Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Bolt (Ampera-a)

Startet av werner, lørdag 17. september 2016, klokken 09:22

« forrige - neste »

werner

Advarsel Fortum

De ringer tydeligvis rundt og prøver å få oss som strømabonnenter. Jeg var dum og ikke la på umiddelbart, slik jeg pleier, når det ringer selgere. Jeg ba de sende meg tilbudet på e-post slik at jeg i ro og mak kunne vurdere om dette var et tilbud jeg ville gå for.
Overraskelsen var derfor stor da jeg mottok SMS der de takker for min bestilling av strømavtalen CO2 fri. Lengre ut i SMS en står det noe om bindingstid og saftig gebyr for å bryte avtalen.

Jeg skal sjekke i morgen om det fremdeles er noen avtale på meg, hvis det er tilfelle og de ikke kan annulere den umiddelbart vil jeg ta kontakt med forbrukerombudet.
Nå er dere advart mot telefonselgere fra Fortum.

bruisepristine

Du har uansett 14 dagers angrerett, skulle de begynne å kverulere.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

eha

Og dessuten 3 mnd angrerett dersom de ikke sender deg opplysninger om angrerett (angrerettskjema).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Zuexi

Sitat fra: eha på onsdag 20. juli 2016, klokken 18:54
Og dessuten 3 mnd angrerett dersom de ikke sender deg opplysninger om angrerett (angrerettskjema).
12 måneder faktisk, hvis det ikke ligger vedlagt skjema.

eha

Sitat fra: Zuexi på onsdag 20. juli 2016, klokken 19:12
Sitat fra: eha på onsdag 20. juli 2016, klokken 18:54
12 måneder faktisk, hvis det ikke ligger vedlagt skjema.

Ja, ser man det. Revidert siden jeg lærte om den på VGS i 1994 ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

tutti

Greit å ha opptaks app på mobilen i slike tilfeller.

Det er bare å kontakte forbrukerrådet og be dem rydde opp. De samler nemlig opp slike aggressive selgerfirmaer i egne samlebrev.

Mao

Det enkleste er vel å la være å ta telefonen når firma uventet ringer deg, da unngår du også useriøse telefonselgere (som det dessverre finnes altfor mange av).
Er det et firma du allerede er kunde hos, tas uansett all "seriøs" kommunikasjon på epost. Så telefonoppringing betyr i nesten 100% av tilfellene forsøk på å selge deg noe du sannsynligvis ikke trenger :-)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Ingeniøren

Det enkleste er vel å reservere seg mot telefonsalg hos Brønnøysund registrene. Gjorde det for mange år siden og får ikke en telefon - skulle jeg få så nevner jeg bare reservasjonen så legger de på med en gang  8)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mao

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:10
Det enkleste er vel å reservere seg mot telefonsalg hos Brønnøysund registrene. Gjorde det for mange år siden og får ikke en telefon - skulle jeg få så nevner jeg bare reservasjonen så legger de på med en gang  8)

Reservasjon hos Brønnøysundregistrene hjelper mye ja :).
Men du vil fortsatt kunne få oppringninger fra firma som du har et eksisterende kundeforhold til. Så i prinsippet kan Fortum ringe opp alle som har registrert elbilforeningens ladebrikke hos dem, f.eks. for å selge abonnement på strøm, selv om du har reservert deg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

KjellG

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:10

I tillegg husker de deg lenge etter at du har avsluttet ethvert kundeforhold.

werner

Og Fortum tar tydeligvis nei for ja. I dag tidlig fikk jeg denne "hyggelige " meldingen fra de:
"Hei! Takk for din bestilling av strømavtalen Co2fri. De første 30 dagene har du gratis st"

werner

Ringt Fortum nå. De skulle gå en runde med salgsavdelingen. SMS ene jeg mottok skulle ikke vært sendt.

svingen

Er dessverre slik att alle firmaer kjøper tjenester fra tlf selgere og de får pris per samtale og bonus ved salg og de får igjen selgere som "selger" virker ikke som bruk av angrefrist er en måle parameter får å si det slik.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

JanBrede

Opplevde akkurat det samme, selger refererer til kundekonkuransen til Fortum i våres, og får således mange bekreftelser på hvem jeg er, hvor jeg har strøm idag etc. Skjønner hvor det er på vei, stanser ham og opplysninger til ham og sier at jeg ikke inngår noen avtale uten å få det skriftlig, hvor han da "truer" med at jeg ikke får en måned med gratis strøm.  Opplevdes som ufint og respektløst.  Hvis dette er måten Fortum ønsker å fremstille seg selv på, vil de ikke komme langt...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

sylwester

Jeg er temmelig sikker Fortum eller andre selskaper ikke ønsker TM-selgere med falske salg. Det er bare å rapportere det inn til de siden vedkommende som solgte til deg er registrert slik at h*n får provisjon. Ved flere klager på samme person vil h*n ikke ha lang karriere der. Samtaler blir som tatt opp og bevisbyrden er uansett på selgers side. Uansett kan det være lurt å ha bevis for at du har meldt om dette slik at en eventuell behandlingfeil hos dem ikke blir et mareritt.

Går saken til inkasso kan man være snill og ringe inkassobyrået at kunden deres og du er i tvist så stopper saken somregel der.  Det koster penger å dra noen for forliksrådet og de vil tape hvis du har bevis. Du trenger ikke betale gebyr for inkasso. Uærlige bedrifter som ikke får lurt folk til å betale er ingen lukrativ business siden det koster penger å drive.

Man får ikke betalingsanmerkning før man har tapt i forliksrådet så selv om brevene som kommer i posten ser skremmende ut skal man ta dette med stor ro hvis man har sitt på det tørre. Blir man innkalt til forliksrådet og ikke møter opp blir man dømt til å betale. Sørg for å møte opp skulle man få en slik innkalling.

Jeg syns synd på de som skriver brev og ringer hver uke i lengre tider. Det skal ikke være nødvendig så sant man har klart å fortelle om dette en gang og har bevis.

Hvis man har reservert seg mot telefonsalg for mer enn en måned siden og ikke har et kundeforhold så ville jeg være interessert i navn på selger, navn på bedrift.  Det kan hende man har sagt ja til noe og da kan man melde seg ut der og da og sagt man jeg akter å klage dette inn ved neste henvendelse. Om man gidder er en helt annen ting.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA