Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av Osnes, søndag 18. september 2016, klokken 09:15

« forrige - neste »

Osnes

Hei,

Er i dag en fornøyd eier av en Audi e-tron, men vurderer å bytte denne ut til fordel av en el-bil for å kutte kostnader. Pendler i dag fra Fredrikstad til Nordstrand, 90 km hvor 78 km er motorvei. Frem til sommeren 2017 blir det gjennomført et utbedringsarbeid i Follotunnelen som vil føre til kø. Et alternativ er å ta av ved Son for å kjøre Osloveien mot Vestby.

Finnes det el-biler på markedet i dag eller som vil komme, (sett bort fra Tesla) som ikke vil gi meg rekkeviddeangst når temperaturen kryper ned mot -15? Jeg har mulighet for å lade på jobb.


tutti

#1
Nesten alle elbiler kan klare 90 km hvis du kjører pent. Allikevel er enkelte bedre enn andre pga. større batterier. Egolfen er knall om sommeren med svært gode veiegenskaper, radarbasert cruise og seilingsgir.
Om vinteren så spørs det. Da trenger du elbiler med større batteri for å kjøre like fort og ha god varme i bilen.


Osnes

Har hatt e-tron i 1 år, og har allerede kjørt 45 000 km. Avskrivningene er skremmende 1 året, og det kan tenkes at det lureste er å vente 1 år med å selge bilen. Men, med mitt kjøremønster bikker km. stand 90 000 i juli 2017.
Er fortsatt i tenkeboksen på hva jeg kommer til å gjøre. Besparelsen er i hvert fall enorm med tanke på at jeg slipper drivstoff, bompasseringer, lavere årspremie på forsikring, årsavgift ++, men ønsker heller ikke å sette av ekstra tid til og fra jobb ved hurtigladere. Pendlet også kollektivt 1 års tid, men da gikk det fort 5 timer per dag i pendling. Ikke noe som frister igjen.



Trekkoppbil

#4
Det kan være litt i grenseland for hva mange el-biler klarer, og det kan avhenge av kjørestil.

Jeg vil anbefale å prøve en eller flere biler på strekningen før du kjøper.

2016 Leaf med 30kwt batteri bør være håpefull.
Skal man ha 30kwt-batteri, må man nok kjøpe ny, eller nesten ny bil, som kan være dyr, og som kan falle i verdi, etterhvert som det kommer nye modeller framover. 2016-modeller har gjerne mindre batterikapasitet, og muligens høyere pris, enn 2017-modeller.
Det venta at det kommer nye batterier til flere biler utover høsten, så BMW og VW kan komme i 30kwt-klassa. Det gjenstår å se hvilke batterialternativer som kommer i 2017-utgava av Leaf. Det er rimelig å tru ryktene om at det vil komme et batteri på ca 40kwt. Framtidsmodeller av e-nv200 kan man også følge med på.

Lademuligheter kan du også se på:
Skal du bruke 1 fase eller 3 fase?
Noen biler har likeretter for kun 1 fase, mens andre støtter også 3-faser 400V.
En fase og 32A lading kan være tilstrekkelig: Med 6kw bør bilen kunne lades på ca 3 timer 2 ganger daglig.
Til nød kan man også lade med 16A: Med 3kw rekker du 24kwt på 8 timer.  Enkelte mener at det sliter på batteriet å lade opp, og lader man 12-15 timer i døgnet kan det bli mye, og det kan være mer skånsomt mer raskere opplading.
Det er et spørsmål om bilen kan lades hele arbeidsdagen, eller om den skal brukes i løpet av dagen, og om den skal kjøres på kveldstid, så man trenger å lade opp under middagen etc.

Når det er -15, så kan mange varmeapparat bruke flere kw.
En løsning kan være å ettermontere Webasto.
Spørsmålet er hvor ofte det er -15, og om man vil gjøre store investeringer for å takle kulda, eller om man vil heller leve med umaken. Ullklær og varme i sete kan være en løsning, og til nød kan man ta en ekstra ladestopp ved unntakstilfeller.
Står bilen ute over natta i -15, kan batteriet bli så kaldt at det blir tidkrevende å lade det opp. Man vil få svært begrensa regenerering, og hurtinglading langs veien vil ikke være hurtig.   Men etter en kjøretur vil batteriet ha gått seg varmt, så jeg trur ikke kaldt batteri vil være noe problem til daglig.

tutti

#5
Sitat fra: Osnes på torsdag 21. juli 2016, klokken 11:47
Har hatt e-tron i 1 år, og har allerede kjørt 45 000 km. Avskrivningene er skremmende 1 året, og det kan tenkes at det lureste er å vente 1 år med å selge bilen. Men, med mitt kjøremønster bikker km. stand 90 000 i juli 2017.
Er fortsatt i tenkeboksen på hva jeg kommer til å gjøre. Besparelsen er i hvert fall enorm med tanke på at jeg slipper drivstoff, bompasseringer, lavere årspremie på forsikring, årsavgift ++, men ønsker heller ikke å sette av ekstra tid til og fra jobb ved hurtigladere. Pendlet også kollektivt 1 års tid, men da gikk det fort 5 timer per dag i pendling. Ikke noe som frister igjen.
Med dine kostnader på hybriden så lønner det seg å kjøpe en billlig elbil til pendling, uansett om du selger hybriden eller ikke. Ta et eksempel:

En nesten ny trilling til litt over 100 000. Det må hurtigladeslades i Moss v/E6 om vinteren, som er omtrent midtveis på reisen din. AR tilbyr uendelig lading uten ladekø for 3750 i året. Dette vil gi deg totale bilkostnader (inkl. avskrivning av elbilen) på ca. 2500 i mnd.. Til sammenligning bruker vel du ca. 10000 i totale kostnader på din hybrid? Selv om du beholder hybriden vil du fortsatt spare vanvittige summer i forhold til det du driver med nå: Hver mnd. du kjører hybriden din til jobb taper du opptil 7-8000 (avhengig av prisen på elbilen du velger). Hvis du beholder hybriden, men lar den stå parkert, så vil du reduserer de løpende utgiftene med ca. 2 kr km.

Osnes

Tallene høres kjente ut, og de er lite hyggelige. Målet mitt er å få kostnadene ned til et minimum, men jeg har heller ikke noe problem med å kjøpe meg en e-golf. Nå ser jeg at det kommer en ny e-golf om ikke altfor lenge, og da er det kanskje dumt å kjøpe seg en nå.

Uten ladekø? Kommer det av at det er flust av hurtigladere der? Og, er det ved Mosseporten du mener da?

tutti

#7
Sitat fra: Osnes på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:34
Uten ladekø? Kommer det av at det er flust av hurtigladere der? Og, er det ved Mosseporten du mener da?
Nei AR har sine egne, som det knapt er en elbil som bruker pga. abonnementsordningen her som kun passer for slike pendlere som deg. Se kartet: http://arcticroads.com/ladesteder/
Kjøper du årskort får du også refundert bruken hos konkurrentene av AR.

Osnes

Jeg har ikke noe problem med å hurtiglade når det ikke er kø og hvis det er unnagjort på 20 - 30 minutter.
Hvordan er det med forbruk i køkjøring? Er jeg riktig uheldig, så går det fort 1,45 t til jobb, som i utgangspunktet skulle tatt nøyaktig 1 t.

Ferry

Nye i3 med stort batteri leveres allerede i august, om jeg har forstått det rett. Nye e-Golf med stort batteri er vel ikke før neste sommer? Jeg ville ikke kjøpt e-Golf nå uten et betydelig prisavslag. Den er inne i et lite vakum akkurat nå, med i3 og Leaf med større batteri til samme pris. Samtidig har de varslet at de selv kommer med større batteri om litt. Både i3 og Leaf kan kjøpes med stort eller lite batteri nå. På i3 skiller det kun 16.000,- Jeg spurte BMW-selgeren om han solgte noen i3 med det lille batteriet. Null, var svaret. Hvordan det er med Leaf vet jeg ikke. Det er det betydelig større prisforskjell mellom lite og stort, så muligens selges det begge varianter. Lurer på hva VW velger å gjøre etter hvert? De kan ikke øke prisen noe særlig når det nye batteriet kommer, og hva da med prisen på det lille batteriet? Det blir spennende å følge med framover. Snart er Bolt her, og ikke lenge etter Tesla M3.

tutti

Sitat fra: Osnes på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:55
Jeg har ikke noe problem med å hurtiglade når det ikke er kø og hvis det er unnagjort på 20 - 30 minutter.
Hvordan er det med forbruk i køkjøring? Er jeg riktig uheldig, så går det fort 1,45 t til jobb, som i utgangspunktet skulle tatt nøyaktig 1 t.
Køkjøring vil gi betydelig lavere energiforbruk pga. lav luftmotstand, særlig om vinteren. Økt varmeforbruk pga. lengre kjøretid kompenseres med lavere forbruk pga. hastighet.

tutti

#11
Sitat fra: Ferry på torsdag 21. juli 2016, klokken 13:03
Nye i3 med stort batteri leveres allerede i august, om jeg har forstått det rett. Nye e-Golf med stort batteri er vel ikke før neste sommer? Jeg ville ikke kjøpt e-Golf nå uten et betydelig prisavslag. Den er inne i et lite vakum akkurat nå, med i3 og Leaf med større batteri til samme pris. Samtidig har de varslet at de selv kommer med større batteri om litt. Både i3 og Leaf kan kjøpes med stort eller lite batteri nå. På i3 skiller det kun 16.000,- Jeg spurte BMW-selgeren om han solgte noen i3 med det lille batteriet. Null, var svaret. Hvordan det er med Leaf vet jeg ikke. Det er det betydelig større prisforskjell mellom lite og stort, så muligens selges det begge varianter. Lurer på hva VW velger å gjøre etter hvert? De kan ikke øke prisen noe særlig når det nye batteriet kommer, og hva da med prisen på det lille batteriet? Det blir spennende å følge med framover. Snart er Bolt her, og ikke lenge etter Tesla M3.
Jeg har problemer med å skjønne hva du egentlig sier. Først argumenterer du for nye elbiler med 27-29 kWh batteripakke fordi biler med 20 kWh er et dårlig kjøp. Deretter nevner du 2017 modeller som gruser de samme nye bilene med rekkevidde til omtrent samme pris. Hva er det du egentlig anbefaler TS da?

Er det ikke nettopp de stakkarene som kjøper nye elbiler til 300 k i 2016 med under 30 kWh som blir de store taperne i 2017?

elektrolux

Avhengig av hvor bommene er kan du vurdere en Elbil til bruk gjennom disse og e-tron på resten av strekningen.

Eks. Start Fredrikstad med e-tron og kjør ca 30-40 km til park & ride ladeplass der du plasserer ut en 100 000 kr Leaf, eller I-miev. Kjør resten av stekningen med denne og bytt tilbake på returen.

Da slipper du rekkeviddeproblematikken.

Har selv praktisert noe lignende for å slippe bom i Kristiansand. Kjørte diesel til Shell stasjonen før bommene begynte, og Think Classic som jeg hadde med på henger videre. Om merforbruket av diesel på å dra med seg elbilen oppveide innsparingen i bompenger vites ikke, men tilfredstillelsen av å slippe bompenger var ubetalelig. ;D 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: tutti på torsdag 21. juli 2016, klokken 13:11
Hva er det du egentlig anbefaler TS da?

Jeg syns generelt det er vanskelig å anbefale noen hvilken bil de bør kjøpe. Det veldig ofte en rekke subjektive krav inne i bildet. Da er det enklere å liste opp nøkkelegenskaper ved de ulike bilene. F.eks. kan en brukt 30 kWh Leaf være et bra valg rent teknisk, men hva hjelper det hvis kjøperen syns den er stygg?

Akkurat nå mener jeg i3 med stort batteri er det beste kjøpet. Det er kun Leaf 30 kWh som er i samme klasse. Nye i3 har 11 kW trefaslader, varmepumpe, effektiv forvarming, oppvarmet batteri. Det gjør det til en god vinterbil til TS bruk. Hurtiglading går kjapt når batteriet er forvarmet. Men hurtiglading er neppe nødvendig på strekningen Norstrand - Fredrikstad (?)
Kanskje vil en brukt Leaf eller e-Golf gjøre omtrent samme nytte? Særlig Leaf kan kjøpes brukt til en hyggelig pris. Rent økonomisk kan det være lurt. Om det skulle innebære noe hurtiglading på de kaldeste dagene, så er det antagelig godt timebetalt kontra verditapet på ny elbil.

tutti

#14
Sitat fra: Ferry på torsdag 21. juli 2016, klokken 14:01
Akkurat nå mener jeg i3 med stort batteri er det beste kjøpet.
Så for å spare penger så anbefaler du i3 samtidig som du vet at neste generasjon elbiler kommer allerede til neste år? Hva med verditapet? Nåværende i3 versjon selges nå med verditap på 100 000 - 150 000 på 1-2 år gamle biler på Finn. Hvis neste i3 generasjon går på samme smell er det vel lite å spare på dette vs. hybriden han allerede har?

Kjøper du noe slikt og kaster hybriden ut av døra så kommer du ikke til å oppleve noe særlig verditap:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75524982

Selv tenke jeg i samme baner for 2 år siden og kjøpte den billigste egolfen jeg kunne finne dengangen omtrent uten ekstrautstyr. Nå 41 k senere er jeg kjempefornøyd med alt utenom rekkevidde om vinteren, treg hjemmelader og veistøy fra sommerdekkene (de som følger fra fabrikken).

Muligens kan du også vurdere Tesla siden eierne deres påstår at bilene ikke har verditap, lite verditap eller sågar tjener penger på dem :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA