Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100 kWh batteri

Startet av turfsurf, fredag 16. september 2016, klokken 22:46

« forrige - neste »

tutti

Akkurat nå snakkes det mye om denne:

http://www.abcnyheter.no/motor/2016/07/20/195230260/derfor-tror-vi-teslas-nye-suv-blir-en-stor-suksess

Det er en 60 kWh bil til ca. 700 000 med vinterdekk og avgifter (og oppover). Med en vekt og høyde som en liten lastebil så regner mange med at forbruket går opp og rekkevidden ned selv i forhold til en liten Tesla på 2 tonn. Noen frykter rekkevidde under 200 km om vinteren på motorveier. Andre sier at den kommer til å bli mye sett på Superchargerene der eierne kommer til å sitte lenge mens de venter på å fylle de siste prosentene. Noen Tesla eiere frykter at dette monsteret kommer til å lage køer for normale Teslaer. Den har også fått hengerfeste slik at du kan frakte juletreet hjem, men ikke så mye mer.

Hva skjer da når kortrekkebilene får bedre batterier? Vi snakker da om biler som koster 1/3 og 1/2.
Hvem kjøper model X monsteret da?

Jeg tenker at denne modellen kom 1 til 2 år for sent for å bli noen annet enn en flopp pga. stiv pris og elendig rekkevidde. Kanskje Tesla S ble den siste store modellen før alle de andre kommer med noe bedre, billigere og mer populært?

Kanskje Tesla blir så desperate at de lager en 40 kWh utgave av Model X uten utstyr med 150 km rekkevidde om vinteren til 500 000? Når tar denne galskapen slutt før Tesla går konkurs?

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Tesla går nok ikke konkurs grunnet X'en. Det er mange som trenger en slik bil for å kjøre ungene til skolen og for den siste kneiken opp bakken.

Ellers enig med deg at X'en neppe er løsningen på klimakrisen. Tenk hvor mye mer transport/kW en kunne fått om f.eks om Tesla gikk sammen med https://www.eliomotors.com/ og tilbød en EV versjon av denne snertne saken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

.Andre

#3
Monster? Volvo X90 og andre sammenlignbare SUVer er vel i samme størrelse og vekt? Tesla Model S veier vel ca 2-300kg mer enn en BMW 7 serie? Det er bilen det er naturlig å sammenligne med med tanke på størrelse og ytelser. Er så utrolig lei av at folk sammen ligner vekten på en Model S og X med en liten Fiat eller en annen småbil... Det er helt normalt i bilverden å tilby foskjellige utgaver av samme modell sist jeg sjekket. Ser ikke helt problemet med at Model X blir tilgjengelig for flere folk. Tesla skal dobble antall superladere med tanke på Model 3.

Hvorfor er det så mye mas om at Tesla veier 2 tonn? Det er en gigantisk familiebil... er ikke så mye tyngre enn sammenlignbare biler som nevnt over. Den er en av de mest aerodynamsike personbiler på markedet og har et imponerende lavt forbruk.

Jeg så en som har satt opp et regnestykke og kommet fram til at en Model S til 700K tilsvarer en eksosbil til rundt 350K med tanke på driftsutgifter. (husker ikke hvor jeg så det). Jeg kjører E-Golf og ikke Tesla, jeg venter til Model 3. Da kan det hende det blir bilbytte.

tutti

#4
Sitat fra: .Andre på onsdag 20. juli 2016, klokken 15:13
Jeg så en som har satt opp et regnestykke og kommet fram til at en Model S til 700K tilsvarer en eksosbil til rundt 350K med tanke på driftsutgifter. (husker ikke hvor jeg så det). Jeg kjører E-Golf og ikke Tesla, jeg venter til Model 3. Da kan det hende det blir bilbytte.
Jeg skjønte ikke hva du skrev først, men dette fokuset på driftsutgifter er mindre relevant når en bil har høye kapitalkostnader enn lave (mindre prosentvis andel).

En Tesla X kan få nær 0 i verdi om ca.7 år, dvs. at markedet i mellomtiden oversvømmes av billige elbiler med tilsvarende batterier eller bedre til en brøkdel av prisen. Da kan vi omregne kapitalkostnadene slik:

700 000 verditap delt på 7 år eller 84 mnd. Det tilsvarer ca. 8 300 kr. I tillegg kommer rentekostnadene, som begynner på ca. 2 300 kr i mnd. og går nedover. Du må dermed regne med 10 000 kr i faste kostnader på bilen. Deretter kommer løpende kostnader som du så fint nevner er lavere enn fossilbiler. Men totalkostnaden blir allikevel skyhøy.

Argumentet for at elbil er en besparelse har altså en break-even økonomisk. Sparer du 2 kr km vs. fossilbil må du dermed kjøre minst 30 000 km i året i forhold til tjene inn kapitalkostnadene med med en fossilbil som koster 350 000. Deretter må du kjøre enda mer for å i det hele tatt få regnstykke til å lønne seg. Dermed lønner egentlig så dyre elbiler best for superpendlerne. Kjører du f.eks. under 15 000 km i året kan det faktisk lønne seg å kjøre en fossilbil vs. en Tesla X. Da slipper du også rekkeviddeangst og måtte fryse for å spare på strøm om vinteren.

Jeg stiller også spørsmål om det lønner seg å pendle langt med super store dekk som er svindyre å skifte og (ifølge enkelte på Tesla forumet, lever bare noen få tusen km).

Og ja, dette er sikkert en humortråd om Tesla for noen :)

.Andre

#5
Tror nok ikke en bil med 8 års garanti og ubegrenset km er verd 0 etter 7 år ;) 2011 Leaf ligger rund 120 000 på finn... de er over 5 år gamle. Hvis du ser på gamle Think og Reva som er over 8 år gamle selges ikke de for kr 0,- på Finn. Batteriene i moderne elbiler har vist seg å være bedre en man hadde trodd. Leste om en Taxi Leaf som har gått over 160 000km uten å merke noe særlig tap i kapasitet med mye hurtiglading.

Det er helt normalt at dyre biler faller veldig mye i verdi. BMW 730 koster 1,2 millioner ny. 7 år gammel koster den alt fra 350 000 - 550 000. Jeg tror at Tesla vil oppleve tilsvarende prisfall, dvs at du kan få en 1. generasjons S 60 som kostet 470 000 ny til rundt 200 - 250 000 når denne er 7 år gammel. Eller en Tesla til 700 000 vil koste rund 300 000 etter 7 år, det er nok mer realistisk verditap. Det blir ikke automatisk en dårlig og ubruklelig bil selv om det kommer nyere og bedre modeller.

Kanutten

Sitat fra: .Andre på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:08
Tror nok ikke en bil med 8 års garanti og ubegrenset km er verd 0 etter 7 år

Det er vel bare batteriet som har den garantien?

Jeg forstår forsåvidt godt av en del er skeptiske til den fremtidige verdien av Model S. Det er veldig mange "fancy" detaljer som kan gå i stykker på en sånn bil i forhold til en plastikk-leaf.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

.Andre

Sitat fra: Kanutten på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:15
Sitat fra: .Andre på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:08
Tror nok ikke en bil med 8 års garanti og ubegrenset km er verd 0 etter 7 år

Det er vel bare batteriet som har den garantien?

Jeg forstår forsåvidt godt av en del er skeptiske til den fremtidige verdien av Model S. Det er veldig mange "fancy" detaljer som kan gå i stykker på en sånn bil i forhold til en plastikk-leaf.

Formulerte med dårlig der, det er batteriet selvfølgelig. Det er batteriet som skeptikerene mener må byttes etter 5 år selv om det er 8 års garanti :-P

Rett meg hvis jeg tar feil her. TeslaBjørn på youtube sin Tesla har gått 250 000km uten de største problemene mener jeg. Jeg tenker at det lover bra.

Øyvind.h

Jeg er ikke så bekymret for motor, drivverk og batteri etter 8 år.

Derimot er det mye annet som kan koste penger, og som jeg tror vil koste penger. Men det er vel derfor premium-biler er så dyre nye, og så billige når de blir gamle? Fordi kjøpsprisen kun er deler av bildet?

La oss si S90D koster 950.000,- nå. Om 5 år er nyprisen 700.000,- pga dollarfall, prisfall batteri og tillegg for mva.

Halvering av nypris (vanlig etter 5 år) skulle gitt restverdi 475.000,-. Pga fall i nypris er halvering etter 5 år derimot 350.000,-. Et ekstra verdifall på 25.000,- per år.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

john

Sitat fra: .Andre på onsdag 20. juli 2016, klokken 15:13
Tesla Model S veier vel ca 2-300kg mer enn en BMW 7 serie?


Siden du spør; Forskjellen er ca 600Kg til den tyngste syveren. Ca 740Kg tyngre enn en BMW 740i altså.  :o

automat

Kurrante elbiler kommer til å være mangelvare på bruktmarkedet i mange år fremover. Spørsmålet er hva som oppleves som kurrant. Jeg tror det vil gå en nedre grense ved rundt 30 KWh, for under dette blir det for mye styr med lading.

Om noen år vil en bilkjøper kanskje kunne velge mellom en 5 år gammel 60KWh mod X, og en ny 60 KWh e-Tiguan (hvis vw lager noe slikt) til omtrent samme pris. Endel vil nok da lande på Tesla'en.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: john på onsdag 20. juli 2016, klokken 23:19
Sitat fra: .Andre på onsdag 20. juli 2016, klokken 15:13
Tesla Model S veier vel ca 2-300kg mer enn en BMW 7 serie?


Siden du spør; Forskjellen er ca 600Kg til den tyngste syveren. Ca 740Kg tyngre enn en BMW 740i altså.  :o
Hvor har du det fra?

Den tyngste 7-serie jeg kunne finne er M760Li med 2180 kg. Model S P90D veier 2187 kg, altså er forskjellen 7 kg. Den letteste BMW 7-serie jeg kunne finne er 740d med 1870 kg, mens en 75D veier 2108 kg, altså er forskjellen her 238 kg.

Forskjellen er altså i området 7-238 kg, utifra om du sammenligner toppmodellene eller basismodellene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Model S60 veide vel ca 1990kg, med sine 300hk. Drøye 100kg forskjell.

Hvor de 740kg tas fra er en gåte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trekkoppbil

Model X er i en klasse for seg, hvor det ikke er alternative biler, og det er et nisjeprodukt i høy prisklasse.
Jeg undrer mer mer over Modell III.  Der kommer produsenten løpende etter konkurentene i massemarkedet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 27. juli 2016, klokken 00:00Jeg undrer mer mer over Modell III.  Der kommer produsenten løpende etter konkurentene i massemarkedet.
For øyeblikket er markedet urørt. Det er ingen som har kommet med en attraktiv, rimelig, langtrekkende elbil ennå.

Ampera-e vil trolig være før Model 3 på markedet, men ting tyder på at de ikke vil på noen som helst måte klare å møte etterspørselen. Model 3 trenger ikke ta hele markedet for å være en stor suksess - om Tesla tar 1% av det globale markedet for biler innen 2020, så har Tesla gjort det veldig bra.

Noen forskjeller på Model 3 vs Ampera-e er:

- Model 3 er billigere.
- Model 3 har bedre ytelser.
- Model 3 har raskere lading, både AC og DC.
- På Model 3 kan man velge AWD, hengerfeste, mm.
- På Model 3 kan man velge ca 1,5 ganger bedre rekkevidde enn Ampera-e.
- Model 3 er mye penere.
- Tesla har de beste førerassistentsystemene.
- Osv.

En utfordring for Model 3 her i Europa er at den er en sedan - men det er en fordel i USA. Det kan godt hende Ampera-e vil selge bra i Europa og relativt dårlig i i USA, og Model 3 vil selge bra i USA, men relativt dårlig i Europa.

Så klart, Tesla bør ikke vente veldig mye senere enn 2018 med salg av Model 3 i Europa. Flere konkurrenter ønsker å gjøre det Tesla og GM holder på med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA