Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekk 2016

Startet av buddies, torsdag 22. september 2016, klokken 12:48

« forrige - neste »

buddies

Trolig fått motorhavari på en 2010 NiMh Buddy, men er jo samme motor på alle så vidt jeg vet.

Noen som kan overhale motor for meg? Evt har tilgang på en overhalt motor, eller endog en pent brukt?

Hva bør evt gjøres med en brukt motor? Stor jobb å bytte?

rotor

Jeg har samme problem på min 2011 modell med NIMH batterier.
Har tatt ut motoren og girkassen i samlet, laget en liten winch fra biltema som festes til en T ramme som står opp/ned.
Magebelte rundt motor i balansepunktet.
Da kan du løfte og vippe enheten for å løse festene deretter senkes den ned.
Det sitter en motstand over polene på hovedreleet den må du sansynligvis koble fra før du løser kablene til motoren ellers kan du ødelegge motorcontrolleren, det skjedde med meg.
Jeg har dreid ned kommutatoren og frisket opp sporene mellom lamellene.
Har ikke fått testet den enda da jeg må ha ny MC.

bosonic

Har du bilder fra denne operasjonen?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

#3
Sitat fra: buddies på torsdag 28. juli 2016, klokken 14:06
Noen som kan overhale motor for meg? Evt har tilgang på en overhalt motor, eller endog en pent brukt?
Du kan vel spørre hos Buddy Electric ?  De finnes fremdeles (såvidt jeg vet).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rotor

"Har du bilder fra denne operasjonen?"

Nei har ikke det men enkelt.
Lag en T av eks 1,5x3``plank,forsterk litt i sammenføyningen.
Skaftet på T-en så langt at sveiven på winch ikke tar i taket på bilen når T-en står opp/ned - den vannrette planken står på den midterste firkantjernet som går på tvers i bagasjerommet og skaftet støtter seg til seteryggen.
Vinchen monterer du litt ut av senter på toppen av skaftet slik at heisestroppen ikke gnir for mye inntil skaftet.
Vinsjen monteres bakenfor T-skaftet da står den godt når du løfter og er nesten loddrett over motoren.
Så er det bare å slå festeløkken så du balanserer motor og girboks best mulig.
OK?

PS er det noen som har en motorcontroller til salgs? må være type Sigmadrive. Curtis eller andre typer tror jeg ikke passer. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA