Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av goggo, lørdag 17. september 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

goggo

Som noen av dere vet så er jeg pensjonist og turist av yrke(r) :)
Jeg reiser ut av Norge noen måneder om vinteren, og vurderer å selge min C-Zero i høst for kanskje å kjøpe en Zoe e.l. når jeg kommer tilbake igjen.

MEN; først får jeg besøk av min venn Martin fra Vermont/USA.
Han er Norgesvenn og elbil fantast, og vi har lyst til å kjøre Lindesnes-Nordkapp med C-Zeroen, men jeg har liten lyst til å kjøre hele veien tilbake igjen.

Så til spørsmålet:  Vil det være rimelig lett å selge den i Nordnorge, F.eks Tromsø eller Bodø eller andre steder der det er bompenger? Hva tror dere? Pris omtrent samme som på Øst- eller Sørlandet, eller noe høyere?

Bilen vil isåfall være tilgjengelig ca 15.september, og vil da ha i underkant av 70000 km på telleren. Den er moden for stor service og EU kontroll i høst, så det planlegger jeg å ta før overlevering.  Det vil da være et år igjen på garantien, da dette er en bil som opprinnelig er kjøpt i Norge.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL16847

Bildene viser "EV-hugger Martin" i Vermont, og "EV-hugger Hugo" i Tyskland :)

Alternativene er:

• Rundtur med bilen ca 10 dager på Vestlandet og fjellheimen i sør, og så selge bilen her jeg bor på Sørlandet
  • ca 12 dager kjøre Lindesnes - Vestlandet - Honningsvåg, med hurtigruta derfra tilbake til Tromsø (det er ganske billig faktisk), og så selge bilen der og fly hjem igjen.

Hva tror dere?  Det er turen nordover vi har mest lyst på selvfølgelig, men ikke hvis det er et sjansespill mht salg av bil.

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

TM

Den burde vel absolutt være salgbar på veien sørover. Du kan jo legge den ut på finn og annonsere en "visningsferd" med oppgitte datoer for visning /salg. Hvor langt sør du kommer før den blir solgt er jo avhengig av prisen. Men jeg tror nok det er tryggere å satse på vedtlandsturen. Vil tro at du kan få bedre pris for bilen i Bergen, så kanskje turen med fordel kan avsluttes der med tog hjem igjen :-)

Ser at du har brukt den flittig side du kjøpte den av kona mi.  ;) Hun savner den fortsatt, så jeg har vært nødt til å bestille en i3 Fully charged 94Ah for å trøste henne  ;D

goggo

Sitat fra: TM på torsdag 21. juli 2016, klokken 07:25
Ser at du har brukt den flittig side du kjøpte den av kona mi.  ;) Hun savner den fortsatt, så jeg har vært nødt til å bestille en i3 Fully charged 94Ah for å trøste henne  ;D
Heldig kone du har :)

Ja bilen er i flittig bruk. Det har blitt en tur til Berlin, og noen turer i Danmark. Og jeg har mistet tellingen på hvor mange turer det har blitt mellom Sørlandet og Østlandet i tillegg til daglig lokalkjøring her nede.

Det jeg egentlig hadde likt å se var en elbil-bruktbil-pris-statistikk pr sted i Norge.
Håper det er noen Nordlendinger inne her som kan gi meg litt synsing om hva de tror om markedet i de stedene nordpå hvor det er dyre bompenger eller ferger og hvor kortrekkevidde elbil er lønnsomt/mulig.
Trillingene er jo fantastiske og rimelige pendler-biler, og varmeapparatet er godt nok for de fleste bare man ikke har så lang vei å kjøre til daglig.

Når del gjelder en evt. tur norover så vil jo dette være omtrent siste sjanse til å foreta en spennende tur nordover før alle hurtigladerne kommer på plass, neste år vil det jo være hurtigladere overalt og ikke så spennende lengre ;)

Både Martin og jeg er ivrige "hikers" https://en.wikipedia.org/wiki/Hiking , så vi vil være på jakt etter steder hvor vi kan ta oss en liten topptur e.l. samtidig som bilen saktelader. Med saktelading over natt i tillegg, så ønsker vi å vise at elbil turisme er mulig selv der det ikke er hurtigladere over alt.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA