Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i krasj på E18 , kjørte med AP ?

Startet av nr1rayner, tirsdag 20. september 2016, klokken 15:10

« forrige - neste »

nr1rayner

Endel snakk og tråder om modifisering av gen1, med løsninger, men det er vel ingen som har diskutert biler med varmepumpe (VP) ?

Biler med VP har både varmeelement og VP for å få varme i kupeen.
Flere ganger er det behov for litt varme, og kanskje ikke engang med en gang.
Ved oppstart av varme går forbruket "skyhøyt" noe jeg regner med er fordi varmeelementene booster i starten, og VP overtar når kupeen har oppnådd grei temp og behovet for videre varme er lite.

Skulle tro at det går an å lage til en løsning hvor man har bryter på elementene, og KUN bruker VP?
Vesentlig forskjell på 1 og 3kw forbruk til varme...

Finnes vel lite informasjon om hvordan systemet virker, men siden vi har et system med kjølevann vil jeg tro at varmeelementene går på vannsystemet.
Mens VP bruker et annet system, det samme systemet som AC, altså metallrørene.

Mulig jeg tar grådig feil her, men det høres i hvert fall ikke helt på trynet ut for meg.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

VP.modellene bruker et varme-element som varmer opp selve luften som passerer gjennom anlegget. ( sitter vel i nærheten av aircondition/VP modulen , og varmer således opp luften på omtrent samme sted i anlegget)

TorC

Siden jeg har puslet litt med denne tematikken på 1.gen har jeg tatt en titt på dette problemet for 2.gen også.

De nye bilene med varmepumpe har et keramisk element inne i det Nissan kaller AC -unit, men på norsk vel kaller register. Der finnes også en temperaturføler som måler temperaturen rett etter at den har passert varmeelementet (PTC).

Jeg vil tro at ved å legge på en motstand i paralell her kan man sikkert få lurt den til å tro at temperaturen der er høyere.

Men, og her et veldig stort men: er det noe vits? Her er det vel kun snakk om akkurat i oppstart og noen ganske få minutter? Hvis dette elementet trekker så mye som 2 kw i 5 minutter så snakker vi om 166 wt. Altså ca 1 km rekkevidde.

Og når dagene blir veldig kalde, så vil jo varmepumpen jobbe hardere for å få ut varme og i verste fall faktisk kunne bruker MER energi på å flytte varmen, enn det en PTC på ren strøm klarer.

2. gen er betydelig mer kompleks enn 1. gen på dette punktet, og den bruker mye can-bus og LIN signal. Så dette er uansett ikke gjort i en håndvending.

De som er interessert i å leke seg litt med dette kan sende meg en mail, så kan jeg sende kopi av Workshop Manual for HAC.

Og som siste: Har du forøkt om forbruket på PTC blir like stort hvis du bruker ECO mode? For følgende står i WSM: WARM-UP AND COOL-DOWN CONTROL
For the first 10 minutes after the power switch is turned ON, heating/cooling operation at maximum capacity is
possible based on a judgment by the A/C auto amp. (however this does not occur in ECO mode).



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Hmm, den kjølevæska var vel kanskje til kjøling av motor og...de klossene oppå som jeg jo ikke husker hva heter nå..

Har ikke studert med stoppeklokke, og det er ei stund siden vinteren, så blir litt grove tall her.
Er det -15 har jeg ingen forventning om å kun kjøre med VP. Skal forbruket ned da er det jo bare snakk om hvor kaldt man aksepterer å ha det i bilen.
Men å kunne kjøre på kun VP ned til... -5 sånn ca.
På vanlige vinterdager +/-0 popper den opp i ca 3kw (kan vel gi seg på rett under 3, men også gå opp i 4kw litt etter behov) i starten og sakker ned til mellom 0 og 1,5kw. Det kommer jo selvsagt an på varmebehovet, men den er vel stabilisert etter 5min ja.
Regner med at VP står for det aller aller meste, eller kanskje all varme når den holder seg i området +/-0,5kw. Men det kommer jo inn litt usikkerhet her, er det virkelig sånn..?

Gitt at VP jobber så smart som man skulle tro har du vel rett der ja TorC, det blir 2-3kw over så få min at det utgjør så lite at det ikke er verd det. I hvert fall ikke hvis det er nevneverdig mer komplisert enn å sette på en motstand eller klippe en ledning og sette på bryter..

ECO er en modus jeg "hater". Har prøvd den noen dager med minner fra instruksjonsboka om at varme brukes mer effektivt. Har da forventet å se at kw til varme går ned, men den har holdt seg dønn på det samme som før.
Men, jeg har vel som regel de gangene trykt inn den forhatte eco-knappen etter jeg har kjørt i 10min.
Skal ha det i bakhodet når varmebehovet melder seg igjen, så har vi kanskje en gratis løsning der  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stradivaria

Hi,

I have to apoliogise, that writing in Englishe.

If you are not satisfied with driving distance at winter time, there is solution - petrol or diesel heaters.

I have 2012 model with Webasto heater.
Also, I was planing to build for 2013 model. There is some technical challenges , but I feel that it is possible.

Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

Olee

Hva med å fyre PTC-elementet med en ekstern batteripakke?  8) Antar at det ikke drives av 12V, men av fremdriftsbatteriet?

tomrh

Ikke akkurat en teknisk modifikasjon, men hva med aktiv bruk av resirk + AC for å kvitte seg med kondens? Antar at AC bruker mindre strøm enn varmetapet fra inntak av iskald friskluft.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Mener du varme og AC samtidig?
Jeg kjørte mye med varme og resirk forrige vinter, kan ikke huske at det ble mye kondens.
Det heter seg at varme + AC bruker mer, men de gangene jeg har prøvd har jeg ikke sett nevneverdig forskjell.
Stusser litt på systemet med VP, skjønner ikke hvordan den kan kjøre varme og AC samtidig..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:32
Stusser litt på systemet med VP, skjønner ikke hvordan den kan kjøre varme og AC samtidig..
Da går VP i kjølemodus, altså AC, og PTC-elementet står for oppvarmingen. Er det kaldt ute sier det seg selv at PTC-elementet bruker MYE strøm for å få det varmt i bilen.

tomrh

Sitat fra: Olee på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:48
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:32
Stusser litt på systemet med VP, skjønner ikke hvordan den kan kjøre varme og AC samtidig..
Da går VP i kjølemodus, altså AC, og PTC-elementet står for oppvarmingen. Er det kaldt ute sier det seg selv at PTC-elementet bruker MYE strøm for å få det varmt i bilen.
I 1.gen Leaf er det jo ingen varmepumpe, og det etterhvert velkjente klimahacket reduserer temperatur på sirkulasjonsvæske og gjør at varmetap blir lavt. For med resirk skal det mindre varmeeffekt til å holde lufta varm. Bruker typisk 1,5 - 1,75 kW fra PTC-element + evt. effekt til AC (som jeg sjelden bruker), dette i -10 til -15 grader.

Et tilsvarende temperaturhack for 2. gen Leaf vil jo kunne redusere varmeforbruk fra PTC-element mens varmepumpa avfukter resirkulert luft i AC-modus. For virkningsgraden er vel uansett ganske lav i slike temperaturer?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@olee
Regner med det er sånn jeg også, men da burde jo forbruket øke ganske dramatisk.
Jeg har ikke sett noen forskjell de gangene jeg prøvde varme+ac vs kun varme.
Men, så kan det jo også hende at jeg ikke gav den nok tid til å la VP reversere..? Eller at bilen var varm nok til at varmebehovet var lavt fra før, sannelig ikke sikker.

Det er dog også en annen potensiell mulighet:
I fossiler er det 2 register (radiatorer om du vil) i bilen, en for kjølevæske og en for AC.
Det kan være 2 register inne i Leafen også. Gassen går varm og i høyt trykk gjennom første register, så gjennom trykkreduksjonsventil (går over til kald lavtrykk), for så å gå til neste register.
Hvor luften skal (varmes, kjøles eller begge deler) styres enkelt med ventiler.

@tomrh
Som du selv har sagt er vel varmeforbruk på gen 1/2 temmelig likt i slik temp.
Vet ikke hva Nissan selv har sagt..


Man får kanskje trigget mer bruk av VP hvis man starter med lav temp-setting (16-17), og trykker seg gradvis opp etterhvert.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#11
Det er vel flere som har brukt isolering.
Leafnor la på isolering for AC på sin gen1.

Jeg har lagt ved noen shabby bilder av rørene i gen 2, og der er det MYE rør i forb. VP/AC.
Regner med varmen går rett fra pumpa og inn i bilen.
Usikker på hvor mye varmetap man har på den strekningen med rør, men noe er det vel.
Det blir vel også mer varmetap des høyere temp på røret er og des lavere utetemp er, forskjellen er vel fort opp i 100 C når vi er på kanten av 2-sifret minus.
Så spørs det videre hvordan den nedkjølte gassen går, om den går direkte tilbake til pumpa eller via kondenseren som vel er mest trolig.

Tar noen temp-målinger med IR-meter når vinteren nærmer seg
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Isoleringen ser ut til å virke.
Forrige år kjørte vi til Hamar i stekvarme som forrige helg på veg til Danmark.
Ser på carwingssiden at forbruket i fjor på tur til til Hamar var 13 og 15 Wh tur og retur. Nå forrige lørdag Trondheim Sandefjord viser Carwings 5,5.
I dag kjørt fra Frederikshavn/Gøteborg til Hamar, og AC på store deler av turen. Forbruk i Carwings sier 4,6.
På motorvei stort sett i hele dag, og kjørte 110 på speedometer som er 102km/t. Forbruk i snitt er på Carwing 150 Wh. Lite brake 19,5 wh for kall drt stor fart.
Jeg konkluderer med at isoleringen virker minst 33% reduksjon i AC forbruk. Lite men viktig på lange turer, sparer ladetid.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på lørdag 30. juli 2016, klokken 23:06
Jeg konkluderer med at isoleringen virker minst 33% reduksjon i AC forbruk.
Hmm, hvis det stemmer burde det være enda mer å spare på isolering av varme  8)

AC, la oss si utetemp 30C og rør-/kjølemedie-temp 5C. Temp-differanse 25 C.
Varme, utetemp -5C rørtemp 60-80C (?).. Temp-differanse 65-85 C.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Isolering av luft luft varmepumper til hus som er uisolert blir gjerne 25-35% bedre når de isoleres i utedelen.
Isoler alle varme rør du finne som IKKE er inne i kupeen. Varmen skal være inne i bilen, ikke ute!
De kalde rørene bør være uisolert.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA