Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av salvemeum, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:14

« forrige - neste »

salvemeum

Heisann.

Kjøpte en Leaf i November 2015, og var fornøyd med den frem til i Februr ca. Da begynte det en merkelig ulelyd fremme med motor en plass, når den sto på lading. Hørtest ut som et lager som holdt på å skjære seg.
Dersom man tok den av lading, og satte den på lading igjen, så var det stille. Men ikke alltid. Rekkevidden på den da det var rundt -15 viste 146km, ved 80% fullt oppladet. Så det var jeg fornøyd med.
Men så en dag virket kun varmeapparatet på passasjersiden, på førersiden blåste det iskaldt. Var da inn på verksted med den, og de skiftet et eller annet, sa ikke hva, men det var noe med varmeapparatet. Så virket bilen ok en mnd og 2 til.

Da begynte plutselig rekkevidda å gå nedover. Samtidig som temp ute steg.
Nå når det har vært sommer, så er rekkevidda oppgitt til 132km ved 100% oppladet, og ved en tur på 5 km, der det bare er nedoverbakke, og med giret i B og Eco mode innkoblet, så er batteriet nede i 81%, og rekkevidda nede på 90 og noe.
Og da er det som sagt nedoverbakke hele veien.

En annen tur jeg hadde, sto det 80 km til tom "tank" og det var ca 40km hjem. Tok ikke sjangsen, så satte den på lading mens jeg spiste på en kafe.
Da jeg skulle kjøre igjen, var rekkevidda oppgitt til 121.
Da jeg kom hjem, var rekkevidda på 20km.. Altså ned fra 121 til 20, på 40 km bortimot flat veg hele veien..
I tillegg så fungerer nå ikke varmeapparatet skikkelig igjen, det dugger inni bilen om det regner eller er fuktig ute, så må kjøre med vinduer nede.

Har vært inne med bilen 4 ganger nå, og hver gang får jeg den igjen med beskjed om at nå er alt ok. Men ikke noe forklaring på hva eller hva som ikke har vært problemet. De skal ta kontakt å høre hvordan det går, men hører aldri noe fra dem igjen.

Virker veldig merkelig på meg iallefall, at rekkevidda om sommeren er mindre enn om vinteren, og da med 80% ladet på vinter og 100 på sommer. Når jeg kjører på jobb, som er ca 4 km hver vei, så starter jeg med 100% oppladet, og ca 130-140 km oppgitt rekkevidde, når jeg kommer hjem, er den ofte nede i 60-80 km rekkevidde, og da har jeg ikke hatt på varmeapparat eller stereo heller. + at den har stått i B og ECO hele dagen også.

Hjeeeelp... Får jo ikke noe svar hos Nissan. Har hørt flere er misfornøyde med Leafen sin, men mange er også fornøyd. En jeg snakka med mente Nissan brukte flere ulike batterileverandører, og at noen da hadde batteri som ikke var helt i "lodd"..

Er det noen som har noen tips? eller vært ute for lignende ting ?

Mvh
Helge

nr1rayner

Det er ikke uten grunn at den kalles guess-o-meter (GOM), men høres da ut som din virkelig er på utenlandstur..
Jeg følger ikke så nøye med på min GOM, hverken under kjøring eller etter lading, jeg følger mer med på %.
Dog, i det siste har jeg sett litt på GOM, og på høvelig flat veg er den faktisk ikke totalt på bærtur i min bil. Kjørte nylig ca 40km, og der bommet den bare med noen få km.

Du nevner %, så regner med du har en gen2, facelift. Men fint om du skriver litt om hvilken bil det er, gen1, visia, acenta osv..
Har du mistet noen batteristreker? Er du usikker på hva jeg mener, legg ut bilde av GOM, batteristreker og temp, gjerne når bilen er fulladet..

Jeg brukte vel omtrent 5% på 4km oppoverbakke, BRATT oppoverbakke i dag. Så med mindre du lå i max hastighet hele veien, eller kjørte 2km, stoppet og stod med full varme eller AC i 2 timer, for så å kjøre de resterende 3km høres det helt på trynet ut å bruke 19% på 5km. Eller du har montert noen traktor-dekk med utrolig høy rullemotstand, eller 4 flate dekk..

Kan høres ut som du har et svært moderat bilbruk. Da er du vel sjelden ned på lav %.
Kan jo være litt skummelt i ditt tilfelle, hvor bilen er så lite pålitelig i batterivisningen, men ville prøvd å kjørt den ned til very low battery, helst ned til skilpadde og videre til bilen stopper for så å lade fullt igjen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

salvemeum

Er sannelig ikke sikker nå på hva utgave det er, den var ny i november. Så det er den som kom rett før denne med økt rekkevidde kom, den kom vel nå i jan eller feb. Det er den nest dyreste utgaven dette, husker ikke hva navnet var på de. Er vel 3 modeller? en billig en midt på og en dyr? Bilen er ute på tur akkurat nå, så får ikke tatt noe bilder enda. Men mener det er alle streker på batteriet når den er fulladet. Og de stemmer med den % som står også, altså 80%, så er det noen streker som mangler kan man si. Er en bil nr 2, så er ikke jeg som bruker den mest. Uansett så er det jo noe galt med varmeapparat, og den ulelyden som kommer av og til når den står på lading. Dvs den ulelyden har de fått fikset, og det var etter den var borte, rekkevidda ramla nedover. Syns jo også det er snodig at den virker bedre i -15 enn i +25 grader ? Er orginaldekk som står på den, og de er ikke flate :) Veldig moderat bruk ja, siden vi ikke tør kjøre så langt siden denne rekkevidda endrer seg noe voldsomt, bor på bygda så er ikke fullt i ladestasjoner her, og det er ikke så kjekt å kjøre inn til noen private for å få lade heller hehe

kodalse

Mitt beste råd er å anskaffe LeafSpy appen med dongel for både å se reell batteristatus, samt å kunne lese av feilkode.
Spør du pent er det mange engasjerte her som sikkert vil hjelpe deg "free of charge" med dette.
Tar kun noen minutter og du kan tilogmed få med deg feilkode til verkstedet.

Så spørs det bare hvor du bor, om noen i nærheten har LeafSpy.
Selv kjører jeg ikke lengre strekninger uten at LeafSpy monitorerer hele turen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

salvemeum

Bor på Voss :) Så er ikke minste plassen slik sett, men er bare 2-3 ladestasjoner her i området, ellers er det vel 5 mil til nærmeste.

Hva dongle er dette? Har en obd2 dongle i den andre bilen, kan den brukest ?

kodalse

Ja det stemmer OBD2 blåtann dongle, men den må være versjon 1.5, ikke 2.0 eller høyere. Leafspy finner du på android plattformen, bare last ned en gratis versjon først slik at du ser om det virker mot dongle.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

salvemeum

har bare iPhoner og padder her, fant den der også, men kosta 279 kr. Er usikker hva type den dongelen er, kjøpte den for å overvåke den andre bilen min for 2 år siden. Den er ikke her den heller, så får ikke sjekka hva type det er desverre. Får kikke på den når kjerra er komt tilbake :) er wifi dongle mener jeg.

leafnor

En Leaf mellom bakkar og berg i Voss lever nok godt opp til GOM funksjon.
Ligger ditt hjemsted på samme høyde over havet som jobben?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

salvemeum


nr1rayner

Det er 2 sett med batteristreker, noen som forsvinner etterhvert som du bruker strøm (12 streker) og 12 kortere streker, som alle bør være der på en så ny bil.

Utstyrsnivå i Norge er Visia, Acenta, Nordic og Tekna.
Du har vel LED nærlys og Bose stereo, men ikke skinnseter, så da har du en Nordic.
Har du ikke dette er det nok Acenta.

Kjøpt ny hos NORSK forhandler, eller importert?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

salvemeum

Er vel Bose stereo ja, og led nærlys, ikke skinnseter.. da er det sikkert en nordic ja. de korte strekene er tilstanden på batteriet da? og de lange er resterende rekkevidde? Norsk kjøpt ja, på nissan forhandler, ny.

AppleKnocker

Sitat fra: salvemeum på mandag 25. juli 2016, klokken 17:12
Heisann.

Kjøpte en Leaf i November 2015, og var fornøyd med den frem til i Februr ca. Da begynte det en merkelig ulelyd fremme med motor en plass, når den sto på lading. Hørtest ut som et lager som holdt på å skjære seg.
Dersom man tok den av lading, og satte den på lading igjen, så var det stille. Men ikke alltid.

Jeg hadde noe lignende. Det var termostaten til en kjølevifte som hadde hengt seg opp. Når jeg satte bilen i DRIVE eller på lading kom ulelyden/viftelyd. Det ga redusert rekkevidde og er visstnok en kjent feil for Nissan.
Etter at termostaten ble byttet, ble problemet løst.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Olee

Sitat fra: salvemeum på mandag 25. juli 2016, klokken 18:06
Bor på Voss :) Så er ikke minste plassen slik sett, men er bare 2-3 ladestasjoner her i området, ellers er det vel 5 mil til nærmeste.

Hva dongle er dette? Har en obd2 dongle i den andre bilen, kan den brukest ?
Hvis du vil kan du låne dongle og LeafSpy hos meg en av de neste dagene, men for meg høres det ut som du bør ta en tur til en forhandler!  :P

salvemeum

Sitat fra: Olee på mandag 25. juli 2016, klokken 20:30
Sitat fra: salvemeum på mandag 25. juli 2016, klokken 18:06
Bor på Voss :) Så er ikke minste plassen slik sett, men er bare 2-3 ladestasjoner her i området, ellers er det vel 5 mil til nærmeste.

Hva dongle er dette? Har en obd2 dongle i den andre bilen, kan den brukest ?
Hvis du vil kan du låne dongle og LeafSpy hos meg en av de neste dagene, men for meg høres det ut som du bør ta en tur til en forhandler!  :P

Skal på ferie no, men kan ta kontakt etterpå?

Burger

Etter så mange forsøk på utbedringer uten at de lykkes, kan man ikke få hevet kjøpet?

Ville heller forsøkt det i stedet for å dille med leafspy, overbevise verksted om hva feilen er om du finner noe, prøve å få de til å repare og fortsatt ha en bil med mye feil.

Dersom du vurderer å få hevet kjøpet, så bør du lese deg opp. Ev snakke med NAF om du er medlem.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA