Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Thor2014, mandag 19. september 2016, klokken 22:15

« forrige - neste »

epsilone6

Og alle disse vogntogene og bussene må også vekk, kjører altfor sakte! 110-soner bør prioriteres ukependlere som liker å kjøre fort, det er det som er fremtiden ::)

turfsurf

Noe rett har han vel. Hastighetsforskjell er farlig på motorvei. En elbil som ligger i 90 og tar igjen en bil med henger som ligger i 80, og så bare bytter fil for å kjøre forbi uten å akselerere til farten i venstrefilen skaper en farlig situasjon. Dette opplever jeg ofte.

Men dette gjelder jo ikke bare elbiler. Mange biler har grovt misvisende speedometer, Toyota er vel værst her med typisk 10%. Så det er mange som ligger i 100 i høyrefila og bare vrenger til venstre.




--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

#3
At elbiler i veldig lav hastighet skaper farlige situasjoner i 100/110 sonen er godt kjent. De er naturligvis ikke de eneste bilene som kjører for sakte, men jeg opplever at folk i elbiler oftere kjører sakte enn snittet i bilparken i 100/110 sonen.Nå har en del Leaf grov misvisning på speedometeret (rundt 10%). Har selv hatt en slik. Det fører muligens til at enkelte legger seg litt lavt på speedo, og ender opp med mye lavere fart i praksis.

En av de drøyeste sinkene jeg har sett på E6 var en Leaf på vei sydover rett før Solbergtårnet. Han holdt nok ikke mer enn 50-60. Så på lang avstand at det var merkelig kjøring lenger fremme (mye bremselys, hurtige feltskift).
Men det er nå sjeldent jeg ser elbiler som holder farlig lav hastighet.

Jeg har selv kjørt en del langtur med Leaf. Husker ikke helt nøyaktig, men hadde jeg under 100 på speedo ble jeg en propp for annen trafikk. De fleste andre kjører i 115-120+.

Når det er sagt: innlegget hans inneholder flere feilaktige påstander. Videre er han nok mer erfaren på det strekket enn meg, men jeg ser ikke disse elbil-køene. Ei heller tenker jeg at en bil som holder reelle 90 i en 100 sone gjør noe alvorlig som man må korrigere. Opplever man farlig situasjon pga 10kmt avvik bør man holde kjeft og leve med utfordringen som oppstår når man selv kjører for fort.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Det blir feil å skylde på biler som kjører sakte hvis det oppstår farlige situasjoner. Som bilist har du ansvar for å tilpasse deg trafikkbildet. Om for eksempel en bil får motorstopp og en annen bil braser inni denne bakfra, er det bilen som kommer bakfra som har alt ansvaret. Du skal aldri kjøre fortere enn at du klarer å stoppe bilen innenfor den strekningen du har oversikt over.
At det er irriterende med biler som ødelegger flyten i trafikken, er en annen sak.
Elbiler som ønsker å holde en hastighet langt under fartsgrensen kan som oftest velge alternative veier i stedet for motorveien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

Er godt kjent med denne strekningen, og umiddelbart vil jeg si at han har et poeng.
Trailere er plagsomme nok, men bortsett fra de hjernedøde halvapene som stadig skal kjøre forbi kollegaer som ligger i 98 i stedet for 99, har trailerne og andre tunge kjøretøy ikke noe valg. Elbiler har et valg - de kan lade nok til å holde farten.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Enig i at en forbikjøring i 90 i 110-sone høres farlig ut, men hvis man hoder seg i høyre felt burde jo dette være helt greit, akkurat som at bil med tilhenger uten brems har en makshastighet på 60km/t i samme 110-sone!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Skal man kjøre i 60km/t får man finne seg en annen vei enn motorvei. Enig i at de som ligger konsekvent i høyrefila ikke skaper problemer, men når elbilen som vil ligge i 80 tar igjen bilen med henger som ligger i 60 og bare vrenger over i venstrefila uten å sjekke blindsone, da oppstår det farlige situasjoner.

Det er bemerkelsesverdig mange som insisterer på å kjøre forbi uten å øke egen fart, og som tror det er helt greit å bytte fil bare de har slått på blinklyset.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

timingbeltkiller

Sitat fra: eivhelle på lørdag 23. juli 2016, klokken 20:52
Elbiler som ønsker å holde en hastighet langt under fartsgrensen
kan som oftest velge alternative veier i stedet for motorveien.
De alternative veiene er som regel 2 fils veier med få lange rakstrekninger
og har motgående trafikk slik at en lusekjører blir en langt mer effektiv køskaper
enn når han holder seg i høyrefeltet på en 4 eller 6 felts motorveg.

Jo seinere du kjører i høyrefeltet på motorveg
jo raskere kommer andre kjøretøyer forbi.

Lusekjøreren på motorveien er muligens psykologisk skyld i at
andre trafikanter begår trafikkfeil i ren ergrelse.
Men i henhold til trafikkreglene er han uskyldig.

Rent bortsett fra å overreagere på medtrafikanters kjøring
er neppe ønskelig og fornuftig adferd.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

john

Ang. det å kjøre sakte i høre fil på motorveien, og så legge seg ut for å kjøre forbi.

Joda, man skal holde sikker avstand og det skal gå greit å bremse opp litt (om enn litt irriterende). Men tenk også på at en bil som bremser litt brått i venstrefila gjerne overrasker nestemann litt, som bremser litt ekstra osv. I praksis, om trafikken er noenlunde tett kan man ved en ubetenksom manøver lage trekkspilleffekt langt bakover, med dertil bråstopp for sistemann. (ikke ofte at alle bak holder god nok avstand)

Men det vil jo aldri førstemann som bremser oppdage.

Noe å tenke på mtp avstand, flyt og forutsigbar oppførsel.

Beckern

#10
Jøss, her var det mye rart.
Elbilister har skylda når:
Elbilister som kjører i 90 og kaster seg ut i venstre når de tar igjen en bil med henger,
Leaf har skylda siden den har missvisning på speedometer
Elbilster kjører i 60 og har skylda.
Nei, de som kjører sakte har aldri skylda for noe. De ødelegger jo bare flyten
Trailere er unnskyldt fordi de ikke har et valg mens alle elbiler har skylda mens alle vanlige biler som velger å ligge i 90 ikke teller med.
Og min favoritt, de kunne ha ladet mer!

Hjelpes folkens, har det ikke slått noen av dere at av alt dere har nevnt med ett unntak, så er det kun en eneste som har skylda?
Det er fører som er ansvarlig.
Fører er ansvarlig for forbikjøring. Med gode aksellerasjonsresurser kan elbiler komme seg rask forbi hvis det er ansvarlige. Et alternativ er selvsagt å bli liggende bak det man vil forbi om man ikke har nok energi til å gasse på.
Kjører man i 60 med normalt føre har man ingen ting på motorvei å gjøre. Skyld eller ikke skyld, slike bidrar sterkt til mange farlige situasjoner. Jeg har hørt om flere leafer som har ligget både i 60 og 40 på fredag ettermiddag på vinteren på E6 nordover. De laget bokstavelig talt milevis med kø. Det handler ikke om skyld i lovens forstand, men årsak i statistikken. Og det er ingen tvil om at de stiller "sterkt" der.
Elbilister som pensjonister som tungtransport som ansvarlige bilister med henger har faktisk lov, rett og full mulighet til å ligge i 90km/t. Det kan umulig oppstå mer køer og flere farlige situasjoner at noen flere legger seg i 90 og roer ned. Det er ikke et problem eller et poeng.
Bare ideen om at man ikke skal kunne legge seg i samme hastighet som store deler av kjøretøyene er lovpålagt å ikke overstige blir litt komisk. Ja også burde man jo sørge for lading i stedet. Unskyld meg men <knis>.

Det kan være et poeng at noen gjøre dårlige valg med tanke på hastighet, forbikjøring evt kombinasjon av disse,
50-60km/t for å spare strøm, 90-100 i venstrefeltet forbi en lang rekke osv,
men det gjelder alle bilister uavhengig av drivsystem. Vogntog gjør det, pensjonister gjør det, hjernedøde som er mer opptatt av sidemannen og samtalen gjør det og jammen gjør enkelte elbilister det også. Førere i alle kategorier kjøretøy gjør det. Men det er mange førere som aldri gjør det uavhengig av kjøretøy.  Så la meg spørre de som mener at det ligger et poeng her: Er det elbilisten fordi han kjører elbil som har skylden eller (den samme) bilisten som har manglende trafikkforståelse eller for stort ego som har skylden?


Kanutten

Jeg registerer at noen skal forsvare elbilen i alle sammenhenger, men det at pensjonister og lastebiler også kjører sakte synes jeg ikke unnskylder elbilene på noen måte.

Selvsagt er det føreren av kjøretøyet som bestemmer hastighet og kjøremønster. "Alle" elbiler er i stand til å holde fartsgrensen på norske veier, og da bør de i størst mulig grad gjøre det, eller i det minste følge "flyten". Dersom dette gjør at man ikke har lang nok rekkevidde så har man vel enten valgt feil bil, eller feil kjørerute. Således henger argumentet "du får lade mer" fint på greip hos meg.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

AppleKnocker

Sitat fra: Beckern på søndag 24. juli 2016, klokken 09:58
Jøss, her var det mye rart.
Elbilister har skylda når
Hjelpes folkens, har det ikke slått noen av dere at av alt dere har nevnt med ett unntak, så er det kun en eneste som har skylda?
Det er fører som er ansvarlig.

Må ikke blande begreper heller.
Det er forskjell på være ansvarlig, faktisk objektiv ansvarlig som fører av en bil.
Og det å ha skylda for at trafikken går saktere enn fartsgrensen på Norges beste motorvei.

Jeg synes ikke leserinnlegget var spesielt velformulert eller presist, men poenget med at enkelte elbiler har skylda som sinker, står seg godt. Lad opp bilen eller kjør sideveier og slipp frem annen trafikk hvis dere er for gjerrige til å bruke den strømmen som trengs for å holde farten ;)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Johnny

Når det gjelder delen om "politimyndighet", så kommer jeg fortsatt ikke til å redusere farten min dramatisk fra 120 km/t som jeg normalt vil ha i venstre feltet for å legge meg inn bak trafikken som snegler seg av gårde i høyre felt. Illusjonen om fri fart på norske motorveier er ikke min!
TMS og eGolf.

eivhelle

Sitat fra: Kanutten på søndag 24. juli 2016, klokken 15:19
Jeg registerer at noen skal forsvare elbilen i alle sammenhenger, men det at pensjonister og lastebiler også kjører sakte synes jeg ikke unnskylder elbilene på noen måte.

Selvsagt er det føreren av kjøretøyet som bestemmer hastighet og kjøremønster. "Alle" elbiler er i stand til å holde fartsgrensen på norske veier, og da bør de i størst mulig grad gjøre det, eller i det minste følge "flyten". Dersom dette gjør at man ikke har lang nok rekkevidde så har man vel enten valgt feil bil, eller feil kjørerute. Således henger argumentet "du får lade mer" fint på greip hos meg.
Fartsgrensen er en øvre grense for hvor fort du har lov til å kjøre. Så derfor holder du fartsgrensen enten du kjører i 60 eller 100.

Det er ikke farten som er det sentrale her, men at man tar hensyn til resten av trafikken. Oppfører du deg på en måte som er sjenerende for den øvrige trafikken er det negativt uansett hvilken bil du kjører.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA