Så kan man slappe av på hotelle og gjøre det man skal gjøre. I mellomtiden er bilen ladet til du skal dra. Hvis du skal litt småturer fra hotellet kan du også lade bilen før du reiser når du parkerer. Du sparer deg da for flere turer til hurtiglader.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Terjer på fredag 29. juli 2016, klokken 13:33
Slik ser det ut på jobben min. Vis a vis den Teslaen er det og ei rekke med biler som enten må rygge inn eller ut fra sine plasser. Ikke bare er Teslaen forferdelig lang, den er også veldig bred. Så dette er nok nødvendig flere steder, bilene i dag er veldig store i forhold til det de var for et tiår eller to siden.

Paleet?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Bra bildet.

Snur en det litt på hodet får en kanskje plass til 7 ladeplasser til små Elbiler framfor 5 ladeplasser til store Elbiler på samme areal.

Hadde jeg prosjektert en slik plass ville jeg gått for 40% flere ladeplasser.

Nå viser det seg også at Tesla bruker nesten 65% mer energi enn f.eks en e-Up, så det blir også mer bærekraftig å støtte opp om de mindre bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kanutten

Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:45
Undersøkelse viser at elbiler med stort batteri blir mer brukt på lengre turer og ferier.

Det henger jo selvsagt på greip.

Men man kjører vel neppe langt fordi man har stort batteri dersom man i utgangspunktet bare skal en kort tur  :) (Det kunne se slik ut på måten det ble skrevet).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

inverter

En del av oss har kun en stor elbil og kanskje en litt mindre dieselbil. Hvis jeg da ikke skal bruke elbilen til å kjøre inn til byen så er jo alternativet å bruke dieselbilen for den tar jo litt mindre plass.

Mippen

Sitat fra: Kanutten på fredag 29. juli 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:45
Undersøkelse viser at elbiler med stort batteri blir mer brukt på lengre turer og ferier.

Det henger jo selvsagt på greip.

Men man kjører vel neppe langt fordi man har stort batteri dersom man i utgangspunktet bare skal en kort tur  :) (Det kunne se slik ut på måten det ble skrevet).

Hehe, jeg mente som sagt at de oftere blir brukt til å kjøre langt med. :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA