Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manual på hvordan få oversikt over ladestasjoner / fotobokser i Discover Pro

Startet av jagarock, lørdag 17. september 2016, klokken 17:33

« forrige - neste »

jagarock

For oss som ikke er heldig nok til å ha tesla, men (pr idag) stusselige nissan leaf 2012 liggende og slenge (neida ikke så ille.. bare om vinteren), hva blir den mest økonomiske måten å komme seg fram og tilbake på?

Jeg ser på arctic roads årsabbonement (312,- pr måned), og det vil jo slå de fleste fossilbiler på totalpris tur/retur bare på en tur pr måned, to turer om man skal konkurrere med de nyeste fancy småbilene men det tåler man fint. Hvis du da ikke faller for fristelsen for megaburger med cola på hvert ladestopp..

Er det dette som er det beste alternativet nå idag? Og hvordan fungerer laderne til arctic roads? Jeg hører de har 4 ladekontakter på hvert stopp, men det gjelder vel totalt, ikke 4 ladekontakter som alle passer nissan leaf? Eller er det multiladere alt sammen? Og ikke minst, er oppetiden på disse stabile nok til at man kan slippe å uroe seg for om den neste stasjonen er nede for telling? Og kan man forvente ventetid når man svinger innom?

Mye spørsmål i liten post, håper på oppløftende svar fra andre som titt og ofte tar seg en sverigetur :)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Rav4_EV

Glem månedsabonnement dersom du ikke pendler hver dag.

Fortum har dekning på hele strekningen og du betaler kun 2,50 per minutt for det du lader.

http://www.fortum.no/privat/chargedrive/
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Sitat fra: jagarock på torsdag 21. juli 2016, klokken 00:39
Jeg ser på arctic roads årsabbonement (312,- pr måned), og det vil jo slå de fleste fossilbiler på totalpris tur/retur bare på en tur pr måned

Men finnes det noen AR ladere på den strekningen (som funker) ? ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

goggo

Sats på Fortum og andre med minuttbetaling, da beholder du også friheten til å kjøre til Charlottenberg eller Tøcksfors innimellom for å variere turen litt, og du slipper å betale for de månedene det likevel ikke ble tid til noen svensketur :)

Anbefaler at du tar deg en tur til Strømstad med bruk av Fortumladere først, og noterer deg (og gjerne poster her) hva den turen koster deg i lading. Så kan du/vi sammenligne med Arctic Roads abbonement da.

Nå skriver du ikke hvor du bor, men hvis det er Oslo Nord eller Øst så er Tøcksfors via Fetsund-Mysen absolutt rimeligste elbil handletur til Sverige. Flott dobbel Fortum lader i Ørje, pluss både saktelading og hurtiglading i Tøcksfors. Hvis du er like økonomisk/gjerrig som meg (skal mye til...) , så kan du tilogmed ringe Systembolaget i Årjäng og få varene levert til Tøcksfors, så slipper du å kjøre den lille ekstraturen inn til Årjäng :)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

svisj

På Rygge har Brennes Auto en hurtiglader som er noe rimeligere å bruke enn Fortum og Grønn Kontakts ladere. Det koster 44 kroner for 20 minutters hurtiglading, og man betaler med kort (kortautomaten sitter på laderen). Denne hurtigladeren har kun Chademo-kontakt. Kan være et greit alternativ hvis man først skal stoppe for å lade i mosseområdet.

svisj

Sitat fra: Sven-E på torsdag 21. juli 2016, klokken 18:53
Det er 2 stk. Brennes Auto.  Ingen av dem ved Rygge.
Den nærmeste til Rygge er i Moss.  Er det ChaDeMo der?

I følge ladestasjoner.no er det vertfall ChaDeMo hos Brennes Auto i Sarpsborg.  Klokkergårdveien 9, 1711 SARPSBORG
Brennes Auto har en lader på Rygge (eller i Moss). Adressen er Høydaveien 7. Jeg tror denne er i Rygge kommune. men det er ikke mange meter fra kommunegrensen til Moss. (Edit: Ser nå at den faktisk er i Moss kommune, ut fra postnummeret.)

De har også en lader i Sarpsborg, i Klokkergårdveien. Denne laderen er en del av Fortums nettverk av hurtigladere. Såvidt jeg kan huske, har denne laderen også bare ChaDeMo. Den er ikke så langt fra hurtigladerne som står på McDonalds, så det kan være et greit alternativ hvis det er ladekø på sistnevnte sted.

GOLF-raider

ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elbil-1

AR har hurtigladere i Vestby (marche)  , Moss (marche både nord- og sydgående), Svinesundsparken ved Halden.

Kjører man endel mellom oslo og svinesund er det ikke så gal pris å betale månedsabb...

john

Electrix

Det billigste for oss med 2012 Leaf er å starte hurtigladingen med lite strøm på batteriet og kjøre videre før det blir så fullt at ladehastigheten synker for lavt. Denne strekningen er så tett dekket av hurtigladere at jeg ville kjørt til batteriet var nesten tomt og ladet på den laderen fra Fortum eller Grønn Kontakt som passet best. Nå vet jeg ikke om du skal på kjøpesenter eller besøke noen, men om du skal være lenge der og er sikker på å få lading kan du gjerne beregne å ankomme med lav SOC, men det kan være lurt å ha nok til å rekke tilbake til en hurtiglader igjen hvis det er usikkert med strøm på stedet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JanBrede

Hvis formålet er Harrytur:
Fortum har ladere i Sarpsborg 9-11 mil fra Oslo (McDonalds 2 hurtigladere, begge Chademo++, rett ved motorveien, samme avkjørsel som til Brennes Auto) for turen nedover om nødvendig.  Nå på sommeren kjører vi hele strekningen på 130 km til Nordby og lader der (Hurtiglading av og til tilgjengelig gratis, 6,6 kW lader ombord i min leaf, så ofte kan jeg også lade fullt mens jeg handler på det røde 32 A stikket ved Maxi og få fullt på 2-3 timer).  På vinteren blir det derimot sikkerhetsstopp i Sarpsborg.

Hjem:
Nordby - Vestby (McDonalds-Fortum, avskjørsel Vestby Nord,) er 82 km og lett å nå uansett vær og føre.  Deretter er det bare et spørsmål om hvor du bor  i Oslo og hvordan du vil kjøre for hvor mye du må lade.

En tur til Nordby for å handle for oss kommer på et sted mellom 35 og 75 kroner i lading.

I tillegg har Fortum ladere i Ski og i Rygge langs denne veien, Halden har vistnok kommet på plass og på Nordby senteret er det i føge ryktene ladere på gang frqa Fortum.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA