Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i krasj på E18 , kjørte med AP ?

Startet av nr1rayner, tirsdag 20. september 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

nr1rayner

Det har blitt diskutert litt frem og tilbake om VP i Leaf kan varme og kjøle samtidig i denne tråden hovedsaklig ca side 2 og 3.

Så litt nærmere på systemet i dag, og det går faktisk 4 rør inn til kupeen, jeg var da ganske sikker på at det bare var 2 slik at den samme "radiatoren" inne i bilen ble brukt både til varme og AC.
2 rør går inn litt til høyre for midten av bilen, mens 2 går inn til venstre for midten.

I forberedelse for å isolere rør skulle jeg (omsider) måle temperatur på de varme rørene med IR-temrometeret, men det fungerte ikke akkurat etter planen. Målte 3-4 grader på et rør som sikkert holdt 40.
Så tips her om å dra en runde med elektriker-teip rundt, så får vel ut å bruke litt tid i morgen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Tipper du flytter 3-500W fra utenfor kupè, til inne i bilen ved å isolere røra. For å holde samme temperatur da i bilen bruker du COP forholdet mindre energi, dvs ca 100-150W mindre. Eller når det er maks guffe og bilen kjører på med ren EL er det direkte 3-500W å spare.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Såvidt jeg har forstått det sitter varmeelementene på biler med VP inne i dashbordet.
Hvis det stemmer har derfor isolering kun hensikt for effektiviteten av VP.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 05. oktober 2016, klokken 00:11
Såvidt jeg har forstått det sitter varmeelementene på biler med VP inne i dashbordet.
Hvis det stemmer har derfor isolering kun hensikt for effektiviteten av VP.
Ja. Jeg var ikke helt presis, det jeg tenkte på var at med isolert varmepumpe klarer du ned til kaldere være å holde bilen varm uten at varmelementet må støtte med å varme. Da har du 3-500W i 1:1 gevinst.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA