Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tekniske ting vi lurer på

Startet av Kristian O, tirsdag 20. september 2016, klokken 09:29

« forrige - neste »

Kristian O

Vi har endelig fått solgt dieselbilen vår, og skal dermed kjøpe elbil nummer to i husstanden. Vi har en Tesla fra før, så vi treng ikkje lang rekkevidde. Den nye vil bli brukt til pendling, 10 mil pr dag og evt småkjøring på ettermiddag / kveld. Vi bor på nordvestlandet, så det er stort sett 60 og 80 som er fartsgrensa, så rekkevidde bør være ok på dei fleste bilane.
Den må ha ok plass til 2 voksne og 2 barn i bilstol, en framovervendt og en bakovervendt. Kjekt med litt bagasjeplass, men det er ikkje kritisk.
Vi vil helst holde oss under 200k.
Har prøvekjørt de som er aktuell:

I3: Bra å kjøre, men ser fæl ut både innvendig og utvendig (vår meining, skjønner at andre er uenig). Dessuten er den dyr.

Zoe: Lenge siden vi prøvekjørte denne, men synes å huske at den vart liten framme med bilstol montert bak. Minus at lading er komplisert. Pluss for pris.

Soul: Heilt ok å kjøre, usikker på reel rekkevidde. Einaste negative er at den ser litt rar ut, og at den er dyr både ny og brukt.

Leaf: Einaste vi har å utsette på Leaf er at den kanskje er umoderne i forhold til f.eks Egolf og at den ikkje er spesielt vakker. Utsjående kan vi leve med, siden den er såpass rimelig.
Kva bør vi prioritere på evt brukte Leaf? Er europeisk import ok?
Har nyere Leaf adaptiv cruise kontroll og automatisk oppbremsing?

Mercedes: For dyr, ingen hurtiglading.

E-up: Hadde håpt at denne kunne være ok, men den er rett og slett for liten for meg. Tar oppi taket når eg sitt i framsetet  :(

Egolf: Om vi ser vekk fra pris så er det Egolf vi liker best. Ingenting å utsette på den utenom pris.
Såg en brukt som ikkje hadde hurtiglading. Blir Egolf levert uten hurtiglading??
Er det realistisk å finne den brukt til under 200k?

Rekner med at vi går for enten Leaf eller Egolf, men kan la oss overbevise av gode argumenter.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

Vi vurderte på et tidspunkt å oppgradere Leafen til en eGolf, men slo det fra oss.
Prishoppet fra Leaf til eGolf er betydelig. Rekkevidden er samme, evnt noe dårligere for eGolf om vinteren.
eGolf er mer presis i kjøreegenskapene, har mer utstyr og bedre materialkvalitet innvendig.
Leaf er mer komfortinnrettet og utstråler japansk kvalitet og billig plastikk. For bakovervendt bilstol er det bedre plass i Leaf.

Hadde de kostet det samme, ville jeg valgt eGolf.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kristian O

Sitat fra: Sven-E på lørdag 23. juli 2016, klokken 23:32
Tar oppi taket i fremsetet på E-Up?

Jeg er 186 høy og har ikke problemer med det, og synes jeg har god plass.
Skal måle cm over hodet når vi får tilbake bilen.
(Svigerfar på 190 har lånt den.  Han synes den er bedre å sitte i enn sin egen Skoda Yeti.)
Ja dessverre, er 12 cm høgere enn deg. Har samme problem med Avensis.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kristian O

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. juli 2016, klokken 23:37
Vi vurderte på et tidspunkt å oppgradere Leafen til en eGolf, men slo det fra oss.
Prishoppet fra Leaf til eGolf er betydelig. Rekkevidden er samme, evnt noe dårligere for eGolf om vinteren.
eGolf er mer presis i kjøreegenskapene, har mer utstyr og bedre materialkvalitet innvendig.
Leaf er mer komfortinnrettet og utstråler japansk kvalitet og billig plastikk. For bakovervendt bilstol er det bedre plass i Leaf.

Hadde de kostet det samme, ville jeg valgt eGolf.
Heilt enig. Det er et sprang på 50- 80k. Er veldig i tvil om det er verdt det. Håpte på at økt rekkevidde på konkurrentene skulle sende prisene nedover på EGolf, men det ser ikkje slik ut enda.
Vi kan nok klare oss ei stund med en bil, men det er veldig upraktisk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

shufu

Det ser ut å være vanskelig å få en brukt e-golf under 230k for tiden. Men sikkert det vil synke når større batteri kommer på plass. Men da må vel vente en stund til...
Synd at e-up er for tett for din høyde. Bruker selv en e up i 2 år og er veldig fornøyd med den.
Har 2 unger som er 9 måneder og 3 år og begge 2 bruker bakovervendt seter. Jeg må bøye litt beina men det vil bli bedre når eldst vil bruke foran sete.
Skal begynne med en større elbil til om noe uker og gleder meg til dette.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

john

Hvis du lukker øynene for utseende på i3 kan det kanskje dukke opp noen rimelige når den nå kommer med nytt batteri?

Gjelder forsåvidt alle bilene som kommer med lengre rekkevidde etterhvert. Hvis man ikke trenger rekkevidden er det kanskje mulig med et godt kjøp?

Kristian O

Sitat fra: john på søndag 24. juli 2016, klokken 09:23
Hvis du lukker øynene for utseende på i3 kan det kanskje dukke opp noen rimelige når den nå kommer med nytt batteri?

Gjelder forsåvidt alle bilene som kommer med lengre rekkevidde etterhvert. Hvis man ikke trenger rekkevidden er det kanskje mulig med et godt kjøp?
Ja, hadde trudd det om både Golf og Leaf, men det ser ikkje slik ut enda. Vi vil gjerne ha bilen ganske snart.
Men å lukke øynene for utsjående til I3 blir vanskelig. Fruen satte seg totalt på bakbeina når ho satte seg inn. Det virker som at BMW virkelig har gått inn for at bilen skal skrike "RESIRKULERT" når man setter seg inn. Trur dei hadde klart å beholde miljøfordelen uten at det var så synlig om dei ville.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kristian O

Sitat fra: nime01 på søndag 24. juli 2016, klokken 09:12
Sitat fra: Kristian O på lørdag 23. juli 2016, klokken 22:48
Først og fremst: gratulerer med å snart bli hel-elektriske!

Det ser ut som dere har gjort jobben med å prøvekjøre bilene som er på markedet, så dere har et godt grunnlag for sammenligning fremover.

Normalt kjører vi 17-22 mil med Soul nå på sommeren avhengig av kjørestil. Vinterstid ca 13-17 (VP på). Dette med normal landeveiskjøring. Soul er rar.. det er nesten som den har blitt designet i en barnehage, og vi ville ikke engang prøvekjøre den første gang vi så den. Likevel, det var den bilen som fikk oss til å gå hel-elektrisk her i huset. Vi kjøpte 2 av den, og har ikke angret en eneste dag :)

Vurderer forresten å selge vår ene snart (for rundt 215 antar jeg) da jeg har fryktelig lyst på i3, som jeg alltid har likt veldig godt. Men jeg er skikkelig delt, siden jeg heller ikke har lyst å kvitte meg med en såpass god bil som Soul.
Ja det føles godt å være heil- elektrisk  :)
Føler meg trygg på at Soul går heilt fint med tanke på rekkevidde. 6,6 kW lader som standard ser vi også på som eit stort pluss.
Eit minus med Soul som eg ikkje nevnte i det første innlegget mitt er eit overraskende lite bagasjerom. Hadde forventa at det var større med slik fasong på bilen.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

timingbeltkiller

Sitat fra: Kristian O på søndag 24. juli 2016, klokken 11:21
Men å lukke øynene for utsjående til I3 blir vanskelig. Fruen satte seg totalt på bakbeina når ho satte seg inn. Det virker som at BMW virkelig har gått inn for at bilen skal skrike "RESIRKULERT" når man setter seg inn. Trur dei hadde klart å beholde miljøfordelen uten at det var så synlig om dei ville.
Subjektiv mening som objektivt sett antakelig er (litt) urettferdig.
Men er likevel enig.

Mitt første inntrykk var:
Her har jammen gode gamle Trabi fått en nymotens etterfølger.

BTW
Hyppigste årsaken til at en Trabi stopper på landeveien?
Tyggegummi i kjørebanen!

Vanskeligste problem med Trabi i bykjøring?
Oppnå høy nok fart til å unngå parkeringsbot!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kristian O

Angående Leaf: Det er en rimelig Leaf på Finn som er beskrevet som "Europeisk utgave". Hva skiller den fra nordisk utgave?
Er dette et ok kjøp:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75166228
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kafk4

Den du linker til er 1. generasjons leaf uten blant annet varmepumpe

Kristian O

Sitat fra: Kafk4 på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:55
Den du linker til er 1. generasjons leaf uten blant annet varmepumpe
1. generasjons? Hvordan ser du det? Jeg trodde at det var 2012 og tidligere som var førstegenerasjon.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

kaiat

2.generasjon kom i juni 2013, dvs. at tidlige 2013-modeller er 1.generasjon. Det lyse interiøret er det første cluet og det neste er at bilen har elektrisk håndbrekk med hendelen i midtkonsollen. 2.generasjon har stort sett mørkt interiør (selv om du kunne få lyst interiør også, men det er sjeldent) og "fotbrekk". Denne bilen mangler forøvrig varmepakke med varme i seter og ratt og muligens batterivarmeren også.

Kristian O

Sitat fra: kaiat på tirsdag 26. juli 2016, klokken 12:15
2.generasjon kom i juni 2013, dvs. at tidlige 2013-modeller er 1.generasjon. Det lyse interiøret er det første cluet og det neste er at bilen har elektrisk håndbrekk med hendelen i midtkonsollen. 2.generasjon har stort sett mørkt interiør (selv om du kunne få lyst interiør også, men det er sjeldent) og "fotbrekk". Denne bilen mangler forøvrig varmepakke med varme i seter og ratt og muligens batterivarmeren også.
Aha, takker for info. Er varmepumpe standard på alle nyere Leaf utenom den simplaste modellen?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA