Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Goku, søndag 18. september 2016, klokken 21:28

« forrige - neste »

Goku

Jeg har akkurat fått installert nytt anlegg samt isolert alle dører og bagasjeromsdør.

Når heg nå kjører er det en kraftig høyfrekvent pipelyd som kommer når jeg gir litt gass, eller regenerer  ca fra 25 kw og opp. Lyden øker i intensitet når jeg gir mer på. Denne lyden kan ikke sammenlignes med vanlig el-motorlyder. Den gir både meg og kona "dott" i ørenene. Det hører ut som lyden kommer fra dørene men det er vanskelig å lokalisere den. Noen andre som har hatt en slik pipelyd?

Kan dette være at pipelyden alltid har vært der men at den har gått ut i det fri før nå og at den nå går rett inni kabinen? Både  jeg og kona er sebsitive dor lyder men dette er virkelig plagsomt
Grå s85d

Muffinman

Du skriver at du har nytt anlegg. Mulig det nye anlegget plukker opp støy som det forsterker opp og serverer inni bilen via høyttalerene?

Goku

Jeg er ikke så teknisk anlagt at jeg vet hva som er mulig, men jeg har prøvd med anlegget både av og på. Det samme med ventilasjonen.

Jeg skal prøve legge øret til mens kona kjører når vi er av ferga nå snart.
Grå s85d

Goku

Det virker ikke som lyden kommer ut høyttalerelementene, men som sagt er det vanskelig å retningsbestemme lyden. Den er uansett svært sjenerende
Grå s85d

lunitiks

Lyden fra fremre DU er ganske jævlig i utgangspunktet spør du meg. Hadde fått fnatt om den ble noe mer merkbar enn den er. Kjører derfor aldri i rangemode, og skal gjøre mitt ütterste for å dempe den når tiden er moden.

Så, kan det rett og slett være front drive unit du hører, og det være noe drillings gjennom torpedovegg, klemming av kabler eller andre årsaker til nye støybroer som har oppstått under HiFi- og dempingsprosjektet ditt?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Goku

Frekvensen er konstant uansett hvor mye jeg gir gass så lenge det er over ca 30 kw, men intensiteten øker og pipelyden blir kraftigere.

Det er bilradiospesialisten i bergen som har tatt på seg jobben. Jeg skal ta kontakt med dem i morgen igjen. Eneste som er dumt er at det er 3,5 timer fra hjemmet mitt.

Kona sier at bilen er ukjørbar i denne tilstanden så det er ganske intens og irriterende lyd.
Grå s85d

Goku

Hvis det er fremre DU som er synderen, vil lyden da forverres hvis jeg aktiverer range mode?
Grå s85d

Goku

Pipelyden ble uendret når jeg aktiverte range mode. Høres forresten ut som den kommer fra området i midten framme, kanskje i skjermområdet
Grå s85d

Muffinman

Sitat fra: Goku på torsdag 21. juli 2016, klokken 21:25
Hvis det er fremre DU som er synderen, vil lyden da forverres hvis jeg aktiverer range mode?
Ikke nødvendigvis. Det er faktisk en viss forskjell mellom mange av bilene. På min bil gjør range mode at jeg velger mellom pipelyd fra hhv fremre eller bakre DU nå på sommeren. Eller, nå er det blitt temmelig bra. Støyisolering, innkjøring av DU``ene og innkjøring av ørene mine er sannsynlige årsaker.

Størst forskjell mellom range on/off får du på PxxD bilene. De har den store, lydløse DU``en bak. Range mode gjør at den lille som lager mer lyd tar en større del av jobben, og man får mer lyd. På D har man maken DU foran og bak.

lunitiks

Range mode eller ikke, jeg holder en knapp på at det er fremre DU du hører.

Bare litt merkelig at du sier frekvensen ikke blir høyere, bare trykket / volumet...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Goku

Ja, frekvensen, altså tonen(e), er konstant.
Grå s85d

Muffinman

På min bil er DU-pipingen mest markant rundt 80km/t ved _veldig_ lett last. Er den helt uavhengig av hastighet og pådrag hos deg?

Goku

Den er uavhengig av hastighet ja. Det kommer uansett så lenge jeg gir gass tilsvarende ca 30 kw eller regenerer tilsvarende.

Så kommer den vanlige el-motorlyden (kanskje d er DU) med flere frekvenser som stiger i frekvens med pådrag. Den nye pipelyden er der som en kniv i sjelen. Blæh
Grå s85d

Øggen

Held en knapp på dårlig/feil jordingspunkt av anlegget. Lite sansynelig at det plutselig kjem  DU lyd over natta.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Goku

Håper det er en enkel forklaring ja. Hodepine og sur kone er en kjip bivirkning etter å ha brukt 30000 kr. Dårlig stemning på vei hjem for å si det sånn...
Grå s85d

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA