Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varme - c-zero ??

Startet av Jimpec, onsdag 21. september 2016, klokken 23:03

« forrige - neste »

Jimpec

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

cairnz

Men det er jo egentlig ikke et så stort problem er det? det skjer jo bare med småkald bil? Går over etter halvminuttet, er ikke der i N - så det er ikke dekk, det er elektronikken som styrer som "wobbler litt".
Elbilist

Jimpec

Det er et stort problem jo... Det går ikke over heller. Og skjer ikke bare med småkald bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

TeslaSvein63

Det er svært ødeleggende for gleden ved en slik bil. Det vibrerer like mye etter 100 mils kjøring i strekk. Samme om man bruker ac eller pedal. Har ny driveunit. Gått ca 28000km. Bilen er P85 november 2013.

kjetilei

Jeg har samme luggingen rundt et par og 50. Merket det ikke alt for lenge etter at vi mottok bilen i 2014. Er likt på sommer og vinterhjul og er rimelig sikker på at det  ikke det er noe mekanisk. Har tilnærmet hele tiden antatt at det hadde med elektronikken å gjøre (frekvensområde som er "røft" e.l.).

Det irriterer meg en god del fra tid til annen, men greier heldigvis tilnærmet å unngå det på de strekningene jeg hovedsaklig kjører. Har derfor ikke kommet på å nevne det for Tesla :-[.

Derimot har jeg tydeligvis et sagverk med meg i bilen fra motorveihastighet og godt oppover i hastighet (turen til Danmark/Tyskland var til tider rimelig slitsom pga dette og jeg benyttet anledningen så ofte som mulig til å ikke ha noe pådrag/regen siden ulyden da forsvinner), backlash i drivverket og lekk ballong under akselerasjon (kontaktorer som pines), men det er vistnok normalt i henhold til Tesla ::), og jeg har ikke giddet å grine meg til bytte av DU etc. Men det var veldig fristende å sende avgårde noen friske gloser en del ganger mens vi kjørte rundt i Danmark nå i sommer. Men så er jeg jo fremdeles skikkelig fanboi (som godt vet at masse ikke er perfekt med bil eller organisasjon), heier på det Tesla forsøker å få til og trives veldig godt med bilen slik jeg benytter den til vanlig :)
"Tessie" - S85, blå med det meste av tilvalg, levert mars 2014
"Blåbæret" - E-UP, mai 2015
TM≡ reservert 1.4 2016

El-boy

Er dette litt kraftig lugging som tenningsfusk eller er det bare litt små nykking? Kjenner noe smånykking når jeg kjører på nylagt asfalt her i næreområdet. Merket det både på Teslaen og ved kjøring med sambos "ICE-car", der sistenvnte har blitt satt i fri og små nykkingen er der fortsatt. Det er forklar ifra folk på anlegget at dette skyldes små ujevnheter i asfalten når nylagt og at dette forsvinner etter noe tid (noen uker avhengig av trafikk) når trafikken sliter ned små ujevnhetene.

El-boy

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 10. august 2016, klokken 08:53
Jeg har nevnt dette mange ganger i noen tråder og har hatt en lang disputt gående med Tesla om hoppetussa, som jeg kaller bilen. Det blir ikke bedre uansett hva de gjør. Dekken må være balansert ihjel uten resultat, med påfølgene skader på felgene. Har klart å få en utalelse av en tekniker på prøvekjøring, som jeg har på opptak, som sier at han kjenner vibrasjonene godt, som er ca rundt 50 (49-52) og 80 (79-82,83). Har medelet mange ganger at hvis dette ikke blir fikset, blir de nødt til å ta bilen tilbake. Nå har de hatt titals forsøk og det blir ikke bedre, men hver gang bilen blir levert ut, så står det kontrollert og funnet i orden med følgende balansering av hjul. Jeg er sikker på at de kjenner til problemet, men trenerer å gjøre noe. Kan vi ikke lage dokumentasjon på dette ved å prøve hverandres biler? Det vill jo være storveis om de som har biler uten denne irritasjonen kunne være testere på våre biler og la oss prøve deres biler som er uten vibrasjonene, på en perfekt nylaget asfalt strekning.
Nå mener jeg at det nettopp kan være nylagt asfalt som kan være noe av problemet, avhengig av hva du føler i din bil.
Jeg har selv merket noe smånykking i min bil på nylagt asfalt (og i Renault med manuell) men ikke på innkjørt asfalt (eller nedkjørt om du vil)

Slik du beskriver det er det mer ille på din. Jeg ville fått sjekket, på ett godt bilverksted eller privat, kast på hjulflensene med mikrometer måleklokke for å avdekke eventuelle kast både radiellt og aksielt. Det samme ville jeg ha gjort med felgene. Du kan balansere dekkene til 0 med vekter men det vil ikke fjerne urundheter i felgene og det vil kunne kjennes som vibrasjon i bilen. Husk det er ikke alltid svaret på problemer er så avansert, men ligger mer oppidagen når årsakssammenhengen forstås...

nortrahof

Asynkronmotorer burde ikke "lugge" slik. Det er også spolehodene som kan ha en resonansfrekvens som man vil unngå. Moderne invertere (som finnes i TMS) kan man endre utstyring på, slik at man unngår dette. Da fenomenet kun opptrer ved konstant fart og liten motorbelastning, tror jeg ikke dette har en sammenheng med kritisk turtall?

Hvordan er turtallsgiveren arrangert på TMS? Det kan være den som er årsaken? Er den feil justert eller endrer seg, kan det oppstå dobbeltpulser/ utfall av pulser. Dette vil inverteren prøve å kompensere for å holde jamn hastighet. Pulsfeil kan skje ved at rotoren endrer aksial posisjon ved visse turtall og belastninger.
- Hadde likt å se pulstoget fra en TMS under "nøkking". Både turtallsgiver og inverter er vel innebygget i DU? Derfor er vel tilkomsten dårlig til å se på "rådata"? Det er ikke sikkert man ser dette på diagnoseverktøyet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jazzwheel

Sitat fra: El-boy på torsdag 11. august 2016, klokken 11:58
Er dette litt kraftig lugging som tenningsfusk eller er det bare litt små nykking? Kjenner noe smånykking når jeg kjører på nylagt asfalt her i næreområdet. Merket det både på Teslaen og ved kjøring med sambos "ICE-car", der sistenvnte har blitt satt i fri og små nykkingen er der fortsatt. Det er forklar ifra folk på anlegget at dette skyldes små ujevnheter i asfalten når nylagt og at dette forsvinner etter noe tid (noen uker avhengig av trafikk) når trafikken sliter ned små ujevnhetene.

Jeg må bare le når jeg hører opptaket jeg gjorde i fjor. Slik er det i min bil fra tid til annen, det er mest ekstremt når bilen er kald, men går aldri helt over.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21669.msg365546.html#msg365546

Du kan jo tenke deg hvordan det er å sitte i telefon, eller ha en samtale med andre i bilen når stemmen skjelver slik på grunn av vibrasjon.

Muffinman

Jeg ville heller sagt at du har en fin sangstemme med perfekt vibrato :)

Jimpec

Nå har vi muligens ikke noe kjempemessig utvalg i avstemmingen - men det ligger på 1 av 3 biler (med de motoralternativene spørsmålet indikerer) har dette problemet. Det er jo litt..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Gladiator


fonberg

Ingen med liten bakmotor som har rapportert dette problemet? Altså 70D, 85D, 90D?
(Prøvd å identifisere dette på min 85D, uten hell.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

maasen

Jeg har P85 levert nov 2013, og byttet DU tre ganger. Har opplevet lugging på alle tre i dette fartsintervallet. Mest faktisk nå etter at jeg fikk montert den siste for en uke siden. Opplever også jeg mest legger merke til det på nyasfalterte og/eller veldig rette og jevne veier. Har tenkt at det kan være hjulene, men de har jo blitt avbalansert ved hvert skift så en snikende mistanke mot DU har etablert seg.

For å teste dette bedre burde man kanskje finne en strekning hvor dette typisk skjer, og se om andre som så langt ikke har opplevd det, merker det samme.

Når det gjelder sirkelsaglyden må DU byttes. Lyden blir bare verre og verre. Til slutt begynner folk å snu etter bilen pga. av denne lyden. Det viste seg at det var vann i DU når de skiftet min sist (fikk mange feilmeldinger), uten at jeg vet om dette forårsaket lyden.

Jimpec

Det begynner å tegne seg et bilde av at dette er, eller burde være, en kjent problemstilling for Tesla. Jeg har presset gansker hardt på for å få dem til å bekrefte at de evt IKKE har vært borte denne problemstillingen tidligere, uten at svaret var konkret etter informativt.

Spørsmålet er bare - hvordan skal man gå frem for å få dette fikset. At "maasen" har byttet DU tre ganger og opplevd det samme på alle indikerer at det er en designfeil av etter eller annet slag. Mitt tips er som tråden indikerer at dette gjelder kun den store motoren bak. Har kjørt noen tusen km med 90D og det var ikke antydning - og jeg testet og provoserte veldig mye for å evt avdekke det.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA