Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekk

Startet av Mippen, torsdag 22. september 2016, klokken 11:45

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: automat på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:19

Mange steder er det nå betaling for å lade og/eller parkere for elbiler. I Bergen er for eksempel et av de mest populære knutepunktene "bygarasjen". Der var det gratis før. Nå koster det 50 % av normal takst å parkere, også kan man lade gratis i 6 timer på dagtid. Ubegrenset utenom arbeidstid. Flere av ladestasjonene som var på gateplan er nå også betalings plasser. Fortsatt er det nesten umulig å finne en ledig lade plass på for eksempel "bygarasjen".

Da har man ikke oppnådd annet enn å innføre p-avgift for elbiler. Poenget er at det må være dyrere å stå på en ladeplass, enn på p-plassen ved siden av. I bygarasjen kunne man f.eks hatt full p-avgift hvis man ønsker å lade, og 50% uten.

Da må de såfall innføre betaling for å lade og gi bøter til de som ikke lader. Bygarasjen har bom når du kjører inn og ut, så det er litt vanskelig å vite om elbilen som kjører inn skal lade eller ikke.
Fremtiden er elektrisk.

Hansi

La Grønn Kontakt eller Fortum drifte ladestasjonene og la de ta sin normale pris for saktelading så slipper man sannsynligvis ikke-fungerende ladere også? Ladeplikt som Mippen sier, bøtelegg hvis man står på ladeplass uten å lade
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

stefse

IKEA: 6 Elbiler parkert i Ladesone, 2 lader. 
Skal forresten sies at schuko stikkene deres er temmelig slappe i fisken.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Øystein16

#33
Maksimalt 1 time gratis/rimeleg parkering med ladeplikt og 16 A bør vera tilbodet for alle ladbare bilar på offentlege (kommunale) plassar. Det bør sikre 20-25 km vidare kjøring/rekkevidde for flest mogeleg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA