Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100 kWh batteri

Startet av Bjoris, fredag 16. september 2016, klokken 22:30

« forrige - neste »

Bjoris

Vår S kommer i slutten av August så det drar seg litt til ifht vurderingen om å selge den på strak arm og i såfall bestille X. Sikkert flere som er/har vært i samme vurdering.

Tanken er at om vi først tar i bruk S'en så faller prisen fort 50.000, vs å selge den som helt ny, så jeg vurderer det slik at skal vi gjøre dette bytte så må det skje ved overlevering og salgsprosessen må startes i starten av August.

Jeg ser for meg at X også vil holde prisen bedre om det da ikke viser seg å være en lemon-car... eller dollaren stuper, der kan selvsagt skje med Trumpen som president...

Det som trigger X er takhøyde bak og hengerfeste samt en masse andre ting som nakkestøtter, vanvittig frontrute. FWD får en ikke velge bort, men føler meg tryggere på at disse ikke vil skape så mye problem som jeg har tenkt til nå.

Ulempene er i første rekke enda større bil, spes bredden er allerede stor på små vestlandsveier og i små parkeringshus, kamera under speilene hadde vært digg. Jeg syns heller ikke den er i nærheten så pen som Sen...

Det jeg er mest spent på er markedet for salg av S nå når X'en er her, hva tror en det går ann å få for en S70D som med samme utstyr koster 817.000 inkl vinterhjul som S75D. Jeg tenker at som helt ny kunne en prøvd på 750.000! Noen formeninger om det? Den har alt utenom luft, hifi og 7 seter.

Videre hva tror en om verdifall mellom S og X? Det er jo slik at verken takhøyde eller hengerfeste er helt kritisk å få i dg, men blir det vesentlig større mellomlegg enn nå så blir det for dyrt... Dette med rekkevidde har vi diskutert i flere andre tråder, er fult klarover det, er redd jwg enkelt ganger vil angre, er også redd vår nærmest ukentlig tur til fjells der vi kjører 210 km og 600 høydemeter gir utfordringer med X'en, men ikke S'en. Nå kan jeg normalt lade på jobb så med 100% der så er det 180 km... Det bør gå, selv om vi kan lade underveis slik vi gjør med Leafen i dg så er det litt pes og kjipt når bilen koster en formue... Fruen har spurt om den må lades hver fredag og om ikke krevd så iallefall antydet at det ikke er ønskelig for å si det slik:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Tror 750 er litt ambisiøst, men du kan jo prøve. Jeg vil råde deg til å bruke S-en og være fornøyd med den. Du har jo ventet lenge og engstet deg endel. En ny X har garantert mer feil enn en velutprøvd S.

Ev. kan du selge S-en og vente på en M3, den blir sikkert litt mer robust og simpel i konstruksjon med færre feil.

tkjoerlaug

Ukentlig tur på 210km til fjells ville utelukket X60D for min del. Er dette tur-retur eller fn enkelt vei. Derdom du kjører 105 på fredag og så det samme hjem på søndag uten lademulighet i helga ville jeg vært svært skaptisk til vinteren. Du mister noe av å la den stå to dager og då varme den opp før start på søndag.

Bjoris

#3
Sitat fra: petersv på onsdag 20. juli 2016, klokken 11:22
Tror 750 er litt ambisiøst, men du kan jo prøve. Jeg vil råde deg til å bruke S-en og være fornøyd med den. Du har jo ventet lenge og engstet deg endel. En ny X har garantert mer feil enn en velutprøvd S.

Ev. kan du selge S-en og vente på en M3, den blir sikkert litt mer robust og simpel i konstruksjon med færre feil.

Vel, vi er ferdig med "vente på 3" diskusjonen;) En X løser hengerfeste diskusjonen som 3eren også ville løst og det blir ikke noe problem med høyde i baksete, ergo antakelig en bil vi kan ha lengre enn Sen.

750 er selvsagt en god pris for meg, men også en god pris for en som syns en 75 er for dyr og 60 for snaut, 67.000 billigere er en bra rabatt:) Lurer veldig på hvor mye S som selges om dagen, er redd det er heller få...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Det blir nok slik at vi prøver, får vi en god pris på Sen så blir det X, ikke uten:)

Ilands-problem av dimensjoner:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hf

Vi holder på med lignende vurdering, X60D vs S60D. Rekkevidde er ikke noe issue for oss, men jeg er redd bagasjeplass kan bli et problem i Model X (spesielt i 5-seter konfigurasjon hvis man ikke kan slå ned eller i det minste flytte frem det midterste setet). Men når det gjelder Model S er jeg redd for verditap. For prisen av en godt utstyrt S60D får man jo en 2015 P85D med alt utstyr. Vil bruktmarkedet være villig til å betale så mye for facelift?

lunitiks

Jeg hadde ikke byttet min ("gamle") s70d mot en ny x60d, likt utstyrt.

Hvorfor? Fordi det er mye mer baggasjeplass i min, fordi jeg har litt bedre rekkevidde enn x60d og fordi S'en går fortere og ser bedre ut enn X  :)  Kunne stilt seg annerledes hvis x60d'en var vesentlig bedre utstyrt og jeg fikk penger tilbake
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: lunitiks på onsdag 20. juli 2016, klokken 19:22
Jeg hadde ikke byttet min ("gamle") s70d mot en ny x60d, likt utstyrt.

Hvorfor? Fordi det er mye mer baggasjeplass i min, fordi jeg har litt bedre rekkevidde enn x60d og fordi S'en går fortere og ser bedre ut enn X  :)  Kunne stilt seg annerledes hvis x60d'en var vesentlig bedre utstyrt og jeg fikk penger tilbake

Mye mer bagasjeplass? Her sammenligner vi epler og appelsiner, skjønner jeg :)

Med rad 3 nedlagt i X har man 2100 liter eller noe i den duren bak. Mellom luke og midtkonsoll får man inn 2 meter lange gjenstander (i seksseteren). Frem mot skjermen atskilling lengre ting.

Frunken er også større enn i S70D, iallfall facelift.

Mer bagasjeplass i S?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Sitat fra: eha på onsdag 20. juli 2016, klokken 20:12
Sitat fra: lunitiks på onsdag 20. juli 2016, klokken 19:22
Jeg hadde ikke byttet min ("gamle") s70d mot en ny x60d, likt utstyrt.

Hvorfor? Fordi det er mye mer baggasjeplass i min, fordi jeg har litt bedre rekkevidde enn x60d og fordi S'en går fortere og ser bedre ut enn X  :)  Kunne stilt seg annerledes hvis x60d'en var vesentlig bedre utstyrt og jeg fikk penger tilbake

Mye mer bagasjeplass? Her sammenligner vi epler og appelsiner, skjønner jeg :)

Med rad 3 nedlagt i X har man 2100 liter eller noe i den duren bak. Mellom luke og midtkonsoll får man inn 2 meter lange gjenstander (i seksseteren). Frem mot skjermen atskilling lengre ting.

Frunken er også større enn i S70D, iallfall facelift.

Mer bagasjeplass i S?

Sent from my iPhone using Tapatalk


Jepp. Prøv å legg ned baksetene i S
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: hf på onsdag 20. juli 2016, klokken 18:00
Vi holder på med lignende vurdering, X60D vs S60D. Rekkevidde er ikke noe issue for oss, men jeg er redd bagasjeplass kan bli et problem i Model X (spesielt i 5-seter konfigurasjon hvis man ikke kan slå ned eller i det minste flytte frem det midterste setet). Men når det gjelder Model S er jeg redd for verditap. For prisen av en godt utstyrt S60D får man jo en 2015 P85D med alt utstyr. Vil bruktmarkedet være villig til å betale så mye for facelift?

Er litt i samme vurdering ang verditap, tror nok X vil holde seg bedre, av flere grunner, ingen har fått den billig, SUV er en dyrere biltype og mer ettertraktet i Norge og selvsagt har X nyhetens interesse i mye større grad enn S...

Tror ikke facelift er noe stort poeng, ser ikke slik ut på prisene iallefall!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Legg gjerne ned setene i en S, men da sammenligner du fortsatt epler og appelsiner. Hvis du mener at det eksisterer gjenstander man får plass til i en S (f.eks. et stort skap som ikke kan demonteres) som ikke vil passe i en X, så har du kanskje rett. For denne typen jobber har X mulighet for hengerfeste.

Men det totale volumet av bagasje man får plass til i en X er uansett større. Legger man ned baksetene i en S er det bare plass til to personer. Med det samme antallet personer i en X kan man bruke bagasjerommet, plassen mellom setene i rad 2, samt plassen oppå setene på rad 2.

I en seksseter X med 3. rad nedslått har man 2100 liter bagasjeplass inni kupeen samtidig med 4 personer. Med en eldre S får man plass til et kidnappingsoffer i frunken, men det teller ikke ;)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på onsdag 20. juli 2016, klokken 19:22
Jeg hadde ikke byttet min ("gamle") s70d mot en ny x60d, likt utstyrt.

Hvorfor? Fordi det er mye mer baggasjeplass i min, fordi jeg har litt bedre rekkevidde enn x60d og fordi S'en går fortere og ser bedre ut enn X  :)  Kunne stilt seg annerledes hvis x60d'en var vesentlig bedre utstyrt og jeg fikk penger tilbake

Det et er nok mer plass i S med nedlagte seter vs en X med setene kjørt frem. Men jeg liker iallefall ikke å ha lasten usikret, det er også største drawback med 6 seteren pt, der løsere en problemet med å få med lange gjenstander, men lasten blir elendig sikret, her må det komme løsninger tenker jeg...

Enig i at den ser bedre ut, slik er det alltid med SUVer, men jeg syns X ser veldig bra ut til å være en SUV. Aks er for meg totalt uinteressant, X'en går nok mer enn godt nok.

X'en er noe bedre utstyrt som std, elbakluke feks, el sidedører, panorama frontrute inkl, LED hovedlys, "next gen seter std" mv...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Enig i at det må komme gode løsninger for sikring av last i X 6-seter med 3. seterad nede. Det finnes noen stropper, men dette er langt fra nok. Spørsmålet er vel om det kommer noe offisielt fra Tesla, for at det kommer tredjepartsløsninger er jeg helt sikker på.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Et par kjappe videoer om plass i 6-seteren - disse er helt nye.

Benplass:



Bagasjeplass:



Videoene går ikke i dybden, men gir en bra ide.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

kimnaess

Har akkurat gjort dette, solgt 70D og bestilt X60D

Jeg innser at rekkevidden vil være kortere, kanskje så lite som 200km ved normal kjøring om vinteren med passasjerer og last, men, likevel, til min kjøring så er det helt perfekt. Og, har prøvekjørt Model X også, det meste virker litt bedre enn i Model S. Valgte 6 seter for å kunne ta med ski inne i bilen, samt hengerfeste og da med luftfjæring. Premium interiør og lyd ble valgt bort som unødvendig, spesielt lyd ble jeg overrasket over hvor bra standardanlegget høres ut
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA