Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler slipper ikke først over fjellet

Startet av NiiN, onsdag 21. september 2016, klokken 12:13

« forrige - neste »

NiiN

Hei.

Ny bruker her. Har lest meg rundt en del på forumet, men ikke funnet noe krystallklart svar på det jeg lurer på, og det haster litt, siden jeg "må" bestille bil ila. denne uken.

Litt info om meg og hus/lading:
Skal starte med dagpendling fra førstkommende mandag. 92km hver vei, tot 184km daglig. Av 92km ligger det rundt 60km med motorvegkjøring fra 80 km/t til 110 km/t. De resterende kilometerne kjøres på en god blanding av veier utenfor E6 i Akershus, dvs. svært lite bykjøring, med unntak av kø gjennom Oslo t/r.

Når det gjelder lading, så ønsker jeg primært en best mulig løsning for fremtiden i min egen carport, men ikke hvis kost/nytte er helt horribel. Har pr. dags dato en 16a kurs til carport, med to vanlige uttak som benyttes til defa motorvarmer etc. Antar at den samme kursen forsyner noen led-lamper som henger i taket der. Har relativt nytt hus. Byggestart i 2013. Legger ved bilde som henger i sikringsskapet mitt. Har dessverre liten peiling på strøm osv. Men regner med det kommer seg når jeg får meg i3 :-) Har i tillegg 2stk solfangere på taket som bidrar til oppvarming av varmtvann (rundt 40% ila året), usikker på om den lar seg koble om til å bidra til lading av bil, men det hadde jo vært artig mtp. at vi bor i et lavenergi hus.

Har også lademuligheter på jobb via vanlig uttak, antar at det kun er 10a kurs der, uten at jeg skal si det 100% sikkert. Den klarer ihvertfall å drive defa motor+kupévarmer. Jeg bor sør-øst for Oslo (et stykke utenfor bomring), og jobber i nærheten av Gardermoen, så det finnes lademuligheter langs veien, uten at jeg orker å være avhengig av det hver eneste dag, men kan leve med noen korte stopp de verste dagene i året evt. byttelåne bil med samboer (Polo Bluemotion).

Jeg har prøvekjørt det som finnes av aktuelle biler på markedet den siste uken, og med unntak av Tesla, syns jeg personlig i3 var den jeg fant meg best til rette i, og slik jeg tolker det, en av de med best rekkevidde / antatt varighet på bil. Tesla er foreløpig noen 100' unna i pris for meg. Skulle gjerne kunne ha ventet noen år på andre modeller det er snakk om, men da renner pengene ut hver gang dieselpurka passerer bomringen flere ganger om dagen.... Men for all del, hvis noen mener i3 ikke er brukbar til mitt bruk, setter jeg pris på tilbakemeldingen!

Mitt bilbruk er stort sett til/fra jobb på hverdager, men det hender vi tar oss noen turer ut på kvelden i ny og ned. I helger så er det litt roligere, men ofte på besøk hos venner / familie i østlandsområdet.

Så til mine spørsmål:
- Hvilke muligheter har jeg for hjemmelading? Og hva passer best til i3? Mest mulig effekt for pengene er vel det jeg er ute etter. Kommer til å bo her i minst 10-15 år, så en liten investering er ikke noen krise. Har en kompis som sier man MÅ går for 3-fas 32a. Ikke vet jeg hva som er mulig.

- Er det sjanse i h**** for å komme meg t/r jobb uten lading i sommerhalvåret? Pga. den lange distansen er jeg ikke interessert i å ligge 20-30 km/t under fartsgrensen. Mitt ønske er å ligge i nærheten av den og eventuelt gjøre tiltak ved behov.

- Hvor mange mil / % av batteriet klarer den å lade i timen på 10a (jobb). Er der stort sett minst 6 timer daglig, men noen dager kan det bli ned til 4 timer hvis det lar seg gjøre. De dagene jeg er der 10+ timer regner jeg det ikke blir noe problem med lading ;-)

- Som sagt så fikk jeg prøvekjørt i3'en en times tid. Det jeg la merke til var veldig "tight" styring, og litt bevegelse på rattet ga unormalt stort utslag på hjulene (virket det som). Hvordan oppleves dette på motorveipendling? Er det noe man blir fort vant til? Jeg er klar for å inngå noen kompromisser for å kunne kjøre elektrisk så lenge det ikke går utover sikkerheten.

- Er også litt spent / skeptisk til hvordan den oppleves pga. punktet over på vinterføre i 110 km/t...


Beklager at det ble et litt langt og rotete første innlegg, men håper dere allikevel har anledning til å hjelpe meg litt på veien.



TM

Oj, det var mange spørsmål.

For å ta det enkleste først. Solfangere kan du glemme å utnytte. Det er jo ikke solcellepaneler som genererer strøm, men varmer opp vann.

Tror i3 vil kunne passe ditt behov. Men som du antyder er den kanskje ikke den bilen som virker mest stabil i høye hastigheter på motorvei.

2 x 93 km ( hvorav 2 x 60 km motorvei) er i meste laget. Det kan gå på en god dag, men det vil nok gi grunnlag for rekkeviddeangst.

Lading på jobb med 10A vil gi deg inntil 15 km rekkevidde pr. time. Men 4 timer på jobben vil være tilstrekkelig til å unngå rekkeviddeangst om sommeren.

De fleste vil klare seg godt med 16A - 1-fas lading hjemme (3,7 kW) , men det beste vil være å installere 16A 3-fas som gir opp til 11 kW. Da kan du lade opp batteriet på ca 3 timer. Det furutsetter at du har et 400V anlegg i huset ditt. 32A 400V 3-fas gir støtte for 22 kW, men med i3 vil du kun få utnyttet 11 kW.  På grunn av de signaler som har kommet om innføring av effektavgift, så ville jeg ikke tatt kostnaden med å legge opp til 32A 3-fas.

Endret:

Ut i fra bildet ser det ut som om du kun har 230V IT nett. Da er den raskeste ladeløsningen 32A 1-fas som støtter inntil 7,4 kW ladeeffekt. Men vær obs på at ikke alle nettleverandører godkjenner 32A 1-fas. I så fall vil du måtte basere din hjemmelading på 16A, maks 3,7 kW.

NiiN

Takk for godt svar.

Fant dette på nettleverandørs nettside ang. lading av elbil:
Sitat"Sjekk det elektriske anlegget først

Det er viktig at det elektriske anlegget er i god stand, slik at varmgang og personskader unngås. Lading av elbiler foregår over lengre tidsrom med samme effekt. En kontroll av det elektriske anlegget for å unngå brannfarlig varmgang er derfor å anbefale. Alle kabler og komponenter fram til ladeuttaket må være dimensjonert for å tåle den aktuelle ladestrømmen.
Anbefaler 3-fas for lading av elbil
Vi anbefaler at det ikke installeres 1-fas lading over 16 A strømstyrke. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt, bør det benyttes 3-fas slik at skjevspenningsproblematikk unngås. Man vil også kunne lade med 1,7 ganger høyere effekt per ampere. Det vil si at 3,6 kW 1-fase tilsvarer 6,3 kW 3-fase.

Anleggsbidrag

Vi praktiserer ordningen med anleggsbidrag. Den som ønsker tiltak i nettet for å få økt kapasitet, må derfor ta kostnaden med oppgraderingen. Ønske om høyere overbelastningsvern i det elektriske anlegget vil derfor kunne utløse anleggsbidrag. Ut fra dette perspektivet vil 3-fas lading også være å foretrekke"

Det tryggeste er vel å høre direkte med dem.

Muligens et tåpelig spørsmål, men er det umulig å få 3-fas når man bare har 230v anlegg?

jkirkebo

Sitat fra: NiiN på tirsdag 26. juli 2016, klokken 17:20
- Hvilke muligheter har jeg for hjemmelading? Og hva passer best til i3? Mest mulig effekt for pengene er vel det jeg er ute etter. Kommer til å bo her i minst 10-15 år, så en liten investering er ikke noen krise. Har en kompis som sier man MÅ går for 3-fas 32a. Ikke vet jeg hva som er mulig.

Jeg ville prøvd meg på 15A 1-fase 230V først, fra eksisterende kurs. Da er det 230W "til overs" til lys osv. Om du kjøper en 32A ladestasjon og får den begrenset til 15A har du mulighet til å oppgradere siden ved kun å trekke fram en ny kurs, siden ladestasjonen fortsatt kan benyttes.

Sitat
- Er det sjanse i h**** for å komme meg t/r jobb uten lading i sommerhalvåret? Pga. den lange distansen er jeg ikke interessert i å ligge 20-30 km/t under fartsgrensen. Mitt ønske er å ligge i nærheten av den og eventuelt gjøre tiltak ved behov.

Nye i3 med 33kWh batteri tror jeg greit bør klare tur/retur uten lading, men da kommer du hjem med ganske tomt batteri så du kan bli avhengig av raskere lading hjemme om du også skal bruke bilen etter middag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Som nevnt kommer du hjem med ganske tom bil hver dag og behovet ditt for kveldskjøring bestemmer om du trenger å oppgradere hjemme kursen til 32 A lader.  Den kan du for øvrig få momsfritt om det bestilles med bilen, men det kan godt hende at det er like billing å kjøpe en fra noen av de som vanker her inne, dog 3 fase må du vel snakke med BMW om tror jeg...

Om du bare parkere og lader holder 16 A du har lenge vil jeg tro, selv om det er praktisk med en lader som henger klar i garasjen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

@NiiN,

"Muligens et tåpelig spørsmål, men er det umulig å få 3-fas når man bare har 230v anlegg?"

Det er et godt spørsmål. Slik jeg forstår det, så der det engen elbil-ladere som utnytter 3-fas IT nett. Du vil bare utnytte en av fasene, dvs. 3,7 kW på 16A og 7,4A på 32A.

LMOR

Som nevnt i en annen tråd leste jeg et sted at den nye BMW laderen skal kunne tilkobles et 3-fase IT anlegg, men har ikke fått det bekreftet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: TM på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:40
@NiiN,

"Muligens et tåpelig spørsmål, men er det umulig å få 3-fas når man bare har 230v anlegg?"

Det er et godt spørsmål. Slik jeg forstår det, så der det engen elbil-ladere som utnytter 3-fas IT nett. Du vil bare utnytte en av fasene, dvs. 3,7 kW på 16A og 7,4A på 32A.
Nesten riktig. Med Tesla kan man koble 230V tre-fas så man får en slags to-fas utnyttelse. Dvs man kobler L3 til N og L1 til L1 og L2 til L2 på rødt adapter. Samme innebygde funksjonalitet i wall charger. Men det gir ikke mye ekstra effekt, i underkant av 20%.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amigakongen

Du bør ha minimum 7,4kw lading. Hvem nettselskap har du?
Jeg har installert 32A kurs og egen lader. Funker toppers som bare det. Mye bedre enn å bruke laderen som følger med bilen. Som forøvrig ikke klarte å lade opp bilen til neste dag, når temperaturen ute var -28. :P

Kopierer litt fra mailen jeg fikk fra elektrikeren når jeg fikk tilbudet om montering...

Tilbudt ladestasjon har kapasitet til 7,4kW, men denne må vi redusere til maks 5,7kW.

Dette pga. Hafslunds regler for maks uttak fra 1-fase.

Ønskes mere ladekapasitet må det monteres en trafo 230/400V. Trafoer som tåler billading koster i overkant 20 000,- ekskl. moms
2015 BMW I3 - 11800km

NiiN

Takk for gode råd alle sammen!

SitatDu bør ha minimum 7,4kw lading. Hvem nettselskap har du?
Norges Nett - Follo er det nye navnet på nettleverandøren. http://www.energi1nett.no/default.asp?fid=1324

Skal høre litt rundt ila. uka. Ikke noe stress enda, da første levering var i slutten av desember. Blir nok en bestilling i morgen tenker jeg. Fully Charged virker som det fornuftige valget, ettersom jeg er veldig gira på ACC pga. pendlingen og kø kjøring.

Når det gjelder ladeboks, så fikk jeg tilbud om å bake denne inn i kjøpet uten mva. Tror det var snakk om rundt 14' inkl. montering osv. Noen som har formening om det er en ok deal? Den skulle etter det selger fortalte håndtere 32A om det var ønskelig.

Edit: Snakket forøvrig med en eks-elektriker kompis i sted. Han mente det ikke var noe problem å få 3-fas fra 230v anlegg. Kan ikke si jeg ble noe klokere etter å ha snakket med han. Mente det var behov for 6 kvadrats kabel eller noe sånt + jord.

automat

Selvfølgelig kan man få 3-fas fra det særnorske 230V it-nettet. Men det hjelper ingen ting når det 3-faslading av elbil. For ladestandarden støtter kun europeisk 400V tn-nett, som kun en liten del av norske husstander har. 
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

02jan

Ang. Motorvei , både min far på 70 og meg er 100% enig at bilen går presist og stødig på motorvei også i hastigheter for venstrefeltet 110 sone.
Har ikke kjørt over 120kmt ( Sverige) , hva mange opplever som vingling i over 120 km/t er jeg usikker på.
Har kun kjørt på motorveiene Gøteborg-Oslo- Vestfold , Oslo - Hamar.

Men ja , styringen krever nok noen dager tilvenning, spesielt om man kun har kjørt biler med vag/upresis styrerespons.

Ligger normalt i 105-110 i 110 sone (GPS hastighet) , jeg regner 1.4kwt sommer og 1.6 vinter ( 1,8 ved kalt og våt veibane).

( fant ut at i3 har omtrent samme akselavstand og sporvidde som superbilen BMW M1)
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Griffel

Sitat fra: LMOR på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:58
Som nevnt i en annen tråd leste jeg et sted at den nye BMW laderen skal kunne tilkobles et 3-fase IT anlegg, men har ikke fått det bekreftet.
i så fall trolig på samme måte som "Teslas 3 fas uten N". Som er en type to-fas kobling. Ladehastighet omtrent som enfas, men gunstigere fordeling så netleverandør ønsker det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: NiiN på tirsdag 26. juli 2016, klokken 23:15
Takk for gode råd alle sammen!

SitatDu bør ha minimum 7,4kw lading. Hvem nettselskap har du?
Norges Nett - Follo er det nye navnet på nettleverandøren. http://www.energi1nett.no/default.asp?fid=1324

Skal høre litt rundt ila. uka. Ikke noe stress enda, da første levering var i slutten av desember. Blir nok en bestilling i morgen tenker jeg. Fully Charged virker som det fornuftige valget, ettersom jeg er veldig gira på ACC pga. pendlingen og kø kjøring.

Når det gjelder ladeboks, så fikk jeg tilbud om å bake denne inn i kjøpet uten mva. Tror det var snakk om rundt 14' inkl. montering osv. Noen som har formening om det er en ok deal? Den skulle etter det selger fortalte håndtere 32A om det var ønskelig.

Edit: Snakket forøvrig med en eks-elektriker kompis i sted. Han mente det ikke var noe problem å få 3-fas fra 230v anlegg. Kan ikke si jeg ble noe klokere etter å ha snakket med han. Mente det var behov for 6 kvadrats kabel eller noe sånt + jord.

Du bør undersøke med nettleverandøren, dvs de som eier kablene inn til huset ditt som nødvendigvis ikke er den du kjøper strøm av, om de har begrensingen på hvor mye strøm du kan ta ut. En del nettleverandører nekter kunden å installer 32A pga kapasitet og skjevlast, men mulig det er greit hvis det er 3 fas.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tutti

Jeg sjekket en gang muligheten for 3-fase 32A i Østfold i et helt nytt hus. Det var njet fra elverket. Men 3-fase 16A var ok. Nye hus her i distriktet får 400V TN nett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA