Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ccs lading / hurtiglading.. Går det med Ampera ?

Startet av Mippen, onsdag 21. september 2016, klokken 08:00

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. juli 2016, klokken 18:00
... Men altså UTEN ladeledning. Hva kunder som leier Leaf gjør vet jeg ikke. Kjører enda kortere enn vanlig kanskje?

Hurra AVIS!

Blir litt som å leie ut bil med låst bensintank. Leaf kan jo hurtiglades, men det er jo ikke anbefalt som eneste lademåte.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kanutten

Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. juli 2016, klokken 18:00
AVIS vil gjerne bidra til miljøet, så de leier ut miljøbiler. Men altså UTEN ladeledning. Hva kunder som leier Leaf gjør vet jeg ikke. Kjører enda kortere enn vanlig kanskje?

De mest miljøvennlige er jo at de ikke får kjørt i det hele tatt  8)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

turfsurf

Samme hos Hertz også. Forstår problematikken for leiebilselskapene. Heldigvis hadde jeg kabler nok når vi leide en 330e


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Trekkoppbil

Spør om å få med hjul og ratt, neste gang du skal leie bil.

TB

#19
Ref annan tråd hjelpa eg ein familie frå Taiwan med lading. Leigd Tesla S frå Hertz. Det var med UMC, med standard kontakt, blå og raud adapter pluss Type 2 kabel.
Dvs, alt av normale kabler var med her. Det som mangla var engelsk bruksanvisning på Fortum laderen.

Av kabler "mangla" CHAdeMO adapter, men det er kanskje for spesielt interesserte?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjetilK

Sitat fra: hma på torsdag 28. juli 2016, klokken 09:15
I klassen "tvilsom hybridreklame" er Toyota absolutt verst.

"Vi har kuttet ledningen til våre hybrider" og "Våre hybrider lades automatisk". For noe sludder!

Jeg må nesten gjenåpne denne gamle tråden, for nå kjører de igang med radioreklame der de går løs på ladekablene og villeder folk med at Yarisen går 50% på strøm... Det ser ut som de gjør det samme i Portugal, Push EVs har en sak på det. Hmpf. Jeg ble såpass irritert at jeg sendte et tips til Forbrukerombudet. Hvis noen andre kjenner blodet koke, håper jeg man setter seg ned og tar et glass kald melk, og så sender et tips etterpå, så kanskje det blir volum nok på tipsene til at Forbrukerombudet ser på saken. :-) 
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Ferry


Hansi

Den reklamen der har irritert meg ganske kraftig også ja..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AmocoCadiz

Toyotas hybridteknologi er etter 18 år omtrent lik og nå fullstendig utdatert,
mange uvitende kunder blir i praksis snytt for både miljø og eldriftsfordelen.

Toyotareklamen med edderkoppnett på ladestasjonene gir helt merkelig og galt inntrykk.

Toyotas hybrider er programmert for å i stor grad prioritere bensinmotordriften.
HVAC knappen må ikke røres, de må stå helt off. Setter man på vifte eller defrost starter bensinmotoren.
Er det under 10 plussgrader starter bensinmotoren
Akselererer man opp i normalt tempo starter bensinmotoren.
Kommer man over 50km/h starter bensinmotoren. Osv osv.

Kjører du 25mil på landevei får du null batteridrift tross fullt batteri hele veien.

Sjekk Toyotahybridene en kald vinterdag, det ryker bak de alle sammen.

Ingeniøren

Kjørte Yaris hybrid som leiebil 5 uker på Stord for et par vintre siden. Veldig skuffende hvor lite den kjører på strøm, kanskje 10% og milevis unna de 50% de skryter av.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 21. mai 2017, klokken 04:03
Kjører du 25mil på landevei får du null batteridrift tross fullt batteri hele veien.
Det er vel litt feil påstand. Eg ville tru at regenerering, batteri og elmotor hjelper til heile tida, sjøl om det primært er fossilmotoren som går. Ulempen er vel heller at batteri og motor har begrensa kapasitet, og at batteri ikkje kan ladast frå straumnettet, slik at eldrift har begrensa nytteverdi. Elles vil reststraum i batteriet etter ein lengre tur vera "litt bonus" til neste tur.

sylwester

Hvis det ikke er plugin så er batteriet ladet opp utelukkende fra bensinmotoren (direkte eller indirekte via regenerering) og det kan umulig ansees som mer miljøvennlig enn f.eks. en bensinmotor som tilfeldigvis bruker mindre bensin.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AmocoCadiz

Sitat fra: Øystein16 på søndag 21. mai 2017, klokken 09:58
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 21. mai 2017, klokken 04:03
Kjører du 25mil på landevei får du null batteridrift tross fullt batteri hele veien.
Det er vel litt feil påstand. Eg ville tru at regenerering, batteri og elmotor hjelper til heile tida, sjøl om det primært er fossilmotoren som går. Ulempen er vel heller at batteri og motor har begrensa kapasitet, og at batteri ikkje kan ladast frå straumnettet, slik at eldrift har begrensa nytteverdi. Elles vil reststraum i batteriet etter ein lengre tur vera "litt bonus" til neste tur.
Nei, vi har hatt bilen,
ved langtur utnyttes batteriet ikke.
Regen med gir i B er en vits, da går bensinmotoren igang og vræler.

Sant det at man har restestrøm i batteriet etter turen på 25mil, den går da 2km elektrisk i maks 50km/h, før den er tom og må lades av eget kraftverk uten kabel.
Hybridsystemet er en vits idag.

Burde hete Toyota Hybris.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hybris

TB

Slik eg har forstått er tanken å ta vare på litt energi i form av regenerering, samt unngå unødig tomgang, spesielt i låg hastighet / tomgang. Dermed skal forbruk spesielt på bykjøyring bli litt mindre.

Kombinert med litt betre komfort ved at at bilen vil starte meir mjukt ved at elmotoren dreg igang frå 0, og opptil x km/t. (ca 50 km/t?)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 21. mai 2017, klokken 04:03
Toyotas hybridteknologi er etter 18 år omtrent lik og nå fullstendig utdatert,
mange uvitende kunder blir i praksis snytt for både miljø og eldriftsfordelen.

Toyotareklamen med edderkoppnett på ladestasjonene gir helt merkelig og galt inntrykk.

Toyotas hybrider er programmert for å i stor grad prioritere bensinmotordriften.
HVAC knappen må ikke røres, de må stå helt off. Setter man på vifte eller defrost starter bensinmotoren.
Er det under 10 plussgrader starter bensinmotoren
Akselererer man opp i normalt tempo starter bensinmotoren.
Kommer man over 50km/h starter bensinmotoren. Osv osv.

Kjører du 25mil på landevei får du null batteridrift tross fullt batteri hele veien.

Sjekk Toyotahybridene en kald vinterdag, det ryker bak de alle sammen.

Så en nyere Prius på vei hjem fra skogtur forleden, den gikk rett fra parkert til bensinmotor, 19 grader og solskinn, 10-11 km/h ...

Priusen har hatt sin etappe i miljøracet, nå er det på tide å overlate stafettpinnen til nullutslippskjøretøyene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA