Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nybakt Think 2001 eier og lading.

Startet av Silkefot, tirsdag 26. oktober 2010, klokken 21:27

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

I vinter byttet jeg 12V batteri for sikkerhetsskyld fordi jeg visste den var gammel og for å beskytte DC-DC konverteren.

Når jeg satt stikkontakten inn i kveld etter å ha kjørt den tom, la jeg merke til at ladingen var fullstending lydløs selv om alle lys tilsa at ladingen startet som vanlig. Vanligvis hører jeg konverteren gå i gang.

På mistanke gikk jeg etter en time å sjekket om alt var som det skulle, men den var fortsatt lydløs og nå la jeg merke til at den røde 12V lampa blinket til med uregelmessige mellomrom.

Når DC-DC ryker skal jo ikke bilen fungere særlig lenge (ref andre innlegg) så jeg prøvde å kjøre den inn og ut av garasjen uten at det var noe problem. Vanskelig å høre konverteren når vannpumpa går i gang men jeg oppfattet ikke noe unormalt da.

Når jeg så satte ladingen på gikk i det minste kjølevifta i gang og 12V lampa blinket ikke lengre.

Noen som har en ide om hva det kan være? Bør jeg prøve meg på å kjøre? Tar sykkelen i dag og venter til felleshjernen her inne på forumet har fått tenkt seg om :-)

Silkefot
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

El rayo

#1
Tolker opplysningene slik: Lading starter ikke

Sånn umiddelbart tenker jeg at jeg aller først ville gitt bryteren i ladeluka en dusj med WD40, CRC 5-56 eller lignende.

Det er sikkert andre her som kjenner PSA bedre enn meg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Silkefot

Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Silkefot

#3
Etter råd fra Boogie sjekket jeg antall volt på 12V batteriet. Det var litt over 14 mens bilen er i gang og 13 når jeg slår den av. Det skulle vel bety at den lades og dermed burde det vel ikke DC-DC være gåen?

Så tok jeg en stor resett av elektronikken som beskrevet i Wiki hvilket fjernet den oransje lampen for elektrisk feil. Tok en prøvetur på 50m uten at noe unormalt oppstod.

Satte den så på lading igjen men fortsatt var det fullstendig stille. Vred derfor tenningen halvt over for å få pumpa igang på den måten. Den ladet da 23% til og siden elektrisk feil.

Neste var å rote frem en gammel pumpe Enviro hadde byttet for meg på gangtid. Satte den inn (det står ingenting på wikisidene om hvordan støtfangeren tas av og hvor mye søl det går ann å lage  :-[), og dermed var den gode gamle godlyden tilbake ved lading  8)

Vet ikke helt om jeg er klar for en sense moral her, vi får se først om den lader helt opp...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Gaute

Var det sirkulasjonspumpa du skiftet? I såfall så lader den ok til en sensor sier stopp det er for varmt.  Etter pumpeskiftet skal den være iorden, men det med at det blinket i ladelampa har ikke jeg lagt merkle til.  Det er ikke nødvendig å ta av støtfanger for å skifte denne pumpa, det kan bare være litt plundrete. Skralle fastnøkkel kan være et fint redskap.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Tony

Er det samme type pumpe du satt inn?
Jeg fikk ett ufrivillig skifte av pumpen her om dagen, og synes den bråker mye mere en den andre.
Koblingene til pumpen sitter jo ganske utsatt til, så kanskje det er dårlig kontakt?
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Gaute

Lyden i sirkulasjonspumpa kan variere etter om du har vært heldig eller uheldig med pumpa.  Jeg hadde en lang periode en som hylte litt ekstra, men den stod sin tid ut. Den er for kostbar til bare å skifte pga unødvendig støy, og reklamasjon tror jeg kan være vanskelig, -da må du isåfall være raskt tilbake der du kjøpte den, for den virker jo.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Jeg ble tilfeldigvis oppmerksom på denne tråden først nå, da jeg lette etter noe annet. 
Jeg hadde noe av det samme beskrevet i denne tråden, men jeg hadde ingen problemer ut over det at jeg tilfeldigvis så 12v lampen blinket/lyste under lading. Vannpumen på begge bilene mine er relativt nye.
Jeg har ikke sett problemet siden. Hvordan er ståa hos deg nå Silkefot ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Silkefot

Må bare avslutte min egen tråd med å si at jeg valgte å skaffe ny børsteløs pumpe og etter det har aldri problemet dukket opp igjen :-) (i tillegg til at den ble helt stillegående)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Helge

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:17
Må bare avslutte min egen tråd med å si at jeg valgte å skaffe ny børsteløs pumpe og etter det har aldri problemet dukket opp igjen :-) (i tillegg til at den ble helt stillegående)
Ja børsteløs pumpe er tingen - det skiftet jeg til også og det ble så stille at nå vurderer jeg seriøst å bytte ut den enda mer bråkete vakuumpumpa ;D  Har fått tak i brukt vakuumpumpe fra Think som visstnok skal være mer stillegående.  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA