Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok ett TPMS spørsmål

Startet av OleI, tirsdag 20. september 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

OleI

Var nylig innom Tesla og har nå prøvekjørt Model X for andre gang.
Ender nå med å legge inn bestilling.
Men, en ting lurer jeg fortsatt på som selgeren ikke ville gi svar på.
Teoriene svirrer rundt på hvor den ytterlige kapasiteten mellom 60 - 75 befinner seg, mitt håp er at disse ligger i topp og sånn sett burde være trygt å lade fast til 100%
Dette er for meg en evt dealbreaker da jeg er fullstendig avhengig av å kunne bruke fulle 100 av 60 batteriet.
Noen som har mer innsikt?

petersv

Skjønner ikke hva du mener med siste setning? Det finnes ikke noe 60-batteri. Det er et 75kWh batteri man bare får dyttet 60kWh inn på av utnyttbar energi. Begrenset i programvare.

Bjoris

#2
Det er vel enda ikke endelig bevist hvordan dette er gjort på 60 meg bekjent, så jeg er interessert i det samme, men på 70 med 75 batteri så ser en at 70 lader med høy effekt helt til 100% noen som viser at 100% ikke er 100% på denne. Det blir ekstremt rart om dette ikke er gjort på samme metode i 60en... Men er enig dette er helt essensiell info

Det at ytelsen er like på 60 som 75 er også ett bevis på at hele batteriet er i bruk. Siden Tesla har garantiansvaret og dermed egeninteresse i at det varer lengst mulig så er det 99% sikkert at mesteparten av ekstra bufferen er i toppen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

N00b

Det er postet på TMS forum med bilder fra superlading av nye 60 batteri. Det viser at det i hovedsak, om ikke all, begrensning i kapasitet ligger i toppen av batteriet.

OleI

Takker for gode svar! Da går bestilling inn på X60D imorgen

Kiefer

Når du forventer at skulle bruge alle 60KwH på batteriet, hvor meget regner du så med at køre i snit (wh/km) i en X60?

Min hustru kører ca. 250 wh/km i snit i sin ( sommerkørsel). Så hvis du forventer et forbrug på meget mindre ville jeg nok være nervøs ved at vælge en X60 og i stedet gå efter en X75.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

KrW

Sitat fra: Kiefer på mandag 25. juli 2016, klokken 17:28
Når du forventer at skulle bruge alle 60KwH på batteriet, hvor meget regner du så med at køre i snit (wh/km) i en X60?

Min hustru kører ca. 250 wh/km i snit i sin ( sommerkørsel). Så hvis du forventer et forbrug på meget mindre ville jeg nok være nervøs ved at vælge en X60 og i stedet gå efter en X75.

/Martin

Er det på danske motorveier i  130 kmt+?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

OleI

Min kjøring går stort sett i maks 90 ( veier rundt Oslo)  og ikke mer enn 110 på langtur ( kvinnfolk som klager på alt over 100  :-[)
SC I alle retninger de veiene jeg kjører til fjellet

nie

Syns det er fullstendig meningsløst at vi skal sitte på et forum og spekulere på dette. Info om dette er helt essensielt og burde fremgå tydelig på websidene og selge korpset burde kunne gi utvetydig svar.

OleI

Helt klart. Har vært via tre selgere til nå uten å få svar.

Amoss

Sitat fra: OleI på mandag 25. juli 2016, klokken 19:42
Degradering av batteri, vil det komme i bolken som ikke er brukt, eller jevnt fordelt over totalen?

Dersom teorien om at alt av buffer ligger i toppen, mener og tror jeg at degraderingen vil komme i denne bolken som ikke er i bruk. Men som sagt, dette er ikke noe som noen (så langt jeg vet) definitivt har klart å slå fast enda. En annen ting er at i og med at ingen ting er lovet om hvor bufferet befinner seg, så er dette noe Tesla lett kan endre på fra bestilling til levering uten å behøve å kommentere overhode.

Min teori er at du vil kunne kjøre denne pakken rimelig lenge (relativt til de andre batteripakkene) før du ser noen som helst degenerering.

Sitat fra: nie på mandag 25. juli 2016, klokken 20:15
Syns det er fullstendig meningsløst at vi skal sitte på et forum og spekulere på dette. Info om dette er helt essensielt og burde fremgå tydelig på websidene og selge korpset burde kunne gi utvetydig svar.

Forsåvidt helt sant, men dersom altså - igjen - teorien om at bufferet befinner seg på toppen er korrekt, så blir dette egentlig en alt for god deal for kundene til at Tesla tør å innrømme det. De vil jo fortrinnsvis selge 75kWh pakken, evnt. oppgradering til full utnyttelse av batteriet. Misstenker at Tesla fort kan finne på å droppe denne pakken dersom de forstår at kundene forstår hvor godt "tilbud" dette er - så fremt man ikke faktisk trenger mer rekkevidde enn selv 100% av det 60kWh kan gi (noe som fort kan skje om man kjører fra superlader til superlader midtvinters med Model X).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Meldola

Var på visning av X i går og spurte om akkurat dette. Selger(eller hva nå enn de har valgt å kalle seg hos Tesla) bekreftet at bufferen lå i toppen.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Bjoris

#12
60 er ett kupp, ingen tvil, men den har denne ene ulempen at du får kortere rekkevidde, men i praksis ville jeg sjeldent ladet en 75 helt opp, til det er jeg altfor opptatt av å passe på batteriet og da blir 77.000 for å ha denne muligheten veldig dyrt, samtidig ser jeg at det ville vært kjærkomment av og til. Det gjenstår å se hvor mye mer du får med 75, får du hele 15 kWh mer så vurderer jeg likevel å gå for 75, men hvis forbruket som er oppgitt stemmer så er faktisk forskjell bare 10,5 kwh og da blir det iallefall 60...

Blir spennende når noen får kjøre CAN-bus testing på 60(75) batteriet...

Det vi vet er at 75 batteriet i seg selv har hele 78 kWh, 74 til bruk, meget bra og inntil videre tror jeg at 60 har mer enn 60 tilgjengelig, ellers blir forskjell i rekkevidden større enn oppgitte 355 km vs 417 km
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kiefer

Sitat fra: KrW på mandag 25. juli 2016, klokken 18:19

Er det på danske motorveier i  130 kmt+?

Det er et gennemsnit set over 6000km på danske og europæiske veje. De sidste 2500km har primært været danske landeveje hvor vi kører mellem 85 og 105 km/t

Men det totale snit for 6000km er ca. 250wh/km hvor vores Model S har et snit på 226wh/km
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

SurSnasen

Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:59
Det vi vet er at 75 batteriet i seg selv har hele 78 kWh, 74 til bruk, meget bra og inntil videre tror jeg at 60 har mer enn 60 tilgjengelig, ellers blir forskjell i rekkevidden større enn oppgitte 355 km vs 417 km

75 er jo 25% mer enn 60.
417 er 17% mer enn 355.
Bilene er kliss like. Dersom 75 har 74 kWh for bruk, vil det forenklet regnet tilsi at 60 har 63 kWh for bruk.

Hvordan blir ladehastigheten på 60? Vil det ta lengre tid før ladehastigheten reduseres, og går det kjappere å fylle de siste 15-20% av batteriet i forholdtil 75? I så fall er ikke 60 så dumt valg (med unntak av at rekkevidden egentlig er relativt snau i utgangspunktet).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA