Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av timingbeltkiller, mandag 19. september 2016, klokken 16:18

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Tok en titt på en parkert BMW i.
Den hadde forskjellig dekkdimensjon foran og bak.
Den hadde retningsbestemte dekk.
Hvert enkelt dekk passer med det kun på et bestemt hjul.
Med alle ulemper dette medfører.

Er dette vanlig på denne bilen?
Eller kun et spesialtilfelle?

Personlig er jeg tilhenger av det stikk motsatte prinsippet:
Samme dekkdimensjon alle 4 hjul.
Ikke retningsbestemte  dekk.
Da passer alle dekk på alle 4 hjul.
Med alle muligheter/fordeler dette gir.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

john

#1


Er vel stort sett gjengs med alle skikkelige biler å ha forskjellig din foran/bak?

john

Men ja, er kjedelig hvis man bruker bilen til nascar f.eks og bare kjører venstresvinger?

TM

Alle i 3 med oppgraderte felger har forskjellig dimensjon bak og foran.
Jeg vil anta at under halvparten av alle i3 har standard felg (såkalt grytelokk) og samme dimensjon foran og bak.

timingbeltkiller

Takk til TM for seriøst svar.

Tolker det som det er fullt mulig, men ikke hovedregelen,
å utruste bilen med 4 like hjul og 4 like dekk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TM

#5
Ja, standardfelg (427)  leveres med like dekk foran og bak. Det er de dekkene som gir laverst rullemotstand (og dekkstøy). Faktisk er da NEDC rekkevidden 312 km.

john

Går fint å sette fire fordekk på bilen (det som er standard på de som har like).

For øvrig har jeg hatt ulike dekk på 3/4 av mine siste biler. Har ikke opplevd ulemper med det til nå. Har stort sett kjørt fire like på vinteren da.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 22. juli 2016, klokken 17:44
Tok en titt på en parkert BMW i.
Den hadde forskjellig dekkdimensjon foran og bak.
Den hadde retningsbestemte dekk.
Hvert enkelt dekk passer med det kun på et bestemt hjul.
Med alle ulemper dette medfører.p

Er dette vanlig på denne bilen?
Eller kun et spesialtilfelle?

Personlig er jeg tilhenger av det stikk motsatte prinsippet:
Samme dekkdimensjon alle 4 hjul.
Ikke retningsbestemte  dekk.
Da passer alle dekk på alle 4 hjul.
Med alle muligheter/fordeler dette gir.

Hvilke fordeler gir det da? Jeg kommer bare på en, at du slipper å passe på å få riktig dekk på riktig hjørne når du bytter. Sparer vel ca. 10 sekunder på å slippe å sjekke det...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

epsilone6

er greit at en kan bytte om hjul foran og bak slik at en kan slite de ned likt, men ser ikke helt problemet med å kjøpe nye bakdekk litt tidligere om de slites raskere heller. Er ikke noe firehjulstrekk å ta hensyn til.

Angående dekk som ikke er retningsbestemt så er det vel noen gammel overtro om å kryssrotere hjul, men skjønner ikke helt hvorfor om hjulvinklene ikke er helt på jordet. Det at dekk ikke er retningsbestemte er jo bare en kostnadssak for produsentene, billigere å produsere én type dekk enn to (retningsbestemte symmetriske dekk kan vel også være like hele hurven). Irriterer meg dog uforholdsmessig mye at mange asymmetriske dekk ikke er retningsbestemte, greit at forskjellene i drenering ikke er store om de ruller den ene eller andre veien, men jeg er sikker på at forskjellen er der om enn ikke praktisk målbar  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA