Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjerom

Startet av HaraldN, tirsdag 20. september 2016, klokken 08:23

« forrige - neste »

HaraldN

Har en periodisk feil på ladingen på min 2001 Saxo.
Den lader korrekt av og til, det er første lading når der har stått stille lenge (over to uker) og ca hver 10. lading. Dette er sikkert når bilen gjør den planlagte overladingen.
Ellers er det vilkårlig når den stopper ladingen, alt imellom 85% til 100%  men selv om det står 100% på energimåleren så begynner energimåleren og falle fra første kjørte meter og ikke som normalt der man kjører  noen km før måleren begynner og falle. (når den gjør den planlagte overladingen så kjører bilen ca 5 Km før energimåleren begynner å falle.
Det er målt spenning mellom kassene både på opplading og utlading med maks 0,08 volt spenningsforskjell pr blokk mellom 3'er kasse og 6'er kasse, 11'er kasse var midt imellom med 0,04 volt forskjell.
Bilen kjører 66 km etter 100% lading uten overlading i kupert terreng og uten sparekjøring og gikk ned til 9 % på meteret før ladelampe kom på.
Vannpumpe går og temperaturføler i radiator og radiatorvifte er testet og fungerer.
Det er ikke feilkoder på bilen (Lexia)
Sikringer og sikringsholdere er sjekket, ECU og Sagemboks er byttet flere ganger,,,

Tips mottas med takk.
Harald

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på søndag 24. juli 2016, klokken 00:09
I'm lost here :-[ :(
Det er jeg og, men det er vel ikke montert noe tilleggs utstyr i ladesystemet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#3
Ser heller ikke problemet, men uregelmessig opplading pleier å være begrunnet i dårlig vannpumpe. Da gjerne sammen med feilmelding om overtemperatur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Og 12 volts batteriet er nytt/bra?

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. juli 2016, klokken 07:53
Ser heller ikke problemet, men uregelmessig opplading pleier å være begrunnet i dårlig vannpumpe. Da gjerne sammen med feilmelding om overtemperatur.

Det var eneste jeg tenkte kunne være årsaken og, men han sa jo:
Sitat fra: HaraldN på lørdag 23. juli 2016, klokken 17:29
Vannpumpe går og temperaturføler i radiator og radiatorvifte er testet og fungerer.
Det er ikke feilkoder på bilen (Lexia)

. . og ladestopp pga dårlig vannpumpe pleier å gi elfeil (husker ikke feilkoden)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

HaraldN

#6
12 V batteri er bra, robometer er demontert (det sluttet å virke), vannpumpa går hele tiden og den gir ikke feilkode pga. for høy temperatur i sagemboksen (har fått denne meldingen flere ganger på andre biler).
Tror jeg må overvåke oppladingen en gang til, det må være ett eller flere batterier som spenningen stiger for mye på,,,

Noen som vet parameterene for hvordan etterlading foregår?
Det kan se ut som at den lader 21A til 160V og hviler litt før den setter på 5A ladingen som skal ta to til tre timer men i dette tilfellet avbrytes etter et par minutter,,

Elmo

Har du lest om Helges problem og løsning. Det minner litt
Sitat fra: Helge på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:24
Ja da kom til slutt årsaken til at bilen ikke ladet frem i lyset...

Alle batteriene i denne 2001-modell 106 byttes ut med den komplette batteripakken fra 1998-modellen som i dag havner hos høgger'n ...og for å nevne det: hele pakken fra 1998-modellen (som fikk helt ny komplett pakke i 2009) var helt ok (samtlige 20 blokker).

Den første batterikassen jeg tok ut fra 2001-modellen var 11'kassen. Der var en blokk skikkelig dårlig mens de resterende 10 virket å være ok. Etter innmontering av den gode 11'kassen fra 1998-modellen ville bilen fortsatt ikke lade.

Så åpnet jeg 3'kassen. To blokker var ok, men den nærmest torpedoveggen var svært dårlig. Drøyt 4 V hvilespenning, men umiddelbar og fullstendig kollaps til 0 V ved belastning med biltema's enkle batteritester. Etter at jeg flyttet over de tre gode blokkene fra 1998-modellen lader bilen igjen!!! Så en defekt blokk kan gi store konsekvenser dersom den har en feil slik som denne hadde. Det kan virke som blokken hadde en svært høyohmig forbindelse (nesten som brudd å regne) ved selv små strømmer. Selv den beskjedne inngangsstrømmen til en CTEK lader trakk spenningen på hele batteripakken fra 116 V ned til under 20 V før denne ene batteriblokken ble byttet. Så har jeg sett det :)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA