Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av Osnes, søndag 18. september 2016, klokken 09:15

« forrige - neste »

Osnes

Har ikke lest meg opp på verditapet på el-biler, men har notert at Tesla har holdt seg godt, i hvert fall av de jeg har sett på finn.

Jeg har sett på e-golf, og det er nok den jeg tipper mest mot, men siden det kommer en ny en om ikke altfor lenge kvier jeg meg. Hvordan er verditapet på en e-golf om ett par år og 90 000 km senere? Ikke godt å si.

Ser på annonsen du delte "tutti". En Ion har 48 HK. Klarer de i hele tatt å holde fartsgrensa på motorveien, eller vil jeg lage kø for alt og alle?  :P

Ferry

Sitat fra: tutti på torsdag 21. juli 2016, klokken 14:10
Sitat fra: Ferry på torsdag 21. juli 2016, klokken 14:01
Akkurat nå mener jeg i3 med stort batteri er det beste kjøpet.
Så for å spare penger så anbefaler du i3 samtidig som du vet at neste generasjon elbiler kommer allerede til neste år?

Det er derfor jeg skriver "akkurat nå". Underforstått at den situasjonen endres raskt. Av de bilene som kan kjøpes akkurat nå (minus Tesla) er i3, etter mitt syn,  det "beste" valget teknisk sett. Så kan man selvfølgelig diskutere kriteriene for "best", men det er nå engang slik at de tre viktigste faktorene ved kjøp ev elbil er rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde ;)

tutti

#17
Sitat fra: Osnes på torsdag 21. juli 2016, klokken 15:55
Har ikke lest meg opp på verditapet på el-biler, men har notert at Tesla har holdt seg godt, i hvert fall av de jeg har sett på finn.

Jeg har sett på e-golf, og det er nok den jeg tipper mest mot, men siden det kommer en ny en om ikke altfor lenge kvier jeg meg. Hvordan er verditapet på en e-golf om ett par år og 90 000 km senere? Ikke godt å si.

Ser på annonsen du delte "tutti". En Ion har 48 HK. Klarer de i hele tatt å holde fartsgrensa på motorveien, eller vil jeg lage kø for alt og alle?  :P

Du kan ikke regne fossil hk som lik elektrisk hk. Jeg tror du må gange dem med 1,3 eller mer. I tillegg er dreiemomentet høyere enn en normal fossilbil med flat momentkurve helt fra start.

egolf: Jeg tipper at verditapet vil være 50000 pr år på egolfen. De siste to årene har den vært mindre, men til neste år regner jeg med at ting vil skje. Jeg synes en billig egolf er et meget godt valg for 110 soner hvis rekkevidden ikke er et problem. Den ligger svært godt på veien i høye hastigheter, men et lavt forbruk i forhold til alle elbiler isom er på markedet i dag (Ioniq er kanskje bedre?) i høye hastigheter.

Trilinger: Jeg har opplevd noen ganger å bli forbikjørt av slik i 110 sonen. Ikke noe jeg anbefaler med slike type biler, men at den klarer å kjøre på motorveier, ja. Du bør sjekke trillingkategorien for mer info.

Goggen123

Hva med Renault Zoe? Den har jo et tiltalende ytre, og formen skulle vel tilsi lite luftmotstand/lavt forbruk på motorveipendling? Dette vet jeg ikke, men pendler på motorvei og vurderer selv elbil
Får jo en ny Zoe, til nesten samme pris som brukt eGolf.

CitB59EL

Ville også prøvd Mercedes B klasse. Den har stort batteri (28/32 range+ Kwh)men er glad i strøm.. Men 9 mil bør være innen rekkevidde det aller meste av året på vanlig landing (28 kwH). Vår bil klarte 10,4 mil med 8 km rest i -22 men da var hastighet kun 57 Km/t i snitt. Så vil tro at 9 mil vil holde hardt uten forvarming  av batteri i -22(har ikke erfaring på motorvei i så lav temp). Den mangler hurtig lading og det tar 3 timer å lade bil med 400V stolpe.

På tross av disse mangler harhar kjørt 23000 km på 1 år å er veldig fornøyd sålangt. Men du er HELT avhengig av å få ladet på jobben hvis du skal kjøre 9 mil hele året! Og du trenger 16A landing via ladestasjon helst får å være sikker på at bil blir fylt opp. Den originale lade kladd(13A) vil IKKE klare å fylle den iløpet av en 8 timers arbeidsdag hvis bilen er tom ved ankomst på vintern- det vil forøverig ikke den orginale lade kladd (10A) på en  Leaf 30 Kw gjøre heller. Du MÅ ha 16A reel lading inn i bil for å klare å fylle opp et batteri på 28 Kwh iløpet av 8 timer.

Vi har også en C-Zero som nr 2 bil. Den har hurtig lader men ikke nubbsjanse å kjøre 9 mil på vinter eller resten av året i motorvei fart vil jeg anta da den må lades for at turen skal være gjennførbar. Vi klarte 11.5 mil idag i perfekt temp og lav snitt fart. C-zero kan gå ned mot ca 50 km på vinter og høy fart. 
Kjøremessig er det store forskjeller på B klassen og C-zero naturligvis men vi bruker C-zero mest pga extrem lettkjørthet! B klassen blir brukt på lang turer opptil 18,5 mil 1 vei som den klarer på sommern på 1 ladning med range+ aktivert.

tutti

#20
Jeg klarer ikke helt å forstå at noen gidder å prøve å lure elbil-amatører til å kjøre nesten 20 mill daglig uten mulighet til hurtiglading med relativt små batterier eller forbruk som en model X. Hjelpe meg. Dette minner meg om kjøreturene med Think på 2000 tallet hvor hastigheten varierte med hvor kupert terrenget var (bratt stigning = gåfart) og rekkevidde og vinterbatteristatus fra helvete. Heldigvis hadde vi fossiltank til varmesystemet på de franske elbilene.

Når det gjelder trillingene så har TS mulighet for 3750 å lade uendelig med kun noen titalls km i mellom. Dette er ikke et problem selv i minus 20'c å kjøre trilling, mens Merce vil slite og bruke uendelig tid med sin relativt svake 3 fase løsning (Zoe er bedre, men uten IT nett så spørs det om Ts kan lade på jobben eller hjemme).

Kanskje enkelte bør slutte å anbefale tulleprodukter for ekstreme pendlere og heller forstå de utfordringene han har kommet med som han ber oss om å løse? Hovedsaklig er det faktum at han prøver å redusere pendlekostnadene fra ca. 150 k (det første året med sin hybrid) til noe som er mer levelig uten å måte pendle 5 timer (kollektiv transport). Da nytter det ikke med biler uten hurtiglading som koster opp til 400 k å kjøpe og som har et verditap som kan overstige hybridkatastrofen.

AppleKnocker

For det første er det helt innlysende at TS tenker riktig her med å skaffe seg en elbil. 180 km pendling hver dag vil gjøre elbil svært lønnsomt.

Hvis Tesla er ute av bildet, er det neste innlysende poenget at du bør gå for den bilen som har lengst rekkevidde på motorvei. Du kommer til å trenge det. Mange biler vil klare det, men på bekostning av redusert hastighet og varme i bilen de verste dagene. Av biler i salg ville jeg sagt Leaf 30 kwh, men nye I3 og eGolf med større batteri er nok enda bedre når de kommer. Bare pass på å ikke la deg lure av Soul historiene med vestlendinger som setter rekkevidderekorder i hastigheter mellom 30-40 km/t.

Personlige preferanser spiller også inn når du skal tilbringe så mange timer i bilen. Prøv de som er mest aktuelle.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ragnar79

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 21. juli 2016, klokken 23:24
Personlige preferanser spiller også inn når du skal tilbringe så mange timer i bilen. Prøv de som er mest aktuelle.

Ta deg en prøvetur med soul, golf, leaf og i3 så får du vurdere hvor du trives best.
Jeg gjorde tilsvarende og for meg var valget enkelt, i3 levering uke 49 :)


Sitat fra: Osnes på torsdag 21. juli 2016, klokken 15:55
Har ikke lest meg opp på verditapet på el-biler, men har notert at Tesla har holdt seg godt, i hvert fall av de jeg har sett på finn.

Jeg har sett på e-golf, og det er nok den jeg tipper mest mot, men siden det kommer en ny en om ikke altfor lenge kvier jeg meg. Hvordan er verditapet på en e-golf om ett par år og 90 000 km senere? Ikke godt å si.


Verditap på elbiler med 30kw batteripakke tror ikke jeg blir så ille når noen år har gått, i 2018 forventes det at alle elbiler blir dyrere grunnet overgang fra mva fritak til mva kompensasjon.
BMW i3 Protonic Blue

Osnes

Takk for flere svar. Hjelper masse. :-)

Hvordan er det med den nye i3'n og hurtiglading? Som sagt kan jeg lade både på jobb og hjemme.

Ser at den nye i3'n får en rekkevidde på 30 mil, men da går jeg i nybil fella igjen mtp. på avskrivningene når jeg kjører så mye. Jeg er også mye i møter, så jeg kan ikke 1 mil å gå på i det jeg kommer frem til jobb. Derfor er kanskje i3'n mest aktuell.

Ferry

i3 hurtiglader raskt. Siden den bruker minst energi av alle, så resulterer det i mest rekkevidde pr. minutt ladetid (-Tesla). 10 mil på ett kvarter på en god dag. Siden batteriet kan forvarmes, så hurtiglader den bra også på en kald vinterdag.

jkirkebo

Sitat fra: Osnes på fredag 22. juli 2016, klokken 09:46
Takk for flere svar. Hjelper masse. :-)

Hvordan er det med den nye i3'n og hurtiglading? Som sagt kan jeg lade både på jobb og hjemme.

Ser at den nye i3'n får en rekkevidde på 30 mil, men da går jeg i nybil fella igjen mtp. på avskrivningene når jeg kjører så mye. Jeg er også mye i møter, så jeg kan ikke 1 mil å gå på i det jeg kommer frem til jobb. Derfor er kanskje i3'n mest aktuell.

Behold bilen i 10+ år så blir avskrivningen pr. år hyggelig. Med rustfritt karosseri og BMWs batteriteknologi bør bilen fortsatt være i veldig god stand etter 10 år.

Men bytter du hvert 3.år er nybil dyrt ja...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Osnes

Spørs om ikke valget faller på en i3. Sitter å konfigurerer en nå. Er det ekstrautstyr som absolutt er et must for å få en optimal rekkevidde?   :)

Hansi

Ikke tro på den europeiske målestandarden NEDC på 30 mil, den vil du aldri oppnå. Den amerikanske standarden EPA er mye mer til å stole på, finner ikke EPA-rekkevidden til nye i3 i farten
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tutti

#28
Sitat fra: Osnes på fredag 22. juli 2016, klokken 11:16
Spørs om ikke valget faller på en i3. Sitter å konfigurerer en nå. Er det ekstrautstyr som absolutt er et must for å få en optimal rekkevidde?   :)
Anbefaler deg å prøvekjøre før du drømmer deg bort :)

i3 har "interessante" veiegenskaper som kanskje ikke faller i smak hos deg som skal kjøre i 110-sonen.

i3 for imidlertid også 3-fase lading (og 1-fase 32A?) noe som gjør den mye mer fleksibel for oss som kjører mye.

Ferry

Sitat fra: Osnes på fredag 22. juli 2016, klokken 11:16
Er det ekstrautstyr som absolutt er et must for å få en optimal rekkevidde?   :)

Hurtiglading, til 10.960,-! Det hjelper vel strengt tatt ikke på egentlig rekkevidde, men bilen blir mye mer egnet å kjøre langt med. Tror ikke det selges mange i3 uten hurtiglading, om noen i det hele tatt.
Vinterhjul er også et must, 12.000,- for enkleste type. Med disse to tilvalgene er du oppe i 22.960,- Da er det kort veg til "Charged Edition" for 23.400,- som inneholder begge disse tilvalgene pluss ganske mye mer.

Enig med tutti om at du bør prøvekjøre. Kanskje liker du den, kanskje ikke. Styringa er veldig direkte og presis, litt for mye av det gode for noen. Enpedalkjøring trenger litt tilvenning, og kan ikke velges bort. Jeg vil si i3 kommer mer til sin rett på svingete småveier enn i høy hastighet på motorvei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA