Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Kristian O, onsdag 21. september 2016, klokken 10:42

« forrige - neste »

Kristian O

Har en tråd under "Kjøpe elbil", men det var liten respons. Prøver derfor her også  :)
Vi har nylig solgt dieselbilen vår, og skal derfor kjøpe en elbil. Det blir sannynligvis Leaf, muligens Golf.
Vi ser for oss å bruke 150 - 200 og vil ha en 2014 eller nyere som har gått under 50.000 km.
Er småskeptisk til importert bil, men ser jo at de er mye rimeligere. Er det fornuftig å styre unna importerte biler? Noen spesielle firma man bør styre unna?

Vi har denne på prøve nå:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79362316
Er det et ok kjøp? Kunne godt tenkt meg 6,6 kW lader, men det er ikke kritisk.
Sammenligner jeg den med importbiler så ser jeg jo at jeg får bedre utstyrte biler langt rimligere, så vi er litt i villrede. Gode råd og konkrete annonser mottas med takk  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

bob-bob

#1
Prut den ned litt så er den nok sikkert bra ( ca 10.000 om det går - og få med bra dekk...) :)
Er jo igjen fabrikk garanti på denne , og det er ihvertfall lurt om noe skulle skje.

Når det gjelder importbiler - så er det jo "garanti" på disse også , men bare 3 år i europa. Resten står jo importøren til norge for , og det er ikke sikkert den garantien er verdt stort. Dessuten har flere importbiler stått lenge før de ble importert hit , og med hva slags batterinivå ? Kan være helt greie biler , og ikke..... Kjøp norsk solgt bil , så er du atskillig tryggere , selv om det koster litt mer. De er lettere å selge igjen også , av samme grunner som ovenfor. Men tenker du kun penger ,og er villig til å ta en liten risiko ( det er ikke mye feil på disse bilene) så kan man selvsagt kjøpe importbil.

Kristian O

Ja, det er omtrent slik vi vurderer det.
Vurderer også å gå ned 50k i pris, og kjøpe en litt eldre Leaf som f.eks denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79377737

Om jeg har forstått det riktig så er denne pre- facelift og dermed også uten varmepumpe.
Vi bor på nordvestlandet, så rekner med at vinteren her er midt i blinken for varmepumpe siden det sjeldent er mange minusgrader.
Hva kan vi rekne med som reel rekkevidde på vinterstid uten varmepumpe?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kafk4

Det er mer enn bare varmepumpe som er forbedret. Totalt rundt 100 små og større forbedringer, som nok er verdt prisen.

nr1rayner

6,6kw er noe jeg virkelig ønsker meg, men skal man ha det blir det enten USA-import, eller et utrolig lite utvalg av norske/europeiske. Så det bør ikke være et krav ved kjøp av bruktbil, kun et pluss.
Finnes mange andre tråder startet av andre i delforumet Nissan Leaf, anbefaler å bla litt gjennom, der finner du mange svar på forskjellene på gen 1/2 osv osv osv.

Synes ikke den var billig til å bare være en Acenta, men sikkert en helt grei pris.
Har det vært en Nordic eller Tekna har det vært billig.

Med varmemod på gen 1 er vel forskjellen temmelig liten.
Det er nok større forskjell på rekkevidden pga alder og km på batteriet på en -11/-12 mod kontra en velholdt -14..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

LeafSpy + obd2-dongle for å sjekke gjenværende batterikapasitet på brukt Leaf kan jo være lurt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#6
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:11
Hva kan vi rekne med som reel rekkevidde på vinterstid uten varmepumpe?
Jeg pendler 2x42 km langs 90-sone, parkerer utendørs uten lademulighet. Går fint med varm bil så lenge det er ensifret antall minusgrader. For å klare de kaldeste dagene ned til 16-17 minus har jeg varmemod (som nr1rayner nevnte), 15"-felger, ekstra isolasjon og tettet grill, altså litt ekstra småtteri for å forbedre rekkevidden. Men i slike temperaturer er det uansett ingen forskjell på 1. gen og 2. gen Leaf.

Varmepumpa er imo oppskrytt, det er ikke den som gjør 2. gen Leaf bedre, jeg klarer like lavt forbruk med varmemod+resirk. Viktigere er optimalisert motor, marginalt bedre aerodynamikk og noe bedre batterikjemi, noe som gir 160 km vs. 140 km rekkevidde i sommerhalvåret.

(Btw - vår Leaf er snart 4 år og har 86% gjenværende kapasitet etter ca. 90.000 km).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kristian O

#7
Har nettopp kommet hjem fra ruten jeg har til jobb for å sjekke rekkevidden.
Hadde ladet til 80%, og kjørte uten å spare. Forholdene var bra, med ca 16 grader og oppholdsvær. Stort sett tørre veier. Farta var 80- 100, untatt i 50/ 60- sone.

Trudde det skulle gå fint, men synes rekkevidda falt veldig fort på slutten. Kjørte siste ca 10 km med ---- på batteriprosent, og redusert fart siden jeg ikke visste hvor mye man kan forvente "under null". Fikk beskjed to ganger at batterinivå var lavt.

Er skuffet over rekkevidden, og ser for meg at det kan bli veldig knapt til vinteren.
Vi er derfor meir skeptisk til 24 kWh Leaf nå enn før prøveturen. Alternativene er 30 kWh, eller kanskje Soul.
Er det mulighet til gode rabatter på 30kWh? Den er igrunn godt over budsjett for oss.

edit: kjørte siste ca 15 10 km med ---
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

nr1rayner

Litt greit å vite hvor lang den turen din er..
Har du 30km hver vei har du gjort noe feil, har du 40-50km hver vei uten lademulighet på jobb er ikke en 24kwh Leaf rett bil for deg...

Soul har ca lik rekkevidde som 30kwh Leaf.
Såvidt jeg vet har alle Soul 6,6kw lader som standard.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kristian O

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. juli 2016, klokken 22:23
Litt greit å vite hvor lang den turen din er..
Har du 30km hver vei har du gjort noe feil, har du 40-50km hver vei uten lademulighet på jobb er ikke en 24kwh Leaf rett bil for deg...

Soul har ca lik rekkevidde som 30kwh Leaf.
Såvidt jeg vet har alle Soul 6,6kw lader som standard.
Det har du heilt rett i, glemte det i farta  ;)
Har temmelig nøyaktig 49 km hver vei. 2 km til ved henting levering av unger. Har lademulighet på jobb, men det er få plasser og først til mølla. Kan ikkje basere meg på det.
Du har rett i at Soul har 6,6 kW lader som standard  :)
Spørst om det blir en runde i tenkeboksa med 30 kWh Leaf vs Soul ja.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Olee


tomrh

Den Leafen dere prøvekjørte er bruktimportert, den har kjørt 15.836 km før den kom til Norge. Synes også det var elendig rekkevidde, det er ikke normalt nå på sommeren. Den kan f.eks. ha blitt kjørt i varmt klima og være på grensa til å miste en kapasitetsbar (15% tap). Ett av bildene i annonsen viser displayet med 10 av 12 streker (80%) og bare 97 km rekkevidde. Jeg med min 1.gen Leaf har godt over 100 km med 80%, så det er noe galt med denne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Det man må passe på ved kjøp av gammel Leaf, er at ikke batteriet er gått i varme strøk. Høye temperaturer tærer på batteriet. Spesiellt i kombinasjon med høy opplading.   Er bilen parkert i sola om sommeren, så kan det være drepen. Mange Leaf-eiere lader kun til 80%, mens faren med leasingbiler er at de stadig er lada opp til 100%.

Batterikapasitet og State Of Health er svært viktig for den som har kjørelengder i grenseland av rekkevidda. 2 mil rekkevidde til eller fra, kan bety svært mye. Erfaringen min med brukte Leafer, er at kapasiteten kan variere fra ca 16 til 22kwt.

Det er stadig brukt nye tilsettingsstoffer til katalytten og batteriene er blitt mer og mer robuste. 2011- og 2012-batteriene var nok ikke så lenge.  2015-batteriet som kom sommeren 2014, er blitt stempla som at det skal tåle høye temperaturer.  Men det er mulig at ikke var noen stor revolusjon da. Noen mener at det kom stadig forbedringer på 2013- og 14-modellene, og noen mener at  2015 ikke er så mye bedre.

Bilene du fant på Finn, er dyre i mine øyne.  189000 er mye for en bil med 24kwt-batteri.  Sjekk gjerne hva prisen for en ny Visia med 30kwt blir liggende på, da det er fullt mulig at den kommer i lignende prisnivå, og jeg lurer på om den blir 1000€ billigere enn Visia med 24kwt, ut fra hva jeg leste hos Nissan Portugal, men det var ikke så mye jeg forstod av websidene der.


Kristian O

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 23:06
Den Leafen dere prøvekjørte er bruktimportert, den har kjørt 15.836 km før den kom til Norge. Synes også det var elendig rekkevidde, det er ikke normalt nå på sommeren. Den kan f.eks. ha blitt kjørt i varmt klima og være på grensa til å miste en kapasitetsbar (15% tap). Ett av bildene i annonsen viser displayet med 10 av 12 streker (80%) og bare 97 km rekkevidde. Jeg med min 1.gen Leaf har godt over 100 km med 80%, så det er noe galt med denne.
Det var SVÆRT nyttig info, takker og bukker.
Er overraska over at dette ikke fremkommer tydligere i annonsen fra en profesjonell bilforhandler  >:( Tydelig at det ikke alltid er sikkert å handle med merkevareforhandler.

Angående estimert rekkevidde: Varierer ikke denne med forbruk på siste x kilometer?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

tomrh

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 26. juli 2016, klokken 23:17
Angående estimert rekkevidde: Varierer ikke denne med forbruk på siste x kilometer?
Joda, så forklaringen kan også ligge i at bilen ble kjørt i oppoverbakke før bildet ble tatt. ;)

Bilen kommer ikke fra USA for det er ikke noe treff på VIN der. Sikkert fra et sted i Europa.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA