Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva kommer i del 2 av TM3 presentasjon?

Startet av GoProne, tirsdag 20. september 2016, klokken 10:02

« forrige - neste »

GoProne

Jeg er på nippet til å kjøpe S85. Jeg ser nå på to alternativ: En dårlig utstyrt, dog med autopilot, ganske høy km. Den andre er en godt utstyrt uten autopilot og med ok km.

Jeg skal dagpendle til Oslo, en god del langs motorvei.

Er AP så bra at jeg bør trosse lavt utstyrsnivå og høy km? Eller er det like greit å være safe og ta den uten? Den uten har også en finere fargekombo, men man kan jo foliere også. Jeg er så usikker!

thilo

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TRM

Limer inn mitt eget innlegg fra et annet sted på forumet:

Kom nettopp hjem fra helgetur til København (fra Bærum). Brukte Autopilot 99 % av turen. På motorveikjøring vil jeg påstå at Autopilot er noe av det viktigste ekstrautstyret. Kanskje DET viktigste. Opplever å være helt opplagt og uthvilt ved ankomst, selv etter mange timer i bil.
På turen ble Autopiloten satt på 150 km/t (i 130-sonen), og den klarte seg selv hele tiden. Hadde to-tre fuckups der den ville ta en avkjøring hvor jeg skulle rett frem, men med en hånd på rattet var det bare å korrigere avviket, og aktivere Autopiloten igjen.


Forøvrig blir det vanskelig å vurdere konkret i ditt tilfelle uten å vite km.stand på begge alternativene. Genialt med autopilot, men kjekt med garanti også...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

kodalse

For egen del i rute fra Trondheim til Vestre del av Danmark nonstop ser jeg ikke helt fordelen av autopilot.
Turen gikk over mange timer, med en eldre Peugeot 406 HDI 2.0 diesel. Ingen problemer, 1 lade (diesel) stopp., og snitt hastighet på 96 km/h.
Så lenge man er observant som bilist anser jeg i dag forsatt det som det tryggeste alternativet.
Med en elbil (selv Tesla) anser jeg dette som umulig innenfor samme tidperiode,
Det betyr enkelt at elbiler har noen vei å gå i forhold til reell komkuranse ovenfor bensin ig dieseil.
Så kan vi diskutere insitamenter vedrørende parkering, bomavgifter, registreringdavgifter og lignende før vi får en "miljøvennlig" bilpark
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Gusse

Sitat fra: kodalse på søndag 24. juli 2016, klokken 01:22
For egen del i rute fra Trondheim til Vestre del av Danmark nonstop ser jeg ikke helt fordelen av autopilot.
Turen gikk over mange timer, med en eldre Peugeot 406 HDI 2.0 diesel. Ingen problemer, 1 lade (diesel) stopp., og snitt hastighet på 96 km/h.
Så lenge man er observant som bilist anser jeg i dag forsatt det som det tryggeste alternativet.
Med en elbil (selv Tesla) anser jeg dette som umulig innenfor samme tidperiode,
Det betyr enkelt at elbiler har noen vei å gå i forhold til reell komkuranse ovenfor bensin ig dieseil.
Så kan vi diskutere insitamenter vedrørende parkering, bomavgifter, registreringdavgifter og lignende før vi får en "miljøvennlig" bilpark

Har jeg totalt missforstått trådstarters spørsmål eller??
Han spørr vel om hva vi ville valgt mellom 2 Tesla....

Gusse

Vanskelig valg. Kommer veldig ann på hvordan du er. Er du litt techfreak som meg, så er jo AP en kjekk sak....men igjen sammenlignet med en mye bedre utstyrt varaiant med lavere km og kanskje garanti?...da hadde jeg nok gått for sistnevnte. Er den uten AP såpass ny model at AP kan aktiveres?? Da er det ihvertfall ingen tvil

Hyperstress

Prøv begge om du kan. Den med AP har noen skjulte fordeler også, som f.eks bedre støydemping, annet bremsesystem etc.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: GoProne på søndag 24. juli 2016, klokken 00:10
Jeg er på nippet til å kjøpe S85. Jeg ser nå på to alternativ: En dårlig utstyrt, dog med autopilot, ganske høy km. Den andre er en godt utstyrt uten autopilot og med ok km.

Jeg skal dagpendle til Oslo, en god del langs motorvei.

Er AP så bra at jeg bør trosse lavt utstyrsnivå og høy km? Eller er det like greit å være safe og ta den uten? Den uten har også en finere fargekombo, men man kan jo foliere også. Jeg er så usikker!
Hva mener du med høy km? Er den passert 100.000km eller straks uten garanti? Eller snakker du 50.000 vs 25.000km?

Videre - er det noe utstyr den gamle har som du sterkt ønsker? Autopilot fungerer bra der den er ment å brukes. Pendler du på motorvei vil jeg tro du liker den veldig godt!

Generelt vil jeg anbefale så ny bil som mulig.

Sitat fra: kodalse på søndag 24. juli 2016, klokken 01:22
For egen del i rute fra Trondheim til Vestre del av Danmark nonstop ser jeg ikke helt fordelen av autopilot.
Turen gikk over mange timer, med en eldre Peugeot 406 HDI 2.0 diesel. Ingen problemer, 1 lade (diesel) stopp., og snitt hastighet på 96 km/h.
Så lenge man er observant som bilist anser jeg i dag forsatt det som det tryggeste alternativet.
Med en elbil (selv Tesla) anser jeg dette som umulig innenfor samme tidperiode,
Det betyr enkelt at elbiler har noen vei å gå i forhold til reell komkuranse ovenfor bensin ig dieseil.
Så kan vi diskutere insitamenter vedrørende parkering, bomavgifter, registreringdavgifter og lignende før vi får en "miljøvennlig" bilpark

Mener du Trondheim- syd Danmark bør definere hvorvidt elbilen har "noe å gå på"? Jeg må si meg helt uenig. Jeg tror 1300km non-stop er noe en promille av befolkningen drriver med.
Og hva tenker du om at dieselbilen er 100% avhengig av bensinstasjoner? Elbilen har jo bare en potensiell tidsulempe noen få ganger i året på veldig lange turer. Ellers har jo dieselbilen tidsulempen?

AP fungerte for øvrig eksepsjonelt bra på veiene i Danmark. Usikker på om det var pga lite kupert terreng, gode veimarkeringer eller annet, men på landeveien (2-felts der AP i utgangspunktet ikke skal brukes) kunne jeg omtrent ikke merke forskjell på meg selv som sjåfør og AP. Veldig jevn og god flyt.
AP er en veldig god avlastning, selv om man må følge med.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TorR

Sitat fra: thilo på søndag 24. juli 2016, klokken 00:18
OBS: uten autopilot = uten TACC  :(

Støtter denne OBS'en. Filholder er kjekt å ha, men TACC er mer verdt for min del, spesielt ved kjøring i tett trafikk til-fra jobb og litt ut på dagen på lengre turer.

RBK

Enig at så ny bil er best men om du setter opp km på de to samt utstyr så blir det enklere å gi råd.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

krister461

Er ganske sikker på at jeg hadde gått for bil med AP, men litt lite detaljer for å ta valget.

GoProne

Takk for innspill alle som har svart! Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å utlevere hvilke biler det var, men here goes:

- S85 med 125k på telleren. AP, skinn, vinter, luft.
- Det andre alternativet er egentlig flere biler fra 2014 med 50-65k på telleren. Skinn, pano, luft, vinter, lyd og lys

Alle bilene ligger fra 515'-560' på finn.

Jeg er skeptisk til å ikke ha garanti, men er litt sånn 'tech'-type som noen refererte til her, så AP er jo spennende!

petersv

Har hatt "fullspekket" med og uten AP, og nå "ribbet" (kun skinn, techpakke med autopilot og dobbeltlader). Ingen tvil at AP er det eneste jeg trenger og som i hverdagen skiller bilene.

Hadde prutet den drosjen (tipper det er denne?) ned til under 500 og levd godt med den. Setter du av 100k til reparasjoner som ikke er reklamasjon (5år) så kommer du meget godt ut av det uansett.

Drivverk og batteri er det uansett 8 år og ubegrenset km på, som er de viktigste og dyreste komponentene.

Kanskje du kan bruke en "superforsikring" også som dekker litt ekstra?

Griffel

Sitat fra: petersv på søndag 24. juli 2016, klokken 12:08
Hadde prutet den drosjen (tipper det er denne?) ned til under 500 og levd godt med den. Setter du av 100k til reparasjoner som ikke er reklamasjon (5år) så kommer du meget godt ut av det uansett.

Drivverk og batteri er det uansett 8 år og ubegrenset km på, som er de viktigste og dyreste komponentene.
Gjelder det også biler som har gått som drosje?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA