Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Leafy, tirsdag 20. september 2016, klokken 23:45

« forrige - neste »

Nasatech

Sitat fra: krl på onsdag 28. september 2016, klokken 21:33
Husnøkkel? Det har vi ikke brukt på snart ti år. Og den nye generasjonen "smartlock" fra Yale har ikke en gang mulighet for nøkkel...

Dekkspaker til sykkel fungerer kanskje, og er muligens mer skånsomme enn skrujern?

Hva med nøkkel til offentlig ladestasjon?

krl

Fysiske nøkler i metall har en like stor fremtid som personbiler med dieselmotor...

petersv

I likhet med papir som når skjermer kom da eller? Nei nøkler kommer vi nok til å ha leeenge. Ser for meg du står der med sykkellåsen din som er tom for strøm på batteriet og ikke kommer deg hjem ;)

howcome

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. september 2016, klokken 08:18
Spørsmål til dere som kjører med hengerfeste permanent, er det kun latskap, eller er det for kontinuerlig behov?

Det er kronglete å sette på hengerfeste, særlig i mørket. Og det ligger vel nederst i bagasjebrønnen og mye må stables unna for å finne det fram. Men hengersesongen for meg er vår og høst, så jeg tar nok hengerfestet av innimellom slik at det ikke gror fast.

Jeg hadde en lengre tur med henger i dag. Det var gøy og alt gikk fint. Flott at autopilot kan brukes når man slår av tauemodus. Jeg slet litt med å sjekke lysene på hengeren -- bilen slår av lysene før man rekker rundt dersom ikke følg-meg-hjem instillingen for lyset er på. Men, jo: hengerlysene er på selvom man slår av hengermodus.

Bakoverkameraet fungerer bra underveis slik at jeg kan dobbeltsjekke at bremsene på hengeren ikke står på.

Henger-symbolet som kommer opp på skjermen når el-kontakten er koblet til ser feil ut. Det er bilde av en campingvogn og der er jo ikke det jeg kjører med?! Her trengs det visuell opprydning, og kanskje et nytt brukervalg.

Jeg savner også at bilen forteller meg om lysene (f.eks. blinklysene) fungerer. Min 2004 Landrover Freelander viser meg dette, den måler vel strømmen som går ut gjennom hengerkontakten.

Dagens geniale idé er at radaren bak kunne måle vinkel på henger i forhold til bilen. Dette ville gjøre det enklere å rygge rett bakover, og også å svinge. En advarsel kunne komme opp dersom vinkelen blir for stor. Autopiloten kunne også tatt over dersom ting blir for ille. Automatisk lukeparkering med henger i versjon 9.0 blir bra!
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

petersv

Dessverre er det ikke noen radar bak. Men du kan bruke kameraet for å oppnå det du ønsker. Også via programvare, men det tror jeg ikke kommer, for amerikanere rygger stort sett ikke.

eha

Er det ikke ultrasoniske sensorer bak, slik som på sidene?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Go-carter

Sitat fra: eha på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:26
Er det ikke ultrasoniske sensorer bak, slik som på sidene?

Det er det i forbindelse med ryggesensor, selv om de kanskje ikke er dødsens presise. Uansett hadde det vært null problem å programmere et tilhengerryggeprogram basert på ryggekamera, og iallefall ikke hvis man i tillegg benytter seg av ryggesensorene. Utfordringen er nok å lage et slikt program som hensyntar alle slags konfigurasjoner av hengere i form av lengder, bredde, akselavstand, boggi/enkel aksel, etc. Det kunne sikkert vært programmert et "veiledende" program (Dette har vel VW?), men hylekoret blir vel stort om det ikke er AI der også...  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

eha

Sitat fra: Go-carter på onsdag 05. oktober 2016, klokken 12:17
Sitat fra: eha på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:26
Er det ikke ultrasoniske sensorer bak, slik som på sidene?

Det er det i forbindelse med ryggesensor, selv om de kanskje ikke er dødsens presise. Uansett hadde det vært null problem å programmere et tilhengerryggeprogram basert på ryggekamera, og iallefall ikke hvis man i tillegg benytter seg av ryggesensorene. Utfordringen er nok å lage et slikt program som hensyntar alle slags konfigurasjoner av hengere i form av lengder, bredde, akselavstand, boggi/enkel aksel, etc. Det kunne sikkert vært programmert et "veiledende" program (Dette har vel VW?), men hylekoret blir vel stort om det ikke er AI der også...  ::)

Sett på ønsket henger. Parker rett. Kalibrer. Kjør litt svinger mens den sluttfører automatisk kalibrering ;)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

petersv

VAG har vel dette i dag, så fullt mulig. Men tviler ekstremt sterkt på at det kommer på Tesla noen gang... dessverre.

eha

Sitat fra: petersv på torsdag 06. oktober 2016, klokken 06:34
VAG har vel dette i dag, så fullt mulig. Men tviler ekstremt sterkt på at det kommer på Tesla noen gang... dessverre.

Enig i dette. Dessverre. Vi har flere beviser på at Tesla nedprioriterer hengerfeste, blant annet tiden det tok før Tesla kunne levere en bil med hengerfeste, samt at da det endelig kom er det ikke svingbart eller automatisk.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Go-carter

Sitat fra: eha på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:23
Sitat fra: petersv på torsdag 06. oktober 2016, klokken 06:34
VAG har vel dette i dag, så fullt mulig. Men tviler ekstremt sterkt på at det kommer på Tesla noen gang... dessverre.

Enig i dette. Dessverre. Vi har flere beviser på at Tesla nedprioriterer hengerfeste, blant annet tiden det tok før Tesla kunne levere en bil med hengerfeste, samt at da det endelig kom er det ikke svingbart eller automatisk.

Men - jeg trøster meg med at det er vel bare snakk om måneder før en 3.part (Westfalia kanskje?) lager sitt eget hengerfeste til X, som helt sikkert innehar disse funksjonene. Viser vi et behov/ønske, så kommer det til å lages :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Egil Kåre

Har nettopp prøvemontert hengerfestet på X-en (bilen, vel å merke). Joda, det går jo på et vis - på knærne!

Verre er det med kabeltilkoblingen. Da måtte jeg på rygg, spesielt for å få på plass en overgang fra 13-7 polet.

Elendig løsning!

Noen som vet om det finnes en overgangsløsning som gjør kabelen mer tilkoblingsvennlig, lettere å nå tak i?
X90D levert 29.sep

Nasatech

Hei,

Jeg vet det ikke er optimalt, men syntes mange klager for bagatell. Greit at bilen er dyr og burde hatt elektrisk hengefeste, men det er en elbil med hengefeste. Vi burde vel egentlig være takknemlig for at vi har fått muligheten?

Digger å kjøre min bil med henger. Bruker det nesten hver uke og får mange hyggelige kommentarer!

ingehn

Jeg brukte mitt tilhengerfeste for første gang i går. Jeg trøblet først for å finne ut hvordan plastdekselet som dekker det hele skal fjernes, men fant ut at den sentrale delen av de to plastboltene må skyves ned med en liten flat skrutrekker inn i et lite spor på siden og deretter kan de to pluggene trekkes ut. Deretter stakk jeg en skrutrekker inn i et av hullene og tvang dekselet ned. Når det er tatt ut er det lett å se hvordan det er festet til bunnplaten. Fant også ut hvordan selve tilhengerfestet festes oppunder etter først å låse opp med nøkkelen under det hvite plastdekselet, deretter trekke låsehjulet litt ut og så dreie det mot rødt, sette festedelen (hannen) opp i mottageren på bilen (hunnen) og låsehjulet går av seg selv til grønn posisjon og kroken sitter fast.
Ledningen var grei å sette på. Hos meg skal platen på støpselet peke i kjøreretningen, settes så inn i kontakten og dreies mot klokken slik jeg er vant til, men selvfølgelig uvant og litt knotete første gang jeg gjør det.
Jeg er enig i at systemet er tungvint i forhold til det moderne biler i dag har, men når man blir vant til det hele, vil det gå langt raskere selv om jeg regner med å måtte sette meg på bakken for å få det til. Den prisen betaler jeg for å kunne ha muligheten for å trekke over 2 tonn. Selve kjøringen av en boggietilhenger gikk upåklagelig og ryggingen med kameraet gir full kontroll over tilhengerens svingutslag. Om kort tid skal jeg kjøre Oslo-Molde med biltilhenger med piano og er spent på strømforbruket.
Molde, Tesla X 90D Titanium helfoliert, 6-seter, hvite skinnseter, tilhengerfeste, sept. 2016.

Nasatech

Sikkert bare jeg som syntes det er veldig enkelt laget. Dette fordi det var helt likt på BMW 1-serien jeg hadde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA