Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Carl Anton Stenling, mandag 19. september 2016, klokken 16:51

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Jeg har nettopp installert aDABter DAB-adapter i min Nissan Leaf 2015-modell.
Siden mange sikkert går i tanker om å installere DAB har jeg laget en video fra prosessen:

Elementer som er aktuelle er uthenting av forsyningsstrøm og ruting av antenneledning.
aDABter har trådløs fjernkontroll og dette gir stor frihet til å plassere betjeningsenheten. Hvis man velger et DAB-adaptersett som har fast betjeningsenhet kan mange av de samme trinnene følges, men man må legge kabel til betjeningsenheten.

Resultatet ble greit og monteringen tilnærmet skjult, men glassantennen er ikke veldig sensitiv.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

Har ikke vært ned med taket på Leafen, men som regel holdes det oppe av feste til solskjerm og eventuelt noen skruer bak taklys/brilleholder.
Kan være en fordel å ta ut/løsne de skruene så taket blir litt mer medgjørlig uten å risikere skader på det.
Da får man jo også litt mer mulighet til å feste boksen osv.

Jeg satser på at de ombestemmer seg og fortsetter med FM-nettet.
Visst går man glipp av mange kanaler men skitt au..
Får bla opp videoen din igjen den dagen radioen min blir død  ::)

Den sikringssplitteren har jeg aldri sett før, den så jo meget kurant ut  :)
Vant til å lodde eller bruke sånn tjuvkobling på sånne jobber jeg. Det betyr jo som regel litt knot, fjerning av endel ekstra deksel og leting etter rett kabel..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

bjorn_2390

Flott video, takk  :)
Et par spørsmål: Hva mener du med at "glassantennen er ikke veldig sensitiv", betyr det at den krever svært god DAB-dekning? Kan du si litt mer om det.

Og så hadde det vært strålende med en link til leverandør av adapteren du har valgt.  8)
Blå Euro-Leaf (2012)

Carl Anton Stenling

Løsningen krever temmelig godt DAB-signal. Man bør nok oppgradere til en bedre (utvendig) antenne hvis man kjører mye i grisgrendte strøk.

aDABter kan kjøpes hos ulike forhandlere. Jeg kjøpte versjon 2 fra Torshov Bilrekvisita. De kaller den "ACX DAB Adapter V2". Det finnes også en versjon 3.
Tror importøren er Audiocom.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

Du skrapet bort lakk på A-stolpen for jording til antenna?
Er det jording i den klumpen på antenna da, som teipes fast mot jord eller?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

Antennen har en selvklebende kobberremse som skal limes mot metallet på A-stolpen. Dermed får antennen jordplan i karosseriet og det gir bedre mottak av signalene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Er det kurrant å sette på en antennesplitter, for å dele antenne med originalradioen?

Da halverer man signalet.

Carl Anton Stenling

Man halverer ikke nødvendigvis signalet ved en antennesplitter.
Jeg har ikke prøvd å bruke signalet fra originalantennen, men det kan definitivt være smart.

I min forrige bil (Think City) brukte jeg signalet fra originalantennen direkte inn til DAB-enheten. Det fungerte godt.

Er litt usikker på hvordan man lettvint får tak i antennekabelen i Leafen uten å demontere hele dashbordet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sverre_E

Det skal ikke være nødvendig å skrape bort lakk for jord til antennen.
Induksjon gjør at jord fungerer hvis folien ligger over metallet.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Carl Anton Stenling

Jeg ser at installasjonsveiledningene for de forskjellige antennene angir litt ulikt hvorvidt det skal skrapes bort lakk der hvor antennen kobles mot karosseriet. Imidlertid stemmer det nok at metallisk kontakt ikke er nødvendig, men det er sannsynligvis ingen ulempe at jordingen blir så god som mulig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sverre_E

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

TS

Flott med slike videoer.   

Jeg selv har tydd til latskap og bestilt montering av Dension DAB2U adapter i 2012 Leaf hos Birger N Haug i ettermiddag / imorgen ifbm at bilen er inne der for noe annet. 

De har kampanje på 2500kr ferdig montert .  Noe som utgjør 500kr i montering ift priser på selve adapteret rundt om.

Er det noen som har erfaring med Dension montert inn på MP3 signal i Leaf, og som eventuelt vet hvordan dette blir gjort  med plassering og det estetiske hos merkeverksted ?     
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

DennisTV

Når den gjelder den Dension og andre som bruker USB så står det:
Dette betyr at å bytte radiostasjon kan ta fra 5 til 40 sekunder avhengig av bufferstørrelsen som kreves av den aktuelle spilleren.
Håper bufferstørrelsen er stor på Leaf.
Vil gjerne høre brukererfaringer :-) 5 sekunder er lenge det også men over 10 sekunder er uaktuelt for min del.

Synd Nissan ikke kommer med en bytte modul.

TS

Sitat fra: DennisTV på torsdag 08. september 2016, klokken 12:10
Når den gjelder den Dension og andre som bruker USB så står det:
Dette betyr at å bytte radiostasjon kan ta fra 5 til 40 sekunder avhengig av bufferstørrelsen som kreves av den aktuelle spilleren.
Håper bufferstørrelsen er stor på Leaf.
Vil gjerne høre brukererfaringer :-) 5 sekunder er lenge det også men over 10 sekunder er uaktuelt for min del.

Synd Nissan ikke kommer med en bytte modul.

Takk for god info.  Jeg sendte spørsmål på epost til BNH, men har ikke fått svar.  I midlertid fant jeg dette i en annen tråd på forumet her:
Sitat fra: jsa061 på fredag 25. desember 2015, klokken 10:48
Fikk for en tid tilbake PM om DAB radio. Hiver ut svaret her i tilfellet noen er interessert. Jeg kjøpte en DENSION som jeg er nesten sikker på er den samme som selges av Nissan:

Sitat
Hei,

endte opp med å kjøpe den hos http://www.bilradiospes.no/, mest på grunn av at de kunne fikse det på dagen. Prisen var egentlig 3400 med montering, men fikk den til 3000 når jeg nevnte at det var det Nissan ville ta for løsningen. Skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb hva dingsen heter, men mener det var den du refererte til.

Alt er skjult ja med untak av at den lille biten kabel som går inn i USB-utgangen. Selve radioen fungerer utmerkerket. Har ikke prøvd å skifte kanal via rattet, men det er i alle fall mulig å skifte kanal via Touch-skjermen. Men får opp alle radiostasjonene som om det skulle vært mp3-sanger. Man trykker pil opp eller pil ned, på skjermen,  for å bla i sangene og så trykker man på den sangen/stasjonen man vil høre på.  Annlegget tror altså at det er koblet til en minnepenn. Man merker egentlig ikke at man ikke har en original DAB-radio spør du meg.

Når man starter bilen så får man automatisk samme radiostasjon som man hadde forrige gang. Hvis man mister signal, f.eks i en tunnel så sier radioen  "no signal". Det høres faktisk ut som om de har fått tak i samme damen som på navigasjonen. Hvis man ringer med handsfree så kobler radioen automatisk ut og inn igjen etterpå.  :)

Lydkvaliteten er helt topp og dekningen er veldig bra - er alt i alt godt fornøyd. Skal som sagt sjekke hva den heter, men hvis det er samme løsningen Nissan tilbyr så er det egentlig ikke noe å nøle på.

Sjekket og det er Dension jeg fikk montert så da er det nok samme dingsen som Nissan selger.

Det er mulig å skifte kanal via rattet, men egentlig litt ubrukelig. Det tar ca 10 sekunder å skifte kanal så man kan ikke høre seg frem til en kanal. Det kombinert med at man har ca 40 kanaler gjør den funksjonen litt meningsløs. Det er heller ikke mulig å lagre favoritter..

Hvis man skal skifte kanal på rattet så må man i så fall huske nummeret på stasjonen man vil skifte til og så trykke seg frem til den. Man får nemlig ikke opp navnet på stasjonen før det har gått noen sekunder, men man kan se nummeret for nåværende kanal skifte for hvert trykk.

Det beste er altså å bruke touchskjermen - det fungerer greit.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA