Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EL-moped prosjekt ?

Startet av Yeyeye, torsdag 28. oktober 2010, klokken 09:16

« forrige - neste »

Yeyeye

Jeg skal gå for nye vinterdekk selv, så da kunne jo en egen tråd for denne sesongen være greit.
Nå er det vel som smått begynt en liten test i sommerdekktråden  her også, men egen tråd er jo greit.

Piggfritt:(blir mitt valg9
NAF/Motor kårer Goodyear Ultra Grip Ice som beste dekk, men dette har ikke beste/laveste rullemotstand så her er det mange faktorer en kan blande inn om en vil. Nokian er på 3.plass men med best/laveste rullemotstand. Så finnes jo ikke alle dekkene i våre nette små dimensjoner heller.
Jeg har dialog med en 3-4 forhandlere på mail nå, og alle har jo litt forskjellige oppfatninger. Nokian dekket som nevnt over har fått litt pepper fra f.eks taxisjåfører som har brukt tidligere versjon som het RSi istede for R. Nokian er i tillegg ganske så dyrt, så usikker på om jeg velger bort det nå, funket best på litt større tunge biler vistnok(nevnt fra flere forhandlere)

http://www.naf.no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/Vinterdekktest-2010/

Pøs på med meninger og erfaringer folkens;)

Mvh A.Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hkaspenberg

Jeg kjøpte Barum Polaris2, dels fordi sommerdekkene til samme fabrikk er helt OK, dels fordi der er *dritbillige* - har ikke hatt de på bilen ennå, men vil rapportere hvordan de oppfører seg når det skjer.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

I NAF sitt medlemsblad Motor for oktober er det en test av vinterdekk med dimensjon 205/55R16 på en Ford Focus 2.0. Om de dimensjonene vi bruker ville gitt samme rekkefølge på våre biler er det vel ingen som vet. Barum er ikke testet.

Av piggfrie dekk er Nokian Hakkapellitta R best på rullemotstand med 10 poeng. Michelin X-ice X12 og Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 er på delt annenplass med 9 poeng.

Totalt sett er Goodyear Ultra Grip Ice+ best med 7,4 poeng. Continental Conti-Viking Contact 5 og Nokian Hakkapellitta R er på delt annenplass med 7,3 poeng. Må ta forbehold om at jeg kan ha blingset på poengsummen fordi dekkene står i vilkårlig rekkefølge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Yeyeye

Link til hele Naf testen i første innlegg for de som ønsker lese alt.

Jeg har bestemt og ombestemt meg x antall ganger nå, og vil gå for Nokiandekket alikevel ::).
Nå er jeg for fersk bruker av thinken til å ha noen gode gjennomsnitsmålinger som sier noe om forbruk og rullemotand med sommerdekka, og batteriene ser ut til å bli bedre etterverdt som jeg får brukt Thinken. Skal prøve å ta en sammenlingbar test før og etter bytte av dekk;)

Får sikkert en noenlunde følelse av hvordan dekka er også, selv om jeg ikke har kjørt bilen med noen andre før.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hkaspenberg

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 08. oktober 2010, klokken 13:17
Jeg kjøpte Barum Polaris2, dels fordi sommerdekkene til samme fabrikk er helt OK, dels fordi der er *dritbillige* - har ikke hatt de på bilen ennå, men vil rapportere hvordan de oppfører seg når det skjer.

Nå har jeg hatt de på bilen en snau uke og kan si at de overraskende nok faktisk ruller merkbart lettere enn sommerdekkene Brilliantis fra samme fabrikk. Og det med samme dekktrykk 38 psi rundt det hele. Dekkene støyer litt mer enn sommerdekkene Brilliantis (som er nesten lydløse), og sitter rimelig godt på tørr og våt vei, men det gjenstår å se hvor gode de er når vinteren setter inn for alvor.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

commiesoft

City'n jeg venter på kommer med Yokohama piggfrie dekk (om jeg ikke misforsto helt)

Yokohama har litt fokus på rullemotstand/miljø, så jeg tror det blir bra. Uansett kommer jeg til å handle inn et par Michelin easy grip kjettinger for sikkerhets skyld.

Fra før av har jeg erfaring med contact-x dekkene på småbiler, og de er utrolig bra.

Gaute

Ang. vinterdekk, så ble det piggfrie Continental på meg. Det er et godt dekk med god fremkommelighet, - også svært komfortabelt.  Når det gjelder dekkdimensjon, så erfarer jeg at for saxo med dimensjon 165/70 13 begynner det å bli færre av de annerkjente merkene som har denne dimensjonen.  175/70 13 er det bedre utvalg i.  Dette er også en lovlig dimmensjon for bilen, for den er innen for avviks grensen.  Bilen er god å kjøre med denne dimmensjonen med de dekkene jeg har.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

hkaspenberg

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 20. oktober 2010, klokken 21:25
Nå har jeg hatt de på bilen en snau uke og kan si at de overraskende nok faktisk ruller merkbart lettere enn sommerdekkene Brilliantis fra samme fabrikk. Og det med samme dekktrykk 38 psi rundt det hele. Dekkene støyer litt mer enn sommerdekkene Brilliantis (som er nesten lydløse), og sitter rimelig godt på tørr og våt vei, men det gjenstår å se hvor gode de er når vinteren setter inn for alvor.
Noen uker nå med sprengkulde og glatte veier i Osloområdet. Dekkene er helt ok ned til -10, men under den temperaturen blir de glatte. Det går greit, men heller ikke noe mer.  Andre dekk sitter nok bedre i sprengkulda.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA